TEST: dva měsíce s Prius plug-in hybridem

Je Toyota Prius plug-in hybrid praktické auto pro každodenní použití, nebo spíš jen technologická hračka pro fajnšmekry a nadšence? Odpovědi na tyto otázky jsme se pokusili zjistit v detailním dvouměsíčním dlouhodobém testu vozu.

Navenek se Toyota Prius plug-in hybrid téměř nijak neliší od běžného Priusu třetí generace
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Při našem obvyklém týdenním testování nových vozů dostáváme možnost se s autem poměrně zblízka seznámit. Týden a obvyklá tisícovka naježděných kilometrů je ale přeci jen příliš krátká doba a vzdálenost na to, abychom autu skutečně mohli přijít na kloub a proniknout mu pod kapotu.

Vozu Toyota Prius plug-in hybrid jsme se nicméně už v minulosti věnovali několikrát. Ať už to byl původní prototyp v zimě 2011, první dojmy z Bruselu v září 2012 nebo „plnohodnotný“ test Toyota Prius plug-in hybrid o dva měsíce později. Dnes tedy naši sbírku doplňujeme o dlouhodobý test.

Základní data

Strávit s autem a v autě dva měsíce, to už je jiná káva. A najetých 6307 kilometrů jakbysmet. Během té doby jsme: do Priusu nalili 354,5 litru benzinu a nabili 130,9 kWh energie. Vcelku snadno se tak doberete i k průměrné spotřebě paliva, která za celou tu dobu činila 5,6 l/100 km (bez započtení elektřiny).

Jde o spotřebu paliva vycházející z údajů o načerpaném palivu a ujeté vzdálenosti. Samotný palubní počítač vozu nám na stejné trase za stejnou dobu zobrazoval průměrnou spotřebu 4,8 l/100 km, tedy o 0,8 l/100 km méně. Při průběžném měření se tato odchylka pohybovala od 0,3 l/100 km po právě 0,8 l/100 km s tím, že časem se zvyšovala.

Celkové náklady při průměrné ceně benzínu Natural 95 na úrovni 35 Kč/l a zprůměrování ceny za dobíjení 2,5 Kč/kWh (s tím, že jsme střídavě dobíjeli ve vysokém a nízkém tarifu) vycházejí na ujetí 6307 km na 12 734 Kč. Cena za ujetý kilometr je tedy stále poměrně velmi slušné 2 Kč.

Zima něco stojí

Auto jezdilo na zimních pneumatikách a s prakticky neustále zapnutým topením při teplotách od +7 °C do -3 °C. Převážně v obsazení pouze s řidičem. Pneumatiky a topení znamenají zvýšení spotřeby o asi 0,5-0,8 l/100 km. Během testování jsme nikdy nevyužívali Eco mód jízdy, který už tak spíš mdlé tempo ještě o něco sráží.

Prius plug-in hybrid jsme nijak výrazně nešetřili, žádný hyper-miling se nekonal. Sem tam jsme samozřejmě neodolali dupnout si na plyn trochu víc, protože Toyota vás standardně bude vozit spíše v důchodcovském stylu – a svého umírněného, plynulého důchodce se bude snažit vychovat i z vás. Tohle auto je prostě tak postavené.

Když si ale dupnete, umí zabrat. Není to sporťák, nikdy nebude, ale když nechcete, nemusíte si připadat jako brzdy ani na dálnici. Pravda, do táhlejších kopců by to ještě pár koníků přidat chtělo. Možná by pomohl PWR mód?

Dobíjet, dobíjet, dobíjet

Vůz jsme během dvou měsíců testu dobíjeli celkem 39x, jinými slovy minimálně každý druhý den. Jednou jsme Prius zvládli připojit k zásuvce 3x za den, 6x jsme jej zapojili dvakrát za den, zbytek bylo jedno nabíjení denně.

Prakticky vždy šlo o dobití na plnou kapacitu, které znamenalo výdej přibližně 3,4 kWh elektřiny s odchylkami plus mínus 0,2 kWh dle stavu dobití baterie. Plné dobití trvá asi hodinu třicet minut, což znamená, že auto strávilo na nabíječce 58,5 hodiny.

Z celkově najetých 6307 km jsme jich díky dobíjení přibližně 542 absolvovali čistě na elektřinu. To je asi 8,5 % celkově ujeté vzdálenosti. V průběhu testování se tento poměr postupně zvyšoval, dalším ježděním bychom se nejspíš snadno přehoupli přes 10 %.

Doma nebo venku?

Dobíjení se ukázalo být kritickým momentem. Plug-in hybrid je auto postavené pro to, aby bylo dobíjeno – co nejčastěji. Jenže právě v tom je, alespoň v ČR, zatím problém. Prakticky jediné spolehlivé místo, kde může majitel Prius plug-inu dobít, je doma – pokud má k dispozici garáž nebo alespoň dvůr.

