Na trh jdou CNG varianty modelů Škoda Scala, Kamiq i Octavia

Nová Škoda Octavia G-TEC, která bude k dostání v druhé polovině roku 2020, nebo aktuálně dostupné verze G-TEC modelů Škoda Scala a Kamiq, umožňují snížení emisí o přibližně 25 % proti srovnatelnému vozu s benzinovým motorem.

Vozidla na zemní plyn jsou známou a v mnoha evropských zemích ceněnou alternativou pro efektivní a ekologickou individuální mobilitu. Ve srovnání s naftovými a benzinovými motory jsou náklady na pohonné hmoty u CNG verzí o 40 až 50 % nižší
foto: Škoda

Varianty G-TEC modelů Scala, Kamiq a Octavia zůstanou v příštích letech pevnou součástí modelové palety ŠKODA. Dvě z nejvýznamnějších výhod zemního plynu (CNG) ve srovnání s benzinem a naftou je čistší spalování a také vyšší obsah energie.

Na příslušných čerpacích stanicích je lze kromě toho doplnit podobně jednoduše a rychle jako konvenční pohonné hmoty. Navíc se síť čerpacích stanic nabízejících CNG v Evropě trvale rozšiřuje.

V Evropě předstihla Itálie v polovině roku 2019 s necelými 1 300 čerpacími stanicemi Německo disponující přibližně 900 čerpacími stanicemi. Na třetím místě, před Švédskem a Nizozemskem, se umístila Česká republika, všechny tři země se blíží hodnotě 200 čerpacích stanic na CNG.

Větší nádrže na CNG zajistí vysoký dojezd

Koncepce nových verzí G-TEC modelů Škoda Scala, Škoda Kamiq a nové generace modelu Škoda Octavia s většími nádržemi na CNG umožní odpovídající dojezdy a překonání dlouhých cest v ekologickém a nízkonákladovém režimu na zemní plyn.

Doplňkové nádrže na benzin o objemu 9 litrů kromě toho zajistí, aby vůz zůstal i v regionech bez výskytu čerpacích stanic CNG kdykoliv mobilní. Škoda kladla při vývoji pohonu velký důraz na to, aby se téměř výlučně jezdilo na zemní plyn.

V provozu automobilu na CNG jsou emise CO2 při použití přírodního zemního plynu o nejméně 25 % nižší než u konvenčního benzinového motoru. Příměs 20 % přírodního CNG, která je v současnosti v Německu běžná, zlepšuje bilanci CO2 již o 35 až 40 %.

V případě ještě vyšších podílů bioplynu ze zbytkových materiálů rostlin a biologických odpadů lze dosáhnout snížení emisí až o 90 %. To znamená, že v tomto případě je provoz téměř klimaticky neutrální.

Úplné klimatické neutrality lze dosáhnout syntetickým metanem, který se vyrábí ekologicky získanou elektřinou s použitím technologie přeměny elektřiny na plyn. Tento postup je však v současnosti ještě ve fázi vývoje.

Výrazné snížení nákladů na pohonné hmoty

Skutečnost, že má CNG ve srovnání s benzinem a naftou vyšší obsah energie a je zároveň levnější, navíc výrazně snižuje náklady na pohonné hmoty na ujetou vzdálenost.

V Německu, největším trhu značky Škoda v Evropě, dosahuje cenová výhoda oproti naftovým automobilům přibližně 40 %, ve srovnání s automobily vybavenými benzinovým motorem dokonce 50 %. V Itálii je úspora kvůli vyšším cenám benzinu a nafty ještě větší.

Nová Škoda Octavia G-TEC, která dorazí na trh v druhé polovině roku 2020, je vybavena čtyřválcovým motorem TSI o objemu 1,5 litru (96 kW), který umožňuje atraktivní jízdní parametry.

Tři nádrže na CNG mají celkovou kapacitu 17,3 kg. V provozu na CNG tak může automobil urazit až 480 kilometrů. Motor 1,0 TSI v modelech Scala G-TEC a Kamiq G-TEC disponuje výkonem 66 kW.

U obou modelů mají tři nádrže kapacitu 13,8 kilogramu, což u vozů Scala a Kamiq zajišťuje v režimu pohonu na zemní plyn dojezd přibližně 410 kilometrů.

Motory G-TEC jsou upraveny speciálně pro provoz na CNG

Pro provoz na zemní plyn získal motor 1,0 G-TEC oproti základnímu provedení pohonné jednotky jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru, nové sací potrubí i speciální vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily speciálně odolné vůči teplotám.

Kromě toho snižuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu: Nejprve se tlak v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 barů na přibližně 20 barů. V druhé fázi je snížen prostřednictvím magnetického ventilu na absolutní pracovní tlak mezi 9 a 5 bary, který převládá v nízkotlakém systému.

U motoru 1,5 G-TEC jsou úpravy podobné. Ten je navíc dimenzován na vysoký kompresní poměr 12,5:1 a pracuje v takzvaném Millerově cyklu, při němž zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené. Včasnou a rovnoměrnou tvorbu plnicího tlaku zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií turbíny.

tisková zpráva

5 Comments on “Na trh jdou CNG varianty modelů Škoda Scala, Kamiq i Octavia”

  1. Hezký je ten pohled na průřez vozem, zaplácaným
    Hezký je ten pohled na průřez vozem, zaplácaným technonologiemi. No a k větě „Úplné klimatické neutrality lze dosáhnout syntetickým metanem, který se vyrábí ekologicky získanou elektřinou s použitím technologie přeměny elektřiny na plyn. Tento postup je však v současnosti ještě ve fázi vývoje.“ asi není co dodat. Tak vyrábí se to nebo je to ve fázi vývoje á la vodík je budoucnost?

    1. Pokud se na to koukáte z pohledu čistě ekonomického, pak
      Pokud se na to koukáte z pohledu čistě ekonomického, pak je to skoro jedno, snad i LPG přestavba je trochu lacinější (ale provoz zase mírně dražší).

      Na druhou stranu emise u LPG jsou blízké benzinu, u CNG jsou až o 1/3 nižší a to žádoucí je. CNG se bude možná časem vyrábět i s příměsí biopaliv a pak bude takové vozidlo provozně zase o chloupek obnovitelnější.
      Dnes jde z pohledu investice do udržitelnější dopravy (ve srovnání s elektromobilem) o rozhodně zajímavou variantu. Zejména pak pro náročnější cestovatele, kteří nechtějí řešit velikost baterie (a její eko-stopu) a dlouhé postávání u nabíjecích stojanů po cestě.

      Snad se té udržitelnosti/obnovitelnosti z hlediska CNG paliva dočkáme.

      Kéž by Škoda přemýšlela o elektromobilu s menší baterií a CNG range extenderem malého výkonu v Atkinsonově cyklu. To bych považoval za terno.

Napsat komentář