Novinka z Tesla Motors: větší baterie, více Superchargerů, továrna na baterie a další zajímavosti

Elon Musk, šéf Tesla Motors, byl aktuálně na návštěvě v Evropě. Při té příležitosti se rozpovídal o nejbližší budoucnosti automobilky, elektromobilu Tesla Model S, sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger a dalších zajímavostech. Přinášíme přehledné shrnutí novinek.

Automobilka Tesla Motors předvedla praktickou výměnu baterií už před několika měsíci. Letos se snad konečně dočkáme komerčního provozu mezi Los Angeles a San Franciskem
foto: Tesla Motors

  • Naproti tomu dlouho spekulovaný elektrický nákladní vůz/truck na podvozku Modelu S není prioritou, a tak by se mohl objevit klidně až v letech 2020-2022
  • Připravovaná verze 6.0 firmwaru elektromobilů Tesla Model S přinese řadu vylepšení: real-time informace o dopravě, zlepšení funkce odpružení a další.
  • Automobilka Tesla Motors v současné době spouští kolem pěti stanic Supercharger týdně. Brzy budou všechny, včetně těch v USA, umět dávat výkon až 135 kW (v Evropě tomu tak už je).
  • Zhruba ve stejné době jako se Tesla chystá uvést na trh elektrické SUV Tesla Model X, objeví se také Tesla Model S s náhonem na všechna čtyři kola. Počítáme tedy koncem letošního roku.
  • Skutečně masivní výroba Modelu X bude spuštěna teprve kolem dubna 2015. Začátkem roku 2015 budou také k dispozici vyšší kapacity baterií pro elektromobily Tesla (S, X), tedy dlouho očekávaná 120kWh verze a možná i vyšší?
  • Zanedlouho si zákazníci Tesla Motors budou moct nadiktovat speciální modifikace sedaček, případně si je nechat zcela vyměnit.
  • Během několika následujících měsíců bude v Los Angeles a San Francisku spuštěna Tesla stanice pro výměnu baterií.
  • Spekulovaná giga-továrna Tesla na baterie o které sní Elon Musk by mohla přinést snížení cen baterií o 30 % až 40 %. Měla by ročně dokázat vyrobit baterie o celkové kapacitě 30 GWh (= 30 000 MWh) ročně. To by vystačilo na výrobu 300 000 elektromobilů s bateriemi o kapacitě 100 kWh.

75 Comments on “Novinka z Tesla Motors: větší baterie, více Superchargerů, továrna na baterie a další zajímavosti”

  1. Mimochodem odkud vůbec
    Mimochodem odkud vůbec pochází ta informace o větších bateriích? Na Autobloggreenu tato informace uvedená není a v těch dvou videích Amsterodam a Norsko? O tom Elon, pokud mi něco neuniklo, přímo nemluvil.

    Elon v Amsterodamu na tento dotaz odpovídal rozpačitě, že k navýšení asi dojde, ale žádné číslo nepadlo. Co řekl:

    „že v příštích 4-5 (počítejte 5let) letech nemáme očekávat žádný velký průlom v oblasti baterií, ale pouze postupné drobné navyšování kapacity a jiné drobné úpravy.“

    „že SuperChargery zůstanou také příštích několik ?4roky? na 135kW.“

    „že za 10let to bude s baterkami úplně jiné story“

  2. Snizi se zivotnost baterie
    Snizi se zivotnost baterie pri nabijeni ne uplne vybite baterie? Mam na mysli prakticky provoz kdy prijedu domu a mam za ten den ujeto jen +- 100 km, ale chci mit auto na dalsi den nabito na 100 % pro pripad kdy budu potrebovat nekde napr neplanovane na dlouhou jizdu a nechci zacinat tim ze pojedu nekam nabijet.

    1. vůbec ne, klidně
      vůbec ne, klidně nabíjejte kdykoliv to na vás přijde 🙂 Co má trochu negativní vliv na životnost Li-ion článků, když je dlouhodobě(měsíc a déle) necháte úplně nabité na maximální napětí. Jenže toto se v Tesle prakticky nemůže stát, protože palubní elektronika tu baterii stejně pořád na něco cucá, takže relativně brzy kapacita spadne na pro skladování optimálních 80% kapacity a cca 3,7-3,8V.

