Mazda chce v říjnu na autosalonu v Tokiu představit svůj první čistě elektrický vůz. Bude se jednat o malé SUV, volitelně s range-extenderem.
foto: Mazda
Dlouhodobě však Mazda nehodlá upustit od své strategie vozů převážně se spalovacími motory. Ty se objeví i na palubě elektrických vozů ve formě range-extenderu. Svůj plně elektrický prototyp Mazda zabalila do karoserie malého SUV CX-30, kterým se už mohli svézt i první novináři.
Na autosalonu v Tokiu však bude 23. října tohoto roku k vidění úplně nový model značky s technikou tohoto prototypu. Velikostně však zůstane ve stejné kategorii malých SUV.
Základem prototypu je Mazdou vyvinutá platforma. Elektromotor o výkonu 105 kW je umístěn mezi předními koly, baterie jsou rozmístěny v podlaze pro úsporu místa a v zádi je připraven prostor pro umístění volitelného range-extenderu.
Aby při běhu nerušil posádku nepříjemnými vibracemi, rozhodla se Mazda použít Wankelův motor. Ten se bude hodit vzhledem k tomu, že baterie disponují poměrně nízkou kapacitou – pouze 35,5 kWh.
foto: Mazda
Jedním důvodem je úspora hmotnosti, dalším je dle Mazdy nevýhodná bilance CO2 u vozů s těžkými velkokapacitními bateriemi. Takový vůz je na tom z tohoto hlediska prý hůř než vůz s naftovým motorem. Bilance je zjišťována na základě analýzy „well-to-wheel“, která zahrnuje celý cyklus paliva od zdroje až po jeho použití ve voze.
Ani u elektrických modelů Mazda nezapomíná na filozofii spojení jezdce s koněm – tzv. Jinba Ittai. Elektrický prototyp obětuje zuřivou rekuperaci ve prospěch vyváženého chodu pedálů brzdy a plynu.
Jízdním vlastnostem napomáhá i systém G-Vectoring Plus, který jemně reguluje výkon elektromotoru a tím i přenášení hmotnosti vozu v zatáčkách. Ve spojení s nízkým těžištěm pak zajišťuje precizní jízdní vlastnosti.
Vůz je dále vybaven dvěma zvukovými generátory. První z nich upozorňuje kolemjdoucí do rychlosti 30 km/h, druhý slouží pro lepší pocit posádky, které by měl napomáhat uvědomit si skutečnou rychlost vozu.
Uvidíme, jak bude systém fungovat v praxi. Prodej nového modelu by měl začít ve druhé polovině roku 2020. Dojezd zatím zůstává tajemstvím, ale dle zveřejněné kapacity by se mohl pohybovat maximálně kolem 250 km čistě na elektřinu.
To vubec nevypada zle, hlavne tim myslim bat+mot. A treba to
To vubec nevypada zle, hlavne tim myslim bat+mot. A treba to pujde koupit bez spalovaku 🙂
Fosilni verze ma rozvor 2655mm a to je prijemne. Zadni cast je hodne zakulacena a tak kufr bude minimalni. Az vyplni predek zbyvajici technikou, tak v nem kufrik nebude. Cenu sympatickou cekat jiste nemuzeme.
Ona bude i verze bez extendru, cena je předem jasná 1.2 mil.
Ona bude i verze bez extendru, cena je předem jasná 1.2 mil. , jiná ani nelze kalkulovat, protože rovnice pro kalkulaci BEV začíná cena = 1.2 mil Kč + ……
Ten se bude hodit vzhledem k tomu, že baterie disponují
Ten se bude hodit vzhledem k tomu, že baterie disponují poměrně nízkou kapacitou – pouze 35,5 kWh.
Pro 80% lidí naprosto dostatečná kapacita. O takové auto bude celkem zájem při rozumné ceně, protože řada lidí prostě chce tu jistotu, že mají nějakou zálohu na dojetí. Wankel má malou účinnost, žere to olej a má vyšší spotřebu, divím se, že se uchýlili k takovému motoru.
Jakou asi bude mit ten Wankel spotrebu?
Jakou asi bude mit ten Wankel spotrebu?
Tak už i Mazda zradila spalovák? To byl poslední mohykán,
Tak už i Mazda zradila spalovák? To byl poslední mohykán, který nechtěl na Elektro přecházet.
A vy to opravdu vnímáte jako zradu a ne jako prostý
A vy to opravdu vnímáte jako zradu a ne jako prostý technický pokrok?
Na to jak vehementně tvrdili, že Mazda a elektro prostě ne,
Na to jak vehementně tvrdili, že Mazda a elektro prostě ne, tak to jinak nazvat nelze. Samozřejmě já to kvituju.
