VIDEO: vesmírná raketa SpaceX vylétla 1000 metrů a opět přistála

Elon Musk není znám jen výrobou elektrických vozidel Tesla. Jeho společnost SpaceX plánuje cenovou revoluci v dopravě do vesmíru. Pomoci má k tomu nová generace raket Falcon 9.

Program Grasshopper 2 testuje možnosti kontrolovaného přistání rakety zpět na zem.
foto: YouTube

Elon Musk plánuje do vesmíru vysílat znovupoužitelné rakety. Raketa díky přistávacím nohám a rafinovanému stabilizačnímu systému dokáže (teoreticky) přistát zpět na místo svého startu. Musk v budoucnu slibuje snížení ceny za 1 kilogram vyneseného nákladu až o jeden řád.

Video posledního testu rakety Grasshopper 2, která vylétla do výšky 1000 metrů a znovu přistála
video: YouTube
YouTube

44 Comments on “VIDEO: vesmírná raketa SpaceX vylétla 1000 metrů a opět přistála”

  1. To tu uz bolo – a este aj
    To tu uz bolo – a este aj hrozne davno, financovany program v NASA, cierna raketa s vysuvatelnymi 4 nohami. Je to prebrata technologia. Nebola uspesna. Preto ju zastavili.

    Potom experimentalne „sondy“ ale s rychlo prerusovanou exploziou, opat NASA a opat zruseny projekt.

    Uplne prvy bol pristavaci mesacny modul.

    Stabilizacia stale rovnaka od jak ziva, gyroskop.

    Dovodom kazdeho neuspechu okrem much, je tryska plna horuceho plynu a neexistujuce tlakove potrubia a materialy v tryske ktore dlhodobo znesu taku zataz. Vzdy len na par pouziti.

    Najspolahlivejsia metoda v atmosfere je a vzdy bude padak.
    Ak je to tazke, velke a pohodlne, tak riadeny pad, pomocou kridiel. Toto tu je somarina.

    1. NASA dělala testy s
      NASA dělala testy s řízeným přistáváním pomocí raketového motoru, ale nikdy z toho nevzešlo něco praktického. Byly to jen technologické demostrátory.

      To, o co se SpaceX pokouší, je znovupoužitelnost jednotlivých stupňů rakety bez dlouhých časových prodlev, které by jinak padly na transport stupňů, renovace, výměny dílů.

      Ve SpaceX si velmi dobře uvědomují, jak by se to dělat nemělo – všichni si ještě pamatují raketoplán NASA. Byl navržen jako znovupoužitelný systém pro snížení nákladů. Jenže cena za jeden let se vyšplhala na víc než 1miliardu USD. Např. postranní raketové boostery na tuhá paliva známé jako SRB přistávaly na padácích do oceánu. Jenže cena za renovaci boosteru byla obrovská – pro srovnání nový booster stál 100mil.USD, renovovaný 80mil.USD.

      Mořská voda je agresivní, jestli to SpaceX myslí se znovupoužitelností 1.stupňů vážně, nemůže přistávat s padáky do vody… SpaceX by stejně nestačily jenom padáky. Aerodynamické síly při vstupu do atmosféry jsou příliš velké – proto musí provést otočení 1.stupně a první řízený zážeh hned po oddělení od 2. Stupně.

      Krom toho SpaceX má oproti konkurenci hodně výhod. Poměr váhy prázdné rakety a natankované je 1:10 (zpátky přistávají jen se zlomkem hmotnosti a na to jim vystačí 1 motor z 9). S tím souvisí i to, že použité motory Merlin 1D mají zatím nejvyšší parametr tahu k vlastní hmostnosti (=150) – jsou velmi lehké, navíc vydrží pracovat velmi dlouho (mají to otestované). Tyhle detaily se ale počítají. Když přidají k váze obyčejné rakety Falcon 9 váhu přistávacích noh a dalších nezbytných prvků pro znovupoužitelnost, pořád mohou počítat, že na orbitu dostanou cca 2% ze startovací hmostnosti rakety (okolo 10 tun). A cena paliva je oproti ceně celého nového hardwaru opravdu směšná.

