Lexus UX 300e: první elektromobil japonské Toyoty, záruka na baterii 10 let nebo 1 milion km

Lexus, luxusní značka japonské automobilky Toyota, uvedl v Číně svůj první elektromobil. Na jeho vzduchem chlazenou 54,3kWh baterii nabízí extrémní záruku 1 milion km nebo 10 let. Běžná je přitom dnes záruka kolem 160 000 km a maximálně osm let.

Elektromobil Lexus UX 300e nabízí dojezd NEDC, reálně tedy spíš něco kolem 300 km. V Číně už se prodává, do Evropy má přijít ještě letos za cenu kolem 1 milionu korun.
foto: Lexus

Ačkoliv je dnes už u moderních elektromobilů zcela běžné a osvědčené aktivní chlazení baterií kapalinou, Nissan (u elektromobilu Leaf) a překvapivě ani Toyota toto řešení zatím nevyužívají.

Lexus dokonce v tiskové zprávě k elektromobilu UX 300e prezentuje chlazení vzduchem jako „bezpečnější a lehčí“ než kapalinou chlazené systémy.

A tvrdí, že stabilní výkon baterie je tak možné zajistit i po několikerém rychlonabíjení či za vysokých rychlostí. Protože systém spolupracuje s kabinovou klimatizací, zlepšuje výkon auta, životnosti baterie a nabíjecí výkon.

Jenže ten je v případě elektromobilu Lexus UX 300e omezen na max. 50 kW! V případě palubní nabíječky pro střídavé napětí je to 6,6 kW. Pro moderní elektromobil značky Lexus jsou to žalostně nízké hodnoty.

Další zajímavostí je, že záruka stanoví hranici 70 % kapacity před tím, než Lexus svolí k záruční výměně baterie.

Pro zajímavost, americká Tesla dlouhodobě informuje o výzkumu a patentování baterií s životností až 1,6 milionu km. Chce je využít pro svou připravovanou službu Robotaxi. Podrobnosti se nejspíš dozvíme brzy v rámci chystaného „Battery Day“.

tisková zpráva

43 Comments on “Lexus UX 300e: první elektromobil japonské Toyoty, záruka na baterii 10 let nebo 1 milion km”

    1. Kolik cyklů udělají baterky u hybridů od Toyoty ? Na tu
      Kolik cyklů udělají baterky u hybridů od Toyoty ? Na tu baterku ujedou maximálně asi 3 km, režim dle profilu cesty a provozu přepínají vlastně neustále a přesto na ně dávají záruku 10 let a reálně vydrží více. A jsou chlazené vzduchem z interiéru auta. Oni asi v Toyotě asi ví co dělají.

    2. Dobrý odhad je že vozidlo používá prizmatické články
      Dobrý odhad je že vozidlo používá prizmatické články ve formátu VDA-PHEV2 o kapacitě 51Ah od Sanyo/Panasonic. Je jich tam 288ks v zapojení 96s3p. Chemie bude pravděpodobně NMC. Ekvivalentní články jsou již nějakou dobu běžně dostupné od Samsung SDI, CATL a dalších výrobců. Zajímavé je, že koncern VW, který tento formát používal (první nástřel eGolfu a eUP! měl články přímo od Sanyo/Panasonic, facelift eGolfu pak od Samsung SDI) od nich odchází k pouch článkům od LG Chem (to že s dali práci s tím předělalat baterii faceliftu eUP! právě z tohoto prizmatického formátu na pouch svědčí o tom, že se s nimi v koncernu asi už moc nepočítá)

      Já bych tento Toyotí skvost asi nechal bez komentáře, kdyby nám nedávno neslibovali, že právě s Panasonicem pečou super úžasné a převratné baterie. Jenže dle tohoto pokladu to vypadá spíše tak, že divize prizmatických článků Panasonic byla poslední, která na trhu ještě zůstala ke skoupení a byla schopna dodat alespoň průměrné baterie v množství větším než malém…

