Deutsche Bahn a Siemens Mobility společně rozjedou vodíkové vlaky, slibují nízké náklady

Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility spojují své síly v oblasti dopravy šetrné k životnímu prostředí a budou společně testovat využití vodíku na železnici.

Kompletní systém pro klimaticky šetrnou dopravu bude testován po dobu jednoho roku. Prvním projektem je vývoj nové regionální železniční trakční jednotky a speciální plnící stanice.
foto: Siemens Mobility

Cílem je otestovat zcela nový komplexní systém skládající se z nově vyvinuté vodíkové regionální trakční jednotky a nově navržené vodíkové plnící stanice. DB upraví jednu ze svých údržbářských dílen, aby zde mohl probíhat servis vozidel na vodíkový pohon.

Obě společnosti otestují komplexní systém šetrný ke klimatu, který se skládá z vozidla a speciálně vyvinuté infrastruktury.
Systém skládající se z regionálních trakčních jednotek na vodíkový pohon a infrastruktury má nahradit trakční jednotky s dieselovým pohonem provozované na regionálních tratích a dále přispět ke snižování emisí CO2.

Testování nového vozidla po dobu jednoho roku by mělo probíhat v regionu kolem města Tübingen. Vláda Bádenska-Württemberska poskytla podporu projektu a Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo svůj záměr projekt financovat.

Prototyp, který společnost Siemens Mobility vyrobí, vychází z elektrické trolejové regionální trakční jednotky Mireo. Dvouvozová trakční jednotka bude vybavena nově vyvinutou vodíkovou technologií. Vodíkové Mireo Plus H bude stejně výkonné jako jeho elektrický protějšek a bude disponovat provozním dojezdem až 600 kilometrů.

Deutsche Bahn vyvíjí nový typ plnící stanice, která dokáže doplnit do vodíkového vozidla palivo za stejný čas, jako je obvyklé u vozidel s dieselovým pohonem. Vodík bude vyráběn v Tübingenu pomocí elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Servis vodíkové regionální trakční jednotky bude probíhat v opravárenském závodě DB v Ulmu, který bude odpovídajícím způsobem dovybaven.

Během plánovaného zkušebního provozu mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim v roce 2024 nahradí jednotka s vodíkovým pohonem vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem, které je v současné době na této trase provozováno. Nový vodíkový pohon ušetří za jeden rok ve srovnání s naftovým pohonem přibližně 330 tun CO2.

Společnost DB v současné době provozuje v regionální dopravě přibližně 1 300 vozidel s dieselovým pohonem. Zhruba 40 % železniční sítě společnosti DB z celkových 33 000 kilometrů není elektrifikováno. Kromě elektrifikace je použití vodíkem poháněných vlaků jednou z dalších možností, jak se DB stane do budoucna klimaticky neutrální.

Prof. Sabina Jeschke, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologie: „Tímto projektem znovu dokazujeme, že Deutsche Bahn není jen dopravní společností, ale také technologickou skupinou. Skutečnost, že budeme vyrábět vodík ze zelené elektřiny a natankujeme vlak stejně rychle jako vlak s dieselovým pohonem, ukazuje, že obrat k dopravě šetrné ke klimatu možný je. Musíme snížit spotřebu fosilních paliv na nulu. Jedině tak může být DB v roce 2050 klimaticky neutrální. Pak nebudeme provozovat ani jedno vozidlo s konvenčním dieselovým pohonem. “

Michael Peter, generální ředitel společnosti Siemens Mobility: „Společnosti Siemens Mobility a Deutsche Bahn společně vyvinou novou generaci vodíkového dopravního systému. Jde o kompletní systém, skládající se z vozidla s vodíkovým pohonem a z infrastruktury. A to včetně nové inovativní plnící stanice, která dokáže doplnit palivo do vozidla za pouhých 15 minut. Trakční jednotka Mireo Plus H bude disponovat výkonem 1,7 MW, bude mít zrychlení až 1,1 m / s² a nejvyšší provozní rychlost 160 km/h. Díky této inovativní technologii bude provoz vlaků na vodíkový pohon rychlejší, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Vodíkové pohony jsou vyspělou formou pohonu bez emisí, který pomůže dekarbonizovat železniční dopravu a významně přispěje k dosažení našich cílů v oblasti klimatu.“

Oficiálně se společný vývojový projekt nazývá „H2goesRail“. Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) oznámilo jeho financování prostřednictvím Národního inovačního programu pro technologii vodíku a palivových článků (NIP 2). NIP 2 je koordinován národní organizací Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW) GmbH a implementován organizací pro řízení projektů Jülich.

