Vize lodní dopravy v roce 2025

Firma Rolls-Royce a finská výzkumná organizace VTT představily v rámci programu UXUS (User eXperience and Usability in complex Systems) svou vizi lodní dopravy v roce 2025. Kapitáni budoucích lodí dostanou k dispozici high-tech pracoviště s obřími displeji, včetně průhledných displejů zabudovaných do oken můstku.

Kapitánský můstek v roce 2025
foto: Rolls-Royce

Lodní doprava je klíčovým nástrojem k dopravě zboří po celé planetě. Jen v minulém roce se po oceánech a mořích přepravilo zboží v hodnotě 375 miliard dolarů.

V budoucnosti lodní doprava zůstane jediným způsobem, jak levně přepravovat velké množství zboží z jednoho konce planety na druhý.

Právě na podobu budoucí lodní dopravy se zaměřuje finský program UXUS. V jeho rámci výzkumníci navrhli kapitánské můstky pro novou generaci lodí.

Výzkumníci čerpali zkušenosti od kapitánů a členů posádky nejrůznějších lodí, od remorkérů, přes zásobovací lodě až po velká nákladní plavidla.

Výsledkem je studie kapitánského pracoviště lodí blízké budoucnosti ctící potřeby a přání námořníků.

Vize lodní dopravy v roce 2025

Kapitánský můstek v roce 2025
foto: Rolls-Royce

Hlavní části budoucího kapitánského můstku je pracovní stanice Rolls-Royce OX. Pro největší lodě je navrhován koncept dvou pracovních stanic pro „kormidelníky“.

Stanice se skládají z pohodlného křesla, ovládacích joysticků a obřích informačních displejů.

Jedním z rysů stanice OX je schopnost přizpůsobit se konkretnímu uživateli. Ať už výškou sedadla, nebo pozicí a umístěním zobrazovacích a ovládacích prvků.

Cílem je maximálně ulehčit a zpříjemnit pracovní podmínky (tedy zvýšit bezpečnost lodě) kapitánovi nebo kormidelníkům.

Vize lodní dopravy v roce 2025

Kapitánský můstek menší lodě v roce 2025
foto: Rolls-Royce

Uprostřed je umístěn „můstek“ s kapitánským ovládacím a kontrolním displejem. Návrháři dbali nejen na technické provedení, ale také na ergonomii jednotlivých ovládacích prvků nebo na „pracovní takt“ na kapitánském můstku.

Zásadní částí je však koncepce „head-up“ displejů zabudovaných do oken. Ty ve spojitosti s kamerami dokáží na okna promítat počítačem generované informace a značky zasazené do reálného prostředí. Cílem je poskytnout posádce a zejména kapitánovi lepší situační povědomí o okolí lodě.

Víze lodní dopravy v roce 2025
video: YouTube

Nejednodušším příklad je cizí loď. Kamery porovnají tvar s údaji v databázi a displej nad lodí promítne informace například o nákladu i cíli cesty.

Stejně také pomocí údajů z GPS a údajů z kamer lze na obrazovku promítat trasu pro plavbu mezi ostrovy, průplavy, útesy či jinými loďmi.

Informace promítané na obrazovce jsou doslova omezené jen lidskou představivostí. Na okna lze promítat informace z infračervených kamer (v noci, mlze), údaje o pozici a tloušťce ledu, nebo digitální mapu plavby.

Projekt zahrnuje i studium dálkového ovládání dalších lodí – buď z pevniny nebo kapitánského můstku velitelské lodi.

Právě bezosádkové nákladní lodě jsou jedním ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost a efektivitu lodní dopravy a přitom snížit nároky na energii.

Evropská unie například financuje částkou 3,5 milionů euro studii bezosádkových nákladních lodí Munin (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence). Revoluční plavidlom, bez jakéhokoliv zázemí pro posádku, navrhuje právě námořní divize Rolls-Royce.

19 Comments on “Vize lodní dopravy v roce 2025”

    1. Máte pravdu, ale to bychom
      Máte pravdu, ale to bychom měli vlastně rozmlátit všechny ty počítače a tablety, chytré mobily a začít to všechno dělat rukama. Všechno svařovat rukama apod. Přece potřebujeme zaměstnat tolik lidí… Až na to, že pak bude blbá škodovka stát asi 1,5 milionu. Pochopte, že jako v minulosti, kdy rozbíjení strojů během hospodářské revoluce nikam nevedlo, tak i dnes nemá smysl se snažit pokrok brzdit, ale spíše se mu přizpůsobit. Chápu že je to těžší než v minulosti, kdy ty změny byly pomalejší a postupnější, ale nic jiného nám stejně nezbývá.

      Ostatně vezměte si, že třeba v Jižní Koreji (mám tam bratra, tak vím jak to tam chodí) lidé mají úvazky na 8 hodin denně a chodí do práce průměrně na 16 hodin. A to každý den, BEZ PŘÍPLATKŮ ZA PŘESČASY, to se tam nenosí, často jedou nonstop a domů se jedou jenom umejt a najíst. Víkendy se tam nenosí, dodržuje se sotva neděle. Máte pocit, že tomu může ČR konkurovat stávajícím stylem práce, když nebude vylepšovat konkurenceschopnost alespoň technologiemi?

  1. Haha, miluju tyto vize, kdy
    Haha, miluju tyto vize, kdy všichni a všechno bude inteligentní, automatický, upravený, čistý a na úrovni. Obzvlášť se směju, když se to týká časového horizontu 10, 20 let :)Myslím, že v roce 2025 tu pořád bude bordel, jak v úřednickym aparátu tak ve strouhách u silnic, lidi pořád budou krást, nadávat na poměry, vzpomínat na komunisty, dělat chyby, stroje se porouchávat, psi se rvát, kočky mňoukat atd.

