Stojíme na prahu boomu pohonu na zemní plyn?

Počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) zaznamenal letos strmý růst. Kromě toho roste i počet plnicích stanic a další desítky budou vznikat v nejbližších letech. Stojíme tedy na počátku velkého boomu CNG v dopravě?

Škoda Citigo G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn ()
foto: Škoda Auto

Na téma pohonu automobilů na stlačený plyn jsme hovořili se Zdeňkem Prokopcem, předsedou Asociace NGV, která se o rozvoj CNG v České republice.

Jaký je současný stav počtu CNG aut a stanic v České republice?

Zdeněk Prokopec (Z.P.): „V současné době (začátek května, pozn. red.) u nás jezdí 7 160 vozidel na zemní plyn. Trend nárůstu v CNG oblasti sledujeme každý měsíc. Jen za první čtyři měsíce přibylo dalších 450 CNG vozidel. S tím souvisí i rostoucí počet CNG stanic. Motoristům je nyní k dispozici 53 veřejných CNG stanic. Za poslední rok jich přibylo sedm. V letošním roce bude počet nových stanic ještě vyšší. Nejnověji se staví stanice například v Příbrami, Plzni, Olomouci, Zlíně a v Kosmonosích. Také se posiluje kapacita stanice v Písku a Hradci Králové.“

Velkou výhodou je, že řidiči s CNG vozy jezdí za polovinu. Nemáte k dispozici nějaký příklad z praxe, který by to detailněji přiblížil?

Z.P.: „Mám srovnání provozních nákladů z reálného provozu CNG auta i naftového auta. Jedná se o Volkswagen Passat, který je ve verzi na plyn i na naftu. Při nájezdu 100 tisíc km za tři roky je celková úspora ve prospěch CNG ve výši 154 800 Kč. Náklady na servis i veškeré pojištění je již v porovnání započteno. Rozdíl v pořizovací ceně obou vozů byl jen 20 tisíc Kč v neprospěch CNG a ten byl zaplacen již v prvním roce provozu.“

Přibývá více osobních vozů nebo třeba autobusů?

Z.P.: „Od loňského dubna přibylo 1660 CNG vozidel, nejvíce samozřejmě roste počet osobních a dodávkových vozidel. Stále více firem a domácností potřebuje šetřit a úspora 50 % na palivu je hlavním impulsem pro pořízení vozu na CNG. Nejdůležitější je vyzkoušet si CNG auto v reálném provozu, především jej natankovat, protože plná nádrž za čtyři stovky přesvědčí i pesimisty.“

A jaká je situace s autobusy na CNG?

Z.P.: „Od loňského dubna přibylo skoro 40 CNG autobusů a nyní jich tedy jezdí 440. Nejvíce CNG autobusů si dnes pořizují dopravní podniky, které již mají s CNG zkušenosti. Provoz CNG autobusů může totiž uspořit milionové částky. Třeba v Pardubicích za rok 2012 díky CNG uspořili přes 10 milionů Kč. Mají tam 20 CNG autobusů a každý najede průměrně 80 tisíc km za rok. Také další dopravní podniky udávají vysoké úspory s CNG. Například v Karlových Varech ušetří průměrně za rok 120 až 150 tisíc Kč na každém CNG autobusu, v Jihlavě v roce 2012 uspořili 4,4 mil. Kč, v Táboře přes 2,5 milionu Kč.“

Předpokládáte velký nárůst počtu CNG autobusů v souvislosti s vyhlášenými dotacemi?

Z.P.: „Myslím, že díky dotacím se za pár let současný počet CNG autobusů zdvojnásobí. Například v Brně plánují díky dotacím pořídit 100 CNG autobusů, podobné počty plánuje i Ostrava. Je určitě správné, aby největší počty těchto ekologických autobusů jezdily ve velkých městech, proto mne ale zaráží situace v Praze. Komunální auta na zemní plyn v Praze fungují skvěle, jejich počet se neustále navyšuje, ale dopravní podnik autobusy na plyn nepodporuje.“

Jak vidíte další vývoj dopravy na zemní plyn?