To byl také náš případ. S vozem jsme často podnikali zhruba 22 km dlouhé cesty z domu na okraj Prahy a zpět po okresních silnicích. Dobíjet ale bylo možné pouze doma. Přitom pokud nebylo zapnuté topení, bylo možné první cestu směrem do Prahy absolvovat pouze na elektřinu.

Bylo-li by možné v cílové stanici (Praha – Palmovka, parkoviště u autobusového nádraží) auto dobít, mohla se cesta zpět obejít bez kapky benzínu. Jenže infrastruktura dobíjecích stanic zatím na takové úrovni není.

Nejbližší veřejné dobíječky byly umístěny cca 500 – 1000 metrů od cílové zastávky na Palmovce (Kaufland Voctářova, Galerie Harfa). Jakkoliv to vypadá jako nevýznamná vzdálenost, doba strávená „handlováním“ dobíjení by čas celé cesty neúměrně prodloužila.

Komfort a bezpečnost

Navíc je tu otázka bezpečnosti. Nechat ve veřejných podzemních garážích jen tak ležet ladem dobíjecí trafo v ceně několika tisíc korun není právě dobrý nápad. Celkově nás dvouměsíční dobíjecí anabáze dovedla k závěru, že současné snahy o prosazení bezdrátového dobíjení a integraci solárních panelů do auta jsou ten nejlepší směr kterým se automobilky mohou vydat.

ZAJÍMAVOST: Pohotovostní hmotnost Prius PHEV činí 1420 kg, což je pouze o 50 kg víc než standardní Prius.

Dobíjení kvůli 20 elektrickým kilometrům totiž začne být brzy jednoduše „vopruz“. Jakkoliv to zní snadně a komfortně, tak zajet autem k zásuvce, vytáhnout připravený dobíjecí kabel a zasunout jej do dobíjecího konektoru (celkově to vše zabere zhruba 30 až 60 vteřin) občas prostě a jednoduše za těch 20 km nestojí. Třeba když venku mrzne až praští, sněží, fouká, anebo všechno najednou.

Co se týká komfortu, narazili jsme ještě na jednu nepříjemnou maličkost: světle polstrovaný kufr se nehodí na převoz asi ničeho jiného než nákupů (a to jen těch, které netečou nebo nešpiní).

Statistika jízd

S vozem jsme celkem podnikli 146 jednotlivých jízd delších než 1 km. Z toho plných 88 těchto jízd (60 %) bylo zároveň kratších než 30 km. Pouze 16 cest (11 %) bylo delších než 100 km. Nejvyšší denní nájezd činil 278 km při cestě z Prahy do Kroměříže po dálnici, tedy jediná cesta. Průměrný denní nájezd za celou dobu testování činil 105 km. Průměrně jsme autem podnikli 2,4 cesty denně.

Co je ale nejdůležitější: z 6307 km najetých během dvou měsíců jsme plných 3843,8 km strávili jízdou po dálnici! Dalších 1296,1 km pak na meziměstských cestách a „pouze“ 1167 km jsme jezdili ve městech. Větší část výsledné průměrné spotřeby 5,6 l/100 km v našem testu tedy tvoří jízda po dálnici.

Okamžitá spotřeba na dálnici se pohybuje (v naší situaci – tj. teploty okolo nuly, zimní pneumatiky, topení) v rozmezí 6-7 l/100 km při stabilní jízdě rychlostí 130 km/h po rovině, dle aktuálních podmínek. Ve městě při plně vybité „velké“ baterii klesne ke 3-4 l/100 km. Při meziměstském provozu se pak pohybuje mezi těmito dvěma póly. Čísla pochopitelně předpokládají jistou citlivost k plynovému pedálu.

Hračka nebo praktický vůz?

Po dvou měsících strávených v přívětivé náruči Toyoty Prius plug-in hybridu je jasné, že víc než praktické rodinné auto je to zatím spíš hračka pro technologické nadšence. Od svých majitelů vyžaduje přeci jen o něco víc starostlivosti než jiné vozy – pravidelné dobíjení není jen tak.

Stejně tak i malý světlý kufr, zdánlivá maličkost, značně omezuje možnosti využití auta. Navíc, kdo jde vyloženě po ceně, ať už pořizovací nebo provozních nákladech, může si za cenu 959 900 Kč, za kterou se Prius plug-in hybrid prodává, dovolit úplně jinou třídu.

