Toyota pošle na olympiádu v Tokiu skoro samá elektrická auta

Přibližně 90 % vozidel, které Toyota poskytne pořadatelům olympijských a paralympijských her v Tokiu 2020, bude elektrifikovaných. Concept-i s charakteristickou high-tech siluetou má ambice přilákat ke hrám svojí přítomností ještě více pozornosti, protože poslouží jako provozní vozidlo štafety olympijské pochodně a vedoucí vozidlo maratonského běhu.

Concept-i s charakteristickou high-tech siluetou má ambice přilákat ke hrám svojí přítomností ještě více pozornosti, protože poslouží jako provozní vozidlo štafety olympijské pochodně a vedoucí vozidlo maratonského běhu.

foto: Toyota

Automobilka Toyota chce dosáhnout nejnižší cílové úrovně emisí v rámci všech oficiálních vozových parků olympijských a paralympijských her v historii, a snížit tím celkové zatížení životního prostředí.

Toyota se chystá vyvinout zcela jedinečnou verzi některých vozidel, stejně tak jako vozů určených přímo k nasazení během Tokia 2020 s cílem nabídnout nejrůznější prostředky mobility pro všechny.

Mobilita pro všechny

Toyota v roli celosvětového partnera olympijských a paralympijských her oznámila, že pořadatelům poskytne kompletní modelovou řadu elektrifikovaných vozidel, včetně zcela jedinečné verze některých svých automobilů a vozidel vyvinutých speciálně na podporu olympijských a paralympijských her Tokio 2020.

Pro Tokio 2020 poskytne Toyota přibližně 3700 prostředků mobility a vozidel. Elektrifikované modely, které zabírají 90 % objemu, zahrnují vozidla s hybridním elektrickým pohonem (HEV), elektromobily poháněné palivovými články (FCEV, např. vodíková Toyota Mirai), plug-in hybridy (PHEV), model Prius PHV, resp. elektromobily s bateriovým pohonem (BEV) včetně prostředků APM neboli Accessible People Mover a e-Palette, resp. TOYOTA Concept-i, které během her Tokio 2020 zajistí široké možnosti mobility pro každého.

Poskytnuté elektrifikované prostředky Toyota zahrnují zhruba 500 vozidel na vodík (FCEV) a přibližně 850 bateriových elektromobilů, čímž tvoří nejrozsáhlejší elektrifikovaný vozový park v rámci celé historie olympijských her.

Z celkového počtu 3700 prostředků mobility a vozidel pro Tokio 2020 bude 2700 vozidel součástí oficiálního vozového parku na podporu dopravy mezi různými místy konání olympijských her, což obstarají dostupná vozidla, jako je např. model Toyota Mirai.

Předběžné výpočty ukazují, že emise CO2 produkované flotilou běžně dostupných vozidel pro Tokio 2020 budou v průměru nižší než 80 g/km, což ve srovnání s podobně velkou flotilou modelů poháněných benzínovým nebo naftovým motorem přinese snížení emisí přibližně o polovinu.

V průběhu her se očekává další snížení ekologických dopadů díky kombinaci s vyspělými produkty mobility a elektrifikovanými vozidly od Toyoty včetně jedinečných verzí vozidel nebo prostředků navržených pro použití během her.

Automobilka chce takto dosáhnout nejnižší cílové úrovně emisí v rámci všech oficiálních vozových parků olympijských a paralympijských her v historii.

Aby se předešlo střetům a zmenšilo se riziko případných škod nebo zranění, budou všechna z běžně dostupných vozidel pro dopravu pracovníků vybavena technologiemi preventivní bezpečnosti Toyota včetně bezpečnostních paketů Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.

Dále budou prakticky všechna z běžně dostupných vozidel vybavena inteligentním ultrazvukovým lokátorem (ICS), jenž napomáhá brzdění v situacích, kdy řidič omylem sešlápne akcelerační pedál.

