Technická modernizace elektromobilu Audi e-tron zvyšuje dojezd o 25 km

Současně s premiérou modelu e-tron Sportback uvádí Audi do sériové výroby také technicky modernizovaný model e-tron, první elektromobil značky.

Sériově dodávaná opatření pro hospodárnou jízdu snižují spotřebu elektrické energie. Výsledkem je o 25 kilometrů delší dojezd v cyklu WLTP.
foto: Audi

Kromě optimalizovaného softwaru přispívá ke zvýšení hospodárnosti především zdokonalený hardware poháněcího ústrojí. Všechny varianty SUV e-tron, které budou nyní sjíždět z montážní linky, nabízejí o 25 kilometrů delší dojezd. Evropští zákazníci mohou nové modely již objednávat.

Elektromobil Audi e-tron 55 quattro ujede na jedno nabití akumulátorů až 436 km (WLTP). Jeho dojezd je tak o 25 kilometrů delší. Vývojáři výrazně snížili u nových kotoučových brzd tzv. zbytkový brzdný moment, což jsou ztráty, které vznikají krátkodobým kontaktem brzdového obložení s povrchem brzdového kotouče.

Také samotný systém pohonu pracuje ještě hospodárněji. Za normálních podmínek zajišťuje pohon elektromotor na zadní nápravě. Díky několika optimalizačním opatřením zůstává nyní přední elektromotor téměř kompletně odpojen a neodebírá žádnou elektrickou energii.

Teprve až řidič požaduje vyšší výkon, poskytují hnací sílu oba elektromotory. Tím se ještě efektivněji uplatňuje koncepční výhoda asynchronního elektromotoru, který se bez přívodu elektrického proudu otáčí bez elektrických ztrát.

Modernizovaný elektromobil Audi e-tron

Modernizovaný elektromobil Audi e-tron
foto: Audi

Kromě toho se zvětšila využitelná kapacita vysokonapěťových akumulátorů. Sada akumulátorů modelu Audi e-tron 55 quattro dává nyní řidiči k dispozici 86,5 kWh elektrické energie z celkové kapacity 95 kWh. Technická modernizace se týká všech nově vyráběných verzí. Cena modelu Audi e-tron 55 quattro, od 2 122 900 korun, zůstává beze změny.

Účinný systém řízení provozní teploty

Inženýři zdokonalili také systém chlazení. Velmi flexibilní systém řízení provozních teplot, tvořený čtyřmi samostatnými okruhy, byl optimalizován a nyní temperuje vysokonapěťové komponenty s ještě vyšší účinností.

Snížením požadavku na intenzitu proudění chladicí kapaliny v chladicí soustavě klesla u čerpadla spotřeba elektrické energie. Chladicí soustava je i nadále zárukou rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, dlouhé životnosti akumulátorů a opakovatelnosti jízdních výkonů i při vysokém zatížení.

Sériově dodávané tepelné čerpadlo přitom využívá odpadní teplo od vysokonapěťových komponentů pro vyhřívání interiéru. V závislosti na venkovní teplotě dosahuje Audi e-tron v reálném provozu až o deset procent delšího dojezdu.

Vyšší míra rekuperace při brzdění motorem

Inovativní systém rekuperace zajišťuje až 30 % celkového dojezdu. Audi e-tron dokáže získávat zpět kinetickou energii dvěma způsoby: během brzdění motorem, pokud řidič pouze uvolní pedál plynu, nebo při brzdění, vyvolaném sešlápnutím pedálu brzdy.

V obou případech pracují elektromotory jako generátor a přeměňují kinetickou energii na elektrickou. Při zpomalení až 0,3 g – v každodenním provozu to představuje více než 90 % případů – je vysokonapěťová sada akumulátorů nabíjena elektromotory, které v takových situacích fungují jako generátory.

Rekuperační systém variabilně reguluje zpětné získávání kinetické energie oběma elektromotory, a to jak při pouhém uvolnění pedálu plynu, tak i při brzdění. Intenzita rekuperace při uvolnění pedálu plynu je nyní ještě větší a lze ji nastavit ve třech stupních prostřednictvím páček na volantu.

