V rámci společného pilotního projektu se Blidösundsbolaget spojila se společností Scania a modernizovali loď M/S Rex instalací hybridního pohonu. Loď vyrobená v roce 1937 nyní převáží cestující společnosti Stockholm Transport.
foto: Scania
Přibližně 60 % cestujících ve švédském hlavním městě používá veřejnou dopravu a společnost Stockholm Transport se pyšní tím, že má flotilu autobusů a vlaků s pohonem kompletně na nefosilní paliva.
„Jsme motivováni tím, co jsme zatím měli možnost vidět,“ říká Fredrik Liw, technický ředitel ve společnosti Blidösundsbolaget. „Čeká nás ještě spousta vývoje a testování, ale mohli bychom snížit emise CO2 až o 47 %.“
Dopravní společnost nedávno začala ve větší míře využívat dostupných vodních cest ve městě, což jí umožnilo zajišťovat kratší a rychlejší přepravní trasy. Do roku 2021 bude 90 procent všech regionálních plavidel v rámci veřejné dopravy provozováno na nefosilní paliva. Hybridizace lodi Rex je důležitým krokem v tomto vývoji.
„Již ve chvíli, kdy nás společnost Scania oslovila, jsem se domníval, že loď Rex je vhodná pro použití s hybridním elektrickým pohonem, protože se vyznačuje vysokou energetickou účinností,“ říká Liw.
Loď pojme až 150 osob a používá vznětový motor Scania o objemu 13 litrů, jenž splňuje mezinárodní emisní normu organizace IMO úrovně 3. Tato pohonná jednotka je doplněna o elektromotor, což znamená, že loď může zcela v tichosti připlouvat k molům.
Celkový trvalý výkon pohonu činí 240 kW nebo krátkodobě 290 kW a při cestovní rychlosti má loď spotřebu energie přibližně 100 kW. Díky tomu ji lze provozovat dvě hodiny čistě na elektřinu.
„Může se jednat o revoluční řešení,“ říká hlavní inženýr Mattias Rosengren z divize motorů ve společnosti Scania. „Přinášíme automobilovou technologii do vodního světa. Pohonná jednotka lodi obsahuje stejné druhy komponent jako hybridní a plně elektrická vozidla Scania.“
Té velký jak parníky na Brněnský přehradě, které
Té velký jak parníky na Brněnský přehradě, které jezdí jen na baterku už vod dob krále Klacka. 😀
A bez spalovacího ústrojí v záloze. Takže jediný
A bez spalovacího ústrojí v záloze. Takže jediný problém vidím v tom, že nikdo neví kde je Brno :-), takže se nemohli Švédi inspirovat plně elektrickým pohonem :-)))
Tak je dokonce větší. Pojme o 50 osob víc čili 200 a
Tak je dokonce větší. Pojme o 50 osob víc čili 200 a jezdí tam na baterku již od roku 1946. Švédi maj co dohánět. 😉
http://www.hybrid.cz/lodni-dopravu-na-brnenske-prehrade-obstaravaji-elektrolode