Kromě zajištění oficiálního vozového parku podpoří Toyota organizátory her i pomocí dalších vozidel, jako je autobus Sora na vodíkové články pro městskou hromadnou dopravu, asistenční prostředky pomáhající zvedat cestující do jejich sedadel nebo prostředky vybavené rampou pro nastupování a vystupování cestujících na vozíku prostřednictvím zadních dveří, resp. další vozidla, jako např. vysokozdvižné vozíky na palivové články, vyráběné a prodávané společností Toyota Industries Corporation.

Vozidla vyvinutá speciálně pro Tokio 2020

APM

Toyota APM
foto: Toyota

Cca. 200 kusů vozidel, která návštěvníkům se speciálními potřebami mobility pomohou přemisťovat se mezi různými lokalitami her, jako je Olympijský stadion nebo Tenisový park Ariake (doprava „na poslední kilometr cesty“ nebo úleva v případě únavy).

Jedinečné verze vozidel pro Tokio 2020

e-Palette

e-Palette, první elektromobil s bateriovým pohonem vyvinutý speciálně jako praktická ukázka koncepce Autono-MaaS usnadní dopravu pracovníků i sportovců v rámci her Tokio 2020. Nejméně desítka těchto vozů bude trvale projíždět okruh v rámci olympijské a paralympijské vesnice.

Toyota e-Palette

Toyota e-Palette
foto: Toyota

Nízkopodlažní vůz s elektrickou rampou se na každé zastávce zastavuje na přesně daném místě; e-Palette tak zaručuje zachování minimální spáry mezi obrubníkem a mikrobusem, čímž ulehčuje cestování vozíčkářům a podporuje hladkou dopravu na krátké vzdálenosti.

Očekává se, že toto vozidlo bude vybaveno systémem autonomního řízení (až na úrovni SAE Level 4). Kromě pracovníka obsluhy kvůli dohledu nad fungováním autonomního řízení zajistí Toyota i digitální řídicí systém k monitoringu obecných provozní podmínek vozidla.

Toyota Concept-i

Concept-i s charakteristickou high-tech siluetou má ambice přilákat ke hrám svojí přítomností ještě více pozornosti, protože poslouží jako provozní vozidlo štafety olympijské pochodně a vedoucí vozidlo maratonského běhu.

Toyota Concept-i

Toyota Concept-i
foto: Toyota

Kromě vozidel poskytovaných pro účely her budou dále na veřejných komunikacích kolem prezentačního showroomu MEGAWEB v Toyota City na ostrově Odaiba probíhat testovací jízdy vozidel vybavených vyspělými technologiemi řízení.

Bude se jednat např. o model Toyota Concept-i s ukázkou systému autonomního řízení (úroveň SAE Level 4) a jeho funkcí včetně „konverzace s agentem“, která se prostřednictvím umělé inteligence snaží porozumět lidem, pomáhat jim poznat nové způsoby cestování a seznámit se s budoucností „milovaných automobilů“.

tisková zpráva

37 Comments on “Toyota pošle na olympiádu v Tokiu skoro samá elektrická auta”

  1. Olympiáda se koná 160 km od Fukushimi. To už nezachrání
    Olympiáda se koná 160 km od Fukushimi. To už nezachrání ani milijarda EV od Tojody.
    https://www.distance.to/Fukushima-Nuclear-Power-Plant/Tokyo

    Expert says 2020 Tokyo Olympics unsafe due to Fukushima | 60 Minutes
    https://youtu.be/i0hgfBkIBDM

    Účastníci vodních sportů už se nemůžou dočkat a diváci už se těší na pravé japonské sushi s cesiem 137. Mňam mňam. :)))

    1. hlavne jsem cet jaky uzasny ceny se za vodik platej a jak to
      hlavne jsem cet jaky uzasny ceny se za vodik platej a jak to docela zere to Nexo na vodik, jako jestli meli prumernou spotrebu 1,6kg vodiku na 100km, tak je to extremne neekologicke, neb obema zpusoby ziskavani vodiku se da bud s elektromobilem ujet cca 3-4x vic a autem na CNG take 3-4 vic, takze Nexo je vlastne 3-4 horsi jak nez BEV tak i nez auto na CNG

