Uvedení nové Škoda Octavia G-TEC s pohonem na plyn spustilo lavinu zájmu o stlačený zemní plyn čili CNG. Podívejme se na hlavní výhody tohoto alternativního paliva proti dvěma nejropzšířenějším typům fosilních paliv, benzínu a naftě.
foto: Hybrid.cz
Stlačený zemní plyn (CNG) je fosilní palivo stejně jako benzín, nafta nebo LPG. Přeci jen proti nim ale nabízí několik specifických výhod:
- Nízká cena, nízká spotřební a nulová silniční daň
- Nízká spotřeba – mimořádně nízké provozní náklady
- Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
- Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 %, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Veřejná doprava zhoršuje ovzduší, výměna starých vozidel sníží emise až o 90 %
Nízké provozní náklady
Právě nízké provozní náklady jsou hlavním důvodem, proč uvažovat o voze s pohonem na zemní plyn. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR.
V porovnání s benzinem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční. Navíc všechna CNG vozidla pro přepravu osob jsou osvobozena od silniční daně.
Bezpečnost
Zemní plyn je uchováván v tlakových lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů umístěny pod podlahovou plošinou a zespoda chráněny plechovým krytem. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku, atd.
Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrnému růstu tlaku plyn začnou upouštět do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší a vozidlo i jeho posádka tak zůstanou nepoškozeni.
V mezinárodních testech jsou vozidla na CNG bezpečnější než benzinová nebo naftová.
Ekologie
Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon z běžně dostupných fosilních paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 až 30 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků.
Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO, o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků a naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic.
Navíc, ve velkých aglomeracích mnohých zemí EU již dochází k omezování množství dopravních prostředků, které se mohou pohybovat v centrech měst v případě nepříznivé smogové situace. A právě CNG automobily mají v tomto případě vždy výjimku.
U článku má být napsáno
U článku má být napsáno ,že se jedná o reklamní sdělení.
Děkuji za opravu.
jak psal první příspěvek
jak psal první příspěvek
zas jsou 15-20 let pozadu
a k nízké ceně za pohonné hmoty … vážně jsou tu tací co si myslí že až bude mít auto na CNG 10 – 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???
navíc je to výměna závislosti z nafty z ruska za závislost na zemním plynu z ruska se všemi geopolitickými problémy
a hlavně vývozem financí ( našich financí abych byl přesnější ) z území čr do zahraničí, zatímco elektřinu si mužem vyrobit tady sami a sami spotřebovat a tudíš naše peníze se budou točit zase v čr, respektive místo aby jsme někomu platili za proud na ježdění si ho u domu vyrobíme sami a peníze využijeme na nákup jiných věcí
navíc jak už bylo psáno není někomu už blbé strkat sem třetí zprávu jak je plyn a škodovka kvalitní ??
…až bude mít auto na CNG
…až bude mít auto na CNG 10 – 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???….
Ale to je přece jasné, možná to bude při jiném procentu používání „alternativ“ k benzínu a naftě a rozhodně to nebude „spotřební“daní jako u benzínu, ale např. silniční daň na základě ujetých kilometrů sledovaných „gps“ krabkou…. o čem ještě jsou diskuse o vybírání mýta ? …ve chvíli, kdy se zvolí gps to budou mít naši „vládci“ připraveno….
S CNG jde o to, kdo dříve „naskočí“ více ušetří… 🙂
Škodovka měla začít
Škodovka měla začít vyrábět auta na CNG před 20 lety. Jenže asi zaspali. Nyní by měli začít vyrábět malá auta na elektriku, větší jako hybridy… MYSLÍTE ŽE NEZASPÍ???
Hezká propagace CNG. Je
Hezká propagace CNG. Je dobře, že se na něj bude jezdit v ČR víc. Jen mi v těch tiskovkách schází srovnání s LPG. Finančně mi provoz výjde asi na stejno (přestavba na LPG by měla být levnější). Hustota čerpacích stanic je u LPG nesrovnatelně větší. Jak je to ale s ekologií?
Ze šesti posledních
Ze šesti posledních příspěvků jsou tři o CNG čím to asi bude?
Nesúhlasím že až
Nesúhlasím že až uvedenie CNG Octavie zvýšilo záujem o CNG. Primárne je to vďaka zintenzívneniu budovania CNG infraštruktúry. Ak mám správne informácie, do konca tohto roka by v ČR malo byť okolo 100 kompresiek. Tým by sa ČR dostala na 4 miesto (v absolútnych číslach) v rámci EU. Viac má len DE (>900), IT (>900) a AT (okolo 180). My máme „až“ 8.
CNG je nej palivo, ale
CNG je nej palivo, ale celkově se chce zamyslet, jestli je opravdu nutné s jakýmkoliv palivem mrhat. Je opravdu nutné jezdit s V6, V8 ve čtyř-pěti-místném autě? No ať žije ekologie, zvlášť u diselů, kdy nefunkční ERG přenastaví motor euro5 na euro-5. Je to fajn čuchat černý dým.
Toto sice neni k tematu CNG,
Toto sice neni k tematu CNG, ale rad bych se zeptal mistnich znalcu, co si mysli o tomto:
dailyfusion.net/2014/05/ryden-dual-carbon-battery-28565/
Pisou tam, ze by se mely zacit seriove vyrabet uz letos.
Vo videu sa vychvaluju ako
Vo videu sa vychvaluju ako ich bateria nepouziva ziadne vzacne kovy a hned v obrazku maju kationy Li+ 😀
Yes, our battery best baterry, buy baterry, it good.
Vypadá to jednoduše,
Vypadá to jednoduše, uvidíme jak si ta karbonová baterie povede dál.
Co ale nechápu je, kde se tam v elektrolytu berou ty aniony.
Třeba mi to nějaký chemik vysvětlí.