Z.P.: „Za minulý rok u nás přibylo 2 tisíce CNG vozidel. Věřím, že tento rok bude nárůst ještě vyšší. Vliv na to bude mít hlavně CNG model českého výrobce aut – Škoda Octavie G-TEC a také vysoká cena klasických pohonných hmot.“

Škoda Octavia na plyn patří mezi nejočekávanější CNG auta. Prozradíte, které další vozy na CNG brzy přijdou? A jaký vůz na CNG je u nás vlastně dnes neprodávanější?

Z.P.: „V tomto roce se na náš trh uvádí čtveřice vozidel – Audi A3, Seat Leon, Octavia III a Volkswagen Golf. Dále se hovoří o CNG pohonu pro nové Volkswagen Polo, ale zatím nemohu potvrdit, zda to bude ještě letos či až příští rok. Škoda Auto počítá v dlouhodobém horizontu s nasazením CNG u všech svých modelů, např. by měl být nový Yeti v roce 2016, nebo třeba Fabia v roce 2019.“

Lišíme se nějak ve využívání CNG od zbytku Evropy, případně od zbytku světa?

Z.P.: „Určitě se nelišíme. V dnešní evropské ‚CNG velmoci‘, Itálii, také nebyly začátky zemního plynu v dopravě úplně nejlepší a dnes tam jezdí přes 850 tisíc CNG vozidel. Pro Italy je to již běžná pohonná hmota, na stejné úrovni jako benzin či nafta. U nás taková situace ještě zatím nenastala. Nicméně motoristů, firem, dopravních podniků i měst, které se o CNG zajímají, neustále přibývá. Jediný rozdíl oproti cizině vidím v důrazu na obnovitelné zdroje. V dopravě se celosvětově prosazuje biometan, ale v ČR je díky absenci dotační politiky v podstatě neznámý.“

Když se podíváme na budoucnost v horizontu několika let, vidíte trend nějakého nového paliva využívajícího plyn?

Z.P.: „Další budoucnost vidím i v sektoru LNG, tedy zkapalněného zemního plynu. Možnost využití LNG v ČR řeší mezinárodní projekt LNG Masterplan, jehož se účastní 32 subjektů z celé Evropy a za ČR je účastníkem Asociace NGV o.s. Projekt byl zahájen koncem minulého roku a bude běžet do konce roku 2015. Celkový rozpočet projektu pro českou část je zhruba 200 tisíc Euro. Projekt je kromě náplně unikátní tím, že je to největší uskupení v rámci EU a pro ČR je to jediný projekt zabývající se využitím LNG.“

Toto palivo asi nebude možné tankovat do dnešních vozů na CNG? Jak velké změny na vozidle bude potřeba udělat pro přechod z CNG na ?

Z.P.: „Využívání LNG není úplně vhodné pro osobní vozidla, ale spíše pro nákladní auta. Důvodem je, že zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více než při stlačení a vůz na LNG tak dojede třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG. Takto velký dojezd vozidel se využívá hlavně pro dálkovou kamionovou dopravu. LNG a CNG vozidlo se neliší motorem, v tom jsou paliva rovnocenná. Rozdíl je v jejich fázi a s tím souvisí jiné skladování. LNG vůz má LNG nádrž se zkapalněným zemním plynem, zatímco CNG vůz má nádrž se stlačeným plynným zemním plynem. Z nádrže na LNG se zemní plyn vypařuje a takto vstupuje do motoru.“