Vodíkový pohon

Reakce vodíku se vzdušným kyslíkem v palivových článcích produkuje elektrickou energii a vodu jako „odpadní produkt“. Nasazení těchto vozidel je pro DB příležitostí, jak se stát klimaticky neutrální a nahradit dieselová vozidla alternativními pohonnými systémy. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie se používá k výrobě ekologického zeleného vodíku v elektrolyzérech. Za její dodávku odpovídá společnost DB Energie.

Mireo Plus H

Společnost Siemens Mobility vyvíjí dvouvozovou regionální trakční jednotku s nejmodernějším vodíkovým pohonem, která bude nasazena do jednoročního zkušebního provozu. Zdroj elektrické energie pro napájení elektrického trakčního pohonu se skládá z vodíkového palivového článku a lithium-iontové vyrovnávací akumulátorové baterie.

Mireo Plus H bude stejně výkonné jako srovnatelné elektrické trakční jednotky pro trolejové napájení. Ve dvouvozové verzi bude disponovat dojezdem 600 kilometrů – v závislosti na provozních podmínkách, jako je roční období nebo profil trasy linky.

Třívozová verze bude mít dojezd 1000 kmů. Charakteristickými rysy vozidla jsou nízké náklady po celý životní cyklus, a to díky nízkým nákladům na údržbu a opravy. Nejvyšší provozní rychlost činí 160 km/h.

Plnící stanice

V mobilní čerpací stanici DB Energie, umístěné v depu DB Regio v Tübingenu, bude vodík vyráběn elektrolýzou. V elektrolyzéru se voda pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů rozkládá na vodík a kyslík.

Před procesem doplňování paliva se zelené palivo připraví a ochladí v sousedním cisternovém přívěsu. DB Energie vyvíjí, testuje a optimalizuje potřebnou vodíkovou infrastrukturu.

Rychlé doplnění paliva

Doplňování vodíku do vozidla bude řešeno inovativním způsobem. Doplnění paliva bude trvat 15 minut, tedy ne déle než dotankování běžné dieselové jednotky naftou.

To je důležitý faktor vzhledem k přesně načasovaným jízdním řádům vlaků DB v regionálním provozu. To znamená, že vodíková technologie je konkurenceschopná ve srovnání s dosud provozovanými vozidly poháněnými naftovým pohonem.

Servisní infrastruktura

Dílna DB Regio v Ulmu bude přestavěna pro údržbu vozidel na vodíkový pohon. Údržbu vodíkového trakční jednotky tam pak budou provádět důkladně proškolení zaměstnanci společnosti DB Regio s podporou zaměstnanců společnosti Siemens Mobility.

Zkušební provoz

Zkušební provoz mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim začne v roce 2024 a potrvá jeden rok. Plánován je nájezd přibližně 120 000 kilometrů v rámci pravidelné železniční dopravy.

Trasa je obzvláště vhodná z důvodu příkladného načasování jízdního řádu a rozmanité topografie, které jsou pro regionální dopravu typické. Nové vodíkové Mireo Plus H od společnosti Siemens nahradí stávající dieselový motorový vůz používaný na této trase a ušetří tak ročně přibližně 330 tun CO2.

tisková zpráva

20 Comments on “Deutsche Bahn a Siemens Mobility společně rozjedou vodíkové vlaky, slibují nízké náklady”

  1. Tak jsem to dočetl až do konce a vím, kde udělali soudruzi
    Tak jsem to dočetl až do konce a vím, kde udělali soudruzi z NSR chybu. Zásadní. Mají 40 % železniční sítě z celkových 33 000 kilometrů neelektrifikováno. Mají 1300 dýzlových lokomotiv. A slibují za 4 roky jednu z nich (možná 2) nahradit. Kecy v kleci.

