Elektromobily odebraly v roce 2020 z nabíječek ČEZ o čtvrtinu víc elektřiny

Pandemii navzdory pokračoval i loni růst odebrané elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily.

Síť nabíjecích stanic ČEZ, srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic, se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila.
foto: ČEZ

Zelené stojany umístěné od Mariánských Lázní po Třinec dodaly do baterií e-aut více než 2,4 GWh, meziročně o 24 % více. Veřejná dobíjecí síť vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice čítající aktuálně více než 270 stojanů dodala loni do baterií elektromobilů celkem 2,44 GWh elektřiny.

Takové množství energie postačí pro plné dobití 67 825 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 406 e-aut kolem světa. Zároveň jde o více než 24procentní nárůst oproti roku 2019, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 1,96 GWh.

Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut.

„Loňský rok byl skutečně hodně specifický, přesto jsme zvládli postavit o 62 % více stanic než v roce 2019. Odhadujeme také, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic. Do pěti let pak cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v naší síti až na 50 tisíc kW. Zaměřovat se budeme jak na další pokrývání ´bílých míst´ po celé republice, tak na lokality, kde je možnost navyšování počtu i výkonu stojanů. Jen takové totiž dnes ve vytíženějších místech zvládnou pokrýt dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Dobíječky ČEZ řečí čísel

ČEZ si na domácím trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti činí 17,8 tisíce kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.

Každá z více než 270 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií téměř 550 elektromobilů.

Celkem e-auta loni zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 185 329 případech. To je 20,6% nárůst oproti roku 2019, kdy proběhlo 153 612 dobíjení.

Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se v předešlých letech ustálil na 12,7 kWh, loni vzrostl na 13,6 kWh. Zejména v 1. pololetí zasaženém tvrdými pandemickými omezeními se lidé zásobili větším objemem energie v bateriích aut.

Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, v hitparádě stanic dominovaly pražské a olomoucké stojany.

Růst opět táhly především rychlodobíjecí stanice ABB. Elektromobily u nich načerpaly více než 91 % veškeré elektřiny odebrané v síti dobíjecích stanic ČEZ.

V ČR je v provozu více než 500 profesionálních veřejných dobíječek. Na jednu tak připadá zhruba 10 elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutou elektromobilitou.

V průběhu roku 2020 byla také spuštěna nová zákaznická aplikace FUTUR/E/GO postavená na vyspělé izraelské platformě Driivz. Řidičům mj. umožní:

– dobít elektromobil pouze pomocí mobilního telefonu se staženou aplikací (tj. bez čipové přihlašovací karty)
– vyhledat nejbližší dobíjecí místo + aktuální dobu dojezdu k němu,
– ukázat aktuální obsazenost jednotlivých stojanů + dlouhodobý průměr obsazenosti stojanů v konkrétních hodinách dne (pro lepší plánování cesty)
– v jakoukoli chvíli během dobíjení řidiči dát informaci, kde, jak rychle, za kolik dobíjí, jak dlouho už dobíjí, jak dlouho to ještě bude trvat atd.

tisková zpráva

20 Comments on “Elektromobily odebraly v roce 2020 z nabíječek ČEZ o čtvrtinu víc elektřiny”

  1. Průměrná roční výtoč jediné čerpací stanice PHM je v
    Průměrná roční výtoč jediné čerpací stanice PHM je v ČR 22,3 GWh.

    Pokud by výtoč PHM v ČR bylo jablko, tak na energii dodanou dobíjecími stanicemu ČEZu by nám nestačil ani světelný mikroskop.

    Jen aby bylo jasno, o jakých číslech tu je řeč.

        1. Stacilo by uvest mnozstvi spalovaku a EV a bylo by hotovo. Ze
          Stacilo by uvest mnozstvi spalovaku a EV a bylo by hotovo. Ze se vytoci takove mnozstvi phm je vicemene katastroficka zprava a lidi by se meli chytit za nos. Vsechno se promeni v jedovate zplodiny. Muzete byt na to hrdy, pokud chcete lidstvo vyhubit.

    1. U centrály ČEZ v Duhové byl 63 kW stojan zdarma téměř do
      U centrály ČEZ v Duhové byl 63 kW stojan zdarma téměř do konce roku 2020. To je určitě jeden z rekordmanů – často tam někdo už stál během roku 2020, když jsem jel kolem.

      Uvidíme, jak se to vyvine v roce 2021. Stoupat to bude určitě dál, ale o kolik bude asi záležet i na cenách. Ještě by to chtělo přidat 150-200 kW nabíječky k dálnicím.

      1. Celková odebraná energie bude stoupat, to je zřejmé. Ale
        Celková odebraná energie bude stoupat, to je zřejmé. Ale otázka je, jestli bude stoupat i průměrný odběr na jednu stanici? To je pro ekonomiku provozu podstatné. Teď si nepamatuji čísla z loňska, ale myslím, že za 2019 byl průměrný odběr na stanici a den vyšší. To by znamenalo, že počet nabíjecích stanic se zvyšuje rychlejším tempem než je celková spotřeba el. energie na nich. Takže se budují stanice na méně atraktivních místech, kde přijde nějakých 5 aut za týden.

          1. Jo, taky jezdím méně, předtím kolem 40, loni kolem 22
            Jo, taky jezdím méně, předtím kolem 40, loni kolem 22 tis. za rok.
            Ale spotřeba el. energie na těch stojanech byla vyšší, tak mi šlo jenom o to, že sice stanic je víc, ale průměr na stanici se snížil. Ano, lockdown měl ten efekt, jak uvádíte, ale zase opačný efekt mělo to, že spousta stanic byla na počátku roku zdarma. Uvidíme…

            Ono, logicky, počet těch stanic bude pořád růst a pokud chtějí vyplnit i místa, kde „lišky dávají dobrou noc“ a kde jim přijde ke stojanu max. jedno auto za den, tak výsledkem je snížení „výtoče“ na stanici. Ale je to z dotací, takže návratnost se zřejmě až tak neřeší.

              1. Tak určitě souhlasíte, že na stojanech ČEZ byl v době,
                Tak určitě souhlasíte, že na stojanech ČEZ byl v době, kdy to měli zdarma, určitě vyšší odběr než kdyby to bylo placené, že? To jsem se snažil říct. O kolik víc, je otázka.

                Jo a to bylo ještě před lockdownem, na přelomu zimy a jara 2020 🙂

Napsat komentář