V Kanadě se představil elektromobil s dojezdem 1600 km

Společnosti Alcoa a Phinergy představily na závodním okruhu Circuit Gilles-Villeneuve v kanadském Montrealu elektromobil s dojezdem 1600 km na jedno nabití. Auto využívá revolučních hliníkovo-vzduchových baterií.

Elektromobil vybavený hliníkovo-vzduchovou baterií s dojezdem 1600 km na jedno nabití
foto: Phinergy/Alcoa

Izraelská společnost Phinergy se o prosazení technologie hliníkovo-vzduchové baterie snaží už několik let. Nyní se zdá, že konečně dosáhla úspěchu. Údajně již uzavřela smlouvu s globální automobilkou a velkovýroba baterie má začít v roce 2017.

Spíš než hliníkovo-vzduchová baterie by se ale mělo zařízení označovat jako „palivový článek“. Spotřebovává totiž jak hliník (přítomný v hliníkových plátech), tak vodu. Vodu je třeba doplňovat zhruba každých 320 km, hliníkové pláty je třeba vyměnit asi po 1600 km. Jeden hliníkový plát dokáže auto pohánět zhruba na vzdálenost 45 km.

Nejde ani o nijak novou technologii, už v minulosti se zkoušela v oblasti vojenství. Ukázalo se ale, že je v praxi nepoužitelná, mimo jiné kvůli vysokým teplotám, které v článku vznikají. A také faktu, že je třeba neustále doplňovat vodu a hliník, což zvyšuje náklady na servis a obsluhu.

Nám to celé tak trochu zavání neslavný osudem (taktéž izraelské) společnosti Better Place – velké nadšení, velké plány, dokonce funkční prototypy/malé komerční nasazení, ale nakonec krach. Co myslíte vy? Podělte se s námi o vás názor v diskusi pod článkem.

Phinergy

27 Comments on “V Kanadě se představil elektromobil s dojezdem 1600 km”

  1. Možná lepší než
    Možná lepší než přebytky elektřiny „pálit“ na výrobu vodíku.
    Pokud ten hliník musí být čitý a budu tam lít čistou vodu i vzduch přes filtr tak mi z toho zase vysypu čistý oxid hlinitý.
    Je v domácích podmínkách možné elektrolýzou zase přeměnit oxid hlinitý na hliník? Elektrické energie mám cca 8 měsíců v roce nadbytek tak bych ji mohl akumulovat do hliníku.

  2. V tom přiloženém videu
    V tom přiloženém videu říkají, že si to představují na použití jako Range Extender k normální Lithiové baterii, ne jako primární zdroj. To znamená že se jede na klasickou baterku a když dojde šťáva a jsem daleko od od nabíječky, tak to použiji, jinak ne.
    Navíc tvrdí, že ta jejich baterie časem nedegraduje a je možné ji použít i např. za 40 let i když se během té doby nepoužívala. Navíc je prý recyklovatelná.
    Jestli je toto pravda, tak mi to vůbec nepřipadá jako špatný nápad…

    1. Hmm, pak je to ideální
      Hmm, pak je to ideální záložní zdroj k mému počítači, nebo dokonce pro dům 🙂

      Ale do auto bych to bral, lithiové na 150(práce apod) a k tomu další sada těchto pro pepíčky co nedají dopustit na benzin, protože „chorvatsko“ a pro nás ostatní nemuset mít druhé auto.

    1. Jako že udělat stanici na
      Jako že udělat stanici na doplnění destičky hliníku a dolití vody bude takový problém, že buodu muset stavět nové budovy a nelze to doplňovat na současných benzinkách po proškolení (přepoklad, že baterie buodu přisúůsobené pro výměnu)?

      Asi máte pravdu, i nalití benzinu či výměnu oleje mužou dělat jenom VŠ a to ještě ve speciálně postavené budově sklimatizací která má speciální filtry 😀

      Jestil se to má prosadit, bude o ceně, ne o infrastruktuře.

      1. Neříkali v tom videu, že
        Neříkali v tom videu, že se bude baterka dát nějak obnovit?
        Jasně řidič přijede k „pumpě“ a tam mu dají novou baterku.
        Nejde tedy asi o místo, kde se budou „baterky“ prodávat, ale kde by vznikla centra pro obnovení již použitých baterek.

  3. Jako evoluce elektromobilů
    Jako evoluce elektromobilů je to rozhodně krok vpřed, ale to doplňování? „Malé“ doplňování vody po 320km by se dalo, ale hliník? Ten vyžaduje novou distribuční síť – vedle klasických pump, zásuvek pro elektromobily ještě distribuci hliníkových článků. To odkazuje použití tohoto vozidla do okrajových experimentů, protože pro klasické elektromobily, ač mají 10x menší dojezd, je zásuvka všude. Pokud by se to přece jen nějakým způsobem povedlo prosadit, tak je otázka, jak by se to promítlo do ceny hliníku, jestli by jeho nákladná výroba dokázala pokrýt poptávku atd, ale to je přece jen hudba vzdálené budoucnosti. Pokud to porovnám se současně propagovaným CNG, tak to mi vychází pořád lépe.