  2. Bezposádkové lodě jsou
    Bezposádkové lodě jsou podle mě ještě na dlouhou dobu utopií, podobně jako letadla. Lidský faktor je na jednu stranu rizikový, ale na druhou dokáže člověk pořád ještě mnohem lépe řešit nepředvídatelné situace lépe než počítač. Možná přijde už brzo doba, kdy se to změní, ale zatím tam ještě nejsme. Hlavně na moři, kdy je loď dlouhou dobu odkázaná sama na sebe, je riziko nějaké nepředvídatelné události velké. Hlavně půjde o bouře. Ne vždy je možné se jim včas vyhnout. Také v přístavech, kde je velké množství pohybujících se objektů je někdy manévrování hodně složité.

    1. Již dnes si dovedu
      Již dnes si dovedu představit poloautomatické lodě, které se budou řídit samy (ostatně ony to dělají, dnes se pouze nastavuje kurz a loď se řídí sama) a člověk tam bude pouze pro případ nouze a řešení technických potíží. Nicméně řízení není hlavním problémem. Problémem je spolehlivost velmi složitých mechanismů v podpalubí… Kapitáni a palubní důstojníci budou brzy zbyteční, ale strojní důstojníci a strojníci budou potřeba ještě hodně dlouho.

      1. Když tam máte aspoň
        Když tam máte aspoň jednoho strojníka, potřebujete také kapitána a důstojníka (jeden hlídá druhýho). Jinak bude brázdit moře pořád několik desítek bludných Holanďanů se pološíleným strojníkem na palubě. 🙂 Bylo by to možná fajn (hlavně kvůli pirátům :-)) ale bez lidí to asi ještě dlouho nepůjde.

        1. To byste se divil, strojovna
          To byste se divil, strojovna má standardně oddělený žebříček velení a Chief engineer (1. strojní) je obvykle na stejné platové úrovni jako kapitán, i když mu je formálně podřízen. Vím to, několik let jsem na nákladní lodi pobýval.

          Samozřejmě jsem nemyslel, aby tam byl jeden strojník:-)

          1. Řekl bych, že bez
            Řekl bych, že bez kapitána to stejně neprojde. Ať už z historického nebo morálního hlediska. Pokud na palubě bude alespoň jeden člověk, tak by tam měl být i kapitán. Prostě někdo, kdo nese odpovědnost za lidi a techniku a umí řešit krizové situace. Připouštím, že někdy to vypadá, že lépe by bylo bez něj (například Sketíno se neukázal jako moc dobrý), ale ani psí smečka bez alfa samce nebo samice nemůže dobře fungovat. Precedens teď budou auto-automobily. Jsem zvědavý, jak se to bude řešit, až nějaký automat způsobí dopravní nehodu a ukáže se, že to byla chyba programu. Koho zavřete? Programátora, testera, majitele firmy, která SW dodává, výstupní kontrolu, nebo možná ředitele automobilky?

            1. To je přece
              To je přece jednoduché.
              Tak jako u dopravních přestupků a nehod je k zodpovědnosti povoláván provozovatel vozidla – pokud není zjištěn řidič. A provozovatel buď zaplatí pokutu, nebo udá řidiče který vozidlo řídil. Pouze mu zatím nejsou odebrány trestné body, protože ani mít ŘP nemusí.
              No a protože každé i roboauto bude mít RZetu, a tím i svého provozovatele, bude tento zodpovědný za celkový technický stav vozidla.

              1. Vy jste mi filuta. To také
                Vy jste mi filuta. To také neprojde, pokud máte v pořádku TP. Pasažér není zodpovědný za nehodu, pokud se na ni nějak nepodílel. Na tenhle výklad zapomeňte. Ledaže by nějaký filuta jako vy vymyslel podobně praštěný zákon a prosadil ho. V tom případě pak podle vaší teorie bude lepší si auto pronajímat. Bručet půjde provozovatel. 🙂

                1. Žádný zákon není
                  Žádný zákon není potřeba vymýšlet. Tak jako rodiče zodpovídají za své děti, zaměstnavatel za své zaměstnance apod., tak je i provozovatel vozidla zodpovědný za řádný technický stav vozidla při jeho užívání na pozemních komunikacích (včetně všech technických prohlídek, revizí apod. – např. použití certifikovaných uvazovacích prvků nákladu, stavu pneumatik v době jízdy atd, atd. až po pravidelné proškolování a přezkušování řidičů v zaměstnaneckém poměru).
                  O pasažérech a jejich odpovědnosti nebyla v mém příspěvku žádná zmínka, tak nechápu Váš příspěvek o filutovi.

  3. ale no urciteee.
    tieto scifi

    ale no urciteee.
    tieto scifi predstavy uplne popieraju omylnost a nedostatocnost vstupnych dat a vylucuju ludsky faktor ako ten neziaduci.

    chyba v statnom aparate znama ako byrokracia, totalita, neprirodzene skatulkovanie a podobne.

    pri absencii overenych nastrojov napr. na navigaciu, ked system zlyha, bez moznosti povodneho ovladania, sa lod proste zastavi ?

    1. navigacny dostojnik musi
      navigacny dostojnik musi ovladat navigaciu lode aj podla hviezd, len so sextantom, mapou a lodnym logom (log), takze pri vypadku nehrozi nic, proste sa prejde na inu formu navigacie, a okrem toho existuje este inercialna navigacia, riadenie je taktiez aj mechanicke takze sa nebojim ze by lod zostala len tak napospas bez ovladania a navigacie na sirom mori

Napsat komentář