Patříte-li však mezi nadšence pro nové automobilové technologie, kteří jsou ochotni skousnout trochu jiný přístup ke svému vozidlu, nabízí vám Prius do zásuvky nevšední svezení.

vlastní

47 Comments on “TEST: dva měsíce s Prius plug-in hybridem”

  1. Vlastníme jako rodinné auto přesně takový Prius
    Vlastníme jako rodinné auto přesně takový Prius Plug-in.
    Máme domek , garáž , na střeše 5kwp panelů a přes měnič(Studer + 7kwh bat.) denně nabíjíme Prius ze slunce.
    Žena jezdí každý den cca 5km do práce a 5km domů.
    Cca 3x za tyden jedeme do města asi 7km a zpět , vždy se auto stihne častečně dobít. O víkendech jezdíme cca do 100km na výlety. Není problém jezdit spotřebu do 2l na 100km , při nájezdu cca 850km za měsíc.
    Jen např minulý měsíc nájezd 2800km (cesta-dalnice Chorvatsko) se průměrná spotřeba vyšplhala na 3,7 na sto.
    Jak se píše výše , není plug-in pro každého.
    A zapojit auto na kabel trvá si tak dlouho jak dlouho trvá obejít auto od řidiče k pravému zadnímu rohu… kabel je připraveny a visí od stropu dolů.

  2. Ahoj,
    se standardním

    Ahoj,

    se standardním priusem 2. generace mám nyní odjetou druhou sezonu (skoro celkem 30 tis. km), v mezičase jsem vyzkoušel několik dní s Outlander PHEV, který má v sobě baterku z iMiEVu a zvládne 40-45 km/nabití. Po tom všem když si čtu shrnutí článku musím pokyvovat a doplnit:

    – naprostý souhlas, že lítat s kabelem kvůli pár kilometrům (zejména u priuse) bateriového dojezdu, kdy navíc baterie je malá a navržená tak, aby se z ní příliš necucalo a tak při silnějším sešlápnutí pedálu se hned spíná spalovák a je po radosti ze snažení, se člověku postupem přestane chtít

    – výslednou spotřebu ve vašem testu ale naprosto radikálně ovlivnilo testování v zimě a lpění na stále zapnuté ventilaci/ohřevu -> i běžný prius kvůli vytápění zapíná od prvních metrů po startu motor, alespoň na křižovatkách jej vypínám spolu s ohřevem, neboť je to prostě zbytečné, avšak vliv na spotřebu je zásadní, tedy že v závěru i toto rozlišuje, jestli vám někdo řekne „hmm, <3 l/100 km (u PHEV), to je i finančně zajímavé", anebo "hmm, 5,6 l/100 km (u PHEV nebo i běžného priusu), to je nějaký vtip?"

    I když to autor článku zmiňuje, stále to vidím jako nedostatečně zmíněné -> to auto může mimo zimu jezdit hodně pod tři, což zajímavé je. Nesmíte si ale v něm furt vytápět (stejěn na jaře i podzim jezdíte teple oblečeni i na venek) a být líní za každého počasí i pro ten párkilometrový elektrický šťouch lítat se zašpiněným kabelem a riskovat, že vám jej někdo vezme.

    PS: To auto je za 950 tis. Kč nesmysl, zvlášť ve světle jen o něco dražších VW hybridů s dvojnásobným dojezdem. Zajímavější je ale jako ojetina okolo 500 tisíc, nejlepší kup ale je ojetý normální prius za 150-300 tisíc 2./3. generace, kdy zejména u kusu za 150 tisíc ten rozdíl do 500 tisíc verze PHEV nemá šanci nikdy srazit…

  3. Zajimave srovnani a moje
    Zajimave srovnani a moje zkusenost:
    mam sam normalni PRIUS Hybrid NE-plugin tj bez dobijeni(+uprava na LPG + E85, nyni provozuju jako druhe auto hlavne na popojizdeni)

    VYHODY:
    1. pouzity stal mene nez 1/6 ceny testovaneho PLUGINHybridu
    2.jezdi za MAXIMALNE polovicni cenu tj. 0.7-1Kc/km (namisto 2Kc/km)
    3. Dojezd bez tankovani a bez dobijeni celkem asi 1900km (cca. 880km na LPG uprava u firmy MAGICCARS a 950km na E85 jednotka od fy europeconFlex)
    Po vyjeti LPG za cenu 0.7-1Kc/1km pak pokud znovu nenatankuju zbyvajicich 9950km na E85 za cenu okolo 1.2Kc/km
    4. po sklopeni zadnich sedacek kufr jak maly nakladak
    5. opravdu spolehlivy dric, zadne poruchy zadne problemy naprosto nenarocne na opravy a udrzbu

    NEVYHODY:
    1. kvuli LPG jsem vyhodil nahradni kolo (mam opravny kit)
    2. je to desna chciplotina a na dalnici s tim pouze NOUZOVE (proto ho mam jako 2.auto) predjizdeni na dalnici je s nim o usta a o usi
    3. vsude neco drnca, spatne vyvazene, ma docela vysoke teziste, komfort nic moc
    4. nelze NIKDY pridelat tazne zarizeni (nepovoluje vyrobce)

