Volkswagen si u Northvoltu objednal baterie za $14 mld., továrna v Česku?

Volkswagen Power Day byla velká věc, kde jsme se dozvěděli spoustu nových informací. Přinášíme další podrobnosti.

Volkswagen se chce stát nejen významným výrobcem elektromobilů, ale i samotných baterií a bateriových článků. To automaticky znamená, že se z něj postupně stane i energetická společnost.
foto: Volkswagen

Volkswagen mimo jiné potvrdil, že si od Northvoltu objednal bateriové články v hodnotě $14 mld. pro dodání během dalších 10 let. Northvolt bude jedním z klíčových dodavatelů bateriových článků koncernu v Evropě.

Výroba prémiových akumulátorových článků Volkswagen bude probíhat právě ve spolupráci se společností Northvolt a bude soustředěna do švédského závodu „Northvolt Ett“ ve městě Skellefteå. Výroba těchto článků bude zahájena v roce 2023 a postupně se bude rozšiřovat až na roční kapacitu 40 GWh.

Doma v Německu v Salzgitteru měla původně vzniknout továrna také ve spolupráci s Northvoltem, ale podle nejnovějších informací si bude koncern tuto továrnu obhospodařovat sám. Zároveň ale VW získá větší podíl v celém Northvoltu.

V Salzgitteru by se mělo začít vyrábět v letech 2024-25. Kromě toho má ale vyrůst další gigafactory v západní Evropě (ve hře je Španělsko, Portugalsko a Francie) a také východní Evropě. Zde se údajně vybírá mezi Polskem, Českem a Slovenskem.

Hlavním cílem velkého snažení Volkswagenu je stát se méně závislým na dodavatelích mimo Evropu, tedy především čínských (CATL), jihokorejských (Samsung, LG Chem) či japonských (Panasonic) firmách. Ty dnes globálně vyrábějí naprostou většinu bateriových článků, ač některé z nich mají továrny také v Evropě.

Nové „unifikované akumulátorové články“ Volkswagenu jsou odpovědí na nové bateriové články Tesla 4680. Jako první by se měl objevit v novém elektromobilu Audi v roce 2024, dnes kódově označovaném Artemis.

Stejně jako Tesla, chce i Volkswagen začít montovat články přímo do celé baterie (cell-to-pack), nikoliv do jednotlivých modulů. To výrazně snižuje hmotnost, prostorovou náročnost, složitost a tedy i cenu. Volkswagen v budoucnu nevylučuje ani koncept cell-to-car, tedy články jako přímá součást konstrukce auta.

Stejně jako Tesla a ostatní výrobci bateriových článků se také Volkswagen bude snažit více pracovat s jejich chemií. Chystá se na využití levnějších a bezpečnějších LiFePO4 (lithium-železo-fosfátové), které mají být určeny pro nejlevnější typy elektromobilů.

Kromě toho bude Volkswagen nabízet také komplexní soubor všech modulů a digitálních služeb – od obousměrné nástěnné nabíječky až po energetický management. Technologie bude navíc brzy využívána ve větším měřítku – například na sídlištích, ve firmách nebo veřejné elektrické síti.

tisková zpráva

14 Comments on “Volkswagen si u Northvoltu objednal baterie za $14 mld., továrna v Česku?”

  1. Nejvíce mě zaujalo to, že VW se vydal cestou velmi podobnou
    Nejvíce mě zaujalo to, že VW se vydal cestou velmi podobnou tomu kudy kráčí Tesla. Nevím jestli se nechali inspirovat nebo prostě nezávisle došli ke stejnému závěru.

    Strukturální baterie jednoho unifikovaného velikostního formátu, ve kterých se bude skrývat několik různých složení podle způsobu použití, což přinese výraznou úsporu jak na hmotnosti, komplexnosti a ceně celého battery packu. Stejně jako Teslí cylindrický formát 4680 s různým složením podle cíle (LiFePO, Nikl-Mangan nebo High-Nikl u Tesly, WV uvedl zatím jenom LiFePO a Nikl-Mangan). Jenom VW nezmínil, jestli budou vyrábět cylindrické baterie jako Tesla, nebo zůstanou u pouchových, ale zřejmě zůstanou u pouchových.

    Dále stejně jako Tesla jdou cestou dry-coating, kdy se materiál pro elektrody nanáší v suchém stavu, což je náročnější způsob, ale taky výrazně levnější jak na energie, čas, materiál i stroje než běžný mokrý způsob kdy se materiál nanáší formou roztoku v kyselinách a pak se suší.

    Stejně jako Tesla chce část výroby baterií přesunout pod svá křídla, místo aby je jenom nakupovali od dodavatelů. To samé platí o následné recyklaci, kterou si chce VW stejně jako Tesla dělat sami.

    A stejně jako Tesla se VW chce zaměřit na objem a cenu výroby baterií, nikoliv na maximální energetickou hustotu, vykoupenou vyšší cenou za kWh. To je určitě správná cesta, pokud to chtěji vyrábět masově.

    Jenom časový harmonogram je oproti Tesle posunutý o 3 roky, což není vůbec špatný výsledek. Tesla má představení prototypu 2020, spuštění objemové výroby 2021 a masové nasazení 2022. VW plánuje to samé jenom v termínech 2023-2025.

    1. Snad jediný rozdíl je v tom, že TESLA nejde cestou – auto =
      Snad jediný rozdíl je v tom, že TESLA nejde cestou – auto = baterie pro RD. A to mne mrzí. Je to jeden z důvodů, který mne může přiblížit koupi VW nebo jiného koncernového EV. Tedy až se to kluci pořádně naučí. Koncepčně mne to celé nepřekvapuje, předpokládám, že se na svých schůzkách DIESS s MUSKEM nebaví jen o holkách 🙂

        1. To ano, protože je vyrábí, ale ne každý na to má stejný
          To ano, protože je vyrábí, ale ne každý na to má stejný názor. Chtělo by to možnost volby. Pro Evropu je stejně nemá kapacitu dodávat. Kdybych si mohl vybrat, tak já osobně bych bral auto jako záložní zdroj i za cenu omezení záruky na baterii. Elonův argument, že auto se přes den nenabíjí z FVE neplatí pro každého.

Napsat komentář