      1. Já tam čtu spotřebu pod 1 kg/100 km:
        „Do nádrží Nexa se

        Já tam čtu spotřebu pod 1 kg/100 km:

        „Do nádrží Nexa se vejde 6,3 kg plynného vodíku. Při udávané průměrné spotřebě zhruba 1 kg na 100 kilometrů to představuje dojezd přes 600 kilometrů na jedno tankování. My jsme v čase, po který nám bylo Nexo k dispozici, najeli několik desítek kilometrů a dostali se na 0,9 kg na 100 kilometrů, takže výrobcem udávaných 660 kilometrů považujeme za reálných.“

        Tak bude záležet na ceně za kg vodíku. Nemám vůbec představu, ale zrovnatelný benzin/diesel bude jezdit min. za 250-300 KČ na 100 km. Takže pokud se cena za kg vejde do 200 KČ, tak je to pohoda, ne? A bonus je tichý elektrický chod. Nebo to počítám špatně?

        1. a ja si precet zkusenosti s tim autem co pisou na auto.cz,
          a ja si precet zkusenosti s tim autem co pisou na auto.cz, jeli s nim z Bruselu do Prahy, a tam pisou ze prumernou spotrebu na te trase meli 1.6kg na 100km, i ta nizsi pro prvni cast kde uvadi 1.3kg je dost silena hodnota

          co ocitovali tady v tom clanku z letacku vyrobce je me tak nejak sumak

          cena vodiku se pohybuje od 9 do 10 eur za kg, ale ted kdys na nem nejsou spotrebni dane, pokud by se dne zavedli na uroven ostatnich paliv, tak bude cca dvojnasobna, a to by byl mazec, 18-20 eur za kilco

                1. Jj, je to masakr. Proto se mi vždycky protáčej panenky,
                  Jj, je to masakr. Proto se mi vždycky protáčej panenky, když někdo v jedné větě napíše, že na elektromobily není dost elekřiny a nevydrží to přenosová soustava a zároveň že budoucností je vodík.
                  Ve skutečnosti pokud by vodík pršel z nebe do nádrží, tak všechny ty věci okolo (skladování, přeprava, přečerpávání, tlakování, chlazení,…) spotřebují podobně elektřiny jako BEV při ujetí stejné vzdálenosti. Třeba na zkapalenění vodíku pro efektivnější skladování a přepravu je již potřeba 10-13 kWh/kg, na to ujede FCV cca 100 km a BEV s lehkou nohou téměř taky.
                  No a teď si k tomu všemu připočítejme 55-60 kWh/kg (bez tlakování) pro výrobu v případě elektrolýzy.

                2. Souhlas, vodík má šanci pokud ho někdo dokáže přímo v
                  Souhlas, vodík má šanci pokud ho někdo dokáže přímo v automobilu získat levně z vody pomocí katalyzátoru,nanomembránou atd, malá nízkotlaká nádrž, palivový článek nebo třeba mikroturbína a pak malá baterie a elektromotor.Současná podoba je ekologické a ekonomické zvěrstvo.Takže ano vodík je stále budoucnost.

                3. Jak to myslíte levně získat? Je tam vazební energie
                  Jak to myslíte levně získat? Je tam vazební energie molekul vody a přes to nejede vlak. Teoretický limit pro výrobu 1 kg H2 z 8 litrů vody je 41,4 kWh/kg a získaná energie vodíku je 33,3 kWh/kg.
                  Věřím, že se pokrokem v technologii (třeba tím co píšete) můžeme dostat s výrobou (bez tlakování) i pod 50 kWh/kg a účinnost palivového článku zvýšit někam k 70 % ze současných 50-60 %, pak jsme ale stále s celkovou účinností pod 50 % účinnosti BEV (nyní jsme cca na 30 %) a někde v 20 let vzdálené budoucnosti minimálně.