  4. Zkrátka to není auto na
    Zkrátka to není auto na nějakou úsporu, ale na ekologii.
    I pitomá Fabia má stejnou spotřebu, ale znečištění má Pious určitě nižší. Ale kdo na takové auto má, že? Holt si budeme nějakých 15 let počkat, až budou za rozumné ceny použitelné elektromobily.
    Nejsem žádný zelený fanatik, osobně nevěřím na globální oteplování kvůli CO2, ale znečištěný vzduch vážně poškozuje lidské zdraví, to je prostě prokázaný fakt. Zeptejte se Ostraváků 🙂

  5. CHlapci Chlapci
    diesel

    CHlapci Chlapci
    diesel hlučný, náchylne na kvalitu nafty, riziko čerpadla, trysky, turbo, vybrácie, znečistenia..
    hybrid, ticho, komfort, nižšia postreba k čistému benzínu, neporovnávame k nafte, vymenia mi čo sviečky? ok, baterky? možno, skús vyhladať kolko bolo problémov s baterkami? menil niekto ich už v hybride_? porucha alebo životnosť skončila? Turba a čerpadielka prípade a iné do diesla sa predávaju ako rohličky..
    inač čo sa týka bateriek, neni vždy treba meniť celé, lebo moju viacej článkou, takže v prípade že je porucha, netreba meniť celé,

    pozdravujem
    jazdíme z hybridom prius mesto a mimo mesto vzdy kedy kolvek do 5litrov, začíman od 3,8, rx 450h lexus začínam s 6,6 na ten výkon a výhu porovnatelné benzínove verím že aj dieslove nedosahuje takú spotrebu, hovorím o jazde v meste a mimo okresky, kde je hybrid určený, na dialnici verím že diesel ma menšiu spotrebu, ale pomer u mna 60mesto 25 okrsky a 15 dialnice, u mna vyhráva hybrid, dokonca by som zobraj aj plug in, aby som začal trenovat nabíjanie, lebo tesla je moj ciel….

  6. Toyota Prius má mj. i
    Toyota Prius má mj. i nějaké environmentální cíle, které nejsou zúžené pouze na emise C02/spotřebu paliva. Nemá smysl ji srovnávat se vznětovými/dieselovými motory, které emitují řádově vyšší množství škodliviny, především karciogenního jemného polétavého prachu.

    Btw, mám Prius III, který jsme si koupil po skvělé zkušenosti s korporátním nákupem předchozí (II.) generace a nedám na něj dopustit.

    Odhlédnouc od – vlastně ne až tak podstatných – provozních nákladů oceňuji, že každý Prius je o modelovou generaci (obvykle 7 let) dále před modely jiných automobilek, což je viditelné především na jeho vybavení. Za 600 kKč máte auto se 100 kW kumulovaným výkonem, vnitřním prostorem střední třídy, automatickou převodovkou, nabité elektronikou.

    Jedinou nevýhodu – menší zavazadlový prostor (který je ovšem i daní za karoserii typu hatchback u automobilu s rozvorem 2700 mm) řeší Prius+ (sedmimístné MPV se stejnou technologií).

    U hybridů (a ještě více u elektromobilů) je velmi důležitý subjektivní pocit z jízdy (přímý a silný tah od 0 km, komfort při parkování na elektřinu atd.). To je ovšem třeba vyzkoušet.

  7. Měl jsem tu možnost jezdit
    Měl jsem tu možnost jezdit přesně s tímto modrým autem po dobu 4 dní. Jak vyplynulo ze systému auta za celkových 544km (55km dálničních tempomat 130km tj. 5.7l/100km, 150km okresní silnice první třídy a zbytek Praha) byla celková spotřeba 3.1l/100km při 22kW dodané energie ze zásuvky s topením na 21.5C při průměrné venkovní teplotě 5C a defenzivním stylem jízdy. To vychází na 1.3Kč/km (měřeno dolitím do plné nádrže) při současných cenách benzinu vč. DPH. Po Praze lze jezdit s topením v EV modu kolem 1.2l na cca 25km dojezdu s tím jak nájezd narůstá se zvyšuje spotřeba až na průměrných 3l do 100km po Praze při výchozí nabité baterii. V hybridním modu s defenzivním stylem lze jet za běžně za 3.5l a s běžným stylem svižnější jízdy za 4.8l to vše testováno na opakovaných úsecích ve stejných podmínkách. Podle mého názoru je Plug-in konstruován primárně na městký provoz a pokud redaktor najezdil přes 50% po dálnici, měl to alespoň rozepsat trochu lépe. Jen hlupák si kupuje Plug-ina aby s ním jezdil 50% cest po rychlostní komunikaci. Navíc lze koupit nepatrně ojetého za 600tis.Kč vč. DPH a to při úspoře paliva mínus rozumná ztráta není vůbec tragédie.