      1. Tesla minimalne v Evrope ma jiz zaruku celkem stahnutou, u
        Tesla minimalne v Evrope ma jiz zaruku celkem stahnutou, u modelu 3 je to na baterii 8 let nebo 160000-192000km (standard + ma jen tech 160kkm), podle toho co nastane drive, a u modelu S a X pak 8 let nebo 240000km, podle toho co nastane drive

        ono je vesmes nesmyl davat na baterku delsi zaruku, v tu dobu a s takovym najezdem to u vetsiny aut bude jiz 2-Xty majitel v rade

    1. Jo Musk je z toho cely spatny. Hlavne z toho max. 50kW
      Jo Musk je z toho cely spatny. Hlavne z toho max. 50kW nabijeciho vykonu…jak takovy mega vykon uchladit, na to Tesla nema technologii, oni hlupaci v Teslach delaji liquid cooling kazdeho clanku aby mohli nabijet 250kW a Toyota jim ted vytrela zrak! Ted se jen Musk modli at Toyota nesnizi nabijeni na 10kW, to by pak mohli nabizet 2M km zaruku! a to by byla Tesla vprdeli.

    1. Lexus by měl být konkurent Tesla Model Y, ale ty parametry
      Lexus by měl být konkurent Tesla Model Y, ale ty parametry jsou na úrovni CitiGo-iV. To je podle tebe „Toyota ví co dělá“? Toyota bude akorát tak k smíchu. Kdyby to mělo parametry alespoň jako Škoda Enyaq, tak OK, ale tohle? To je parodie na elektromobil.

    1. Asi nechtěli přepálit začátek a brzděj co to dá stejně
      Asi nechtěli přepálit začátek a brzděj co to dá stejně jako Honda či Mazda teď nebo BMW s i3 a ostatní dinosauři se zkriplenejma baterkama na začátku.
      Dinosauři se držej svý představy o nástupu elektromobilty stůj co stůj ve štýlu vždyť to nikdo nechce i když jsou díky Tesle a Dízlgejtu donucený s tím přijít o 10 let dřív než vůbec počítaly. Představte si že kdyby vše běželo dle jejich původních plánů tak by stejně vosekaný auta nabízeli až za 10 let… Brr. :-//

      1. to auto je konkurent autum jako je Kona-e ci e-Niro a podobne
        to auto je konkurent autum jako je Kona-e ci e-Niro a podobne mestske crossovery, takze pokud bude cena jaka se uvadi v textu, tak to bude vice nez zajimave auto i s tema parametrama co ma, spise se ale obavam ze cena pujde hoodne o nekolik set tisic nad to co se uvadi v textu

        1. Kona a e-Niro nejsou žádná městská auta a Lexus jim
          Kona a e-Niro nejsou žádná městská auta a Lexus jim rozhodně konkurovat nebude. Kona má dobíjení 72kW a baterku 64kWh a navíc je menší, takže v pohodě delší cesty zvládne. To je jiná liga. Lexus bude propadák ve stylu „vždyť ty elektromobily nikdo nekupuje“ 😀

            1. No ja teda nevim. V Kone i eNiru jsem sedel a zadneho zapachu
              No ja teda nevim. V Kone i eNiru jsem sedel a zadneho zapachu jsem si nevsiml.
              Parametrove jsou to pak podle meho nazoru v pomeru k cene nejlepsi elektroauta.

              Co se tyka SUV vlastnosti tak za me je na tomto segmentu nejlepsi vyssi posed a s tim spojene pohodlnejsi nastupovani a vystupovani. Tento parametr pak obe auta splnuji take bez chyby.

