ROZHOVOR: elektromobily Aixam v ČR

Na český trh dorazila novinka z Francie. Je jí značka Aixam, neboli „auto pro patnáctileté“. Malá plně elektrická vozidla mají výhodu především v tom, že je mohou řídit už řidiči od 15 let s platným řidičským průkazem skupiny AM.

Elektromobil Aixam je k vidění a vyzkoušení v pražském dealerství
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Značka Aixam působí ve Francii už třicet let. Po celou dobu své existence se zabývá výrobou mikroaut – primárně dieselových (motory dodává japonská Kubota). V posledních letech s nástupem módní elektromobility ale pochopitelně nemohla odolat a neosadit svá vozítka také elektromotorem a baterií.

Tyto nyní konečně dorazily také do České republiky. Zatímco dieselových verzí těchto malých aut se zde prodá kolem 20 ročně, prodej těch elektrických se teprve rozjíždí. Rozměry vozítka jsou 2720 mm délka, šířka 1500 mm, rozvor 1795 mm.

Zatímco cena nejlevnější dieselové verze vychází vč. DPH na 261 000 Kč, cena nejlevnější elektrické verze jde hodně přes 400 000 Kč. Za takovou cenu bylo ještě nedávno možné koupit Citroen C-Zero nebo Peugeot iOn, které pochopitelně nabízejí řádově odlišné jízdní vlastnosti.

Na druhou stranu, na západě tato malá auta slouží především seniorům a lidem, kteří např. dočasně přišli o řidičský průkaz (ve Francii totiž na některé verze není třeba vůbec řádné řidičské oprávnění).

Po svezení v Aixamu je jasné, že tohle není tak docela auto jako spíš moped na čtyřech kolech s brutální cenovkou. Ale i tak je možné, že si nějaké zákazníky najde – není totiž bez zajímavých předností. Překvapil nás třeba slušný zavazadlový prostor a nezávislé fosilní vytápění.

vlastní

9 Comments on “ROZHOVOR: elektromobily Aixam v ČR”

  1. Jestli se nemýlím je to i
    Jestli se nemýlím je to i v tom videu tyto auta pro patnáctileté mají omezovač rychlosti/ výkonu. Je to něco podobného jako kategorie malý motocykl s rychlostí do 45km.Je to určené výhradně do města . Potkal jsem to na Rudné v Ostravě pěkná brzda provozu osobně bych s řízení tohoto mikro auta mel trauma na celý život.Kamarád kdysi koupil bedrunku (Polský FIAT) a po lehké nehodě kdy se o něj jen otřel kamion a dost zdeformoval kastli. Tak jeho rodiče když to viděli, tak už mu po opravě v tom zakázali jezdit .

      1. Je mi líto ale knihu
        Je mi líto ale knihu zážitků si nevedu nemohu sloužit. Je to už ale delší dobu, byl takový oranžový a nezvykle malý, kuriozní a držel se krajnice jako klíště. Proto mi to utkvělo v paměti.Byl to ale určitě ten model s klasickým spalovacím motorem. Tuším jel směrem Havířov <-> Ostrava.Jsou tam i větší šílenci co tam jezdí celoročně na kole.
        Toto vozítko nabízí také EVC group .
        http://www.evcgroup.cz/eaixam.html

        1. Aixamy koupili na Mittalu na
          Aixamy koupili na Mittalu na přibližování po provozu a někteří z vedení s tím tehdy ze srandy jezdili domů. Tchán s tím tehdy jeden den taky přijel (s bílým), trvalo mu to z hutě domů po Rudné asi dvě hodiny místo původních cca 45 minut a říkal, že takovou frontu naštvaných řidičů za sebou nikdy neměl.

      1. No mě by malé vozítko do
        No mě by malé vozítko do města stačilo. I ten dojezd je napohodu. Ale ta cena je proste mimo. No jinak je mi jasné že Tesla model E nebude stat 200k ale spíš k tomu milionu, ale tam bych to neměl problém za ni dát jelikož vím, že dostanu za ty prachy taky odpovídající hodnodu. Ale jinak díky za recenzi, aspoň sem zase o něco moudřejší.

Napsat komentář