  8. Ten test mi potvrdil moje
    Ten test mi potvrdil moje podozrenie, že Toyota HSD v rôznych variantoch je predovšetkým marketing – návratnosť investície do takéhoto auta je diskutabilná. Napriek tomu že som veľký fanúšik EV (tichúčko závidím majiteľom Tesly), myslím že v súčasnosti je najrozumnejšia voľba auto na CNG – pokiaľ máte po ceste kompresku.
    Čo sa týka hybridov, myslím že Číňania zamiešajú na európskom trhu karty svojim BYD QIN – skvelé parametre za rozumnú cenu – napr.:
    auto.pravda.sk/novinky/clanok/296694-byd-qin-hybrid-novy-cinsky-hybrid-ma-mat-303-koni/

  9. Takze po poriadku,
    auto ste

    Takze po poriadku,
    auto ste testovali v inch podmienkach na ake bolo urcene.
    Auto vyuzije ten co dochadza do prace par km pripadne jazdi daky okruh praca,deti skola,domov, nakup..aj 30-50km denne a z toho da 20km na elektrinu pripadne nabije ked je v praci a da celu svoju beznu dennu spotrebu na elektrinu.
    Vy ste auto pouzili prave v opacnom extreme velky podiel dialnice. Test ste robili v zime a to stupa spotreba kazdemu autu, elektrickemu (plug-in) ovela viac ako ropakovy. Videl som tento mesiac test elektrickch aut v snehu a zime..c-zero, zoe,bmw dali na bateriu len cca 60km, leaf 70 a len tesla 85 dala 210km.Spotreba elektrickeho auta stupa v zime aj o 100%, zalezi na podmienkach.
    Sam mam Yaris HSD uz to bude 30000km,je to len hybrid z malou bateriou ale pri minusovych teplotach stupa spotreba aj o 30%.
    Jazdim leto za 4,1-4,6 litra. zima je o 1-1,5 litra horsia.
    Hlavne ma rozosmievaju taky co pisu ze v pohode jazdia aj z dizlom za 4 ba dakto bude tvrdit ze pod 4 :)Ja tiez mozem povedat ze odjazdim trasu aj za 3 litre ale tak sa neda jazdit dlhodobo.
    Ano su v spritmonitore taky co jazdia aj dizel pod 4 litre ale povedzme zo 400 aut je takych vodicov 5%.
    Ale v diskusiach, nie len tu je takych 95% preto sa na tom len smejem. Ten kto si nevedie dennik alebo na webe kazde dotankovanie aspon 15000km nemoze hovorit o 4 litroch.
    Mala ukazka usporneho dizla
    Polo-66kW dizel
    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=1&power_s=66&power_e=66
    Pod 4 litre je tam menej ako 5% aut.
    Ale na diskusiach je ludi co jazdia pod 4l alebo za 4,5 litra 95%.
    V litriku paliva je +/- 12kWh energie, ucinost naftaku nech je 35%..takze z litra sa da vytazit 4,2kWh.
    Auto ma dajme tomu 1200kg, valivy odpor, odpor vzduchu..a mame spotrebu.Ta ucinnot je samozrejme v dakych optimalnych podmienkach, nie ze ju ma studeny motor v zime hnet po starte. Takze jazdit s priemerom pod 4 litre je len zbozne zelanie , netvrdim ze to nejde, tvrdim ze tak nejazdi 95% vodicov.
    Ked ma leaf spotrebu povedzme 20kWh na 100km, ked tam dame ropaka, bude ta spotreba blizka cislu 20/4,2 cize 4,76 litra nafty co je podla mna dost blizko reality.
    Ja osobne som zvedavy ci pride Toyota aj s plug-in Aurisom, to je auto ktore by som hnet kupil.A keby pouzili aspon 6kWh bateriu, pripadne predavali 2-3 verzie ako tesla, 4-6-10Kwh.

    1. PLNY SUHLAS. Ja jazdim
      PLNY SUHLAS. Ja jazdim AURISOM HSD od maja 2013, v lete spotreba 4,4 podla ukazovatela, realne podla tankovania 4,8. To skor jazdim setrne, malokedy po dialnici ciac ako 105. Teraz v zime som si vsimol ze EV rezim sa zapina o hodne menej aj ked je bateria naplne nabita. Ked vypnem kurenie hned prepne na EV, tak dost casto teraz pri znizeni rychlosti pod 60 km/hod vypnem kurenie aby sa baterka vybila a spotreba sa udrzala nizsie. Mam ale taky pocit ze motor je potom stale studeny. Mam uz 18000 km, ale stale sa este ucim s tym jazdit, suhlasim s autorom testu, ze hybridne auto nuti k setrnemu stylu jazdy. Komu to nevyhovuje nech do toho nejde. To je auto hlavne do mesta a metskych aglomeracii. Tam sa prejavia jeho vyhody, taku tichu jazdu si neuzijete v ziadnom naftaku. A este v kazdej zapche ste v pohode, spotreba nula.