  3. Tesla se do bazaru jen tak
    Tesla se do bazaru jen tak nedostane… nechteji je prodavat ani pres bezne dealery automobilu, jen pres tesla shopy, a to stejne je i s ojetymy kusy. Pokud uz sve auto nechcete, tak ho prodate za zbytkovou cenu zpatky automobilce Tesla a ta ji zacne nabizet na svem oficialnim webu.. uz pred pul rokem jsem videl ze tam maji par desitek ojetych Roadsteru za 50-75% ceny (dle stavu a ujetych kilometru)

    1. To neni pravda. Nove vozy se
      To neni pravda. Nove vozy se sice prodavaji jen pres Tesla shopy a pres internet, ale pokud jiz auto vlastnite muzete ho prodat jakkoli vas napadne. Tesle ho muzete vratit jen pokud jste ho mel na lizin a uz uplynulo 36-39 mesicu anebo formou trade-in za jiny Model S nebo Roadster.

        1. za nic se omlouvat nebudu
          za nic se omlouvat nebudu Anonyme, dokud nebudu vedet v cem je problem… Pokud Teslu vlastnite muzete ji prodat jak vas napadne, treba klidne pres eBay… Stejne tak na webu maji pouze ojete Roadstery, nikoli Modely S. Za zbytkovou cenu ho muzete prodat automobilce jen pokud jste s ni uzavreli pred 36-39 mesici leasingovou smlouvu vcetne garance zbytkove hodnoty, anebo pokud se dohodnete na individualni nabidce, coz verim ze je mozne, ale nikoli standardni postup.

        2. preboha prečo by sa mal
          preboha prečo by sa mal opravedlnovat.. ak si raz auto kupiš je to TVOJ majetok.. ked si novu teslu len tak s pasie podpalis tvoja vec.. ked ju darujes milenke tvoja vec. ked ju predas tvoja vec… Skor nez napises uplnu somarinu a na niekoho zautocis skus pouzit ten organ medzi usami

          1. Tak frajere, Teslu právě
            Tak frajere, Teslu právě prodejci bojkotuji a nemůžou ji prodávat(majitelé), tak neomezeně jak jsou zvyklí s klasickým vozidlem.

            Takže svůj majtek sice vlastníš, ale jaksi ostatní bojkotem ti neumožňují tvé svaté právo o kterém si myslíš(naivně) že máš užívat. Chápeš rozdíl?

            I když si budeš neustále opakovat mám právo neznamená, že ho v reálném světě dostaneš. Je to smutné, Tesla se soudí, druhá strana se soudí, ale fakt je ten, že to je tak vše co můžeš i ty dělat…

            Takže, se omlouvám Jolinarovi (ho omlouvá naivita či víra v dobro), ty ala věříš, že co bude napsáno na to máš právo vždy, což už nelze nazvat naivitou (48 by bez lidí jako ty nemohl být :D)

            1. Tesla se soudi s dealery,
              Tesla se soudi s dealery, ale to je neco uplne jineho. Dealerum vadi, ze Tesla muze prodavat bez nich. Ty kdyz si auto koupis od Tesly, tak ho muzes klidne prodat komu chces (resp. kdo ho od tebe koupi). K tomu dealera nepotrebujes. Pletes si dve veci, prvni je primy prodej vozu automobilkou a druha je prodej ojeteho vozu, coz klidne muzes udelat jak uznas za vhodne, treba i pres eBay!

  4. Skvelé správy som zvedavý
    Skvelé správy som zvedavý aká bude kapacita tej silnejšej batérie a následný dojazd. Mal som možnosť sa zviesť v Modeli S na jednej konferencií a už teraz je to podľa mňa takmer dokonalé vozidlo. V rámci konferencie sme robili s účastníkmi anketu o elektromobiloch (väčšinou manažéri a majitelia firiem) a pre nich bol súčasný dojazd ešte stále na hrane použiteľnosti. So silnejšou batériou podľa mňa Tesla presvedčí omnoho viac ľudí ktorý si môžu dovoliť kúpiť ich vozidlá a to nehovorím o modely X ….. Neviete niekto koľko bude stáť tá pripravovaná výmena batérie ?? niekde som čítal okolo 60 USD ale nepostrehol som novšie informácie

