Škoda Enyaq: první čistě elektrické SUV značky Škoda už má své jméno

Škoda Enyaq – právě tak se bude jmenovat první sériově vyráběné elektrické SUV značky Škoda, postavené na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) koncernu Volkswagen.

Škoda očekává, že do roku 2025 budou čistě elektrické modely a plug-in-hybridy představovat 25 procent prodejů.
foto: Škoda

Škoda svým prvním čistě elektrickým SUV zakládá i novou rodinu jmen, spojující písmeno „E“, odkazující na elektromobilitu, s písmenem „Q“, charakteristickým pro jména úspěšných SUV značky Škoda.

S novým modelem Enyaq dělá česká automobilka v roce 2020 další velký krok v nové éře elektromobility. Jméno nového modelu Škoda Enyaq je odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“.

Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip. Tyto různé významy dovolují nahlížet na jméno nového SUV značky Škoda z různých hledisek.

„Zdroj života“ symbolizuje vstup automobilky do nové éry elektromobility a je v souladu se stěžejní myšlenkou značky Škoda „Driven by inventiveness – clever ideas since 1895“.

Symbolizuje nový začátek, který je spojován jak s temperamentem nového modelu Škoda Enyaq, tak s inovativním myšlením inženýrů Škoda Auto a jejich nadšením pro nové čistě elektrické SUV.

Slovo „enya“ je autentické, živé, má charakter, dá se snadno vyslovit, je zapamatovatelné a skvěle se hodí k začátku nové etapy ve 125leté historii automobilky. Enyaq pokračuje ve známém pojmenování SUV značky Škoda.

Podobně jako jména úspěšných modelů SUV značky Škoda – Kodiaq, Karoq a Kamiq – odkazují na jazyk Inuitů, žijících na severu Kanady a v Grónsku, spojuje Škoda budoucí čistě elektrická vozidla na bázi platformy MEB s irštinou z mýty proslulého regionu na severu ostrova.

auto elektromobil Škoda Vision iV

Škoda Eniaq by měla vycházet z konceptu Škoda Vision iV.
foto: Škoda Auto

Písmeno „E“ na začátku jména symbolizuje elektromobilitu, „Q“ na konci jasně poukazuje na přednosti vozu kategorie SUV.

Škoda Enyaq bude prvním sériovým vozem české automobilky, postaveném na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) koncernu Volkswagen a dalším z více než deseti elektrifikovaných modelů, které budou do konce roku 2022 uvedeny na trh v rámci značky Škoda iV.

Do roku 2021 bude automobilka investovat do vývoje elektrifikovaných modelů a do rozšiřování uceleného a vzájemně propojeného ekosystému pro moderní a ekologická řešení mobility dvě miliardy eur.

První detailní fotografie nabízí pohled na název modelu Škoda Enyaq. Jde o nápis ENYAQ na zádi tohoto SUV, druhého čistě elektrického vozu značky po modelu Škoda CITIGOe iV.

tisková zpráva

82 Comments on “Škoda Enyaq: první čistě elektrické SUV značky Škoda už má své jméno”

  1. Už se těším na obrovský přední kufr nacpaný do
    Už se těším na obrovský přední kufr nacpaný do posledního milimetru balastem jako u Audi eTron a uprostřed malý umělohmotný kufříček na nabíjecí kabeláž velikosti BMW i3. O eGolfu nemá cenu se bavit a v Citigoe taky nic není.

  2. Ideální vozítko do města pro cesty mezi panelákem a
    Ideální vozítko do města pro cesty mezi panelákem a obchoďákem.
    Víc SUV prosím.
    Moderní SUV už s SUV nemají nic společného, kromě náhonu 4×4.
    Jsou to jen leštěnky na silnici. Stačí se podívat jaké to má nízkoprofilové pneu.