Řidič tak může v ještě větším rozsahu ovládat vůz pouze jedním pedálem. Při brzdění z rychlosti 100 km/h jsou maximální hodnoty výkonových parametrů rekuperace modelu Audi e-tron 300 N.m a 220 kW. To je více než 70 % výkonu poháněcí soustavy.

Sportovní S line

Novou variantu výbavy, která kromě 20“ kol zahrnuje také sportovní vzduchové odpružení, lze již objednávat. Ještě výrazněji tvarovaný nárazník je na okrajích doplněn expresivnějšími otvory, jimiž je proudící vzduch cíleně veden do podběhů.

Tyto aerodynamické prvky sahají až ke spodnímu okraji světlometů, a vytvářejí tak již z dálky dynamický vzhled. Masku chladiče zdobí emblém S line a osvětlené prahové lišty z hliníku nesou logo #S. Na zádi modelu e-tron Sportback přispívají k vynikající aerodynamice standardně dodávaný spoiler a nepřehlédnutelný difuzor.

Na rozdíl od základní verze jsou vnější díly karoserie u verze S line lakovány v barvě vozu – včetně lemování podběhů kol, prahů, nárazníků a vnějších zpětných zrcátek. Jako doplněk dodává Audi černý stylistický paket, který zahrnuje ozdobné prvky v oblastech masky chladiče Singleframe, bočních oken a nárazníků. Na přání mohou být černé také kryty vnějších zpětných zrcátek.

Druhý výkonový stupeň

Od uvedení modelu e-tron Sportback na trh bude Audi nabízet druhou variantu pohonu. Model e-tron 50 quattro, nabízený jako SUV nebo ve verzi Sportback ve stylu kupé, poskytuje výkon 230 kW a točivý moment 540 N.m (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 26,6 – 21,6 (WLTP); 24,3 – 21,4 (EU); kombinované emise CO2 v g/km*: 0).

Audi e-tron

Audi e-tron
foto: Audi

Obě verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosahují nejvyšší rychlosti 190 km/h. Sada akumulátorů je sestavena z 27 modulů po dvanácti prismatických článcích. Systém, který je o cca 120 kilogramů lehčí než sada akumulátorů výkonnějších verzí, má celkovou kapacitu 71 kWh elektrické energie (z toho je využitelných 64,7 kWh).

Audi e-tron 50 ujede na jedno nabití v cyklu WLTP až 336 km, verze Sportback překoná díky ještě lepší aerodynamice dokonce až 347 km. Prodej vozů Audi e-tron 50 a Audi e-tron Sportback 50 bude v České republice spuštěn v nejbližších týdnech, kdy budou oznámeny české ceny.

tisková zpráva

13 Comments on “Technická modernizace elektromobilu Audi e-tron zvyšuje dojezd o 25 km”

  1. Milé Audi, a kdy umožníte objednávat 22 kW nabíječku,
    Milé Audi, a kdy umožníte objednávat 22 kW nabíječku, když se s tímto údajem oháníte ve svých prospektech od dob uvedení e-trona před rokem?
    Jinak auto je fajn, ale když něco slibuji, tak bych to měl splnit. A když už nechci splnit, tak to třeba smažu z technických datasheetů, abych nemátl zákazníky.

  2. Kdyz automobilka se 110ti letou zkusenosti zjisti az dnes, ze
    Kdyz automobilka se 110ti letou zkusenosti zjisti az dnes, ze jim brzdy zbytecne zvysuji spotrebu, tak to vrha dost spatne svetlo na jejich kompetence. Meli by celou koncepci svych aut prehodnotit. Vlastne to plati pro vsechny tradicni automobilky ktere se ohani svou staletou zkusenosti.

      1. Hele, zase Tesla ti přes OTA dokáže snížit dojezd.
        Hele, zase Tesla ti přes OTA dokáže snížit dojezd. :-)))
        Ale jinak máš pravdu, tohle je IMHO čistě sw záležitost, tak by neměl být problém to aplikovat i na stávající etrony. V únoru jdu na servis s Q7, tak zjistím od servisáka, zda stávajícím majitelům etronů umožní aspoň aktualizaci v servisu nebo na ně dlabou (sám si tipuji, že bé je správně)

Napsat komentář