  2. První úspěšný a
    První úspěšný a zveřejněný pokus byl asi do 100m, tak příště už to bude 10000? Je to opravdu velký pokrok. Zatím se to dalo vidět jenom na Měsíci a ve sci-fi filmech. Tam to vypadá jako že vlastně o nic nejde. Jenomže jde. Palivo pro přistání si musí raketa vynést nahoru. Je to dost náročný podnik, start to zpomalí, raketa ztěžkne. Více paliva znamená i větší riziko. Další věc je bezpečnost a spolehlivost. Motory na jedno použití a pro opakované použití budou muset mít dosti odlišné parametry pokud se týče životnosti.

  3. Paradni diskuze k clanku,
    Paradni diskuze k clanku, skoro jako na Novinkach 🙂
    Ale je fakt, ze pro cloveka neznaleho je v tom clanu opravdu malo informaci a davat sem jen videa, grafy a podobne bez dalsich informaci je bida.

    – jen abych nepomlouval a doplnil info teda (protoze v tech komentech je fakt kopa nesmyslu). K brzdeni a pristani se nepozije padak, ale opravdu jen motory. SpaceX delala uz i 2 testy na realnych raketach a tam se jednalo o 2 zazehy. Prvni zazeh chvili po oddeleni druheho stupne rakety a druhy zazeh tesne pred pristanim na vode. Zadny padak…

    – palivo stoji zhruba 0,3% z celkove ceny rakety. Tedy maximalni slevneni pri pouziti plne znovupouzitelne rakety je o dva rady, realne bych to ale videl spis o jeden rad.

    – nejedna se o fake, v testu na videu letela raketa jen pomoci jednoho motoru z celkoveho poctu 9…

    – jednalo se o druhy let teto verze. Prvni verze mela nohy na pevno a byla postavena na platforme Falcon 9 (znama jako Grasshopper), druha verze ma sklapeci nohy a je postavena na platforme Falcon 9 v1.1.

    – natoceno z hexacopteru (to same jako quadrocoptera jen to ma 6 motoru misto 4), nikoli z balonu.

    1. Ale tady přece nejde o cenu
      Ale tady přece nejde o cenu paliva, ale o cenu užitečného nákladu, která vytváří zisk. I kdyby bylo palivo úplně zadarmo, když ho budete muset vzít o tunu navíc, tak tím přicházíte o tunu užitečného nákladu, což je při současných cenách cca 10-15 miliónů dolarů. Vše tedy záleží na tom, kolik paliva navíc je třeba brát s sebou a jestli ztráty z menší hmotnosti užitečného nákladu vyváží zisk z ušetřeného prvního stupně rakety.
      Řekněme si ale upřímně, že na tom pracují lidé chytřejší než my všichni tady dohromady a ti asi vědí, co dělají a mají všechno spočítané.

      1. Vaše úvaha je naprosto na
        Vaše úvaha je naprosto na místě, každá tuna paliva co si bude muset nechat se projeví na zmenšení nosnosti (Ciolkovkého rovnice)! Když se tím ale podaří znatelně snížit náklady, tak by se to nakonec mělo vyplatit.

        Sám Musk přiznává že úspěch ještě není zaručen, zatím se neví jak drahé bude raketový stupeň znovu zprovoznit, ten co zkušebně dosedl na hladinu oceánu se totiž po chvíli přelomil a potopil (ne chybou konstrukce, zrovna byla bouře s 20m vlnama, to by rozlámalo i osvědčené SRB raketoplánu).

        Vše ostatní rozumně shrnul Jolinar, díky…

      2. Samozrejme jde o cenu jak
        Samozrejme jde o cenu jak paliva tak i cenu nakladu. Cim vice paliva, tim mensi naklad. Ale taky pokud tim zachranim raketu a muzu ji pouzit jeste jednou, dvakrat, desetkrat nebo tisickrat, tak pak se zacne projevovat cena paliva. Tak jako u letadla nebo u auta. Kdyby benzin stal 10.000Kc za litr, tak by bylo celkem jedno jestli auto stoji 300.000 nebo 800.000Kc protoze jen za rok by jste dal 10M na palivo. Cena paliva je dulezita u vsech znovupouzitelnych dopravnich prostredku. Pokud se z rakety nekdy stane znovupouzitelny dopravni prostredek (i za cenu snizeni nosnosti treba na polovinu), pak zacne hrat roli cena paliva a cena pripravy na dalsi let.

