Konec starých naftových autobusů je v nedohlednu

V České republice je téměř 20 tisíc autobusů a mikrobusů, z toho je více než 87 procent naftových a skoro 52 procent starších 10 let. Doprava vyprodukovala za rok 2012 téměř 5 tisíc tun pevných částic, což je 463 gramů na každého obyvatele.

Autobus na stlačený zemní plyn (), kterých ale v České republice zatím pořád jezdí příliš málo
foto: Asociace NGV

TISKOVÁ ZPRÁVA

Naproti tomu ekologických autobusů na zemní plyn u nás jezdí pouze 430. Vše se má ale změnit pomocí nedávno vyhlášené výzvy od Ministerstva životního prostředí na jednu miliardu korun pro CNG autobusy a stanice. Dotace se ale týkají jen tří oblastí v ČR a rozhodně nepokryjí náhradu všech neekologických autobusů u nás.

V podmínkách vyhlášené výzvy od Ministerstva životního prostředí na jednu miliardu korun pro CNG je uvedeno, že projekt na nákup CNG autobusů bude možný pouze jako náhrada starých vozidel.

Tato nahrazovaná vozidla musí splňovat emisní normy EURO 0 až 3, být staré minimálně 10 let a mít najeto minimálně 500 tisíc km. Tyto podmínky musí být splněny všechny dohromady. Dotace se týká Moravskoslezského a Ústeckého kraje a Aglomerace Brno.

Podle Centrálního registru dopravy bylo v červenci 2013 v ČR registrováno celkem 19 882 autobusů a mikrobusů, z toho je 10 245 (51,5 %) starších 10 let. Na naftu jich jezdí 17 460 (87,8 %).

Ročenka Ministerstva dopravy za rok 2012 udává, že emise pevných částic z dopravy dosáhly za rok celkem 4 873 tun, což je 463 g tuhých částic na každého obyvatele.

„Podle stáří vozového parku odhaduji, že autobusů splňujících podmínky pro získání dotace je u nás více než 50 %. Protože tyto nejstarší autobusy splňující již překonané emisní normy produkují pevných částic nejvíce, bylo by dobré je postupně nahradit všechny,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV. „Ministerstvo životního prostředí udává, že z dotace se bude moci pořídit jen asi 154 nových CNG autobusů, což je ale za stávající situace strašně málo,“ dodává Prokopec.

„Od roku 2005 jezdí u nás 4,8 krát více CNG autobusů, ve světě od roku 2005 přibylo 5 krát více CNG autobusů. Dá se říci, že kopírujeme světový trend,“ říká Prokopec. „Ovšem aktuálně u nás jezdí pouze 430 CNG autobusů, zatímco celosvětově jich je přes 656 tisíc,“ dodává Prokopec.

V návaznosti na vyhlášené dotace na CNG by v Ostravě rádi pořídili letos 10 a příští rok 90 CNG autobusů, v Brně celkem až 100 CNG autobusů a v Ústí kolem 30 těchto autobusů. Dotace ale nebude stačit na všechny.

ZEMNÍ PLYN V ČR

Zemním plynem v dnes topí asi 25 milionů domácností a odebírá ho nejméně 117 milionů zákazníků. V České republice je celkem 2 858 874 odběratelů zemního plynu. Z nich je 92,7 procent domácností (2 649 092 zákazníků) a 7,3 procenta maloodběratelů, středních odběratelů a velkoodběratelů.

„Od roku 2013 se ale začala u nás výrazně zvyšovat spotřeba CNG. Za rok 2013 činila 21,95 milionů m3 a tím vzrostla o 44 procent,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „V roce 2012 jsme prodali 3,7 milionů m3 CNG, v loňském roce již téměř 4,9 milionů m3,“ uvedl mluvčí skupiny RWE Martin Chalupský.

tisková zpráva

3 Comments on “Konec starých naftových autobusů je v nedohlednu”

  1. Ano máte pravdu. Další
    Ano máte pravdu. Další cestou by bylo přejít ze zemního plynu na metan jakožto bioplyn jež se dá v každé společnosti snadno vyrobit a jímat a není v podstatě závislý na ropných zásobách jako je tomu u zemního plynu. Metan je v tomto případě výhodnějším než břidlicový plyn i vodík z důvodů lacinější výroby.

  2. Částečně i souhlasím s
    Částečně i souhlasím s článkem. ALE – trochu mi připomíná všemi kritizovanou ekoreklamu na cokoli, z řad šedíváčků lobistů. Souhlasím s tím, že technický stav vozidel u vozidel starších deseti let je náročnější a nákladnější. Ale není a nemělo by to být otázkou stáří ale schopnosti provozovatelů o pravidelnou údržbu a servis vozidel. Včetně stanic STK, které jsou určeny pro všechny vozidla, bez vyjímky. Udržba a seřízení vstřikovacího čerpadla, je věcí údržby provozovatele, nikoli výrobce. Je to podobné jako český fenomén ve vytloukání katalizátorů naftových motorů. Souhlasím s tím, že pokud se zvýší podíl plynových a hybridních vozidel na úkor naftových tak se znečištění sníží. I když plyn není samospasitelným a má podobné vedlejší problémy jako každé jiné medium.

    1. výhodou zemního plynu je
      výhodou zemního plynu je zejména to, diverzifikujeme zdroje, protože doprava je velmi závislá na ropě. Z tohoto důvodu je dobré když část dopravy bude převedeno na el. energii a zemní plyn. Tím se jednak sníží naše závislost a jedna i ekonomická odolnost neboť v případě vysokých cen ropy nebude naše ekonomika tolik zasažena. Zemní plyn je u nás často využíván k vytápění, kde může být většinou nahrazen tepelnými čerpadly, pokud by cena plynu rostla došlo by k rychlému rozvoji tepelných čerpadel a propadu poptávky, u ropy takový prostor není , protože se využívá zejména v dopravě kde není lehce nahraditelná.

Napsat komentář