  10. Tak to je doslova propadák,
    Tak to je doslova propadák, mít i se zahrnutím 8,6% dobíjení na elektřinu spotřebu přes 5 litrů benzínu a říkat tomu plugin hybrid to je dobrý vtip, očekávám že v létě by to i tak asi trochu kleslo, ale pokud je jen příplatek za hybrid proti nějakému benzínovému chcípáčkovi cca 80 000 Kč tak ani pak by se to nevyplatilo, když ten benzínový chcípáček pojede v tom samém testu za 7 litrů, uvědomte si že po najetých 100 000 km je úspora priusu pouhopouhých 48 000 Kč, takže návratnost po 200 000 km, a teď se bavme o plugin priusu kde je rozdíl mezi motorizací přes 200 000 Kč, to je návratnost po víc jak půl milionu kilometrů a to to auto bude člověk už moct hodit ze skály, protože v dnešním provozu bude mít za sebou tak 4 havárky 😉

  11. Hybrid skutocne nema cenu
    Hybrid skutocne nema cenu pokial sa bavime o spotrebe. Jazdit za 4l nafty v dnesnej dobe nie je problem, ak nie je clovek prasa. A to nehovorim napr. o Renault Megan 1.5dCi, ten ma cisla este nizsie.
    Hybrid je velmi dobry ako auto ktore ide predo mnou, to bez debaty. Cuchat sadze a vsetek sajrajt z dizla a benzinaku nic moc. Ale ak sa zrata vsetko komplet dohromady, tak je otazne aka zataz pre zivotne prostredie je hybrid a napr. ten renault. Hybrid ma kopec dalsich veci, baterie, motory, elektroniku, atd a to tiez trebalo vyrobit, pri com sa nielen vyprodukovali exhalaty ale este aj ta energia co sa pouzila pri vyrobe, aj na jej vyrobu pripadaju dalsie exhalaty navyse.
    Najvecsia sranda je ze tento hybrid so vsetkymi hypermodernymi systemami ma spotrebu ako moj P307 1.6HDI, teda priemer 4,5 l nafty, v pripade hybridu tiez asi 4,5 litra benzinu, priemerne. A to este uvezie mensiu zataz lebo so sebou vlaci baterie. Oproti normalnemu autu 150kg dole a dm3 vecsinou tiez.

  12. Mám klasický Prius 3gen ,
    Mám klasický Prius 3gen , momentálny nájazd 107 000km. Spotreba dosiahnutá v teste sa mi zdá trochu vysoká, hlavne s ohladom na to že sa jazdilo dosť na dlhšie trasy. V tomto prípade práve zima nemá na spotrebu moc vplyv, bežne dosahujem max. 5,2 – 6 l okamžitú spotrebu na dialnici. Priemer cca 5,6. V lete trebárs Chorvátsko alebo Taliansko pod 5,2. Jazdím s tempomatom nejakých 135km/h podla GPS (143 na tachometri). Samozrejme pri kratších trasách, hlavne pokiaľ sa jedná cca do 5-10 km sa zima na spotrebe prejaví dosť výrazne, keďže motor stále beží kôli kúreniu.
    Stále mi ale nejde do hlavy s čím vlastne autor článku Priusa porovnáva. Také tie poznámky o dôchodcovskom aute a že do kopca chýbajú kone mi tu nejak nesedia. Myslím že mám na Priuse najazdené dosť, nikdy som si nevšimol že by som nemohol vyjsť nejaký kopec, akokoľvek tiahli, alebo bezpečne obehnúť. Je pravda že Prius nieje pre úchylákov ktorý potrebujú mať kôli egu 500 koňové auto, ale na to sa predsa ani nehrá.
    Pre tých pánov s dieslami so zázračnou spotrebou len tolko, na rozdiel od nich Prius štartuje aj mrazoch , a nedymí ako lokomotíva 🙂
    Jediný mínus Plug-inu vidím iba v cene, inak by som ho už mal.

      1. Systémový výkon Priusa je
        Systémový výkon Priusa je dostatočný, a ďalší ľudia v aute sú poznať rovnako ako v inom aute. Podľa mojich skúseností to ale spotrebu moc neovplyvní. Vzhľadom k tomu že s väčším obsadením má auto aj väčšiu zotrvačnosť, takže aj viac rekuperuje, ono sa to vyrovná.
        Plug-in má naviac Li-ion batériu ktorá vie dávať vyšší výkon, takže ten rozdiel hmotnosti sa tým vykompenzuje.