      3. Ono taky nejde jen o
        Ono taky nejde jen o hmotnost paliva, ale i ty „nohy“, vysouvací mechanismus, stabilizační systém, to vše taky něco váží. Ale neumím odhadnout jaký je poměr hmotnosti mezi přídavnou „konstrukcí“ a „brzdným“ palivem?
        Mimochodem, při jednom pokusu došlo palivo, protože ulpělo na stěnách nádrže odstředivou silou vlivem roztočení stupně. Při dalším pokusu museli přidat další palivo i na tento vliv.

          1. To už si nepamatuju, kde
            To už si nepamatuju, kde jsem to četl. Jde o to, že provádějí souběžně dvojí pokusy:
            1) Vypustí malou jednomotorovou raketu do určité výšky a pak s ní přistávají na nohy.
            2) S prvním stupněm rakety, která něco orpavdu vynáší na oběžnou dráhu, zkouší manévrovat a brzdit tak, jako kdyby měl přistát, cílem testů je udržet ten první stupeň ve vertikální poloze motory napřed, jako kdyby přistával, i když nakonec spadne do moře a poškodí se. A při prvním pokusu tohoto druhu ve finální fázi brždění neměli dost paliva, protože se stupeň roztočil a poslední zbytky paliva ulpěly na stěnách nádrže.

              1. Tak jsem to našel, bylo to
                Tak jsem to našel, bylo to na Technetu:

                „Firma novému Falconu zvýšila výkon manévrovacích trysek i množství paliva v nádržích a údajně to stačilo.“

                Zdroj: http://technet.idnes.cz/spacex-falcon-vicenasobne-pouzitelna-raketa-f3c-/tec_vesmir.aspx?c=A140429_170851_tec_vesmir_mla

                Mimochodem, zajímalo by mě, jak chtějí návrat 1. stupně s přistáním na pevnině řešit geograficky – když se startuje z Floridy, 1.st. dopadá do jižního Atlantiku. Takže se nabízí buď britský Ascension, Sv. Helena nebo Muskova rodná Jihoafrická republika.

  4. Vtip je v tom, ze prvni
    Vtip je v tom, ze prvni stupen rakety = cca 70% ceny letu, takze primarne nejde o to, pristavat zpet do odpaliste, ale neznicit ten prvni stupen, aby byl znovupouzitelny. Tim by se cena dopravy opravdu o ten cca 1 rad snizila hned, mnozstevni slevy se nabali casem…‘-)

          1. Nepotrebuji?
            A pro me

            Nepotrebuji?

            A pro me neznaleho techniky, jake sily pusobi na prvni stupen v maximalnim letu a tim i na pozadovanou stabilizaci a jak pri teto rychlosti? (nepocitam „jine“ atmosfericke podminky v 1km a x km…)

            Vas pristup evokuje, kdyz mame spitfire neni take problem postavit nadzvukovou sithacku…

            Toto co testuji uz meli udelano, kdy byl test minule do cca 200metru a zpet, 1km a zpet uz je jenom overeni prvniho testu, tedy nic noveho netestuji, jenom overovali co uz maji, tedy stale nic…

  5. Možná mají vypočítané,
    Možná mají vypočítané, že se to ekonomicky vyplatí, ale mi to přijde jako plýtvání palivem. Raketa si kvůli návratu musí nést mnohem více paliva s sebou (netuším o kolik více, jestli budou brzdit pouze motory nebo i odporem vzduchu při vstupu do atmosféry), každopádně se tím sníží hmotnost užitečného nákladu.
    Mnohem lepší koncept je nedávno zmiňovaný Skylon, který se chová prakticky jako běžné letadlo, může vzlétnout i přistát na normálním letišti a je do 48h připravený k dalšímu startu. Tady věřím, že by mohlo dojít k opravdu razantnímu snížení ceny za přepravu na nízkou oběžnou dráhu.
    Musk jde podle mě úplně špatným směrem.