    1. Lidi jsou stadoa tohle je jen a jen moda. Nic jinyho. Za par
      Lidi jsou stadoa tohle je jen a jen moda. Nic jinyho. Za par let se tomu budou jini lide smat. Bohuzel je to rana do zad ekologii. Jak rikam, lidi v bohatym svete ktery nesjedou z asfaltu si vozi zadky v SUV a lide v rozvojovem svete nemaji ani na motorku. A treba v Africe by se SUV hodilo.

      1. Jenom to ne 😀 zkuste si s SUV sjet mimo silnice, vždyť ty
        Jenom to ne 😀 zkuste si s SUV sjet mimo silnice, vždyť ty almary na to nejsou ani zpřevodovaný.. jediný, co je tak nějak použitelný je letitá Niva a docela dost umí Duster, jinak dál jak na polní cestu klasickej žebřiňák..oni dobře ví, proč jezdí v padesátiletejch LR a podobných „vykopávkách“. Navíc dnešní oplastovaný almary mají sice kde co z výbavy, ale trpí značným ratlíkovým efektem při jakémkoli zatížení – základní vlastnost offrodadu je, že musí být opravitelný kladivem, šroubovákem, svíčákem, klíčem na kola a pěti stranovými klíči

          1. To předpokádá, je to pro imagelovce a většina s
            To předpokádá, je to pro imagelovce a většina s tímmaximálně přejede retardér na silnici, dojede po šotolince k chatě nebo přejede – pokud to má 4×4 (4×2 je proto, aby jste v koloně seděli na výši a měli přehled) nějakej sníh do pěti cm..obvykle se takový SUV pilot u nás v kopcích pozná, že všechny dvoukolky v zatáčkách brzdí a na rovince to všem natře, protože je hustej a má s SUV..analogicky motorkáři s cestovními endury, většina se strašně diví, jak ta hnusná stará hnusná obyč motorka může stát na stejných místech jako jejich vymazlená zbrusu nová Africa Twin…

              1. Cestovní endurista obvykle slavně zdolá nějakou polní
                Cestovní endurista obvykle slavně zdolá nějakou polní cestu (nutno natočit a nejlépe stramovat) se svým naleštěným nepoškrabaným cestovním endurem a kdo je trochu zvyklej jezdit, tak to samé dá s Jawou 350 nebo jiným podobným samolezem

                1. Aha, takže může dojet na stejné místo…
                  Aha, takže může dojet na stejné místo…

                2. No tihle SUV a Cestovní enduristé to mají jako obrovský
                  No tihle SUV a Cestovní enduristé to mají jako obrovský zážitek a velké snažení – místní to dávají běžně bez speciálního vybavení

                1. Kdyz vam bude u dvoukolky viset jedno hnane kolo ve vzduchu,
                  Kdyz vam bude u dvoukolky viset jedno hnane kolo ve vzduchu, tak vas budou ty koule akorat bolet. Mate v hlave divne predstavy. Jste machr, ktery se brodil za komancu na nedostavenem sidlisti v bahne. Rallye panelakova bazina.

                2. Aha, už vím odkud vítr vane – jak jste zmínil paneláky,
                  Aha, už vím odkud vítr vane – jak jste zmínil paneláky, pravděpodobně jste součást týmu řidičského týmu – pozor kalamita na silnici, tři centrimetry sněhu, místama i čtyři
                  vyrostl jsem na horách a stále tak polovinu volného času trávím na horách, takže si troufám říct, že o ježdění v terénu a na sněhu či ledu, jak s motorkou, traktorem i autem něco málo tuším… moje zkušenost je jednoduchá- dobrej řidič s dobrou dvoukolkou vyjede víc než průměrný image lovec s naleštěným SUV

                3. Dlouho jsem zil na horach kde casto v zime bylo auto pod
                  Dlouho jsem zil na horach kde casto v zime bylo auto pod snehem a trvalo hoooodne dlouho ho vubec vyhrabat. Kolikrat jsem si musel auto sam vyprostit a s tocicima kolama sam roztlacit a pak pri jizde do nej naskakovat. Nebojte, zimni jizdu mam tez vzitou a jen tak me nezaskoci. Ale tvrdit jako vy, ze dvoukolkou vyjedu to same jako 4×4 bych nikdy nedelal. S traktorem 4×4 jsem se i pres uzaverku vsech kol dostal v terenu do situace, kdy jsem si musel pomoct s hydraulickou lopatou. Ale jo, vy byste to s koulema a rukama zvladnul i s Trabantem.