    1. dajte si cenu dizloveho auta
      dajte si cenu dizloveho auta rovnakej velkostnej a kvalitatívnej kategorie, s rovnakým výkonom(dynamikou), rovnakou vybavou a automatickou prevodovkou a zistíte že bude rovnako drahé ako prius aj bez dotácie !!!
      porehnaná cena hybridov je predsudok z mynulosti širení ludmi co zaspali …

  13. „Jakkoliv to zní snadně a
    „Jakkoliv to zní snadně a komfortně, tak zajet autem k zásuvce, vytáhnout připravený dobíjecí kabel a zasunout jej do dobíjecího konektoru (celkově to vše zabere zhruba 30 až 60 vteřin) občas prostě a jednoduše za těch 20 km nestojí. Třeba když venku mrzne až praští, sněží, fouká, anebo všechno najednou.“

    Čiže elektromobil je potom kvôli komfortu nepoužiteľný … !!!!

    Ale tu trepete somariny !

    1. Možná to z toho odstavce
      Možná to z toho odstavce není tak docela patrné, proto to raději ještě jednou zopakuji: Prius plug-in hybrid ujede čistě na elektřinu max. 20-22 km. Pro srovnání, elektromobil ujede na elektřinu 100-150 km, v případě Tesla Model S až 500 km. Navíc, plug-in hybrid se bez elektřiny obejde, elektromobil nikoliv.

      1. podla vasej logiky je potom
        podla vasej logiky je potom pouzivenie elektromobilu v zime podmienené nutným nekomfortom pri „pchani auta do elektriky“ (budto nekomfort alebo as nikam nejde)

        cize ludia nekupujte elektromobili lebo principiálne mekomfortné nech sú akokolvek podarene … kupte i rovno benzinak alebo sadzoprd, tie su vždy komfortne

        (rozumiete vôbec na čo naražam ???)

    2. Mam dojem, ze si pletete dva
      Mam dojem, ze si pletete dva pojmy, Elektromobily vs Plug-in hybridy.

      Zatimco Plug-in hybrid musite dobijet porad, jinak jezdite na benzin, elektromobily, obzvlaste ty s vetsim dojezdem jake dela Tesla nebo nadchazejici Audi R8 e-tron, dobijite kdyz se vam to hodi (nebo kdyz se chystate na delsi cestu), protoze 20km je uplne nic.

      Dalsi vec je, ze majitel elektromobilu ma obvykle doma druhy kabel (nabijeci stanici), takze nemusi pokazde rozmotavat ten prevozni nouzovy kabel, ale pouze vezme pripraveny a zapojiho, coz rozhodne netrva vic nez pul minuty.

  14. Zajímavé, ač sám
    Zajímavé, ač sám realista, tak se musím proti takovému stylu recenze a testu ohradit. Ano, Prius plug-in evidentně není určen pro vaši cílovou kategorii. Je určen pro osoby dojíždějící denně 20 km do práce (kde to nechají na parkovišti s možností dobíjení, třeba v sídle společnosti nebo u nemocnice) a odpoledne těch 20 km zase zpět. A hlavně je pro lidi, kteří jezdí po městě a okreskách. Upřímně už jenom tím, že jste 60% procent cest strávil na dálnici vás vylučuje z cílové skupiny. Takových osob totiž až tolik zase není. Málokdo najezdí na dálnici tolik kilometrů, pokud se neživí jako obchoďák nebo redaktor. Jenže ti první si Prius nekoupí už z principu a ti druzí protože na něj nemají. Běžný zaměstnanec firmy, který sedí celý den v kanceláři, případně se v práci dopravuje firemním vozem, využije schopnosti Priusu ideálně. Bohužel běžný zaměstnanec si ho také za tu cenu nekoupí… Je pravda, že případná úspora se vrátí tak možná taxikáři v Praze po ujetí milionu kilometrů.

    1. Súhlasím.
      V tomto teste s

      Súhlasím.
      V tomto teste s tým autom museli jazdiť ako prasatá …
      Prius (nie plug-in) čo som mal možnosť reálne sledovať mal spotrebu 4,5 (maximálne a aj v zime), pričom často bol využíva ný režim PWR a ak by ste sedeli na sedadle spolujazdca tak by ste nad jazdným štýlom vodiča plakali (nerovnomerný brzda-plyn štýl jazdy, aj keď po čase (asi roku) sa vodič trochu dokázal prispôsobiť a naučil sa rekuperovať aspoň z času na čas …).

        1. objektívne posudiť štyl
          objektívne posudiť štyl jazdy je trtochu problém, v každom prípade hybrid vyžaduje prijatie „jeho hry“ a určite prispôsobenie (hlavne rekuperovat), rovnako ako elektromobil alebo ako turbomotor alebo dizel – vas styl jazdy musel byt dost “ neprispôsobivý “ čo potvrdzuje aj spotreba (aj ked v zime je vyssie cislo akceptovatelnejsie)

          záver clanku je takisto dost slaboduchý, to ani nebudem vysvetlovat preco , jednoducho skor ako zacnete pisat recenziu alebo iny clanok – najprv sa zamyslite nad sirsimi suvislostami

          na tomto webw je jedine dobre auto tesla (na ktoru by sa dalo najst mnoho negatív ale to je uz iny pribeh …) takze sa zamyslite o com a v akych suvislostach pisete (a to sa netyka len priusu ale obecne vsetkého) zacinam mat pocit ze citam bulvar … a to nepotrtebuje, takze majte sa tu dobre, skusim hladat relevantne info inde

