Z automechanicků ajťáci: moderní auta nahrávají oficiálním servisům

Doba vlastnoručních oprav aut je nenávratně pryč. Z moderních vozů se stávají počítače na kolech a k jejich opravám jsou potřeba místo klíčů spíše laptopy.

Řidiči mnohdy nemají jinou možnost, než zamířit do oficiálních servisů, protože ty nezávislé si moderní vybavení a školení zaměstnanců jednoduše nemohou dovolit.
foto: Tesla

Zatímco před 15 lety si prasklou žárovku zvládl vyměnit téměř každý motorista, dnes je to úkon často takřka nemožný. „Objevily se xenony a bi-xenony, jejichž výbojky bylo nutné měnit pouze v servisu. U halogenových světlometů se pak u mnoha vozů výrazně zhoršila přístupnost žárovek, v LED světlometech už se s výměnou světelného zdroje nepočítá vůbec,“ popisuje Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab.. Počet úkonů, které může řidič řešit svépomocí, podle něj rapidně ubývá.

Přibývající elektronika ve vozech přidává na důležitosti specialistům zaměřeným zejména na diagnostiku a opravy elektronických systémů ve voze. „Práci v servisu jsem měl prakticky už při škole, ale na spoustu věcí jsem se musel vyškolit později až přímo v něm,“ říká Aleš Jánský, který autotronika dělá v nezávislém servisu.

Školení na jednotlivé značky mohou servis stát až desítky tisíc. „Samostatná kapitola jsou pak hybridy a elektromobily, s těmi musejí řidiči do oficiálních servisů. Neznám žádný z nezávislých, který by se do nich dobrovolně pouštěl,“ doplňuje Jánský.

O budoucí důležitosti elektromobility, autonomního řízení a digitalizace mluvil šéf Škodovky Bernhard Meier při představení nové Octavie. „Dnes jsou běžně vozy neustále připojené na platformy automobilek. Například BMW už umí na dálku diagnostikovat potenciální závadu a rovnou řidiče objednat do servisu,“ popisuje Gálik. I to podle něj do autorizovaných servisů požene stále více motoristů.

V posledních letech také většina výrobců přešla na elektronické servisní knížky. Každý autorizovaný servis dané značky tak vidí kompletní servisní historii vozu. Takto vedená servisní historie se rovněž nedá zfalšovat, což je výhoda hlavně u nákupu ojetého vozu.

„Je v jednoznačném zájmu majitele vozu autorizovaný servis navštěvovat, a to i u ojetiny, protože jeho vůz má pak při následném prodeji vyšší hodnotu. Čím dál častěji se k nám takové vozy dostávají a jsou logicky více žádané,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, který provozuje síť autocenter AAA AUTO.

tisková zpráva

15 Comments on “Z automechanicků ajťáci: moderní auta nahrávají oficiálním servisům”

  1. Vždy bude co opravovat, stejně jako budou lidé toho
    Vždy bude co opravovat, stejně jako budou lidé toho technicky schopní. Problém vidím spíš v legislativě. Jako majitel výrobku bych měl mít právo se rozhodnout, zda využiju služeb servisu nebo si drobnost opravím sám. Jako elektrotechnik si závadu například elektrokotle minimálně prvotně diagnostikuji sám, než budu volat opraváře. Ovšem dnešní auto je poněkud složitější zařízení a pokud mi výrobce neumožní přístup k dokumentaci, budu nucen platit servisu. Tím spíše když výrobci budou strašit lidi takovými bludy, jako že například baterie BEV je vysokonapěťové zařízení.

  2. to je nejaky PR clanek na autorizovane servisy?
    doba

    to je nejaky PR clanek na autorizovane servisy?

    doba garazovych automechaniku opravdu nekonci a neskonci ani s elektromobily jakekoliv znacky, dnesni „garaznici“ maj vesmes uplne stejne moznosti jako autorizovane servisy, oficialni programy na diagnostiku automobilky normalne prodavaj dal a moc dobre vedej ze bez takoveto moznosti by za cas nemeli kumu prodavat nova auta, ktera jednoho dne konci jako ojeta auta u 2-3-4-X tych majitelu kteri do autorizovaneho servisu proste nepojedou

    u elektromobility se zacinaji jiz objevovat i specializovani „garaznici“ na elektromobily, jen ne prozatim v CR, ale treba v USA je takovych servisu jiz spousta

    PS> spousta autorizovanych servisu si dokonce ani nevi rady s nekterymi problemy, a garaznik to odhalil za par minut, protoze to neni menic trouba jako v autorizovanem servisu, tam povetsinou jiz zadni automechanici nepracuji, je to jen pracovni sila ktera podl ekodu meni dily podobne jako to lidi v automobilce montuji na pasu

    1. 1. „môj“ garážnik sa spojil s ďalším (ktorý nemá
      1. „môj“ garážnik sa spojil s ďalším (ktorý nemá vlastné priestory) a poskytujú vcelku širokú paletu služieb, už vedia/majú špecializovanédiagnostiky, nie ako stanica stk, a najmä neodmietajú elektrosmer.
      2. „autorizovaní“ chcú iba zachovanie privysokých ziskov. pri á takej fluktuácii aká je sa nedá čakať nejaká odbornosť/prax niekoho z „výkonných“ pracovníkov.