        1. jo to vim, ale pokud se
          jo to vim, ale pokud se podivate na fora, tak mnoho lidi tvrdi, ze vymena baterii na stavajicich autech vubec neni mozna, ze by se auta musely trochu upravit… Nekteri zachazi az tak daleko ze zvou lidi domu aby se podiali na Model S zespodu na zvedaku. Ja samozrejme budu rad pokud to bude mozne…

          1. Hmmm.. no ta baterie je k
            Hmmm.. no ta baterie je k autu přišroubovaná zespodu, tj. když se na zvedáku povolí šrouby, tak cca 600kg těžká baterie spolehlivě vypadne (tohle ale nejspíš funguje i u e-upu! a BMW i3) Ale je možné, že stávající auta třeba nemají rychlokonektory, tj. se při tom musí ručně odpojit/připojit kabeláž. Nevím, je klidně možné že budou k tomuto prodávat nějaký kit.

                1. jo, ale na demonstracnim
                  jo, ale na demonstracnim videu vam nikdo nezajisti, ze se jedna o 100% seriovou produkci. Ja doufam, ze to pujde tak snadno, jako na tom videu, ale mnozi jsou presvedceni o opaku (dokonce i nekteri zamestnanci servisu Tesly).

  5. Díval jsem se na
    Díval jsem se na Autobloggreenu na video z Amsterodamu a tam přišli na přetřes ještě další informace, jak jsem je pochopil já:

    1) SuperChargery jsou teď na svém limitu 135kWh především kvůli chemii stávajících baterií, která umožňuje nabíjení max. 1,5C při ještě rozumné ztrátě životnosti.

    2) protokol k SuperChargerům Tesla v dohledné době vypustit nehodlá (Prý ABB by byla ochotna SC přidat jako další standard do svých 50kW nabíjecích stanic) Tj. budou k dispozici redukce na Chademo a teprve pokud se uchytí CCS pak udělají redukci i na něj.

    3) Induktivní nabíjení Tesla mít v dohledné době nebude, prý to možná funguje v laboratoři, ale v praxi není možné dosáhnout přesného najetí nad cívku a bez toho významně klesá účinnost přenosu.

          1. C je správně. :-)))
            C

            C je správně. :-)))

            C může znamenat mnoho věci, ale v kontextu, že se tu bavíme o baterkách to znamená to co psal výše Dobyvatel.
            Čili je to proud jakým se nabíjí akumulátor, odvozený z kapacity akumulátoru v ampérhodinách.

            C označuje elektrický náboj který je schopen pojmout akumulátor. Např. AKU 100 AH dává 100 A za 1 hodinu, nebo 50A za 2h, 10A za 10h, atd.

            V SI soustavě náboj označovaný jako „C“ je Coloumb a platí: 1 Ah = 3600 coulombů.

            A aby se to co pletlo co nejvíc, tak spousta lidí označuje kapacitou akumulátorů i v jednotkách kWh což je, ale jednotka energie. Tj. je to práce ve Watech vykonaná za čas v hodinách.

              1. To máš podobné jako s
                To máš podobné jako s otáčkami. Nikde nenajdeš otáčky motoru v radiánech za sekundu. Přesto, když potřebuješ něco složitějšího spočítat, tak je dobré si celý problém převést co nejdříve do SI jinak se člověk z těch převodních konstant, jejich převrácených hodnot, případně mocnin … ojebe.

        1. No to taková poněkud mlha.
          No to taková poněkud mlha. Jeden tvrdí, že je to poměr energie k výkonu (kWh / kW) což odpovídá jednotce času. Druhý tvrdí něco podobného – poměr el. náboje k nabíjecímu proudu (Ah / A) což také odpovídá jednotce času. Další tvrdí, že jde o blíže neurčenou „capacitu“. Kromě toho existuje ve fyzice jednotka elektrického náboje C (Coulomb), která je definovaná jako množství el. náboje přeneseného proudem 1 A za 1 s (1Ah = 3600 C)

        2. Rychlost s jakou se dobiji
          Rychlost s jakou se dobiji baterie v pomeru k jeji kapacite. Tedy 1C pro 85kWh baterii je 85kW, zatimco pro 1C pro 60kWh baterii je 60kW, 2C pro 60kWh baterii by bylo 120kW atp. Tato jednotka je vhodna pro vyjadreni zateze a rychlosti pri dobijeni.