  15. Technická, tím
    Technická, tím „dobíjecím trafem v ceně několika tisíc korun“ je myšlen EVSE box na kabelu, ve kterém žádné silové trafo není?(trafo je až v nabíječce v autě – jediná dražší součástka která v tom boxu je, je SSR-solid state relay, které slouží jako vypínač síťového napájení)

    Tahle neskutečně předražená legrace (skutečná prodejní cena se slušným ziskem je do 500Kč) má 3 základní funkce:

    1) zajišťuje, aby zásuvka strkající se do auta byla ve vytaženém stavu vždy bez síťového napětí (pouze na komunikačním pinu CP je trvale obdélníkový signál +/-12V)

    2) pomocí PWM na 1kHz běžícím pinu CP říká nabíječce v autě, kolik Ampér snese kabel(jistič v infrastruktuře) = Pokud mám v autě 20kW nabíječku, ale doma jen 10A jistič, tak bez této funkce jej nabíječka v autě pokaždé spolehlivě vyrazí.

    3) pokud nemám elektromagnetický zámek na konektoru v autě a nějaký nešťastník se pokusí kabel vytáhnout za plného dobíjení(mechanicky mu v tom nic nebrání), tak díky tomu, že komunikační piny v konektoru jsou kratší než silové a tomu 1kHz signálu by teoreticky mělo SSR v kabelu resp. relé v autě stihnout vypnout proud dřív, než dojde k rozpojení silových kontaktů.
    ___________

    jinak moc pěkná recenze z reálného života. Říkám si bydlet v Americe, tj. mít svůj baráček s vyhřívanou garáží a dojíždět 10km do práce do města, tak by asi auto bylo pochváleno mnohem víc. Bohužel pro typické evropské velkoměsto to zákonitě musí dopadnout přesně takhle.

          1. nuž to neviem aká časť
            nuž to neviem aká časť spalín sa dostane do miest, ale kontajnerové lode v prístave motory vypínajú a ťahajú ich remorkéry, ktoré bežia na klasickú naftu, a nad oceánom majú spaliny ideálne podmienky pre rozptyl. Takisto smogové situácie určite nemajú na svedomí nákladné lode. A treba si uvedomiť aké kvantá tovaru tie lode prepravia, keď sa to vezme na tony a kilometre tak námorná preprava je jednoducho najefektívnejšia a najmenej zaťažuje životné prostredie.

            1. Tu už sa dostávame do
              Tu už sa dostávame do diskusie ktorá je trochu mimo témy, ale otázka stojí či to obrovské kvantum tovarov prepravovaných loďami (a následne kamiónmi) je nevyhnutné. Nehovorím o mobiloch a televízoroch, ale o potravinách ktoré je možné vyprodukovať podstatne bližšie, oblečenie, obuv…. Nezdá sa vám že za posledných 10-15 rokov výrazne narástol počet kamiónov na cestách (priamo to súvisí aj s tým množstvom kontajnerových lodí), ktoré vozia paradajky a jablká zo Španielska, maslo z Nemecka a mäso z Poľska, cesnak z Číny…

              1. to je globalizovaný svet,
                to je globalizovaný svet, ale keby sa im napr. ten cesnak neoplatilo voziť tak ho nevozia. Takže otázka znie ako je možné, že Číňan dokáže vypestovať cesnak tak lacno? A keď ho už aj lacno vypestuje, prečo si nechránime trh vyššími clami? Číňan zavádza clo na autá z dovozu, aby si chránil svoj trh, my sa len vytešujeme z lacného čínskeho tovaru ale pritom máme hromadu nezamestnaných.

  16. Spotřebu auta nejvíce
    Spotřebu auta nejvíce ovlivňuje řidič! Proto zjištěná absolutní čísla spotřeby jednoho řidiče nemají až takovou vypovídací hodnotu.
    Průměr 5,6 l/100km + nějaká elektřina není však podle mě pro hybrid dobrým výsledkem!

    Objasnit tento výsledek by mohlo doplnění s jakou spotřebou jezdí redaktor v klasickém benzinovém autě do objemu 1,8 litru. Předpokládám stejné či podobné složení jízd. Děkuji.

    Já jezdím s klasickým maloobjemovým benziňákem 1400ccm za cca 4,5l/100km v létě a za cca 5,5l/100km v zimě. Předpokládal bych, že při použití tohoto hybridu a stejného defenzivního stylu jízdy by měla být spotřeba výrazně nižší. Řekněme 3 až 4,5 l/100km. Jinak mi hybrid nedává smysl.

Napsat komentář