                4. síce nie „na horách“, ale hlboko v lese za dedinou.
                  v

                  síce nie „na horách“, ale hlboko v lese za dedinou.
                  v príručke som sa dočítal ako v jednom človeku a s použitím ručného plynu auto vyslobodiť. štvorkolku som nikdy nemal a trabi z potoka vyšiel na štartér. ezľaknúť sa a veriť.
                  a je otázka ako by dnešné autá jazdili po štrkových cestách desiatky kilometrov.

                5. Moderni auta nemaji s jizdou na sterku zadny problem. K vyroci
                  Moderni auta nemaji s jizdou na sterku zadny problem. K vyroci 100 let prejezdu Sahary v roce 1922 auty Citroen chysta automobilka projet trasu normalnim seriovym elektrickym Citroenem modelem z roku 2022.
                  Hanzelka a Zikmund se jen opicili.

                6. Záleží jaká auta. Nejvíc končí na tom, že SUV mají
                  Záleží jaká auta. Nejvíc končí na tom, že SUV mají silniční gumy..

                7. Vy mě prostě bavíte- jasně že si každý vyprostí auto
                  Vy mě prostě bavíte- jasně že si každý vyprostí auto sám a že největší překážka jízdy v obtížných podmínkách je strach v hlavě a jsou potřeba koule, aby to člověk dal…
                  jasně že bych to zvládnul s Trabantem 😀 a taky zvládal -protože jsme ho v rodině měli (taky jsem si sním nejeden kopec na klouzačce vycouval)…podívejte se jak svištěli seveřani se Saabama…jasně přední pohon limit do kopce hlavně na uklouzané silnici – na to byla nejlepší Š 100. Ale pořád opakuji a tvrdím, dobrý řidič s dvoukolkou vyjede víc než vemeno se 4×4 SUV a ještě to rozšiřuji o projede. Stále trvám na tom, že je třeba mít na to koule – a největší limitace řidiče je hlava a neznalost techniky jízdy (ruce a nohy). Stejně tak jako tvrdím, že se v obtížných podmínkách lépe ovládá vozidlo s vytočeným motorem.

                8. Ale notak pánové… Oba jste určitě skuteční
                  Ale notak pánové… Oba jste určitě skuteční horalove….
                  A určitě taky nyní v zimě vozite v autě lopatu jako já 🙂

                1. Tak ještě dost místa pod podvozkem, aby si to nesedlo na
                  Tak ještě dost místa pod podvozkem, aby si to nesedlo na bříško, dost místa v podbězích, aby se neucpaly odletem bordelu od kol a nízkou hmotnost, aby to nezapadlo svojí hmotností a je to do terénu použitelné – jo a taky je fajn, pokud to nemá mega široké silniční bačkory, to taky moc nepomáhá…a jejda takový sériový elektromobil není 😀

                2. Ja netvrdil ze to je auto do terenu. Jen jsem psal o realizaci
                  Ja netvrdil ze to je auto do terenu. Jen jsem psal o realizaci 4×4 pohonu u EV. Treba na snehu se to muze hodit. Tesla je na snehu trakcni zazrak i bez nejakeho mechanickeho uzamceni naprav. To je technika minuleho tisicileti.

                3. jen tak pro zajímavost, pokud mám elektromobil s
                  jen tak pro zajímavost, pokud mám elektromobil s elektrickým motorem za ním redukor a za ním diferák – jak ho jinak zamknu než mechanicky?
                  Ona má snad Tesla na jedné nápravě dva motory a oddělenou regulaci na kolo ? Či je to obvyklá hudba budoucnosti? Zatím žiju v tom, že má Tesla na každé nápravě jeden motor.