          Nebo jak pise Dobyvatel, muzeme z toho vykonu vyhodit napeti a pak zustaneme jen u proudu, ale vyjadreni kapacity v Ah bez napeti je dost nic nerikajici. Je zatraceny rozdil jestli baterie ma 350V nebo 3,6V.

          1. Obě dvě hodnoty jsou
            Obě dvě hodnoty jsou důležité a obě dvě označují každá něco jiného jak popisuji niže v jiném příspěvku.

            AH se používají pro jednotlivé články, tj. koupíte si článek o kapacite 100 AH a z nich si poskládáte akumulátor jaký potřebujete, aby měl napětí. Protože napětí můžete potřebovat pokaždé jiné. Nehledě na to, že napětí vzdy znáte, a je to zaležitost typu článku, pro Li je napětí 3,7V.

            kWh se většinou používají pro označování už hotových baterií, jako například v autech, kde Vám to říká, kolik budete potřebovat elektřiny na její dobíjení, kolik Vám ta baterie vykoná práce, atd.
            A je to hlavně proto, že už víte jaké nappětí tam je potřeba např. podle toho jaky elektromotor použijete např. na 150 Voltů.

            Když si kupujete článek, tak nikdo ještě nemůže vědět při jakém napětí ten článek použijete, proto by u prodeje byl naopak udaj o Voltech nesmyslný.

  6. No tak to je husty. Jestli
    No tak to je husty. Jestli dobre pocitam, tak Tesla S se skoro o polovinu vetsi baterkou 120kWh by uz vpohode mela ujet (bez omezeni) pres 500km (kdyz ted s 85kWh baterii ujede cca 350).
    A pri usporne jizde kdy nyni ujede cca i 500km, tak potom klidne 600-750 km!

    To uz je vic nez muj spalovak :-(((((
    Nechce mi nekdo venovat 2,5 milionu :-))))

      1. Ano urcite ujede vic. Tech
        Ano urcite ujede vic. Tech 482 km, je podle nejakeho pitomeho vypoctu, ktery vetsinou nic nerika.

        Dojezd zalezi na specifickych podminkach a na tom jak se jede.

        Ja beru prakticke zkusenosti lidi co s Teslou jezdi a vedi co si s ni muzou dovolit.
        A od nich je, ze pri jizde bez omezeni (tim je mysleno, jizdu jako prase…) ujedou cca 350km.
        A naopak pri hodne setrne jizde nekteri ujeli i pres 600km (nejaci studenti v Nizozemi v beznem provozu).
        A z techto informaci mi vychazi dojezd s 120kWh baterii 500 km a pri setrne jizde 750 km (mozna i 800km)
        A to uz je hooodne slusny.

          1. Není problém.
            Ano z 230V

            Není problém.
            Ano z 230V 16A se to nabije za hodne dlouho (asi 20 hodin), ale z třífázové zásuvky máte současnou teslu s 85kWh nabitou za 4 hodiny, takže 120kW tak za 6 hodin. Jo a 3fázovou zásuvku už má každý dům.
            To přes noc fakt stačí. Nehledě na to, že běžne každý den ujedete jen kolem 30 až 50 km 🙂 a to je dobité za půl hodiny :-).

            Jinak tohle je fakt super. Už se těším až budou ty 85kWhodinové v bazaru 🙂

                1. nebyla to nahodou americka
                  nebyla to nahodou americka verze? ta je v Evrope dost nepouzitelna 🙂

                2. Mam pocit, ze to byl dovoz
                  Mam pocit, ze to byl dovoz USA

                1. To je pravda. Ale pokud
                  To je pravda. Ale pokud hlavní problém je, že i to přestavěné auto, má dojezd jen max 200. Pokud by přestavěné mělo dojezd jako Tesla, tak to bude taky o něčem jiném.
                  A další problém je spolehlivost. Tesla dává garanci na baterie. Pokud je to přestavba, tak vám garanci na baterie nikdo nedá více než 2 roky.