Co si mám představit pod výrokem „Elektrický prototyp
Co si mám představit pod výrokem „Elektrický prototyp obětuje zuřivou rekuperaci ve prospěch vyváženého chodu pedálů brzdy a plynu.“ To jakože to moc nerekuperuje?
Já to chápu tak, že chování toho EV bude podobné jako
Já to chápu tak, že chování toho EV bude podobné jako má spalovák. To znamená, že když řidič uvolní pedál akcelerátoru, tak to nebude zběsile brzdit a rekuperovat, jak to známe u většiny EV (i když se to u některých dá nastavit), ale prostě bude plachtit. A předpokládám, že rekuperace nastoupí až když řidič zmáčkne brzdu, což mi přijde celkem logické.
Ano to dáva smysl.
Ano to dáva smysl.
Ja treba v i3 po roce nechapu proc vsude cpou padla na
Ja treba v i3 po roce nechapu proc vsude cpou padla na rekuperaci, pro me obladani jednim pedalem nejlepsi co muze byt.
Je to jednoduché. i3 má natvrdo silnou rekuperaci, takže si
Je to jednoduché. i3 má natvrdo silnou rekuperaci, takže si musíš zvyknout. Třeba korejci mají tři úrovně a ty si vybereš která ti nejvíc vyhovuje, žádná, slabší, střední a silná jako v i3. Pádla už potom používat nemusíš. Vbere si každý. Divný mi přijde eGolf, při nulové rekuperaci si ji po chvíli stejně sám slabě aktivuje. Stejně E-tron.
Pádla jsou super věc! Nejlepší je stupeň 0, kdy auto
Pádla jsou super věc! Nejlepší je stupeň 0, kdy auto plachtí tak jako to jiné neumí. Proto má IONIQ tak malou spotřebu. Stačí vyzkoušet a už nebudete chtít jinak 🙂
No takze znovu, me vyhovuje jednopedalovy ovladani a urcite me
No takze znovu, me vyhovuje jednopedalovy ovladani a urcite me plachteni ani trochu nevyhovovavalo.
Jezdil jsem jedním pedálem s MiEVem, který to jinak
Jezdil jsem jedním pedálem s MiEVem, který to jinak neuměl. Když se jede 900km, tak už bolí noha…
Mě spíš přijde, že většina EV (v závislosti na
Mě spíš přijde, že většina EV (v závislosti na zvoleném režimu) co jsem měl možnost řídit spíš má taky tendenci spíš plachtit než rekuperovat, zatímco běžný spalovák s manuální převodovkou brzdí motorem, což bych za plachtění moc nepovažoval. Výjimka je i3 a další, co ten systém začali kopírovat a já musím říct, že mě to ovládání jedním pedálem hodně sedlo a dálnici zase řeší tempomat.
Já mám obrácenou zkušenost, při zapnuté rekuperaci
Já mám obrácenou zkušenost, při zapnuté rekuperaci všechny auta celkem brzdí. U některých aut mi chyběla funkce rozsvícení brzdových světel, protože to brzdění rekuperací bylo opravdu silné. Jezdit jsem v Tesla všech modelech (mimo 3), Nissan Leaf, BMW i3, VW eGolf, Mercedes B.
Mě to u většiny aut (kromě i3 nebo pokud si to vyloženě
Mě to u většiny aut (kromě i3 nebo pokud si to vyloženě nezapnete na max, respektive na režimy typu ECO co rekuperují víc) přišlo tak šul nul v porovnání se spalovákem se zařazeným kvaltem.
Je jasné, že pokud vypnete EKO a dáte rekuperaci na
Je jasné, že pokud vypnete EKO a dáte rekuperaci na minimum, že to brzdí jako diesel. Ale výhoda právě je maximální rekuperace, kdy v podstatě nepotřebujete v 95% brzdy a pak destičky měníte po 150-200 tis. km.
Jo, to myslím. A jak už jsem psal, ovládání jedním
Jo, to myslím. A jak už jsem psal, ovládání jedním pedálem u i3 se mi fakt hodně líbí.
2030? Nevadí, Mazdu si taky nekoupím 🙂
Zvukové generátory
2030? Nevadí, Mazdu si taky nekoupím 🙂
Zvukové generátory musí být jen kvůli Tesle, u hybridů to totiž předtím „kupodivu“ nevadilo. EU nazi bolševici budou vždy bojovat za ropný teroristy a korporátní fašisty 🙂
Jenjo ty starej fašoune, vem si prášek ať se zklidníš.
Jenjo ty starej fašoune, vem si prášek ať se zklidníš.