vlastní

27 Comments on “Stojíme na prahu boomu pohonu na zemní plyn?”

  1. CNG sa neoplati alebo
    CNG sa neoplati alebo oplati?
    Nejaku dobu sa uz snazim zistit co najviac o cng a dam Vam sem fakty, ktore som zistil, ak niekto najdete nezrovnalosti prosim piste. Budem pouzivat nas slovensky trh. U nás:
    – „totemová“ cena CNG: 1,156 eura
    – udajná cena CNG cez vlastnu plnicku: 0,90 eura
    – totemová cena Diesel cca: 1,325 eura
    – auto Fiat Ducato priemerna spotreba na cng: 8.8 l
    priemerna spotreba diesel: 8.5 l
    – obstaravacia cena cca 4800 eura v neprospech CNG
    – vlastná plnička cca 7 400 euro
    návratnosť:
    – plnička + cng auto (náklad naviac)= 7400 + 4800= 12 200 euro
    – návratnosť po cca 364 996 km
    prepocet:
    – naklad na cng pohon: 364 996/100 x 8,8 x 0,9= 28 908 euro
    – naklad na diesel pohon: 364 996/100 x 8,5 x 1,325= 41 108 euro
    – rozdiel 41 108 – 28 908= 12 200 euro cize navratnost plnicky a rozdielu obstaravacej ceny auta diesel cng by bolo po najazdeni 364 996 km.
    druhy variant ak by som len tankoval na verejnych cng staniciach (návratnost 4800 euro):
    – navratnost po 440 000 km
    – náklad na cng pohon pri najazdenych 440 000km: 440 000/100 x 8,8 x 1,156= 44 760 euro
    – náklad na diesel pohon pri najazdenych 440 000km: 440 000/ 100 x 8,5 x 1,325= 49 555 euro
    -rozdiel: 49 555 – 44 760= 4 795 euro
    Z toho mi vyplýva, ze ak by som tankoval len na verejnych CNG staniciach, usetril by som na každých 10 000 km cca 109 euro u vás v prepocte cca 2900 Kč. Cize ak stoji dany passat (CNG) len o 20 000 Kč viac (neviem aka je obstaravacia cena) tak navratnost by nastala (na Slovensku) po 60 000 km. Z tohto mi vyplýva jasna rovnica ci sa oplati alebo nie:
    1. zalezi na obstaravacej cena auta (o kolko je drahsie CNG auto ako diesel auto)
    2. ci budem dlhodobo fandit palivu CNG napr. 10 rokov a kolko aut chcem kupit a kolko cca najazdim km(ak budem vedet ze CNG je to moje srdcove alebo chcem kupit viac aut oplati sa plnicka)
    3. pre Slovensko plati: bez vlastnej plničky ušetrím za
    10 000 km 109 euro (2900 Kč)
    4. pre Slovensko plati: s vlastnou CNG plnickou usetrim za kazdych 10 000 km 334 eura (8 884 Kč).
    Takze ak chce niekto len usetrit a nejde mu cisto len o ekologiu, treba si to vsetko poriadne prepocitat. Ak som spravil niekde chybu, budem rad ak ma napravite. Ďakujem

  2. CNG, LNG, bylo by to dobré,
    CNG, LNG, bylo by to dobré, pokud by Putin (a jiní) nestál u kohoutu. Jenomže jde o fosilní paliva, která nemáme. Cena může prudce vyletět nahoru, navíc tuším, že cena ani není zatížená daní. Zatím. Nevím, jestli má smysl se pouštět do budování stanic na CNG, LNG, když je jasné, že to během asi tak deseti let (ten časový horizont je asi rozhodující faktor) stejně skončí ve slepé uličce. No možná, že to mají investoři spočítané, a že se to vyplatí. Výroba metanu elektrolýzou vody a následnou chemickou přeměnou H2 na CH4 je zatím moc drahá a počítá se s ní spíše pro přímou přeměnu v metanových článcích pro zpětnou výrobu elektřiny, kde je mnohem lepší účinnost. Výroba metanu v bio stanicích je zajímavá alternativa, ale zatím se vše spotřebuje na místě na výrobu elektřiny. Přece jenom pálit už tak těžce získaný metan ve spalovacím motoru s 30-40% účinností, je plýtvání, 2 stupňové turbíny (metan-pára) mají účinnost přece jen vyšší.

