TEST: nový Peugeot 308 1.6 HDi – diesel jak se patří

Už jen zběžný pohled na nový Peugeot 308 vás snadno přesvědčí o tom, že tentokrát se koncern PSA rozhodl pro opravdu radikální řez. Výrazně konzervativnější, ale přesto přitažlivé tvary kompaktního hatchbacku doplňuje co do spotřeby šetrný dieselový motor.

Metalický lak a šedá mokka novému Peugeotu 308 sluší
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Francouzské automobilky se v designu svých aut nikdy příliš neomezovaly konvencemi automobilového průmyslu. Nový Peugeot 308 je ale jiný. Spíš než francouzské auto připomíná výrobek z Německa. Je střídmější, jeho linie jdou ruku v ruce se zbytkem světové (resp. německé) produkce, a přesto dokáže zaujmout a líbit se.

Radost z interiéru

V interiéru potěší především středová konzole. Peugeot jde s dobou a omezil počet mechanických tlačítek a kroutítek na minimum. Nahradil je středovou 9,7″ dotykovou obrazovkou se slušnou dobou odezvy i přehledným uživatelským rozhraním. Tady si u nás Peugeot jednoznačně vysloužil plusové body a z označení „Peugeot i-Cockpit“ pro nás začíná být zárukou kvality.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Volant je opět zmenšený, ale o to lépe padne do ruky a pomáhá vytvářet celkově výborný pocit z řízení. Ruku v ruce s ním jdou i materiály použité v interiéru, palubní deskou počínaje a sedadly konče. Řidič i spolujezdec si rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek prostoru.

Zato posádka na zadních sedadlech už to má horší. Neměla by být příliš vysoká a ani mít příliš dlouhé nohy. Omezení místa na zadních sedadlech v novém Peugeotu 308 je vlastně přiznáním automobilek k tomu, co všichni dávno víme: že tři a více lidí jezdí autem opravdu jen výjimečně.

Šlape jako hodinky

Námi testovaná verze nového Peugeotu byla vybavena 1.6l HDi dieselovým motorem (115 koní) doplněným o šestistupňovou manuální převodovku. A obě tyhle věci fungovaly v dokonalé vzájemné synergii. Obzvlášť na dálnici, kde jsme s autem strávili nejvíc času, nás auto vyloženě bavilo.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Jasně tam také vynikla úspornost dieselu kombinovaného se šestým stupňem. Při dálničním provozu jsme se při dodržení max. rychlosti 130 km/h snadno dostali na průměrnou spotřebu kolem 5,5 l/100 km. Přesná převodovka nám skvěle padla do ruky a její šestý stupeň výrazně pomáhal dosáhnout zmíněných hodnot.

Jakmile vyrazíte na okresní silnice a snížíte rychlost na max. 90 km/h, může spotřeba klesnout i pod 5 l/100 km. Díky objemu nádrže 53 litrů se pak lze dostat až na dojezd blížící se 1000 km. Ke snížení spotřeby především ve městě pomáhá dobře vyladěný systém Stop&Start.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Při čekání na semaforech nebo stání v zácpě vám dodává příjemný pocit z toho, že motor zbytečně neběží a vy nedusíte ostatní obyvatele města. Je rychlý a jízda s ním byla zcela bezproblémová. Kdyby nebyla, stačí stisknout tlačítko vlevo pod volantem a vypnout jej.

„Papírových“ 3,7 l/100 km se zdá být jako realitě vzdálená hodnota, ale pokud by se do auta posadil schopný klidný řídič, který zároveň nikam nespěchá (a s letními pneumatikami), nejspíš by se pod 4 l/100 km skutečně dostat šlo.

Skvělý pocit z jízdy + nové technologie

Ačkoliv je auto celkově menší než předchozí generace (délka 4253 mm, šířka 1803 mm, výška 1457 mm), má delší rozvor 2620 mm a zavazadelník nabízí dostačujících 420 litrů. Celkově jízda v novém Peugeotu působí živě a dynamicky, skoro se chce říct sportovně.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Na silnici nikdy nemáte pocit, že byste na něco nestačili. Malý volant pomáhá zlepšit ovladatelnost a kompaktní Peugeot 308 si tak krásně vykrouží jakoukoliv zátočinu. Aby váš řidičský zen narušovalo pokud možno co nejméně vlivů, postarali se konstruktéři o výtečné odhlučnění kabiny.

Peugeot se také nebál v předních světlometech i u zadních světel využít technologii , což pochopitelně vítáme. Zároveň proti předchozí generací Peugeotu 308 snížil hmotnost až o 140 kg a zlepšil aerodynamický koeficient na hodnotu 0,28. Námi testovaná verze váží podle specifikací 1340 kg.