                  Jinak já od EVC auto, ale ne přestavené. Je to originál elektro, jen s novými baterie.

                1. spotrebu od EVC Group mate
                  spotrebu od EVC Group mate rovnaku ako ma Tesla S ? Z praxe z Norska mam poznacene na 86km treba 24kW, a na 159km treba 41kW.
                  Pricom pri Leafe z praxe v zime z Norska mam poznacene este horsie hodnoty.

                  Ale sa divim ze ste vobec na nieco mal, ja nech pocitam ako chcem, pripada mi totalne nerealne nieco take zakupit. A to nie som chudobny, som normalny. Vobec nechapem kto za co a z coho na to berie, mne uplne staci ze zvladam hypoteku ktora je lacnejsia nez to auto 🙂

                  Cele mi to pri mojom realnom pohlade a prepocte pripada ako scifi a nechapem odkial ludia ..z Norska napriklad na to beru.

                2. No já měl spotřebu s
                  No já měl spotřebu s novými baterie 12kWh na 110 km :-), ale jde o to co je to za auto, jak je velké. Přesně jak říkáte, na velké auto nemám, vzla jsem Citroen Saxo. A bohužel po cca 3 letech je potřeba měnit asi 2 až 3 články ze 40. Což je pěkně blbé. Prostě kvalita zakoupených baterii není vůbec dobrá.

                  Jinak na nové EV nemám. Ale toto staré ojete se koupit dá a když jsem si spočítal náklady na koupi, výměnu 3 článků po 2 letech a prodej auta po 5 letech a spotřeba elektřiny, tak mi celková cena přišla stejná jako Škoda Octavie, 5 let stará, používaná 5 let, prodaná, včetně spotřeby benzínu.

                  Tj. peníze na to má spousta lidí. V podstatě všichni. Poruchovost baterií je stále příliš velká.

                  A jinak, čemu se divíte, že na to lidi mají? Když si jsou lidi ochotni koupit BMW, za 1,5 milionu, nebo Porshe za 3 miliony tak proč by neměli na Teslu, která stojí 2,5 mil?

                3. Jaká články tam máte a
                  Jaká články tam máte a musel jste některé měnit už po 3 letech?

                4. Mám tam LiFeYPO a podle mě
                  Mám tam LiFeYPO a podle mě mám rozbitý nebo nedokonalý BMS a balancování.
                  Musel jsem měnit 2 články a ted budu muset znova. JEště nevím kolik.

                5. Tak to vám nepomůžu, to
                  Tak to vám nepomůžu, to se dozvím až na jaře až bude teplo a budu to zkoušet. Ale jsou to ty žluté (pokud nejsou všechny žluté 🙂

                6. pokiaľ ide o výmenu
                  pokiaľ ide o výmenu povodne super-spolahlivych LiFeYPO, mam obavu o naplnení mojich negatívnych prognóz ktoré mi tu stále niekto silou mocou vyvracia :o)

                  len 12kW na 110 km ? uáu. to je dobre. clanky su 3,7V ?

                  no ved prave, ludia co na to maju, asi nebudu celkom normalny ako vy alebo ja, ale dufam ze k tomu prisli poctivou pracou :–)

                1. Tak pokud vím, tak high-leg
                  Tak pokud vím, tak high-leg delta poskytuje obyčejně jen 24O V mezi fázemi. Ale teď nevím, jaký proud se přes ně normálně tlačí…

                2. jj přesněji 120/240V. A
                  jj přesněji 120/240V. A jaký proud, to snad záleží na spotřebiči a „jističi“ před ním?

                1. V Japonsku to mají podobně
                  V Japonsku to mají podobně jak v USA, tedy jednofázové a dvoufázové rozvody akorát s napětím 100/200 V. Jak je to tam s frekvencí třífázových rozvodů nevím, ale určitě napětí bude také 200 V
                  V Číně je to stejné jako v Evropě – 230/400V. V Austrálii mají akorát trochu vyšší napětí 240/415 V.

                2. Mají jednofázové 120V v
                  Mají jednofázové 120V v běžné zástavbě, pokud to nestačí(kapacita) táhnou ještě jeden drát.

                  Pokud někdo chce má tři fáze 120/240.

Napsat komentář