Proč jezdit na zemní plyn neboli CNG?

Uvedení nové Škoda Octavia G-TEC s pohonem na plyn spustilo lavinu zájmu o stlačený zemní plyn čili CNG. Podívejme se na hlavní výhody tohoto alternativního paliva proti dvěma nejropzšířenějším typům fosilních paliv, benzínu a naftě.

Škoda Citigo G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn se v ČR už několik měsíců úspěšně prodává
foto: Hybrid.cz

Stlačený zemní plyn () je fosilní palivo stejně jako benzín, nafta nebo . Přeci jen proti nim ale nabízí několik specifických výhod:

  • Nízká cena, nízká spotřební a nulová silniční daň
  • Nízká spotřeba – mimořádně nízké provozní náklady
  • Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
  • Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 %, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů

Nízké provozní náklady

Právě nízké provozní náklady jsou hlavním důvodem, proč uvažovat o voze s pohonem na zemní plyn. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR.

V porovnání s benzinem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční. Navíc všechna CNG vozidla pro přepravu osob jsou osvobozena od silniční daně.

Bezpečnost

Zemní plyn je uchováván v tlakových lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů umístěny pod podlahovou plošinou a zespoda chráněny plechovým krytem. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku, atd.

Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrnému růstu tlaku plyn začnou upouštět do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší a vozidlo i jeho posádka tak zůstanou nepoškozeni.

V mezinárodních testech jsou vozidla na CNG bezpečnější než benzinová nebo naftová.

Ekologie

Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon z běžně dostupných fosilních paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 až 30 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků.

Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO, o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků a naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic.

Navíc, ve velkých aglomeracích mnohých zemí EU již dochází k omezování množství dopravních prostředků, které se mohou pohybovat v centrech měst v případě nepříznivé smogové situace. A právě CNG automobily mají v tomto případě vždy výjimku.

tisková zpráva

11 Comments on “Proč jezdit na zemní plyn neboli CNG?”

  1. jak psal první příspěvek
    jak psal první příspěvek

    zas jsou 15-20 let pozadu

    a k nízké ceně za pohonné hmoty … vážně jsou tu tací co si myslí že až bude mít auto na CNG 10 – 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???

    navíc je to výměna závislosti z nafty z ruska za závislost na zemním plynu z ruska se všemi geopolitickými problémy

    a hlavně vývozem financí ( našich financí abych byl přesnější ) z území čr do zahraničí, zatímco elektřinu si mužem vyrobit tady sami a sami spotřebovat a tudíš naše peníze se budou točit zase v čr, respektive místo aby jsme někomu platili za proud na ježdění si ho u domu vyrobíme sami a peníze využijeme na nákup jiných věcí

    navíc jak už bylo psáno není někomu už blbé strkat sem třetí zprávu jak je plyn a škodovka kvalitní ??

    1. …až bude mít auto na CNG
      …až bude mít auto na CNG 10 – 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???….

      Ale to je přece jasné, možná to bude při jiném procentu používání „alternativ“ k benzínu a naftě a rozhodně to nebude „spotřební“daní jako u benzínu, ale např. silniční daň na základě ujetých kilometrů sledovaných „gps“ krabkou…. o čem ještě jsou diskuse o vybírání mýta ? …ve chvíli, kdy se zvolí gps to budou mít naši „vládci“ připraveno….
      S CNG jde o to, kdo dříve „naskočí“ více ušetří… 🙂

  2. Hezká propagace CNG. Je
    Hezká propagace CNG. Je dobře, že se na něj bude jezdit v ČR víc. Jen mi v těch tiskovkách schází srovnání s LPG. Finančně mi provoz výjde asi na stejno (přestavba na LPG by měla být levnější). Hustota čerpacích stanic je u LPG nesrovnatelně větší. Jak je to ale s ekologií?

  3. Nesúhlasím že až
    Nesúhlasím že až uvedenie CNG Octavie zvýšilo záujem o CNG. Primárne je to vďaka zintenzívneniu budovania CNG infraštruktúry. Ak mám správne informácie, do konca tohto roka by v ČR malo byť okolo 100 kompresiek. Tým by sa ČR dostala na 4 miesto (v absolútnych číslach) v rámci EU. Viac má len DE (>900), IT (>900) a AT (okolo 180). My máme „až“ 8.

  4. CNG je nej palivo, ale
    CNG je nej palivo, ale celkově se chce zamyslet, jestli je opravdu nutné s jakýmkoliv palivem mrhat. Je opravdu nutné jezdit s V6, V8 ve čtyř-pěti-místném autě? No ať žije ekologie, zvlášť u diselů, kdy nefunkční ERG přenastaví motor euro5 na euro-5. Je to fajn čuchat černý dým.

Napsat komentář