  3. U nekterych automobilek bych se obaval byt dalkove pripojeny.
    U nekterych automobilek bych se obaval byt dalkove pripojeny. Kdyz budou mit malo kseftu v servisech, tak si tem oveckam nahrajou nejakou zavadu. A kdo nebude pilne chodit do autorizovaneho servisu, tomu to auto rovnou dalkove rozslapou.
    Urcite to zduvodni nejakou proslou licenci.

  4. Doba vlastnoručních oprav aut není nenávratně pryč, ta
    Doba vlastnoručních oprav aut není nenávratně pryč, ta stále trvá a trvat bude dokud autorizáky budou nadále nehorázně přepal a čína levně pojede 😉
    Moderní věci typu TV, mobil, rádio atd jsou už dááávno neopravitelné, respektive krom napájecích zdrojů je cena opravy ekonomicky nerentabilní. Takže lidi co rozuměli elektronice nejenom že nemají „kšefty“ ale navíc vymírají a mladý ty elektronický nesmysly nezajímají 😉 Ty zajímá plat aby si vod rejžáka koupili nový a nový a nový ;))
    Tesla káry vám na hotlajnu softwarově poladí nadálku a tlumiče stejně jako brzdy si fpoho zapolovic vyměníte nadále sami doma v garáži 😉 Nenechte se vyšpekovat propagandou „redakce“ 😉 furt to sou jen šroubky a matice :)))))))))

    A veškerý videonávody najdete jako obvykle na : youtube.com :)))

  5. Naopak.
    Bude práce pro tzv. bastlíře (tj. lidi co rozumí

    Naopak.
    Bude práce pro tzv. bastlíře (tj. lidi co rozumí elektronice).
    Moderní věci typu TV, mobil, rádio atd už je v domácích podmínkách téměr neopravitelné.
    Takže pro tyto lidi co rozumějí elektronice pomalu dochází kšefty.
    Kdežto auta na baterky jim můžou kšefty vrátit. Tam je to takové humpolácké, takže oprava vyhořelé nabíječky, výměna mosfetů v invertoru a podobné věci pro ně bude hračka, ale onen slavý originální servis by měnil předražený kus za kus. Samozřejmě s pořádnou hodinovou taxou, protože se jedná o elektro a je k tomu potřeba speciálně školený „technik“

    1. Obávám, se že nebude moc co opravovat, buď v servisu
      Obávám, se že nebude moc co opravovat, buď v servisu přelejou SW, nebo vymění jednotku, což bude v brzké budoucnosti elektromotor s měničem v jednom, necháte tam stovečku za pár dnů zase…když chtějí dělat z objemu měniče 1l 100kW a možná už to i dělají, tak to nevypadá na nějaká měnitelná pouzdra, ale spíš přímo sintrované výkonové součástky

      1. Stale bude co opravovat aj pre obycajnych elektrotechnikov.
        Stale bude co opravovat aj pre obycajnych elektrotechnikov. Napriklad prislusenstvo elektormobilov, nabijacie kable, wallboxy a podobne. Na nich byvaju poruchy len v ulamanych kabloch, poskodenych typ1 alebo typ2 konektoroch, pripadne nefunkcne spinacie rele. Jemna elektronika wallboxov alebo nabijacich kablov nezvykne odist. Uz som opravoval niekolko nabijacich kablov, vratane teslackeho 3f/11kW UMC gen1 dodavaneho k starsim S a X. Mal odidene jedno z troch rele, takze nabijal len dvoma fazami.
        Stacilo vymenit jedno rele za 3.5 eura a UMC funguje ako nove.

        1. Ano bude co opravovat, celý zbytek auta, problém je v trendu
          Ano bude co opravovat, celý zbytek auta, problém je v trendu a způsobu fungování záruk, že není možné opravovat, bez toho aniž by se to řešilo přes internet se servisním centrem. Dneska v řadě značkových servisů už ani nediagnostikují (aspoň, co mi tvrdili), prostě připojí auto na diagnostiku a řeší to někde nějaká centrála, která jim zašle pokyny, co mají dělat (vyměnit)

    2. No, kéž by. To závisí na legislativě. Na tom, jestli
      No, kéž by. To závisí na legislativě. Na tom, jestli budeme mít skutečně tzv. právo na opravu.
      Protože už teď třeba Apple navrhuje hardware tak, aby byl velice nesnadno opravitelný nějakým „bastlířem“ (neutorizovaným opravářem). Má dohody s výrobci součástek, aby neprodávali náhradní díly těm neautorizovaným opravářům. Za opravy si pak může Apple účtovat šílené částky.
      No a v automobilismu už to zrovna Tesla dělá taky. A tam bude ještě snažší pro automobilové výrobce se vymlouvat na „bezpečnost“…
      Ohledně Apple sviňáren je třeba dobrý se podívat na tohle:
      https://www.youtube.com/user/rossmanngroup
      A u Tesly Rich Rebuilds: https://www.youtube.com/channel/UCfV0_wbjG8KJADuZT2ct4SA

Napsat komentář