Robotická auta zas o krok blíž; Google ukazuje cestu

Společnost Google intenzivně vyvíjí a v ostrém provozu zkouší robotická vozidla. Před pár dny vydala video dokazující propracovanost a důmyslnost „umělé inteligence“ robotického auta. Podívejte se jak robotické auto „vidí“.

Robotický pohled na dopravní situaci
foto: YouTube

Robotická auta

Vozidla schopná samostatného (či dozorovaného) pohybu v dopravním provozu již dávno nejsou sci-fi. Velký úspěch dosáhla například značka Mercedes-Benz, když její luxusní S 500 INTELLIGENT DRIVE ujel trasu vedoucí skrze města a dálnice bez zásahu řidiče.

Proč vůbec automobilky investují do vývoje robotický aut? Odpověď se vám nebude líbit. Jsme totiž mizerní řidiči.

Podle Světové zdravotnické organizace dopravní nehody na celém světě za rok usmrtí průměrně 1,2 milionu lidí (2010: 1,26 milionu). Další miliony lidí se ročně při nehodách vážně zraní.

V České republice za minulý rok zemřelo na silnicích 681 lidí. Drtivou většinu nehod způsobí člověk díky nepozornosti, nepřiměřené rychlosti, nedání přednosti v jízdě a alkoholu.

Podle svých tvůrců dokáží robotická auta zachránit ročně desítky tisíc životu a ještě více snížit počty zraněných. Nemluvě o nižších finančních škodách způsobených nehodami.

Google auto v akci
video: YouTube

Google vede

Jedním z největších průkopníků na poli robotických vozidel je firma Google. Její auta při testovacích jízdách, včetně ostrého provozu, najezdila už více než 1,2 milionu kilometrů.

Technologický gigant Google před pár dny uveřejnil fascinující video dokazující vyspělost a propracovanost technologie robotických aut. Chytrý software dokáže díky nejrůznějším senzorům (HD kamery, „laserový radar“, GPS) auto vést přes komplikované nebo mimoúrovňové křižovatky, nebo třeba i skrze hustou spleť dalších automobilů.

Avšak provoz netvoří jen auta a křižovatky, ale také řidiči často proklínaní cyklisté. Chytrý software robotického auta dokáže cyklistu nejen rozpoznat, ale také rozpoznat jeho ruční signály a vzít je „na vědomí.“

Ve videu vidíme robotické auto schopné rozpoznat stavební práce na silnici, včetně pozic zátarasů i pracovních dělníků. Auto chytře vyřešilo i železniční přejezd, kdy počkalo, než se první auta dostanou z prostoru kolejí a teprve potom se rozhodlo přejet koleje.

Na robotická vozidla si však ještě mnoho let počkáme. Velkým problém jsou mimo jiné právní a etické otázky. Kdo ponese odpovědnost, pokud robotické auto způsobí nehodu? Výrobce automobilu, řidič, robotické auto?

Google

13 Comments on “Robotická auta zas o krok blíž; Google ukazuje cestu”

  1. Myslím, že s tou
    Myslím, že s tou odpovědností to půjde vyřešit celkem snadno.
    Vy, jako majitel auta, dostanete seznam instrukcí, které budete muset při provozu auta dodržovat a to bude vaše veškerá odpovědnost. Mezi těmito instrukcemi budou určitě pravidelné návštěvy servisu, pravidelná diagnostika a kontroly, zákaz jakkoliv zasahovat do zařízení, elektroniky, softwaru auta atd.
    Výrobce bude mít zodpovědnost za to, že v autě nejsou žádné konstrukční vady, že software a umělá inteligence pracuje tak jak má atd. Samozřejmě, že všechno nebude pracovat bez chyby. S tím ale výrobci počítají, mají dávno vyhodnocené pravděpodobnosti poruch a zřízené fondy nebo pojištění pro vyplácení odškodného. Jde jenom o to doladit celou technologii tak, aby statisticky byla pravděpodobnost poruchy způsobená výrobcem pod určitou mezí a může se začít vyrábět a prodávat.
    Za nepředvídatelné události pak nebude zodpovědný nikdo, tak jak je to i nyní.