    1. Ano, CNG je teď dobrá
      Ano, CNG je teď dobrá volba, ale cena půjde nahoru, a až se plyn zdaní stejně jako ostatní pohonné hmoty, budete na tom stejně jako benzínem. Je jen otázka, jestli to bude za pět nebo třeba až za 15 let. 🙂 Investice do elektromobilů je z dlouhodobého hlediska výhodnější. Závisí to na tom, čemu dáte přednost. Ještě bych chtěl připomenout, že budování infrastruktury pro čerpání pohonných hmot byla hodně drahá a zdlouhavá záležitost a s CNG i s vodíkem to bude podobné. Distribuce relativně malých a bezpečných 40 kg kazet mi připadá proti tomu celkem jednoduchou záležitostí. To se nechá vozit a uskladnit na běžných paletách a horším případě se to dá i z palet prodávat. Možná to dokonce nebude ani nebezpečný náklad. Při havárii dodávky se při přiměřené míře zabezpečení asi nic nestane, pokud se to vážně nepoškodí a nedostane se to do vody. Má to svoje výhody. Nevýhodou je samozřejmě regenerace hliníku, která se bude muset provádět zřejmě klasicky v metalurgických provozech. 🙂

    2. Pro mě nechápavého, jakou
      Pro mě nechápavého, jakou novou distribuční síť? Jako, že jedna s firem co teď dodávají na benzinku od benzinu, přes kafe po modeli aut apod. nebude schopna přidat pár beden hliníku?

      Nebo jak myslíte tu složitost ala stavba temelína?

      Oproti CNG, které můžou dělat jenom kde je středotlak u tohoto stačí přihodit při dodávce na benzinku bednu hliníku…

  4. Je otázka jaké by byli
    Je otázka jaké by byli ceny?….Destilovaná voda stojí pár korun. 1kg hliníku podle informací,které jsem vytáhl stojí do 40 Kč/kg …. Bohužel jsem nepoznal,kolik ty hliníkové pláty stojí….ale řekněme,že nový hliník by stál cca 600 Kč a výměna cca 500 Kč…To bychom měli za nějakých 1100 Kč+cena elektřiny 600Kč+destilovaná voda 200Kč(at nejsem při zemi) to máme za cca 1800Kč na 1600km.

    Ted srovnáme dnešní automobil se spotřebou 6l /100km. to znamená,že na 1600km budeme potřebovat 78litrů což při dnešních cenách dělá 2730.

    Vyhrává tedy elektromobil. Toto je můj vlastní výpočet získaný z internetu a podle předpokladu. Uvítám na to i jiné názory :-)Toto se nemusí shodovat s názory ostatních a znalejších čtenářů.

    1. No cena za provoz nebude
      No cena za provoz nebude rozhodující, i když přeci bude dražší než pro klasický elektromobil. Hlavní bude to nepohodlí. Představte si: tak vyjde mi ten hliník na cestu do práce, ale z práce už asi ne. Tak to hodím do kufru 10 kilo náplně a pak to vyměním někde v odstavném pruhu provizorně část paliva. Při výměně se nejdříve musí odstranit pevný odpad Al2O3 (zajímalo by mě jestli drží po hromadě nebo se rozsype)a pak se umístí pláty na 1600 km odhadem asi 35-45 kg hliníku. Odpad se musí zpracovat. Zařízení nelze dotankovat libovolně malým množstvím paliva- je potřeba vyměnit náplň. Pokud pojedete na vzdálenost 100km a víte, že vám zbývá na 80 km tak musíte dát novou náplň, ale v té staré zůstane nespotřebovaný hliník. Po 320 km musíte doplňovat vodu. Po přibližně stejné vzdálenosti se nabíjí v současnosti nejlepší elektromobily. A nakonec výroba hliníku je dost neekologická. Tohle nemá šanci na přežití.

      1. Já bych řekl, že si
        Já bych řekl, že si zajedete na servisní bod a tam to vymění za novou. Navíc, pokud by to byl jenom extender, jak se uvádí v příspěvku, tak dojedete na klasickou baterku. Mně to celkem smysl dává. Než se vozit s benzínovým extenderem, tak tohle je vcelku zajímavá alternativa a určitě i lehčí, skladnější, tišší a bez emisí (alespoň pro auto, při výrobě a regeneraci hliníku samozřejmě nějaké emise budou).