    1. Výhodou CNG pro českou
      Výhodou CNG pro českou republiku je zejména to , že plyn využíváme jinde než v dopravě tj. máme snadno kde šetřit, přechodem na tepelná čerpadla , stavěním horkovodů z el. , ale i třeba lepší izolací domů. Kdežto ropu už fakticky mimo dopravu nepoužíváme nemůžeme s ní proto moc efektivně šetřit a jsme na ní plně závislí. Je proto pro nás velmi výhodné snížit spotřebu ropy a nahradit jí plynem , který uspoříme na topení. Plyn je prostě alternativa. Navíc i zemní plyn lze vyrobit synteticky a dokonce bez uhlí jen ze vzduchu a energie (využívá se CO2). Benzín také vyrobíte , ale potřebujete vždycky něco více než jen energii a vzduch. Pokud se nepovedou auta na el. energii bude umělý zemní plyn jedním z možných nosičů energie v post fosilním věku. Je dost velmi pravděpodobné, že baterie nebudou ekonomicky výhodné pro těžká nákladní vozidla, vlaky , lodě , letadla vojenskou techniku.

      1. A proč bych plyn vyráběl
        A proč bych plyn vyráběl pálením elektřiny, když ji mohu pálit přímo v přímotopech a motorech s účinností 90% a více.

        Je potřeba vybudovat pár dalších bloků JE a bude po starostech, protože uranu máme dostatečné množství na stovky let.
        Plyn pro topení vesnických domácností můžeme vyrábět ze dřeva, kterého máme v ČR také dostatek a stále přirůstá.

        1. Třeba proto, že plny lze
          Třeba proto, že plny lze efektivně skladovat a místo cpát elektriku do akumulátorů je skutečně efektivnější to cpát do tlakových zásobníků?

          Dovedeš si představit, že tio celé léto pojede FVE na střeše a bude vyrábět umělý metan (ala myslím Audy? system) a v zimě tím pak budeš topit?

          1. To je to věčné dilema
            To je to věčné dilema mezi levným skladováním s nízkou učinností řetězce a dražší „nádobou“ a vysokou účinností. Všechno to stojí na tom, jak rychle bude klesat cena akumulátoru a to ukáźe až budoucnost. Já osobně si myslím, že rozvoj elektromobility a s ní související bateriové technologie a výrobních kapacit těchto baterií (např. megatovárna Tesla) povede v nejbližších 10-15ti letech k značnému poklesu ceny. Ale jestli to bude dost – bůch ví.

  3. Papír snese všechno. „Při
    Papír snese všechno. „Při nájezdu 100 tisíc km za tři roky je celková úspora ve prospěch CNG ve výši 154 800 Kč.“

    Takže si to vypočítejme. Nemá cenu počítat servis. Tam je to víceméně obdobné. Naftová vrze spotřeba 6L/100km. Náklady při průměrné ceně cca 35Kč/L = 210 000Kč. Mínus 20 000 Kč za plynovou vezi znamená, že nám pán z plynárem tvrdí, že mu z nákladu 190tisíc ušetřila plynová verze 154tisíc. Bravo. Jízda na vodu by byla dražší.

    Tady se ukazuje, jak lze rozvíjet nevýhodný pohon, pokud se o jeho obchodní prosazení někdo opravdu stará. Proti tomu je snaha ČEZu prosadit elektromobilitu opravdu úsměvná.

      1. Jo. To jsou čísla již asi
        Jo. To jsou čísla již asi blíže pravdy. Ale stejně – zcela selským rozumem orientační kontrola, zda z nás „odborníci“ nedělají blbce. Když v čísle 210tis za naftu uvážíme servisní náklady jako minoritní a +- podobné pak jejich rozdíl bude ještě menší. Potom nemůže být rozdíl v provozních nákladech příliš odlišný od poměru cen paliv – tedy 35 ku 24. tedy zhruba úspora okolo 1/3.
        A budoucí zvyšování spotřební daně, které je již dnes zákonem stanoveno, sníží tuto úsporu ještě níže. Ale proč ne. Pro toho, kdo hodně jezdí, jistě o tomto palivu může uvažovat. Jen je třeba počítat realisticky.

    1. Mě to přijde reálné
      On

      Mě to přijde reálné

      On píše, že na tom autě najel 300 000 km za 3 roky a v porovnání s naftou byli náklady na kilometr o 45 haléřů nižší. To není o tom, že by CNG bylo lepší, je to jenom o tom, že u nafty je spotřební daň cca 80 haléřů na kilometr a u CNG je to asi 15 haléřů.

      Jen si těžko představuju jak dlouho bych musel jezdit já – u mě je 300 000 km nájezd asi tak za 20 let.