      1. Ale pánové, jistě souhlasím, že to je blbost, ale musíte
        Ale pánové, jistě souhlasím, že to je blbost, ale musíte myslet politicky. Nemůžete být zpátečničtí, pokrok nezastavíš. Nač stavět troleje, které fungují mnoho desítek let, když můžeme vyhodit miliardy za nesmysl. Je třeba na to vypsat dotace! Tím podpoříme zelené technologie. Tak nějak to slyším u baterek pořád, tak proč né vodík?

        Vodík a elektřina je naše zelená budoucnost, jen se ty dvě bandy příznivců baterií a vodíku mezi sebou perou, kdo z toho vydojí víc dotací. Konkurence vždycky naštve.

        PS: Někdo tady psal o výkonu 440kW, tak to tak leda nějaká hodně malá regionální lokálka. Dnešní lokomotivy mají výkony v MW, např. A380 má 7,2MW.

  2. Takže vyrobíme elektrolyzérem vodík – z dotované větrné
    Takže vyrobíme elektrolyzérem vodík – z dotované větrné elektrárny za 60EUR/MWh a efektivitou 70%.

    Následně ten vodík stlačíme na 200 atmosfér, za cenu pouhých 10% energie a dopravíme k vlaku.

    Tam ho natankujeme do vlaku, kde budou vodíkové články s výkonem aspoň 400kW a velká baterie pro pokrytí rozjezdu a brzdění. Vodíkové články v ceně membrány nijak moc nepoklesli, takže jsou hodně drahé a mají velmi omezenou životnost než se zanesou natolik, že se musí vyměnit.

    K tomu tankování samozřejmě postavíme zabezpečenou infrastrukturu, která ani náhodou nemůže vybuchnout, protože unikající vodík s kyslíkem tvoří výbušnou směs v širokém rozsahu koncentrací.

    No a nakonec když to spočítáme, tak dostaneme „levné“ řešení.

    PS: pořád mám pocit, že by se firmy měli zaměřit na syntetický metanol – lepší manipulace, bezpečnější, biodegradovatelný (když ho nepiju), vyšší energetická hustota, nevybuchuje, použitelný do palivových článků, dlouhodobě skladovatelný

      1. Tohle jsem četl v roce
        Tohle jsem četl v roce 2016

        https://www.osel.cz/8684-jak-z-oxidu-uhliciteho-vykouzlit-metanol.html

        tímto směrem se měli napřít ty miliardy, které se cpou do vodíku.

        Další možnost je předělat metan – ten umíme vyrobit v bioplynových stanicích a pak ho převést na metanol – to už taky umíme.

        Takže možnosti jsou, jen se na jejich výzkum posílá málo peněz.

        PS: hydrolyzéry jsou technologie stará přes 100 let

        1. Problém bude cena metanolu. Dnes se prodává zhruba za 100
          Problém bude cena metanolu. Dnes se prodává zhruba za 100 Kč litr a ten má energii asi 1 kWh. Takže by to bylo ještě 5x dražší než nabíjení u Ionity. Vodík je na tom energeticky o dost lépe ale zase strašné problémy se skladováním.

    1. Ale vodik do vlaku mne dava smysl. Mnohem lepsi nez do aut.
      Ale vodik do vlaku mne dava smysl. Mnohem lepsi nez do aut. Takze proc to nezkouset. Vsude tam, kde se nadrz vodiku vyjezdi behem dne, ci rychleji, a nedochazi tedy k velikym ztratam diky vzlinam skrz steny nadrzi. A vzhledem k mnozstvy „tunokilometru“ ani nebude vadit nizssi zivotnost krehnoucich nadrzi a jejich casta vymena.

      Takze, to, ze vyroba vodiku neni uplne levna nebude vadi pokud uz bude energie priamrne ziskavana z vetru/slunce.