                4. Proto píšu budoucnost, a jestli se uskuteční nějaký
                  Proto píšu budoucnost, a jestli se uskuteční nějaký průlom za 20,50nebo 100 let je otázka, u fůze také víme, že to funguje, ale je to už dlouhou dobu „za dvacet let“

                5. Průlom jistě ne, maximálně zlepšení to co píšu.
                  Průlom jistě ne, maximálně zlepšení to co píšu. Průlom ve smyslu dát do systému méně energie než je vazební energie molekul pro jejich rozklad by znamenalo prakticky perpetuum mobile.

                6. S tím katalyzátorem jsem myslel
                  S tím katalyzátorem jsem myslel např.https://sciencemag.cz/novy-katalyzator-pro-rozklad-vody-s-grafenem/ možná slepá ulička uvidíme časem.Jasně zákony jsou daný, ale znáte to“zákony platí za určitých podmínek a pouze do té doby, než ty podmínky, nebo i ty zákony někdo změní“ Když si přečtu teorie např. o temné hmotě,energii nebo teorie strun, což mě hlava nebere, tak máme stále co objevovat.

                7. Díky za odkaz. Našel jsem si k tomu i pár dalších
                  Díky za odkaz. Našel jsem si k tomu i pár dalších zdrojů, ale nikde nepíšou tu účinnost, vypadá to ale jen na trochu efektivnější způsob a možnost využití i kyslíku, každopádně je to ještě v plenkách a kdoví, co z toho bude.
                  Nicméně i přes veškeré teorie výše si dovolím tvrdit, že zákon zachování energie bude platit stále ať už vědci objeví cokoli a to i když v budoucnu budou existovat dopravní prostředky, do nichž „nalijeme vodu a ono to pojede“, nicméně to bude přes fúzní reaktory, kde to není v rozporu se základními zákony.

                8. To, že v současnosti je vodík v autech ekomomické i
                  To, že v současnosti je vodík v autech ekomomické i ekologické zvěrstvo je jásné, co bude za 50-100-500 let to bohužel, nebo možná bohudík neuvidím.Já jsem odkojenej sci-fi tak se na to někdy dívám jinak, bez ohledu na současné zákony.Občas je hezký se zasnít jak by to mohlo být.

                9. Tých 55-60kWh je asi aj s tlakovaním, lebo na čistú
                  Tých 55-60kWh je asi aj s tlakovaním, lebo na čistú elektrolýzu s účinnosťou 80% sa spotrebuje asi 44kWh elektriny. Spalné teplo vodíka je 33,2kWh/kg (119,55MJkg).
                  Na výrobu 1kg treba rozložiť asi 9kg vody.
                  A ešte pre zaujímavosť, palivový článok má účinnosť asi 50-60%, takže vie získať z 1kg max. 20kWh elektriny.

                10. Hezky jsme se sešli v jeden čas napsat skoro stejný
                  Hezky jsme se sešli v jeden čas napsat skoro stejný příspěvek 😀
                  Jenom těch přesněji 41,4 kWh je s účinností 100 %. Energie potřebná na rozklad není stejná jako získaná energie.
                  Četl jsem specifikace jedněch z nejpoužívanějších vodíkových stanic v USA a psali tam komplet s tlakováním na 700 bar 65 kWh/kg u menších (výroba 120-250 kg H2/den) až po 62 kWh/kg u větších (500+ kg H2/den)

                11. Dík za podrobné info, nevíte kolik se toho vodíku u toho
                  Dík za podrobné info, nevíte kolik se toho vodíku u toho Nexa za třeba 14dní „odkloní“

                12. To už jsem hledal víckrát a bohužel bez úspěchu, jen
                  To už jsem hledal víckrát a bohužel bez úspěchu, jen jeden PR článek Toyoty, že používají špičkové nádrže, kde vydrží měsíce, ale konkrétní čísla kolik procent tam za těch pár měsíců zbude jsem nenašel. Nicméně to je jeden z mnoha důvodů, proč jsou a budou FCV vždy šíleně drahá, tohle ojebat nelze a jen tak se to nezlevní ani masovou výrobou.