    1. 1. Vyvinut raketu je dnes
      1. Vyvinut raketu je dnes relativne jednoduche. Naproti tom vyvinut raketoplan je takmer nerealne. Najma pre startup ktory nie je financovany z americkych dani. Musk isiel jedinou a spravnou cestou – rakety.
      2. Viete kolko stoji vylovenie a vycistenie prveho stupna rakety? A hadajte kolko stoji palivo navyse aby mohol ten prvy stupen cisto pristat. Zamyslite sa prosim nad problematikou kym vypustite taku blbost zo seba.

      1. 1. Do projektu Skylon a
        1. Do projektu Skylon a hybridnich motoru Sabre uz soukromi investori dali pres 350 milionu dolaru. Loni v lete pridala britska vlada dalsich 60 milionu liber. Nevidim duvod, proc by schopni a chytri lide investovali takove castky do neceho co podle Vas je „takmer nerealne“. Predpokladane snizeni ceny za 1kg vyneseneho nakladu je ze soucasnych £15,000/kg na cca £650/kg.
        2. Nechte si laskave ty Vase invektivy, nikdo tady na ne neni zvedavy. Ja Vam taky nerikam, ze sebe vypoustite blbosti. Jestli neumite diskutovat slusne, tak nediskutujte vubec.

        1. 1. Musk isiel cestou
          1. Musk isiel cestou agilneho developmentu – prist cim skor na trh s niecim pouzitelnym a dalej sa vyvijat. Nepochybujem o tom, ze niekde v roadmape spacex je aj raketoplan typu skylon.
          2. Mate pravdu. Sorry. Ale hadam uznate, ze je lacnejsie pridat palivo ako lovit a opravovat cely prvy stupen?

        2. Byl bych moc rád kdyby se
          Byl bych moc rád kdyby se váš optimizmus naplnil, ale ohledně Skylonu bych byl opatrný. Zatím je to jen koncept, jediné co jsme viděli je obrázek (a testy mezichladiče). Minimálně bych počkal na první testy kompletních motorů Sabre, protože nic podobného ještě nikdo nikdy nevyzkoušel.

          Rozhodně je ale dobře že vývoj jde dopředu, i kdyby Skylon nefungoval tak jak by měl tak to bude velký technologický krok ze kterého může jít vývoj ještě dál dopředu.

    2. O moc paliva vice se brat
      O moc paliva vice se brat nemusi. Logicky se totiz pád nejdřív zbrzdí padákem, a raketový motor se použije až pro konečné zpomalení na posledních max. několika kilometrech. Mimochodem oni už to zkušebně udělali, před pár týdny při startu mise CRS-3 k ISS. První stupeň ůspěšně přistál na moři, a vertikálně se udržel ještě asi 10 vteřin po vypnutí motorů, takže to funguje. Ten první stupeň samozřejmě nemohli zachránit, jelikož se nepřistávalo na zem, ale pro jistotu do vody, ale podle výsledků to fungovalo bezchybně.

    1. Pokud je ten vrtulník dron
      Pokud je ten vrtulník dron tak co by ne, navíc extistuje něco jako dlouhé sklo, že ano. U krav taky problém nevidím. A pochybuji že Space X která už posílá svoji loď na ISS má zapotřebí dávat na net fake videa. Někdo se tady chce udělat nějak moc chytrým zdá se mi.

    2. Nie je to fake. Je to uz
      Nie je to fake. Je to uz x-te testovanie prototypu. Natacane hexa dronom ak ma pamat neklame. Dajte si do youtube vyhladat space x grashopper a najdete kopec takychto videi. Zaroven by sa patrilo podotknut, ze dragon ktory je tusim este na orbite a bol vyslany minuly tyzden, bol vyneseny prvym stupnom, ktory mal pre testovacie ucely uz namontovane sklapacie nohy. Netestovali pristatie – padol do mora, ale testovali len tie nohy.

Napsat komentář