Pojem „vysokozdvižné vozíky“ má asi většina z nás uložený v hlavě díky hodinám zeměpisu. Která země je jejich hlavním vývozcem? Pokud už tomu tak není, brzy to nejspíš bude Čína.
foto: BYD
Vysokozdvižné vozíky jsou spolu s těmi golfovými asi nejrozšířenějším „elektromobilem“ v České republice. A dost možná i v dalších zemích. Čínský průmyslový koncern BYD před devíti měsíci doma v Číně otevřel továrnu na jejich výrobu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Wal-Mart nakupuje vodíkové vysokozdvižné vozíky
A dnes už se elektrické vysokozdvižné vozíky značky BYD hrnou do Evropy, resp. zatím pouze do Německa. Jde o 3,5t stroje vybavené stejnými LiFePO4 bateriemi, jako elektrobusy či elektromobily této značky.
Zatím bohužel nejsou známy podrobnější specifikace ani cena.
P.S.: Abyste si nemysleli, že neděláme domácí úkoly, pak vězte, že největšími vývozci vysokozvižných vozíků jsou Německo, Japonsko, USA a Jižní Korea. Předními výrobci jsou Toyota, Kion , Jungheinrich a NACCO. Tak, a teď to máte.
Teoreticka kapacita katody
Teoreticka kapacita katody PbO2 je 230mAh/g co znamena ze olovene baterie maju perspektivu do buducnosti. Aj ked je teoreticka kapacita LiFePO4 katody 170mAh/g vacsia a ma vyssie napatie ako PbO2 aj tak ma Pb baterie este velku buducnost.
Len pre porovnanie projekt olovenej baterie LeaPol ktory sme podali do Horizon 2020 vyzvy ma za sebou 9 krajin EU a Izrael. Laboratorne olovene baterie s kapacitou 100Wh/kg vykonom 1000W/kg a cyklovatelnost lepsiu ako 5000x na 90% DoD. V ramci testovania sa prihlasila firma ktora vyraba vysokozdvizne voziky ale prioritou bol smart-grid a energy storage. Uspesne sa testovalo aj nabijanie/vybijanie prototypov Pb baterii pri 20C co nedokazu ani aktualne Li-ion baterie. Pre porovnanie Li-ion baterie s LTO anodou maju priemerne 65Wh/kg tieto olovene 90Wh/kg.
no prave ze olovene baterie
no prave ze olovene baterie jsou strasne tezke… i ty laboratorni jak uvadite maji jen 100Wh/kg, zatimco Li-ion maji 260Wh/kg (Tesla-Panasonic 18650).
U elektromobilu neni problem s vykonem, ale s hmotnosti a kapacitou, no a mozna jeste s casovou zivotnosti. Co se tyce cyklovatelnosti taky neni treba 5000 cyklu, to bychom mohli ujet treba 3-400*5000=1.5-2.000.000 km 🙂
Verim ze olovene maji potencial, ale ne v soucasne dobe a ne do elektromobilu…
Ale u VZV je vysoká
Ale u VZV je vysoká hmotnost výhodou.Ba přímo cílem.Pokud by nebyla těžká baterie,musela muselo by být součástí vozíku zavaží,aby se vozík při zdvyženém břemenu nepřevrátil.Jejich slabina je spíš to,že po fajrontu se dává na nabíječku i když není úpúlně vybitá.
Dobrý, ta poznámka po
Dobrý, ta poznámka po ránu pobavila.
mimochodem, když už jsme u toho je i u takovýchto vozíků znatelná praktická výhoda v použití Li-ion baterií oproti olovu? Já jsem s tím nikdy nejezdil, tak netuším jestli je v provozu třeba problém s častým nabíjením pro nedostatečnou kapacitu, servisem, či tak něco?
je znatelna jen v zivotnosti
je znatelna jen v zivotnosti a vyssim vykonu pri akceleraci… nebo zdvihaní. Olovene baterky jsou v dnesni dobe dobre pouzitelne ve vysokozdviznych vozicich, svou praci odvedou, ale zvladaji jen 200-400 nabijecich cyklu a nesmi se vyuzivat cela jejich kapacaita, navic se velmi dlouho dobiji: 3-8 hodin coz nemusi byt v jedno, nebou dvousměnném provozu problem kdyz je cela noc na dobijeni. Oproti nim mají Lithiové mnohem delsi zivotnost´= kolem 2-3 tisic cyklu a pote maji jeste pres 80%nominalni kapacity, a pak se daji pouzivat dale az do 60-70% puvodni kapacity… a takovy pocet cyklu je dostatečný téměř na celou životnost samotného vysokozdvižného vozíku. Oproti olovu bude take absolutne bezudrzbovy (aspon co se tyce pohonu) protoze u olovenych baterek se musi dolevat kapalina nebo pridavat kyselina, jednou za cas se musi cyklovat, a kazdych par let menit battery pack, a to neco stoji
Asi jste chtěl napsat
Asi jste chtěl napsat spíše nejen… Jinak ne nadarmo se říká nohy jako z olova. Hmotnost baterií, doba nabíjení, všechno hraje pro lithium. Kromě ceny, ta je bohužel také někde jinde.
Myslím, že zrovna váha u
Myslím, že zrovna váha u VZV nebude to hlavní. Ono kdyby to bylo zase příliš lehké – bude se to muset dovažovat!
Presne tak. Tie olovene
Presne tak. Tie olovene baterky maju tu vyhodu ze su dostatocne tazke, co je pre vysokozdvizny vozik nutnost. Vo firme mame Toyoty, BT aj Linde vsetko s olovenymi baterkami. Vzdy cez noc sa to musi dobijat cca 6-8hodin. Destilovanu vodu treba dolievat podla vytazenosti a teploty na halach. V letnych mesiacoch je to aj 2x do tyzdna.
Pravda, vysokozdvižný
Pravda, vysokozdvižný vozík potřebuje dostatečnou stabilitu, aby se nepřekotil. 🙂
Ano, proto je rozdíl mezi
Ano, proto je rozdíl mezi akumulátorovým, naftovým a plynovým jestliže u akumulátorového je váha zajištěna akumulátory u naftových a plynových to musí být řešeno litinovým závažím v podobě zádě vysokozdvižného vozíku. Zdvihací schopnost je částečně upravena délkou zdvihacích vidlí a částečně i hydraulickými hadicemi, jež při nadměrném překročení prasknou a je pruser a maler.
Už ani moc ne. Ty čínské
Už ani moc ne. Ty čínské Lifepo4, přestože jejich cena poslední roky spíš pořád mírně stoupá už vychází při stejné kapacitě na podobné peníze jako nějaké značkovější trakční olověné. Na druhou stranu nejsou zase o tolik lehčí a menší.