                4. Pokud umite cist, tak si prectete na co jsem puvodne reagoval.
                  Pokud umite cist, tak si prectete na co jsem puvodne reagoval. Stalo tam neco o mezinapravove uzaverce (LOCK). Tu EV s 2 motory fakt nepotrebuje. Nevim proc se ted ohanite uplne jinou tematikou.

                5. niektorý z tých trojpísmenkových asistentov (u
                  niektorý z tých trojpísmenkových asistentov (u spaľovákov), ktorý PRIBRZDÍ (bbbrzdou) to koleso, ktoré sa otáča „priveľmi“?
                  neviem či už v reále, ale píše sa o trojmotorovom TM*

                6. jestli to má tyhle potvory jako omezení momentu a
                  jestli to má tyhle potvory jako omezení momentu a přibrzdění kol a nejdou vypnout, tak to je to na úrovně tak octavie scout…ta toho sice vyjede dost, ale proti žebřiňáku, kde jde vše pouzavírat…
                  popkud to má trojmotor, tak fajn, to se regulovat dá a někam vyhrabat může aspoň zadek bude na tom slušně

                7. neviem aký rebriniak myslíte, my sme na nich mali iba jednu
                  neviem aký rebriniak myslíte, my sme na nich mali iba jednu reťaz/hamovník.
                  na koči/bričke „kalcíkovú“ brzdu.

                8. žebřiňák= terénní auto se závěrkama všech
                  žebřiňák= terénní auto se závěrkama všech diferenciálů a žebřinovým rámem – tzn žádné SUV se samonosnou kastlí – např. Jeep Willis MB, LR Defender do poslední generace, Samurai atd..

                9. U většinty žebřiňáků je to hnaný zadek, k tomu se
                  U většinty žebřiňáků je to hnaný zadek, k tomu se natvrdo připojuje předek a bejvá zadní uzávěrka.
                  Přední špéru jen tak něco nemá a stálou 4×4, která může i na silnici taky moc aut nemá.
                  Klasika se 3 špérama je třeba mercedes G, nebo toyota LC80 tuším.

                10. Trimotorovy system Tesla se jmenuje plaid. Oba zadni motory
                  Trimotorovy system Tesla se jmenuje plaid. Oba zadni motory jsou regulovany zvlast aby byla trakce nejlepsi bez prokluzu. Primitivni pribrzdovani kol brzdou je nutne u spalovaku. EV ma uplne jiny a lepsi regulaci. Tam se reguluje moment kola rovnou v motoru.

                11. Doufám, že nemají nastavenou regulaci – proklu = omez
                  Doufám, že nemají nastavenou regulaci – proklu = omez moment…pak se nevyhrabou nikam

                12. Tady nějaká videa, srovnání Tesly s auty s technikou
                  Tady nějaká videa, srovnání Tesly s auty s technikou minulého tisíciletí (Subaru, Audi quattro, Land Rover). Myslím, že to pro tu starou techniku nedopadlo nijak špatně:
                  https://www.youtube.com/watch?v=sNYyHIQ0agE
                  https://www.youtube.com/watch?v=1n_iyYqm2rQ
                  https://www.youtube.com/watch?v=NYnqbxvmB-s

                  Samozřejmě, jsou i „AWD“, kterým dělá problém, když jenom jedno kolo má trakci a v takové situaci se ani nehnou…

  3. Čéče aby nedopad jak jeho předchůdce, každou chvíli
    Čéče aby nedopad jak jeho předchůdce, každou chvíli vyhořelá elektrónka. :)))

    ENIAC byl poměrně poruchový, téměř každý den vyhořelo několik vakuových elektronek. K závadám na elektronkách docházelo nejčastěji při zapínání nebo vypínání počítače (traduje se, že když byl zapojen, pouliční světla Philadelphie slabě poblikávala). Tento problém byl jednoduše (i když nákladně) vyřešen nepřetržitým provozem. Poté se závada na elektronkách vyskytla jednou za dva dny, přičemž k jejímu nalezení stačilo 15 minut. Do jeho modifikace v roce 1948 zabíralo odstraňování jeho závad až polovinu užitného času.

