Autosalon Ženeva 2014: nový, ještě úspornější Ford Focus

Americká automobilka Ford na autosalonu v Ženevě 2014 představuje nový Ford Focus. Auto se vyznačuje dynamickým, emocemi nabitým designem s novou „tváří“ značky Ford. Interiér připomíná kokpit letadla. Vůz je k dispozici také v elektrické verzi.

Nový Ford Focus na autosalonu Ženeva 2014
foto: Ford

TISKOVÁ ZPRÁVA

Nový Ford Focus s výraznějším a emotivnějším designem exteriéru, pečlivě zpracovaným a intuitivně navrženým interiérem, novými bezpečnostními i komfortními technologiemi a výrazně nižší spotřebou paliva posouvá model Focus na ještě vyšší úroveň. Focus je přitom nejprodávanějším modelem automobilu na světě.

Nový Focus paří k hlavním hvězdám expozice značky Ford na mezinárodním autosalonu v Ženevě. Jeho sportovní charakter a podmanivé jízdní vlastnosti jsou teď dále umocněny novým designem s výraznou maskou chladiče, kabinou navrženou jako kokpit letadla a řazením „pádly“ pod volantem u vozů osazených samočinnou převodovkou.

Nový Focus se začne prodávat ve druhé polovině roku 2014. Jako první model značky Ford v Evropě dostane nejaktuálnější verzi multimediálního systému SYNC 2 a také nové motory o objemu 1,5 l – zážehový EcoBoost a vznětový TDCi.

„Nestačilo nám být nejprodávanější; chtěli jsme ohromit zákazníky novou, ještě lákavější verzí Focusu,“ řekl Stephen Odell, prezident Ford of Europe, Middle East and Africa. „Nový Focus spojuje moderní design, pokročilé technologie a vynikající hospodárnost s radostí z řízení, která získala jeho předchůdcům takovou oblibu.“

Ford uvedl první Focus na trh v roce 1998. Od té doby se jich prodalo více než 12 milionů, z toho 6,9 milionu v Evropě. Před měsícem analýza údajů agentury Polk o registracích nových vozů potvrdila, že současný Focus byl v prvních devíti měsících roku 2013 nejprodávanějším modelem automobilu na světě.

Celosvětově se jich v roce 2013 prodalo na 1,1 milionu, z toho více než 300 000 v Číně. Na nejrychleji rostoucím trhu světa se Focus stal nejlépe prodávaným osobním automobilem.

Propracovaný design

Ford připravil pro Focus rafinovanější design v duchu globálního designového jazyka One Ford, použitého již u nového Mondea a Fiesty.

Nový Focus má nižší a širší postoj. Dostal také novou kapotu motorového prostoru, přední nárazník i masku chladiče. Dynamické tvary kapoty, které opticky propojují sloupky čelního okna s lichoběžníkovou maskou chladiče, dodávají Focusu sebevědomý vzhled. Nabídku obohatí dva nové odstíny laku karoserie: Deep Impact Blue a Glace Blue.

Útlejší, ostřeji tvarované přední světlomety a méně zaoblená přední mlhová světla udělují přední části výraznější vzezření, zjemněné elegantními chromovanými doplňky. Také zadní partie mají štíhlejší tvary. Designéři přepracovali výklopnou zadní stěnu i nárazník a zmenšili sdružené svítilny.

„Cílem bylo dodat designu Focusu více emocí,“ řekl Martin Smith, výkonný ředitel Ford of Europe pro design. „Nyní je Focus výraznější a sportovnější, má rafinovaněji tvarované plochy; svým vzhledem dává jasný příslib řidičských zážitků, jež umí zprostředkovat.“

Při úpravách interiéru nového Focusu vycházel Ford ze zpětné vazby od zákazníků. Reakcí na praktické poznatky uživatelů je intuitivnější rozložení ovládacích prvků a menší počet tlačítek na volantu i na středovém panelu. Nový saténově černý dekor a chromované prvky dodávají vnitřnímu designu moderní a přehledný vzhled. Jednotlivé ovladače jsou logičtěji rozmístěné.

Středová konzola nyní nabízí větší odkládací prostor a novou posuvnou loketní opěrku. Mezi sedadly lze uložit různé druhy lahví a kelímků s nápoji, například litrovou láhev a kelímek o objemu 0,4 l. Díky tlustším kobercům, silnějším sklům bočních oken a přepracované zvukové izolaci motoru se zlepšilo odhlučnění interiéru. Majitelé nového Focusu se tak mohou těšit na ještě tišší cestování.