      1. V článku se píše:
        „Při

        V článku se píše:
        „Při nájezdu 100 tisíc km za tři roky je celková úspora…“, což chápu jako roční nájezd cca 33 tisíc km po dobu tří roků.
        Pokud by mělo jít o 100 tisíc km ročně musela by věta znít:
        „Při ročním nájezdu 100 tisíc km po dobu tří roků je celková úspora…“

        1. Aha chyba na mé
          Aha chyba na mé straně.

          Ovšem to tedy znamená, že ušetříl na palivu 1,7 Kč na ujetý kilometr. Pokud vezmu, že náklady na palivo u CNG jsou na 50% ceny klasické varianty, tak musel mít náklady na palivo cca 3.4 na kilometr. To odpovídá spotřebě přes 8 litrů na 100 km.

          Já mám u benzínového osobáku náklady na palivo 1,95 kč/km, tak jsem té úspoře nechtěl věřit.

    2. Chlapečku, proč píšeš o
      Chlapečku, proč píšeš o něčem o čem vůbec, ale vůbec nic nevíš?

      V ČR móda strašná móda být odborníkem na vše…

      Takže „odborníku“, pro tebe moje zkušenost (reálná, ne papírový tygr ZocelenyDrapalik, tj. ty).

      V době pořízení mého CNG Zafira (tedy těžší, a větší spotřeba na benzin), jsem do té doby jezdil oktávkou (pro tebe: menší spotřeba jako benzínová zafira) a cena benzinu v té době +- 33kč/l. CNG od té doby o 0,1kč slevnilo a o 0,1kč zdražilo, tedy setrvalý stav.
      V mé statistice spotřeba 1km=2,8kč pro Oktávku při ceně benzinu 33kč/l. U zafiry mám stále stejnou spotřebu 1km=1,34. Takže u neporovnatelných aut je i tak poloviční cena na jeden kiulometr, při počítání pouze a jenom paliva.

      Takže frajírku, když víš kulové, prosím nepiš, uvědom si, že otravuješ svou hloupostí lidi co chtějí vědět reálné informace, na hovadiny máme Moravce a jeho hosty.

      1. Miluju agresivní
        Miluju agresivní diskutéry, pro které je každý druhý blb, ale kteří si ani nepřečtou pořádně článek.

        Srovnáváte benzín oproti plynu, zatímco článek porovnává naftu a plyn. Což je prostě nákladově zcela jiná píseň, a to jak v provozních tak v pořizovacích. Čili hovoříte o zcela něčem jiném než článek a já.
        Přesto že porovnáváte benzín a plyn ( což je v nákladech na palivo větší rozdíl než nafta – plyn ), tak Vám vychází úspora cca 50%. Pán v článku tvrdí, že úspora nafta-plyn (kde je rozdíl v nákladech za palivo o desítky procent menší ) je cca 75%.
        Legrace je, že vy vlastně potvrzujete to co tvrdím já – že to čílso je přehnané, jen o tom nevíte.

        1. Takže sám jste agresivně
          Takže sám jste agresivně spochybnil obsah článku na základě „papírových informací“.

          Když vám někdo napíše reálné čísla, tak místo odpovědi kdy korigujete své VÝMYSLI vůči reálné zkušenosti, mi napíšete „stejnak mám pravdu“.

          Miluju lidi, co o CNG jenom četli a mylsím, že ani neznáte nikoho kdo ho má…

          A co se tak zamyslet, když už extrém. Cena CNG na čerpačce je za 19,5kč/m3, zatím co doma platíte 14,5kč/litr.

          Ale to bych už úplně rozmetal vaše teoretické vývody, kdy dokazujete nekonkurenceschopnost něčeho o čem jste jenom četl…

          P.S. článek jsem si přečetl, a NEPOROVNÁVAL PLYN VS NEFTA. Jenom dával údaje např. u nafty u vozidla co měli k dispozici. Tedy opět REÁLNÁ ZKUŠENOST, zatím co Vy ji spochybňujete svými znalostmi… Takže neeee, opět jste jenom ukázal „JÁ MÁM PRAVDU a i když jsem to viděl jenom na obrázku, přesto ostatní lžou“. Miluju diskusi s někým jako Vy co spochybňuje něco co nezná. Hlavně, že jste v odpovědi ukázal svoji „morální nadřazenost“ 😀

        2. Takže sám jste agresivně
          Takže sám jste agresivně spochybnil obsah článku na základě „papírových informací“.

