Graf: Prodej elektromobilů ve světě

Zdá se vám, že elektrická doprava postupuje příliš pomalu? Čísla zmení váš názor. V minulém roce se prodalo dvakrát více elektrických vozidel než v roce 2012. Udržíme pozitivní trend?

Evropa kupodivu v prodejích čistě elektrických aut vede
foto: Reanult

Na celém světě se minulý rok prodalo 82,4 milionů vozidel, z toho 111 718 elektrických vozidel. Prodej elektromobilů tak minulý rok představoval „pouze“ 0,13 % automobilového trhu.

Pokud se však každý rok prodeje elektromobilů zdvojnásobí jako dosud, již za devět let budou mít elektromobily více než polovinu trhu.

Renault

8 Comments on “Graf: Prodej elektromobilů ve světě”

  1. To vaše OZE beru jako zlo;
    To vaše OZE beru jako zlo; vy je chcete podporovat ještě více?
    Vůbec mi nevadí podpora jakéhokoliv výzkumu – i slepé uličky je potřeba prohledat, ale křivení trhu nesmyslnými dotacemi nemá s výzkumem nic společného, to se mi nelíbí.

    EDIT: opět jsem to nesprávně umístil,
    měla to být reakce na „hariprasad, So, 2014-03-29 13:56“

    1. Copak píšu něco o
      Copak píšu něco o dotacích? Píšu o legislativní podpoře. Tj. hlavně o jednoduchém přihlášení OZE pro vlastní potřebu. Maximálně bych to viděl na nějakou bezúročnou investiční pobídku. Pokud budete chtít OZE přifázovat do sítě, tak tam jsou dotace dnes vlastně brzdou, mělo by dojít k narovnání cen, alespoň u nových instalací, což se už postupně děje. Tady legislativa nějakým zázrakem zafungovala, i když pozdě. No ale oni vám to tradiční páni velkomožní pěkně osladí. Než seženete všechna razítka, a než vám to připojí, tak to si dáte.

      1. Moc se omlouvám, nechtěl
        Moc se omlouvám, nechtěl jsem vás rozhněvat. O dotacích jste opravdu výslovně nepsal.
        Já si při spatření zkratky OZE představím fotovoltaiku, větrníky nebo biopaliva. Přílivové elektrárny asi u nás moc velkým přínosem nebudou a geotermální energie má na našem území marginální význam. Vy možná tuto zkratku používáte v jiném, správnějším smyslu.

        Nemohu se zbavit neodbytného pocitu že formulace „zvýhodněná výkupní cena“ nebo „garantované výhodné výkupní ceny“ nebo „zelené bonusy“ jsou jen jinou nálepkou na stejném pytli plném pokřivení trhu. O vámi zmiňované „legislativní podpoře“ si moc velké iluze nedělám, připadá mi to totéž ‚v bleděmodrém‘.

        citát:
        „Obnovitelné zdroje energie jsou podporovány různými dotacemi nebo zvýhodněnými výkupními cena energie. V České republice je elektřina z obnovitelných zdrojů podporována garantovanými výhodnými výkupními cenami nebo formou tzv. zelených bonusů.“
        (zdroj wikipedie)

        1. Také se omlouvám, pokud to
          Také se omlouvám, pokud to zní příliš asertivně, ale není to tak míněno. 🙂 To co se píše na Wikipedii jsou oficiální informace a asi by to chtělo aktualizovat. U nás se OZE zaměňují za jeden z nejvýnosnějších tunelů do kapes daňových poplatníků, který je, dá se říci, úplně ukázkový. Kmotři si vytvořili vhodné legislativní prostředí a po naplnění kvót (2GW) vstup do exkluzívního klubu FVE opět legislativně zakázali. Přitom jde většinou o větší instalace. Skutečný potenciál FVE je podle mě ale právě v malých distribuovaných urbanistických instalacích podle pravidla – spotřebuj si to sám přímo na místě. Když se rozhlédnu po střechách třeba v Praze, tak to zatím moc nefunguje. Přitom cena dnes už není nijak nepřekonatelná. Stojí to pro domácnost méně než osobní auto a bude to domácnosti, oproti autu, peníze šetřit. Návratnost bez dotací je asi 5-6 let (při ceně elektřiny pro malospotřebitele), to není tak dlouho, ale dalších 10-20 let to může být už docela zajímavé. Udělejte si kalkulaci sám, je to celkem jednoduchá trojčlenka. Samozřejmě, že do toho budou vstupovat další faktory jako je poruchovost, údržba atd… Ale i tak. Teď jsem se zrovna díval na aktuální nabídku. Je až neuvěřitelné, že cena levné 5KWp FVE, která byla před rokem někde kolem 300000 (500000 u těch lepších) spadla za rok na polovinu.Pokud propočítáte cenu na celou životnost (25 let) FVE, tak se dostanete v ideálním případě na cenu kolem 1,2 koruny/kWh.

  2. Už jsem psal panu
    Už jsem psal panu Horčíkovi asi před rokem, říká se tomu logistická křivka. Poprvé jsem to viděl na jedné přednášce za doby pěrestrojky, kdy k nám přijel prof. Nalimov. Pokud nenastane nějaký globální dopad, tak teď to půjde velmi rychle, kolem 20% nasycenosti trhu se tempo zpolal9 a prodeje porostou přibližně lineárně, po dosažení 80% začne docházet postupně k deceleraci a ke stagnaci. Strmost křivky je dána dalšími vlivy a je velmi obtížné odhadnout její skutečný průběh v čase. V Norsku to vidím na hodně strmý vzestup, u nás v ČR budeme na chvostě už i kvůli tomu, že zde není legislativně dostatečná podpora OZE, které podle mě fungují synergicky s rozojem elektromobility.

    1. jen doplním: dle mého
      jen doplním: dle mého názoru na nějakou synergii v podpoře elektromobility a jejich doprovodných akcí u nás v ČR můžeme všichni zapomenout. Státní výnosy z prodeje PHM jsou tak velkým dílem státního rozpočtu, že politik by si tímto jen komplikoval život – tzn.nedivil bych se spíš nějaké „brzdě“ ve formě např. daně z elektromobilu atp…. A že je elektromobil lepší, účinnější, bezpečnější, čistší, tišší, atd a tím i zdravější při provozu pro nás pro všechny – to je až na druhém místě….

      1. Ono to není až tak
        Ono to není až tak přesné.

        Před vstupem do EU (a strukturálními fondy) byla prakticky celá vybraná spotřební daň z paliva použita jako peníze pro státní fond dopravní infrastruktury z čehož se platily železnice a silnice.
        Toto se výrazně změnilo, takže dneska se spotřební daň z paliv „tuneluje“ na jiné účely a pouhých 45-50 procent jde na silnice/železnice.

        A vzhledem k tomu, že už se plánuje daň za ujetý kilometr i pro osobní auta, tak už si politici připravují cestu jak zdanit elektromobily. V celkovém výsledku nás potom budou odírat jak na benzínu, tak na silnicích atd…

        Jsem zvědav co by dělali, pokud by se lidi rozhodli používat MHD. Jestli by na něm dali plné ekonomické jízdné.

        1. Pokud zavedou daň na
          Pokud zavedou daň na osobní auta od km tak pak jedině koupit nějaký novodobý velorex. Bude to registrované jako motorka a zároveň to bude poskytovat ochranu před deštěm a zimou. Jako doprava do zaměstnání je to ideál. A na rodinné výlety bude zaparkované auto v garáži.

Napsat komentář