„Vyslyšeli jsme požadavky na jednodušší pojetí interiéru, jasnější propojení souvisejících funkcí a snížení počtu tlačítek na palubní desce,“ dodává Smith.

SYNC 2 s dotykovou obrazovkou

Focus bude jako první model značky Ford v Evropě vybaven systémem SYNC 2. Nejnovější multimediální systém využívá pro přístup k funkcím audiosystému, navigace, klimatizace a mobilního telefonu osmipalcovou dotykovou obrazovku a pokročilé hlasové ovládání.

Navigace SYNC 2 přichází s funkcí dělené obrazovky, předčítáním názvů ulic, 3D zobrazením dálničních křížení a významných bodů a také s průvodcem MICHELIN. Prostřednictvím SYNC 2 může řidič jediným pokynem zvolit cíl navigace nebo nechat přehrát skladby od požadovaného interpreta. A když stiskne tlačítko hlasového ovládání a řekne „I’m hungry“, systém vypíše seznam restaurací v okolí a nabídne možnost navigovat k některé z nich.

Pokročilá asistence při řízení

Nový Focus nabízí jako první model značky Ford funkci, jež umožňuje automaticky zacouvat do řady kolmo stojících aut.

V současném Focusu byl uveden aktivní parkovací asistent pro podélné parkování. Stisknutím tlačítka se aktivují ultrazvukové senzory, které vyhledají dostatečně velký prostor k zaparkování. Následně asistent sám vmanévruje automobil na volné místo.

Řízení je plně automatické, řidič se stará pouze o pedál plynu a brzdy. Díky dvěma přidaným senzorům v zadní části vozu dostane Focus navíc funkci kolmého parkování, jež funguje naprosto stejným způsobem.

Zvýšení počtu senzorů umožnilo Fordu nabídnout evropským zákazníkům i další nové technologie pomáhající při vyjíždění z parkovacího místa:

Upozornění na vozidla přijíždějící z boku – informuje řidiče při couvání o vozidlech, která se mohou brzy přiblížit z kterékoli strany; systém využívá radaru s dosahem 40 metrů a při zachycení pohybujícího se vozidla vydá tři zřetelné varovné signály

Asistent pro vyjetí z parkovacího místa pomáhá řidiči vyjet z řady podélně zaparkovaných automobilů; poté, co řidič zvolí, kam chce vyjet, převezme systém řízení – řidič se opět stará jen o obsluhu plynu a brzdy

Ford dále vylepšil oblíbený systém Active City Stop, který v případě hrozící srážky preventivně zvýší tlak v brzdové soustavě. Pokud řidič na nebezpečí nereaguje, systém sníží točivý moment motoru a začne automaticky brzdit, aby zmírnil následky kolize. Zdokonalená verze Active City Stop v novém Focusu funguje při rychlostech do 50 km/h, zatímco dosud to bylo 30 km/h.

Focus přináší do Evropy také nový systém autonomního brzdění v krizových situacích. Tato technologie funguje podobným způsobem jako Active City Stop, má však větší dosah detekce ostatních vozidel a pomáhá řidiči ve vyšších rychlostech – například na dálnici.

Současné provedení adaptivního tempomatu umožňuje udržovat zvolený odstup od okolních vozidel i tehdy, když je jejich rychlost nižší než rychlost nastavená v tempomatu. Nyní Ford přidává nový systém upozornění na zkrácení bezpečné vzdálenosti.

Tento pomocník měří vzdálenost od ostatních vozidel i při deaktivovaném tempomatu. Pokud se řidič přiblíží na menší vzdálenost, než jakou si předvolil, systém vydá ve třech krocích varovný vizuální signál (šedá, žlutá a červená kontrolka na přístrojovém štítu). Při dalším zkrácení rozestupu se přidá i varovný zvukový signál.

Focus bude poprvé vybaven technologií Ford MyKey. Ta umožňuje majiteli nastavit omezení maximální rychlosti vozu a omezit hlasitost audiosystému, nebo vůz zcela zablokovat, pokud řidič či jeho spolujezdec nemají zapnuté bezpečnostní pásy.

Systém také může znemožnit deaktivaci stabilizačního systému ESC a systému Active City Stop, který pomáhá předcházet nehodám v nízkých rychlostech. MyKey nalezne využití zejména tehdy, když rodiče půjčují automobil dětem.

Nové osvětlení

Vylepšené adaptivní světlomety nyní upravují světelný kužel bixenonových světel tak, aby co nejlépe vyhovoval provozním podmínkám. Systém vyhodnocuje světelné podmínky v okolí a sleduje i ostatní objekty na silnici.