          Když vám někdo napíše reálné čísla, tak místo odpovědi kdy korigujete své VÝMYSLI vůči reálné zkušenosti, mi napíšete „stejnak mám pravdu“.

          Miluju lidi, co o CNG jenom četli a mylsím, že ani neznáte nikoho kdo ho má…

          A co se tak zamyslet, když už extrém. Cena CNG na čerpačce je za 19,5kč/m3, zatím co doma platíte 14,5kč/litr.

          Ale to bych už úplně rozmetal vaše teoretické vývody, kdy dokazujete nekonkurenceschopnost něčeho o čem jste jenom četl…

          P.S. článek jsem si přečetl, a NEPOROVNÁVAL PLYN VS NEFTA. Jenom dával údaje např. u nafty u vozidla co měli k dispozici. Tedy opět REÁLNÁ ZKUŠENOST, zatím co Vy ji spochybňujete svými znalostmi… Takže neeee, opět jste jenom ukázal „JÁ MÁM PRAVDU a i když jsem to viděl jenom na obrázku, přesto ostatní lžou“. Miluju diskusi s někým jako Vy co spochybňuje něco co nezná. Hlavně, že jste v odpovědi ukázal svoji „morální nadřazenost“ 😀

          1. Jenom doplním, nedalo mi to
            Jenom doplním, nedalo mi to a našel jsem si spotřebu naftové zafiry a vychází cena na 2,5kč/1km, oproti 1,35kč/CNG. K tomu, že nafta je extrémní „rozdíl“, takže vlastně máte zase pravdu.

            Takže opravdu jste jenom papírový drak, který odsuzuje technologii, kterou nezná (zná jenom papírově)…

            Agresivita je odsoudit něco co neznáte jako nesmysl, a pak se morálně nadřazovat, když vám stejnou mincí někdo odpoví. Takže až si půjčíte a opravdu vyzkoušíte a získáte reálné údaje pak začnete dokazovat nesmyslnost CNG můžu říci, že debatujete na úrovni. Do té doby buď pište své názory, ale nedokazujte, že to není pravda…

            Co dokážete dál, že Tesla není prodejní úspěch? Protože nafta je cool či jiný podovný argument…?

            P.S. Ostatatním se omlouvám, la enesnáším lidi co nemají reálnou zkušenost s nějakou „technologií“, ale na 100procent ví, že autor článku lže a oni sami co technologii viděli jenom v časáku znají pravdu a přitom se ještě morálně povyšují, když jim někdo odporuje reálnou zkušeností.

  4. Je to pořád dokola.
    Je to pořád dokola. Tonoucí se stébla chytá atd. Ne ne ne ne. Nadpis zní „Stojíme na konci pohonu na fosilní paliva“. Více plynu si prodávejte třeba do Číny. Elektriku čeká práh budoucnosti. Ze stránek Hybridu.cz se stává vazal svých sponzorů jinak si tu přemíru plynové reklamy nedokážu vysvětlit. Nezávislost šla zase do kopru.

    1. Anonyme co to tu plácáte?
      Anonyme co to tu plácáte? Kde máte jakou plynovou reklamu? V jiném příspěvku, někdo podobně plácal zase o Tesle. Tyhle výkřiky bych rovnou mazal. Není to žádny produktivní komentář, ostatně stejně jako tenhle můj.

      Sám bojuji pro elektromobili kde se dá, ale takovýhle komentáře všechno jen kazí. Je to jen voda na mlýn spalovačům, kteří pak kritizují fanatizmus elektromobilňáků.

      Toto je server zaměřený na všechny druhy hybridů, či alternativních pohonů a čtu ho hodně dlouho a jediné co se dá říct o hybridu, je že redaktoři mají rádi Teslu, která si to ale zaslouží.

Napsat komentář