      1. Kdyz OZE date misto do EV do vodiku, tak logicky musite dat do
        Kdyz OZE date misto do EV do vodiku, tak logicky musite dat do EV nejakou jinou elektrinu. A tim vede vodik k nasobnemu narustu CO2. Proc nedelaji radeji lokomotivy na CNG? Celkova bilance toho h2 vlaku je horsi, nez by bylo s cng a take s naftou.

        1. CNG je proste fosil. A vodik vyrobenej v OZE nemuze mit nikdy
          CNG je proste fosil. A vodik vyrobenej v OZE nemuze mit nikdy horsi CO2 bilanci nez fosilni plyn.
          A vyrabet CNG v bioplynkach v meritku pro vlakovou dopravu nebude asi vychazet.

          Btw – kdyz OZE date do vodiku, tak z toho teda logicky vubec nevypliva, ze do EV musite dat fosilni elektriku. Muzete dat OZE do obou 😉 To se nevylucuje 🙂

          1. OZE neni nadbytecna komodita a kdyz cast OZE date do
            OZE neni nadbytecna komodita a kdyz cast OZE date do neefektivniho vodiku, tak ho musite jinde vzit. At ho vezmete komukoliv, musi se nahradit prave tim spinavym zdrojem. Ve vodiku je efektivita nizka a tudiz je vodik z OZE dnes holy nesmysl. Ale vodikova mafie tlaci vodik ze zemniho plynu a dava tomu kabatek ze to je z OZE. Dvoji podvod.

            1. Mluvite jako fosil. Mavate stejnyma argumentama. Jakoze, kdyz
              Mluvite jako fosil. Mavate stejnyma argumentama. Jakoze, kdyz zitra budou vsechna auta na elektriku, tak kde ji vezmem.

              Tady se jedna o zpravu, ze jedna jedina lokotka bude v roce 2024 – TO JE ZA 4 ROKY!! Vypustena misto jedne dizl masiny na koleje na testovaci provoz. Dojče Báň provozuje 1300 dizlovych lokotek na 33000 nelektrifikovanych okresni-lokalnich kilometrech trati. Bude trvat desitky let, minimalne tak dve desikty le tpo vyhodnoceni testu, nez se to povede nahradit. Tou dobou uz bude z OZE mnohem vic elektriky, tou dobou uz patrne australie bude exportovat vodik lodema ve velkym. Island to dela uz dnes. Akorat vetsinou vyvazi amoniak – bezpecnejsi an transport.

              Jako by snad zejtra vsechny vlaky meli jezdit na vodik 🙂

              1. H2 z OZE je jen zasterka. Rusaci chteji dodavat vodik ze
                H2 z OZE je jen zasterka. Rusaci chteji dodavat vodik ze zemniho plynu a potrebuji lidi navnadit. Vsechno bude pry eko. Prdlajs, bude to stejna spina, akorat ta spina bude utikat do vzduchu v rusku. A asi maji rusaci malo emisi, tak se to aritmeticky jen zazelena. Na papire bude vse v poradku. Podvod jak hrom.

                1. Pokud by se vodík vyráběl ekologicky, nebude to problém.
                  Pokud by se vodík vyráběl ekologicky, nebude to problém. Ale kdo z nás ví co bude za 10 let.

                2. Rozbít něco tak stabilního jako je H2O bude vždy
                  Rozbít něco tak stabilního jako je H2O bude vždy energeticky náročné. To nemůže být nikdy ekologické.

    1. síce zúčastnení budú vo vate – verejnosť to zatiahne ako
      síce zúčastnení budú vo vate – verejnosť to zatiahne ako každú sprostosť.
      mantra CO2 už priniesla neskutočnémnožstvo premrhaných peňazí.
      a tým, že umožnila dýzelgatě aj zvýšila chorobnosť (najmämestského ) obyvateľstva a na 5M slovensku 5k zbytočých/predčasných úmrtí. potvrdila to aj prezidentka tejto krajiny.

Napsat komentář