    1. Kdyi jsem měl takovou knížku, něco jako historie
      Kdyi jsem měl takovou knížku, něco jako historie počítačů, a byl tam Eniac – jeden z prvních počítačů, byl to klasický sálový počítač – a v té knize byl vedle toho nakreslený brontosaurus – takže mám navěky slovo Eniac asociované s brontíkem. A škodovka se teď na těchhle mých soukromých asociacích veze :-).

  4. Než SUV bych preferoval MPV, které by se dalo vyrábět v
    Než SUV bych preferoval MPV, které by se dalo vyrábět v 5-ti místné verzi nebo jako VAN pro podnikatele. Variabilitou by pak bylo využitelné pro větší spektrum klientů. Živnostníci a malé firmy nemají od Škody žádný praktický model k dispozici.

  5. Jako vypadá to hezky, nechal bych se ukecat.
    Záleží na

    Jako vypadá to hezky, nechal bych se ukecat.
    Záleží na tom, kolik si za to řeknou, a nečekám, že zvolí obdobnou dampingovou strategii jako u CitiGo iV i když by to bylo super. 🙂
    Co je ale nejdůležitější – zatím VW nerozpohyboval ani svou vlajkovou loď ID 3. Nejdřív přiznali problém se softwarem, a v posledních dnech se u evropských výrobců hroutí i dodávky baterií.
    Tudíž ten termín konec tohoto roku vidím jako hóóódně optimistický.

    1. Cenu lze očekávat, dle mého názoru, někde na úrovni
      Cenu lze očekávat, dle mého názoru, někde na úrovni ID.3. A pokud Škoda letos prodá v Evropě dost Citigo-e (což asi prodá), které ji ušetří za emisní pokuty, tak není důvod spěchat s dalším EV. Je pro výrobce lepší (taktičtější) si další EV nechat na další rok. A zvlášť u Škodovky, která loni prodala víc aut než v 2018, navzdory mírně klesajícímu trhu v Evropě.

                1. OK, uvidíme…
                  „Specifications shown are expected to be for

                  OK, uvidíme…

                  „Specifications shown are expected to be for the top-end ENYAQ, but a more affordable version will most likely be available as well. Pricing estimates are for the most affordable version of the ENYAQ.“

        1. Uvidíme… očekávám stejný model prodeje jako u Citigo-e,
          Uvidíme… očekávám stejný model prodeje jako u Citigo-e, objednávky koncem roku, pár aut do salonů a reálné dodávky zákazníkům až někdy v lednu 2021.

          Ještě by mohli překvapit s cenou jako u Citigo-e, ale to moc nečekám 🙂

            1. U Citigo-e překvalipa Škoda a nasadila cenu mnohem nižší
              U Citigo-e překvalipa Škoda a nasadila cenu mnohem nižší než má konkurence, tak jsem to nyslel. A to auto je už přijatelné pro velkou skupinu uživatelů. U tohoto SUV, pokud by měla být podobná politika, tak bych čekal cenu 900 tisíc. Ale to se asi nestane.

              Ale můžeme si tipnout, pro zábavu, jakou cenu nasadí Škodovka, cenu „od“?

                1. Optimistická cena by byla 900 tis.
                  Optimistická cena by byla 900 tis.

                2. 480+400 = 880 dnes
                  880*1,03 = 900 příští rok
                  A CO2

                  480+400 = 880 dnes
                  880*1,03 = 900 příští rok

                  A CO2 odpustky byl můj přestřel, hádejte proč 😀

                1. Ano, to je i můj tip, cena od 990 tisíc 🙂
                  Ano, to je i můj tip, cena od 990 tisíc 🙂

                2. Klasicka Skodovacka politika na platforme Pola se stavi auto
                  Klasicka Skodovacka politika na platforme Pola se stavi auto velikosti Golfa a rika se tomu Scala. Oktavka ma poodvozek z Golfa a velikostne konkuruje pomalu Passatu atd…

                3. A je v tom nejaky zasadni problem? Rozlamuji se Octavky nebo
                  A je v tom nejaky zasadni problem? Rozlamuji se Octavky nebo ostatni Skodovky? Skodovka se prodava velmi dobre a tak vase uvahy jsou lyche. Ostatne jako u vsech vasich komentaru.