          1. o tom jak moc se to bude nebo nebude prodavat rozhodne v prvni
            o tom jak moc se to bude nebo nebude prodavat rozhodne v prvni rade zakaznik a v druhe rade cena za kterou to bude k mani, nase zvasty tady v diskuzi to nijak neovlivnej 😀

            a zrovna Lexus je vyhlaseny spise konzervativni klientelou ktera zas tak casto znacky nemeni, da se tedy predpokladat ze tento elektricky Lexus si koupi nekdo kdo jiny Lexus jiz v rodine ma a pouziva, a schazi mu v nabidce ona elektricka verze coby treba 2 auto v rodine

            nejaka „elektricka“ ofenziva od Toyoty/Lexus se da ocekavat az si dostavej v Japonsku tu tovarnu na zpracovani separatu lithia a baterkarnu na baterye pro BEV, pak se asi zacnou objevovat v nabidkach techto 2 znacek BEV casteji napric celym portfoliem

            1. Ano, to samozřejmě rozhodne zákazník.
              A vaším se o co

              Ano, to samozřejmě rozhodne zákazník.
              A vaším se o co chcete že to rozhodně jako s Eauty od Mercedesu. U jednoho Mercedes nedal nabíjení DC vůbec, u druhého malý výkon, malou baterii. A jak dopadli prodeje? Samozřejmé, že trhají rekordy!
              Už se jich přišlo tolik, že museli zdvojnásobit výrobu, to znamená, že místo 2 aut za měsíc výrobu 4 :-)))
              Aby uspokojili ty svoje konzervativní zakázky.

              Stejně na tom bude Lexus jestli opravdu začne prodávat tento sqost.

              Na to abych viděl jasné že je to nesmysl, nemusím nijak moc rozumět elektromobilům.

              Je jasný, že dát novému eautu typu Lexus nabíjení jen 50 kW a velikost také jen 50 kWh je hloupost nad hloupostí

              To jsou parametry malého pidiauta jako cítí go a ne pro luxusní Lexus!

              Sorry to je prostě blbost.

              Žádný rozumný člověk si to nemůže koupit.

    2. Bohužel Toyota/Lexus doplácí na břídilství CHAdeMO
      Bohužel Toyota/Lexus doplácí na břídilství CHAdeMO asociace, která již pohřbila stávající konektor (CHAdeMO 1.0 a 2.0) a nový ChaoJi konektor (CHAdeMO 3.0) nebude k dispozici dřív jak v 2021. Takže se stávajícím CHAdeMO standardem stejně víc jak 50kW nemá praktický význam. „100kW“ CHAdeMO stanic s 200A konektorem (max 75kW reálně) je dnes jako šafránu a nikdo už je ve velkém stavět nebude.

      Jako já se v počínání CHAdeMO asociace pořád snažím najít nějaký hlubší cíl, ale všechny jejich historické kroky mě nakonec vedou k přesvědčení, že jejich slovutný „Board“ si opravdu myslel, že 50kW musí stačit všem na věčné časy. Teprve po tom, co dostali kopanec do koulí nejen od Tesly, CCS, ale především čínského GB/T DC, tak se teprve zamysleli a začali makat. ChaoJi tak žehlí největší oblasti zaostávání CHAdeMO, ale jinak opět nepřináší nic, z čeho si sednout na zadek. Ten největší přínos vidím pouze v příslibu kompatibility s GB/T DC, ale jak to bude v reálu vypadat jsem ještě hodně zvědavý. Přeci jen GB/T DC už je v Ćíně zakořeněný minimálně jako CCS v EU a Elon přes něj už také dokázal protlačit 630A na SuC V3 (tedy o fous víc než slibuje zcela nové ChaoJi, ze kterého se mají všichni…). Já bych se vůbec nedivil, kdyby borci z CHAdeMO ještě viděli od číny prostředníček.

      Toyota má teď před sebou nezáviděníhodné rozhodnutí jak dál s rychlonabíjením.

    3. No vždyť UX je nejmenší Lexus, je to malý městský
      No vždyť UX je nejmenší Lexus, je to malý městský crossover. Pokud se rozhodnout elektrizovat i jiné řady, tak pak bude NX a RX, to už jsou auta i mimo město.

      Nikdo nečeká, že se to UX bude masově prodávat, přecijenom je to Lexus, bude to dražší než konkurence. Ale to není nic neobvyklého, podívejte se kolik stojí hybridní UX. A prodává se.

Napsat komentář