Toyota zahájí ověřovací testování systému pro bezdrátové dobíjení vozidel

Společnost Toyota oznámila, že koncem letošního února zahájí v japonské prefektuře Aiči ověřovací testování nově vyvinutého systému pro bezdrátové dobíjení akumulátorů používaných ve vozech s elektromotory, jako jsou např. hybridní vozy typu Plug-in nebo elektromobily.

Bezdrátové dobíjení plug-in hybridu Toyota Prius
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Systém je koncipován tak, že dokáže nabíjet vozidlo zaparkované nad cívkou zabudovanou v úrovni terénu, čímž se dobíjení vozidla zjednodušuje a je pro uživatele pohodlnější.

Dobíjecí soustava využívá technologii magnetické rezonance, kdy se elektřina přenáší za pomoci magnetické rezonance v důsledku změn intenzity magnetického pole mezi cívkou na úrovni terénu (vysílač energie) a cívkou zabudovanou ve vozidle (přijímač energie).

Systém dokáže automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesprávným zarovnáním cívek nebo výškovými rozdíly mezi vysílající a přijímající cívkou.

Systém vytvořený za účelem budoucího uvedení na trh dokáže minimalizovat elektromagnetické rušení zařízení nacházejících se v blízkosti. Vysílací cívka zabudovaná v zemi je kromě toho dostatečně robustní, aby bez problémů přestála přejezdy vozidel.

Toyota dále vyvinula novou funkci parkovacího asistenta, jenž ukazuje polohu vysílající cívky na parkovacím místě, aby řidič mohl s vozem zajet přesně na místo, kde bude dobíjení optimální. Nová funkce je integrována s inteligentním parkovacím asistentem IPA* od Toyoty.

Do ověřovacího testování se zapojí tři hybridní vozy s technologií Plug-in používané domácnostmi v prefektuře Aiči a v první fázi bude trvat jeden rok. Cílem testování je vyhodnotit spokojenost uživatelů, snadnost jeho praktického používání, chybovost při nájezdu vozidla nad dobíjecí cívku, stejně tak jako profil používání, tedy četnost dobíjení vozidla a využívání funkce dobíjení podle časovače.

Výsledky testování budou využity k dalšímu rozvoji technologie s cílem uvést ji v budoucnu na trh. Toyota je toho názoru, že komerční využití technologie napomůže k podpoře vozů poháněných elektromotorem a propagaci chytřejší, snazší a ekologičtější mobility.

Hlavní specifikace systému pro bezdrátové dobíjení akumulátorů:

Technologie dobíjení: Magnetická rezonance
Kmitočet: 85 kHz
Vstupní napětí: 200 V AC
Dobíjecí výkon: 2 kW
Doba dobíjení: Cca. 90 minut

tisková zpráva

19 Comments on “Toyota zahájí ověřovací testování systému pro bezdrátové dobíjení vozidel”

    1. Tohle si umím představit
      Tohle si umím představit jako součást garáží, kdy prostě člověk neřeší žádné kabely, zaparkuje, odejde a ráno má auto dobité. Ale na rychlonabíjecích stanicích má stejně větší smyl kabel, už jen z toho důvodu, že si moc neumím představit přenášet bezdrátově výkon třeba 100 kW…
      Nicméně rozhodne oproti spalovákům je to velká výhoda.

      1. Myslím si, že to naopak
        Myslím si, že to naopak bude mít výhodu pro ty co garáže nemají. Prostě si v klidu nabiju auto na ulici před panelákem a nemusím mít obavy, že mně někdo vytrhne kabel (pokud by se to nějak standardizovalo a rozšířilo a budovalo se to zároveň s komunikacema nebo při jejich opravách).

  1. Aj neviem. Stále neviem
    Aj neviem. Stále neviem prísť tomu na chuť. Napriek zdanlivej jednoduchosti je s tým kopa problémov:
    1. napriek asistentovi je pravdepodobné že pokiaľ sa mi podarí presne umiestniť auto 2x rýchlejšie pripojím kábel,
    2. učinnosť – budem len hádať, ale myslím že sa mi nepodarí preniesť viac ako 80% energie oproti káblu,
    3. výkon – tie 2kW možno stačia na dobitie minibatreky v Priuse na dojazd 20km, ale napr. 85 kW baterku v Tesle by to nabíjalo skoro 43 hodín. A nepredpokladám že bude možné prenášať vysoký výkon bez starty účinnosti.

    Ja mám stále takú sci-fi predstvu že v oblasti predného/zadného nárazníka bude krytka zakrývajúca kontaktné pole, a nabíjačka bude vybavená zariadením na presnú lokalizáciu tohto kontaktného poľa. po lokalizácii sa vysunú vodiče, ktoré budú pripojené ku kontaktnému poľu a začne nabíjanie. Povel na nabíjanie vydá napr. vodič (tlačidlo na palubnej doke), prípadne riadiaci PC v EV automaticky. Takéto riešenie by bolo bezobslužné a boli by eliminované nedostatky bezdrôtového nabíjania.

    1. Ten váš nápad nedávno
      Ten váš nápad nedávno zmiňoval Elon Musk pri své evropské tour, když se ho ptali na bezdrátové dobíjení, má to podle něj větší smysl. Jestli jde vážně pouze o pohodlnost řidiče, tak bude jednodušší udělat robotický konektor, který se k autu sám navede a připojí. A nemusí se pak řešit problémy s účinností (90% u bezdrátového vs 100% u klasického nabíjení), problémy s přesným navedením auta. Stejně tak výkon, který teď dává supercharger se tím stejně nikdy nepřenese.. Ještě dlouho to nebude praktické.