                13. Tak to ste ma teraz dostali 🙂
                  Kde sa stratí tých 8,2kWh pri

                  Tak to ste ma teraz dostali 🙂
                  Kde sa stratí tých 8,2kWh pri elektrolýze, nechápem ?

                14. Kyslík 🙂 a taky tam budou hrát roli nějaké kvantové jevy.
                  Kyslík 🙂 a taky tam budou hrát roli nějaké kvantové jevy.

                15. Zdá sa, že je to zložitejší dej, ako som si doteraz
                  Zdá sa, že je to zložitejší dej, ako som si doteraz predstavoval 🙂
                  A hlavne, že už pri 100%-nej účinnosti (v praxi nedosiahnuteľnej) sa nám stratí takmer 20% energie. Pre vodík to potom fakt nevyzerá dobre.
                  Ale ak sa na výrobu použije, inak nevyužitá, energia a nahradí sa ním fosílne palivo, tak si ho viem predstaviť v niektorých aplikáciách (lietadlá, lode…) Hlavne si myslím, že je blbosť ho skladovať v čistom stave, keď existujú rôzne zaujímavé zlúčeniny alebo hydridy.
                  Dík za info.

                16. Bol som tam. slušný akumulátor 🙂
                  Bol som tam. slušný akumulátor 🙂

          1. Ale na iDnes s tím taky jezdili, dle jejich vyhádření,
            Ale na iDnes s tím taky jezdili, dle jejich vyhádření, několik desítek km. Takže to nejsou kecy výrobce, ale reálná zkušenost. Možná to jeli po měste a okolí, nebo kolem Neratovic, rovinka a v klidu, to by odpovídalo. Ta spotřeba Praha-Brusel těch 1,3-1,6 by pak odpovídala dílniční jízdě. To je v pořádku, na dálnici (když se neloudá) má EV podstatně vyšší spotřebu než ve městě a na okreskách. takže mě to sedí.

            Pokud bereme těch cca. litr na 100, tak je to v kolem 240-260 KČ/100 km. To mi přijde srovnatelné s benzinovým autem. Při spotřebe kolem 1,5 kg/100 už je to drahé a ekonomicky se to nevyplatí. Ono se to nevyplatí každopádně, přo pořizovací ceně auta… to by musely být náklady jako u EV.

              1. To já nevím, kolik kWh se spotřebuje na výrobu 1 kg
                To já nevím, kolik kWh se spotřebuje na výrobu 1 kg vodíku. Ono to ani nebude zajímat případné řidiče vodíkových aut. Je zajímá to, jakou to má spotřebu a kolik stojí kg vodíku u čerpačky. A jak je vidět z toho čísla, co jste dal 9-10 euro za kg, tak se to nevyplatí, zvlášť, když je to drahé jak elektromobil.

    2. Nejdůležitější informace:
      Některé dnešní stanice

      Nejdůležitější informace:
      Některé dnešní stanice zvládnou třeba jen dva vozy, u dalších se doba plnění bude prodlužovat. Kdyby v řadě stálo třeba osmé auto, klidně si na plnou nádrž počká i hodinu.

      Takže já raději budu investovat do domácí zásuvky a solárních panelů. To zasunutí do mennekes zásuvky trvá asi dvě vteřiny a vydání ze zásuvky zase dvě vteřiny. Přes noc mám plnou a nemusím se spoléhat na zatím jedinou vodíkovou čerpací stanici u nás a bát se, že přijedu osmý a počkám si hodinu a pak ujedu jen 300km, protože kompresor není postavený na 700barů.
      To je potřeba k tomu hodně čistý kyslík a hodně čistý vodík, který bohužel nemame a tak budeme co 60tis.km jezdit na údržbu palivové článku. Provozní náklady vyšší než u čistého EV a to se přece vyplatí.
      🙂
      Na vodík u nás nebudem jezdit ještě hooooooodně dlouho.

Napsat komentář