Kvalita za dobrou cenu

Nový Peugeot 308 si nedávno vysloužil ocenění Auto roku 2014 a my se vůbec nedivíme. Peugeot s touhle novinkou nižší střední třídy zjevně míří přeci jen do poněkud luxusnějších kategorií vozů, čemuž odpovídá i cena a nabídka doplňkové výbavy. Ocenit musíme mimo jiné i kvalitní hi-fi systém, který Peugeot vytvořil ve spolupráci se značkou Denon. Jeho zvuk se nám opravdu líbil.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Prosklená panoramatická střecha je už dnes u luxusnějších aut „povinnost“. Dodává interiéru pocit vzdušnosti a prostornosti. Na přání lze dále doplnit také startování tlačítkem, což bychom už rádi viděli jako standard, a řadu bezpečnostních opatření. Auto vybaveno šesti airbagy (po dvou přední, boční, hlavové).

Kontrola mrtvého úhlu je poněkud nešikovně řešena ostrým oranžovým světlem, které jsme si občas pletli se směrovým světlem. Adaptivní tempomat nám také poměrně často (především při prudších manévrech, ať už z naší strany nebo cizí) hlásil, že situaci nezvládá. V klidných situacích si ale vedl dobře.

auto nový Peugeot 308 1.6 HDi diesel test

foto: Filip Šašek

Vyhřívaná sedadla s masážní funkcí jsou třešničkou na dortu a úlitbou luxusnímu cestování na dlouhé vzdálenosti. Připlatítě si za ně 12 000 Kč. Za ta nejlepší sedadla s koženým čalouněním, kapsami, elektrickým nastavením a pamětí se pak připlácí 48 000 Kč.

Základní cena nového Peugeot 308 1.6 HDi 115 koní s manuální šestistupňovou převodovkou začíná na 520 000 Kč. Se slevami se ovšem lze dostat na cenu 476 000 Kč. Přestože se dieselům na webu Hybrid.cz příliš často nevěnujeme, chováním na silnici i spotřebou nás tohle auto dokázalo snadno přesvědčit o svých kvalitách.

vlastní

5 Comments on “TEST: nový Peugeot 308 1.6 HDi – diesel jak se patří”

  1. Hm, škoda Peugeotu, když
    Hm, škoda Peugeotu, když to teď předělali to na Audi. 407 byla vzhledově naprosto úžasné auto, které stanovilo designové normy na dalších deset let a všichni ji začali kopírovat. S 508 to ale vzdali a spočítali si, že Němci kupují věci co vypadají německy, a tohle už je jen další hřebík do rakve typického francouzského designu. Škoda, originální s svébytný design byl jedním z (mála) důvodů, proč francouzská auta kupovat.

  2. souhlas, recenze jak z
    souhlas, recenze jak z auto.cz
    Na hybrid. cz bych čekal alespoň popis technologie a motoru 1.6 e-HDI, který má inteligentní start-stop:
    „Se sametovým charakterem jízdy koresponduje kultivovaný turbodiesel 1.6 e-HDI s vyspělým start-stopem, vypínajícím motoru už při poklesu rychlosti pod zhruba 20 km/h. Spolu se systémy mazdy či mercedesu jde o špičku a přestože „chcípákům“ často nemůžeme přijít na chuť, tady jsme ho ani nevypínali. Těch 115 koní a 270 newtonmetrů na 1,4tunový kompakt stačí, delší převody (při 50 km/h na čtyřku točí motor kolem 2000/min stejně jako ve 130 km/h na šestku) preferují plynulé tempo a odměnou je skutečně reálně velmi rozumná spotřeba. Na zimních pneumatikách (mimochodem vynikající Continental ContiWinterContact) a při teplotách pod bodem mrazu jsme na trase s třetinovým podílem dálnice, města a okresek dokázali při rychlostním průměru 92 km/h cestovat za 5,8 litrů nafty na 100 km – svižně, až dynamicky, ale plynule. Přestože zatáčky nejsou primárním teritoriem 308ky, na limitu vás nepotopí, řízení je překvapivě tuhé a skvěle odladěné ESP dokonce zaslouží poklonu i když nejde zcela vypnout (nad 50 km/h se tradičně aktivuje). Spíš než průlet horskými serpentinami vás bude bavit snaha o úsporu – pak se „há-dé-íčko“ dokáže odměnit 4,5litrovou konzumací s výhledem i pod čtyři litry (na letních pláštích, bez vyhřívání, topení…).“ zdroj: ifaster.cz

    1. Ne, to určitě nebudeme.
      Ne, to určitě nebudeme. Považujeme nicméně za zajímavé jak pro nás, tak snad i pro některé naše čtenáře, vyzkoušet čas od času to nejnovější v automobilovém průmyslu, ačkoliv to třeba není nutně přímo alternativa. Pro všechny dnešní výrobce aut však platí, že se snaží snižovat spotřebu a svá auta směřovat k maximálně šetrnému provozu.

Napsat komentář