        1. Přesně jak píšete, jenom
          Přesně jak píšete, jenom bych doplnil, že nic nebrání mít 2 samostatné sady těch akumulátorů na hliník a prostě se na jeden jede do konce a jakmile to dojde se přepne, pak odpadne i příklad „nechám tam hliníku na 80km“ či „voda jenom na 320km“.

          Chce to spíše řešit jak to přispůsobit potřebám řidiče než hledat vysvětlení proč to utopit hned na začátku.

          1. Presne tak.
            Hodne lidi hned

            Presne tak.
            Hodne lidi hned na zacatku vi, ze to nemuze fungovat. to jsou asi vsevedove, protoze kdyby timhle zpusobem srazeli vsechny vynalezce, tak to dotedka vsichni svitime svickama a petrolejkama.

            Staci se zamyslet a vyresit se da vsechno, jde jen o to jak, kdy a za kolik.

            Dobrej napad, kdyby byli ty baterie 2, tak se automticky prepne na druhou a az bude cas se zajede do servisu a vymenise ta vybita.

            1. Každá mince má dvě
              Každá mince má dvě strany. A pokud by se ta odvracena strana vzala absolutně a podporovali by se slepé cesty vývoje tak by se tak mohlo stát, že dnes by jsem jezdili na střelnou bavlnu a svítili super-dokonalými plynovými lampami s obrovskou efektivitou. A prostor pro dobré věci by byl omezen.

              Taky se musí vzít do úvahy, že nikdo neříká, že to nefunguje. Nejsme na začátku myšlenky. Auto jim jezdí. Pochyby ale panují, zda se to osvědčí.

              1. A zkousel jste se na to
                A zkousel jste se na to podivat? Stacilo zabrousit do wiki a tam pisou , ze hlinik, je dokonce 3. nejrozsirenejsim prvkem v zemske kure, cca 8%. Na druhou stranu jeho vyroba je relativne slozita.

                Takze o zasoby bych se rozhodne nebal.
                Kde budeme brat energii? To si delate srandu? to se kazdy rano neptate, kde berete energii kdyz bliknete vypinacem?

                Kde budeme brat Cu na vinuti? A kde myslite, ze ho berou ty daleko vic vetsi spotrebitele ted? Cu se pouziva na draty, se stavebnictvi na okapy a dalsi adalsi daleko presahujici spotrebu na nejaky malinkaty motor v autech :-)))) Takovy motor v elektricke masine, co ma nekolik MW neni zadna malickost.pocet dratu v domech neustale narusta a uz se nepouziva hlinik, ale med. Tady napriklad mate neuveritelne zasoby hliniku, ktery se da krasne reciklovat. A mate na miliony kilometru pro auta.

                A nemate pravdu, ze to vynalezci neresi, naopak mnoho vynalezcu resi to jak misto jednoho prvku pouzit neco jineho bezne dostupne, nebo recykolovatelne.

      2. Řekl bych že by bylo snad
        Řekl bych že by bylo snad možná lepší, kdyby hliník byl v nějaké formě postupně přidávaného drátu, nebo pásu, to by měl zvládnout vyměnit kdokoliv, zařízení také může být vybaveno nějakým provozním filtrem na zachyt zbytků, pokud budou pevné, nebo nějakým kanistrem pro odpad, který se vymění a zbytek zařízení zůstane v Autě, pokud by to bylo tak, pak by bylo možné aby to měnil kdokoliv, kde by tedy byl i dostupný nový kanistr s čerstvou náplní, která by se napustila do vnitřního zásobníku a starý kanistr se umístil na místo kde byl před tím ten do kterého vytekl odpad.

  5. bez šance na přežití…
    bez šance na přežití… to jako budu objíždět kovošroty a vykupovat hliník, protože na benzínce ho mezi žvíkačkami mít nebudou

    navíc dolívat vodu je hovadina… manželka není schopná dolít vodu do ostřikovačů, klidně tak jezdí i týden, než na to přijdu, jak bude vypadat baterie bez vody po týdnu?

    1. Takže se zeptám blbě,
      Takže se zeptám blbě, jako teď když chcete benzin/naftu tak se vám nestalo, že benzinka byla zavřená a jel jste prostě na další nebo jste začel dofa rafinovat ropu?

      A dolívat vodu je hovadina, a copak vaše žena dělá, když chce dolít benzin, volá vám do prace „pepo přijeď potřebuju načepovat benzin“?

      Chlape než začnete blít hovadiny, „protože autobus“. Laskavě dejte argumenty, teré nejsou k smíchu a neuráží „průměrného člověka“.

      Chápu, že není nad řvoucí motor, že to trhá ostatním lidem okolo vás bubínky, či jiný důvod proč ne elektrika, ale to mě jaksi nezajímá. A docela mě vytáčí, když někdo napíše argumenty jako Vy, které „evidentně ukazují vaši inteligenci či úmysl“ a my to musíme číst.

Napsat komentář