                4. Problem u mych prispevku je ten, ze vy nechapete jejich
                  Problem u mych prispevku je ten, ze vy nechapete jejich obsah.

                  Myslenka byla ze Skodovka na stejne platforme bude vetsi a tudiz si muzou rict vice penez.

                  Resp. za stejnou velikost date min… viz Golf vs. Scala

              1. No to já budu bláznivý optimista a tipuji, že budou chtít
                No to já budu bláznivý optimista a tipuji, že budou chtít skočit pod ID 3 – takže dávám 649 000,- Kč s DPH
                Bavíme se o roku 2021 (možná 22).
                Podle mne bude chtít VW i za cenu prodělání auto s konkurenčním počtem prodejů. A protože tou dobou už budou na trhu etablované P 2008, Tesly Y, a další – tak jim nezbude nic jiného než se kousnout do rtu, a dělat frajery, aby měli prodeje.

                1. I vy optimisto 🙂 Za tu cenu bych o něm vážně uvažoval,
                  I vy optimisto 🙂 Za tu cenu bych o něm vážně uvažoval, to bych si zas po letech dopřál nové auto místo ojetého.

          1. To jsem přesně psal ve svém příspěvku.
            Startovací

            To jsem přesně psal ve svém příspěvku.
            Startovací dampingová cena, by v tomto případě oproti CitiGo iV, byla zásadním zásekem do trhu s EV ve střední Evropě.
            I u CitiGo to byl úspěšný tah, a u takhle „velkého“ auta by to oslovilo mnohem větší cílovou skupinu.
            Ale jak říkám, pochybuji jak o termínu, tak o opakování dampingové ceny.
            Odhaduji to – zahájení předobjednávek konec 2020. Salóny léto 2021, a dodávky prvním klientům (s předobjednávkou) těsně koncem roku 2021. To je dokonce ten optimističtější dohad.
            PS: kéž by mě mile překvapili, a pletl jsem se.

  6. Doplněno z konkurenčního webu:
    „Schopnosti elektrického

    Doplněno z konkurenčního webu:

    „Schopnosti elektrického SUV už tedy napověděl dřívější koncept. Jeho pohon zajišťovala dvojice elektromotorů – jeden pro každou nápravu. Systémový výkon činil 225 kW (306 koní), akceleraci z nuly na 100 km/h zvládl za 5,9 vteřiny a maximálně se rozjel na 180 km/h. S baterií o kapacitě 83 kWh měl Vision iV udávaný dojezd až 500 km (WLTP).“

    „Odhalení Škody Enyaq zatím nemá přesné datum a místo. Na březnovém autosalonu v Ženevě by však k premiéře ještě dojít nemělo, Škoda si tak pro model nejspíš chystá vlastní samostatnou akci, do prodeje by se ale měl dostat už koncem letošního roku.“

    Zdroj:
    https://www.autorevue.cz/skoda-enyaq-iv-elektricke-suv-meb-platforma

  7. Škoda očekává,symbolizuje,vstupuje,bude,bude a na každém
    Škoda očekává,symbolizuje,vstupuje,bude,bude a na každém Citigo prodělává 200 tisíc,tak to je opravdu povzbudivé v srovnání s diletanstvím Tesla!

    Škoda očekává, že do roku 2025 budou
    „Zdroj života“ symbolizuje vstup automobilky do nové éry elektromobility
    Písmeno „E“ na začátku jména symbolizuje elektromobilitu,
    Škoda Enyaq bude prvním sériovým vozem
    Do roku 2021 bude automobilka investovat do vývoje elektrifikovaných modelů 🙁 !!!!!

Napsat komentář