Na základě těchto informací upravuje úhel a intenzitu světelného kuželu. V závislosti na rychlosti jízdy, úhlu natočení volantu a vzdálenosti od ostatních objektů vybírá z celkem sedmi různých nastavení.

Ve vysokých rychlostech, například na dálnici, se světelný kužel zvýší, a tím se prodlouží dosah světel. Ve městě, kde se jezdí nižší rychlostí a okolí je více osvětleno, se kužel sníží a intenzivněji osvětlí prostor přímo před vozem.

Při odbočování v nízkých rychlostech se osvítí také oblast po straně, aby řidič dříve zahlédl chodce a cyklisty. Řidič ocení adaptivní světlomety i v rychlých zatáčkách, kde se světelný kužel natáčí do oblouku podle pozice volantu.

Focus bude nadále nabízet užitečné inovace pro zpříjemnění každodenního provozu. Například chránič hran předních a zadních dveří vysune při otevření dveří speciální lištu, aby zabránil poškození laku vozu.

„Nový Focus přináší řadu pokročilých technologií a chytrých řešení, ale současně jsme se zaměřili na žádoucí zjednodušení,“ řekl Sherif Marakby, ředitel modelové řady z Ford of Europe. „Promyšlené úpravy designu dodaly Focusu nový styl jak uvnitř, tak zvenku. Focus však znamená hlavně radost z řízení. V tom jsme nepolevili, naopak jsme tuto vlastnost ještě posílili.“

Nové úsporné motory

Zásluhou nových pohonných jednotek se nový Ford Focus pyšní výrazně nižší spotřebou paliva než současný model. U vznětových motorů klesla spotřeba až o 19 procent, u zážehových až o 17 procent.

Nový Focus dostane jako první model značky Ford v Evropě úsporný zážehový motor 1.5 EcoBoost (110 kW/150 k nebo 132 kW/180 k) a vznětový motor 1.5 TDCi (70 kW/95 k nebo 88 kW/120 k).

Dále zůstává v nabídce zážehový agregát 1.0 EcoBoost (74 kW/100 k nebo 92 kW/125 k), který si v loňském roce vybrala celá třetina zájemců o Focus. Tato pohonná jednotka zvítězila v letech 2012 a 2013 v anketě „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku).

Focus vybavený novou úspornou verzí motoru 1.0 EcoBoost s emisemi CO2 99 g/km je celoevropsky první rodinný vůz se zážehovým motorem, jenž dosáhne emisí CO2 nižších než 100 g/km i bez pomoci hybridního agregátu.

Příští rok se začne prodávat vznětový motor 1.5 TDCi (88 kW) s převodovkou PowerShift. Bude mít o 19 procent nižší spotřebu než současný Focus s odpovídajícím hnacím ústrojím.

Kombinace samočinné převodovky a oceňovaného motoru 1.0 EcoBoost se dostane do prodeje příští rok. Oproti verzi, kterou nahradí, bude mít o 17 procent nižší spotřebu. Focus 2.0 TDCi (110 kW) bude s manuální převodovkou o 14 procent úspornější, se samočinnou pak o 13 procent.

„Naše vznětové i zážehové motory dosahují přesvědčivé kombinace nízké spotřeby a překvapivého výkonu. Vedle nich existuje také bezemisní verze, elektromobil Focus Electric, dostupný na vybraných evropských trzích,“ připomněl Joe Bakaj, viceprezident Ford of Europe pro vývoj produktů.

„Nový zážehový motor 1.5 EcoBoost těží z technických řešení použitých u 1.0 EcoBoost, a to včetně nové konstrukce hlavy válců s účinnějším chlazením a integrovaným sběrným potrubím. Výsledkem je lepší spotřeba, kultivovanost i chuť do otáček.“

Zážehové i vznětové motorizace se samočinnými převodovkami PowerShift dostanou páčky pod volantem, aby mohl řidič sám řadit s oběma rukama bezpečně na volantu. Řazení pod volantem bude k dispozici jako výbava na přání.

K uspokojení rostoucí poptávky po Focusu, který se prodává ve více než 140 zemích celého světa, navýšil Ford kapacitu a nyní vyrábí tento model v osmi továrnách na čtyřech kontinentech. Celková kapacita výrobních závodů v Německu, , Rusku, Číně, Thajsku, Vietnamu, Tchaj-wanu a Argentině dosahuje 1,5 milionu kusů ročně – to znamená více než dva vozy každou minutu.

* Ford Focus je nejprodávanějším modelem automobilu na světě dle analýzy, kterou Ford provedl na základě údajů agentury Polk o registracích nových automobilů v prvním až třetím čtvrtletí 2013.

tisková zpráva

Napsat komentář