Asko bude vozit zboží vodíkovými náklaďáky Scania

Norská logistická a dopravní společnost ASKO a Scania slaví zahájení provozu čtyř elektrických nákladních vozidel s vodíkovým pohonem a vodíkové čerpací stanice firmy ASKO v norském Trondheimu.

Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík. Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou pohonnou jednotku. Systém rovněž obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.
foto: Scania

V rámci elektrifikace těžkých užitkových vozidel neexistuje univerzální řešení, které by vyhovovalo všem. Jednou z technologických oblastí, na které se společnost Scania ve spolupráci se svým zákazníkem ASKO zaměřuje, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na vodíkové články.

Toto partnerství nyní přechází do další fáze v podobě . Tento pilotní projekt bude pro obě společnosti základem dalšího vzdělávání a rozvoje v této oblasti.

„Společnost Scania pokračuje v prozkoumávání a využívání nejmodernějších technologií, které podporují přechod na systém dopravy bez fosilních paliv. Velkou část tohoto projektu realizujeme společně s některými z našich nejpokrokovějších partnerů, jako je firma ASKO, v rámci vývoje založeného na spolupráci se zákazníky,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania.

Společnost Scania zaujímá ke svému plánu elektrifikace stejný postoj jako v případě technologie spalovacího motoru, který vychází z mnohostranného přístupu se širokou škálou řešení.

Společnost zkoumala a vyvíjela různé druhy hybridních elektrických technologií využívajících pohon na biopaliva i plně elektrických vozidel. V roce 2019 společnost Scania představila elektrický akumulátorový autobus.

Kromě toho se také zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků, jako je tomu v případě firmy ASKO.

„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost a první testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí. Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel. Chtěla bych také ocenit firmu ASKO za rychlé a odvážné kroky k zajištění dodávek vodíku pocházejícího z obnovitelných zdrojů a vytvoření infrastruktury pro doplňování paliva. Tato firma je hráčem, který se skutečně nebojí podnikat kroky vedoucí k urychlení přechodu směrem k udržitelné dopravě,“ dodává Rådström.

Práce ve společnosti Scania je jako vždy založena na modulárním přístupu. Ve čtyřech nákladních vozidlech nasazených do provozu firmou ASKO je spalovací motor v rámci hnacího ústrojí nahrazen elektromotorem, k jehož pohonu slouží elektřina získávaná z vodíkových článků a z dobíjecích akumulátorů.

Zbytek hnacího ústrojí se skládá ze stejných standardních součástí používaných v hybridních nákladních vozidlech a autobusech, které společnost Scania již dodává.

Fakta o nákladním vozidle:

• Přípustná hmotnost vozidla: 26+1 tuna
• Konfigurace: 6×2*4
• Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm
• Kapacita použitých akumulátorů: 56 kWh, Li-ion
• Integrovaná nabíječka: 22 kW stř. s nabíjecím rozhraním CCS
• Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
• Nádrž na vodík: 33 kg při tlaku 350 bar
• Odhadovaný dojezd: 400–500 km

Plně elektrická nákladní vozidla jsou vybavena elektrickou pohonnou jednotkou a energie je přeměňována na elektřinu z vodíku obsaženého v palivových článcích integrovaných na vozidlech. Nákladní vozidlo s pohonem na palivové články je rovněž vybaveno akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.

Plně elektrická nákladní vozidla jsou vybavena elektrickou pohonnou jednotkou a energie je přeměňována na elektřinu z vodíku obsaženého v palivových článcích integrovaných na vozidlech. Nákladní vozidlo s pohonem na palivové články je rovněž vybaveno akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.
foto: Scania

Hedvig Paradis, vedoucí divize nových obchodních konceptů s titulem PhD v oboru technologie palivových článků z Lundské univerzity, studuje a pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti již několik let. Je nadšená jejím potenciálem.

„Různí zákazníci v různých regionech po celém světě budou potřebovat různá řešení a technologie vodíkových palivových článků může být jedním z těchto řešení. Například v Japonsku, Jižní Koreji a Kalifornii vidíme trend spočívající v prosazování řešení využívajících vodík a výstavbě vodíkových čerpacích stanic,“ říká.

Hlavní problém spočívá v tom, jak a kde se vodíkové palivo vyrábí. „Vodíkové čerpací stanice nejsou dosud příliš rozšířeny, přestože vzniká čím dál rozsáhlejší infrastruktura. Některé společnosti, jako je Asko, budují vlastní čerpací stanice, takže mají kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Obecně je třeba neustále přicházet s udržitelnými řešeními, která budou mít menší dopad na životní prostředí.“

Tato technologie má však i další úskalí, neboť vyžaduje velký prostor na nákladním vozidle nebo autobusu pro vodíkové nádrže. Řešení, které je v současné době k dispozici, zabírá kvůli zajištění dostatečného dojezdu mnoho prostoru, jenž by se mohl jinak využít pro přepravu zboží nebo osob.

tisková zpráva

12 Comments on “Asko bude vozit zboží vodíkovými náklaďáky Scania”

    1. Off:
      Off: https://autobible.euro.cz/jak-pecovat-o-elektromobil-a-co-to-stoji-odpovidaji-tri-na-slovo-vzati-experti/
      Na to, že experti jsou ze Škodovky, článek celkem ujde, až na tuhle drobnost: „Ano, je tam dražší hodinová sazba, protože ze strany servisů došlo k nákupu nového vybavení, bylo třeba proškolit mechaniky, vystavět dobíjecí infrastrukturu…“ Jo, jo, chudák Škodovka nám vybudovala síť nabíjecích stanic.

    1. Cezko a Slovensko jsou takova brana do zaostaleho vychodu. Zde
      Cezko a Slovensko jsou takova brana do zaostaleho vychodu. Zde se tristi demokraticke mysleni a tyranstvi vychodnich narodu. Jsou zde casti naroda prozapadne myslici a cast naroda ma podrizujici mysleni vychodu. Pak se nemuzeme divit, ze vsechny Cezke reseni jsou skoro pokazde specificke, teda na houwno. Nase vychodni pulka naroda to vsechno zkurwy.

Napsat komentář