          1. ne ne to len ten ščot
            ne ne to len ten ščot samotny z ktoreho to ide ma taku na figu ucinnost. z cievky na cievku uz ani neviem, hrozne ma totiz pletu ze to rozdelili na dva akoze sposoby, indukcny co chapem a rezistentny co nechapem. podla mna je to vzdy indukcia len pouzili ine frekvencie a tvaria sa akoze to je nieco ine, alebo co z wiki som tiez nebol mudry.

            1. Nie je to ten isty sposob.
              Nie je to ten isty sposob. Elektromagneticka indukcia je to, co deje v transformatore, alebo na indukcnej varnej doske a toto je magneticka rezonancia. Oboje sice objavil Tesla, ale rezonancia sa v takejto podobe zatial pouziva malo. Rozvijat ju zacala najma firma WiTricity, kde je tusim Toyota investorom.

      1. to je presne to, čo robí
        to je presne to, čo robí Teslu tým čím je. Pozrie sa na skutočný problém – ľuďom sa nechce každý deň dávať auto do nabíjačky. Potom sa pozrú na možné riešenia a ľahko prídu na to, že je efektívnejšie a lacnejšie vyrobiť robotickú ruku, čo zasunie kábel do nabíjačky, ako míňať čas a peniaze na zdokonaľovanie bezkáblového nabíjania, ktoré má o viac ako 10% nižšiu účinnosť. Technológia na to je už dnes dostupná. O pár rokov, keď to budú ponúkať ako štandard bude každý hovoriť, že Tesla nič nové nevymyslela, len použila to, čo bolo na trhu. A že to bolo jasné už od začiatku, že takto to treba robiť a nikto nebude rozprávať o tom že Toyota a iní minuli kopu peňazí na vymýšľanie bezdrôtového nabíjania, ktoré oproti robotickej ruke pre nabíjanie áut kvôli svojej nižšej účinnosti, menšiemu komfortu – musíte sa nastaviť veľmi presne a pravdepodobne vyššej cene – jedna robotická ruka bude vedieť obslúžiť aj viac áut stojacich vedľa seba, nemá prakticky žiadny zmysel.

      2. To som netušil, že je
        To som netušil, že je odkázaný na vykrádanie cudzích nápadov 🙂 – ale vážne – toto som nevedel.
        Elona Muska uprimne obdivujem za to ako priamočiaro rieši problémy. Pochopil, že v danom momente (keď zvažoval výrobu EV) nemá zmysel snažiť sa stláčať cenu na malom aute – aj tak bude drahé v pomere k ponúkaným funkcionalitám a komfortu. Vytvoril luxusnú limuzínu s vlastnosťami superšportu. A v tejto ketegórii je dokonca Tesla S v podstate relatívne lacná.
        Urobil si analýzu na cenu bateriek a rozhodol že Teslu S bude poháňať cca 7000 „tuškových“ bateriek – dobrý pomer cena/výkon.

        1. Mimochodem, když si u nás
          Mimochodem, když si u nás v maloobchodě někdo koupí 7000 „tuškovek“ 3400mAh 18650 od Panasonicu za 350kč/ks, tak ho to bude stát 2 450 000kč a jako bonus dostane třeba dopravu zdarma a propisku. Když si ty baterky koupí od Tesly, tak jako bonus má auto. A TO SE VYPLATÍ !!! 😉

          1. maloobchodní cena článku
            maloobchodní cena článku Panasonic NCR18650B je v ČR cca 208Kč vč.DPH. Když si řeknete o 1000ks tak už je dostanete za cca 170Kč/ks. Těch 7104ks vám dodají určitě pod 140Kč/ks vč. DPH. V této maloobchodní ceně máte navíc dopravu z číny, clo, DPH, povinnou záruku a zisk prodejce.

            Čili pokud byste chtěl ty auta montovat také a sjednáte si jich cca trajekt měsíčně přímo s výrobcem, tak dostanete stejnou cenu jako Elon tj. pod 3USD/článek.

            Problém je s těmito články dnes pouze takový, že je jednoduše nestíhají vyrábět (pomalu už ani pro Elona) a než se postaví další továrny tak to bude chvilku trvat.

        2. Já si nemůžu pomoct, ale
          Já si nemůžu pomoct, ale na tvrzení, že použití malých článků (standardizovaná velikost 18650) bylo z jakéhosi plezíru, jsem už vysloveně alergický stejně jako na tvrzení o tom, že LiFePO4 touží každý výrobce elektromobilů mít ve svém voze.

          Fakt je čistě prozaický a to, že články velikosti 18650 od Panasonicu/Samsungu mají pořád 2-3x lepší objemovou resp. hmotnostní hustotu uložené energie než cokoliv jiného(rozuměj většího) co je na trhu běžně k dostání.

          Baterii 85kWh i 60kWh prostě dosud není možné postavit z ničeho jiného, aby se to zároveň vešlo do vyhrazeného prostoru baterie modelu S.

          Mimochodem tyto články byly k dostání již před 4roky a je na tom názorně vidět, že za tu dobu ostatní výrobci nedokázali vůbec nic. Potažmo ani sám Panasonic za ně zřejmě nemá náhradu.

Napsat komentář