    1. de jure, su nepredvidatelne
      de jure, su nepredvidatelne vsetky situacie bez rozdielu casu a zlozitosti bez ohladu na vacsinou pozorovanu situaciu. realny svet nie je simulacia. inak by neexistovalo nieco ako quantova teoria ktora hovori o tom ze kazda pozorovana udalost sa meni v momente uz tym ze ju pozorujes.

      rozumne moze byt nastavenie miery zodpovednosti pri vyluceni zavinenia z ciernej skrinky, takze kazda udalost bude musiet prejst sudom, co je neprimerana zataz, alebo vsetko bude vyplacane z poistiek, co je sucastnost a poistky ktore mesacne/rocne platime znacne.

      prenesenim riadenia na automat bude vodic potencionalne nuteny situaciou prevziat vedenie vozidla menej skuseny a bojacny, preto tato schopnos u ludi casom uplne vymizne.

      staneme sa opat zase o drobny kusocek zavislejsi na niekom inom, co je stav pozorovany dlhodobo, takze ak sa niekto sam ocitne uprostred lesa, nie je schopny prezit, uzivit sa sam.

      1. clovek pri predvidani robi
        clovek pri predvidani robi to na co je mozog nastaveny, neustaly odhad, tento odhad sa uci cely zivot, neustalou skusenostou, rychlost mozgu obmedzuje rychlost odhadu so zvysujucou sa rychlostou, preto dochadza k nehodam na chodcov, ktory neberu ohlad na auta a ani sa nepokusaju ich odhadnut, nechavaju to na vodicov, vid chodec na prechode sa ani nepozrie ked uz na prechode je. ich odhad je lepsi lebo su pomalsi.

        pri vedeni auta je preto potreba sa divat viac do dialky nez tesne pred seba, to co je predomnou sa totiz odhadnut neda, to co dalej uz ano a zlepsuje to jazdu.

  2. Kdyz mate ocni vadu (nebo
    Kdyz mate ocni vadu (nebo jako lukes4 parite), ridit nemuzete auto by vas dovezlo. Jenze pokud pravni odpovednost zustene na RIDICI , tak ridic musi mit ridicak a nevidomeho nebo opileho auto nikam nedoveze.
    Takze v pripade kdy by se nejvice hodila jsou roboticka auta na….
    A nikdo nemuze chtit neprimerenou odpovednost od vyrobce – proste by se to nevyrabelo. Tak snad at je odpovedne samo auto – kdyz naboura prijde o ridicak a pujde sedet. Je to uzel v pravde gordicky.

    1. Ja by som to navrhol tak,
      Ja by som to navrhol tak, aby majiteľ auta bol zodpovedný len za jeho technický stav. To znamená, že ak auto spôsobí nehodu z dôvodu zanedbanej údržby tak bude zodpovedný on. Ale ak bude chyba v programe alebo v konštrukcii tak je zodpovedný výrobca. Potom sa môžu samozrejme vyskytnúť nepredvídateľné okolnosti, no za tie nesie zodpovednosť niekto mimo auta alebo dokonca aj nikto. Veď kto je dnes zodpovedný za to keď napríklad kamiónu strelí pneumatika a spôsobí nehodu? Alebo keď vám vbehne do cesty nejaké zviera? Proste za niektoré nehody nemôže niesť zodpovednosť nikto.

  3. Jsou do toho moc zabraní.
    Jsou do toho moc zabraní. Osobně bych stále nechal odpovědnost na řidiči. Když nezasáhne, jeho problém. (vím, je to ošemetné, ale proč hledat složitosti).

    Jinak já jsem osobně pro robotickou jízdu. Jaká by to byla pohoda v koloně stisknout knoflík a nechat se z kolony vyvést. Nemuset čučet půl hodiny do jedněch světel …

  4. Ač se mi tohle na začátku
    Ač se mi tohle na začátku nezamlouvalo,tak jsem ted změnil názor…Představte si,že půjdete na někam na pařbu a nebudete schopni ani nastartovat…Takže pokud budete schopni zmáčknout tlačítko domů,tak vás auto jednoduše odveze 🙂 Sice je to hudba budoucnosti,ale něco to do sebe má…. 🙂

Napsat komentář