TEST: Lexus ES 300h – Ticho s kapkou sportovnosti

Úhlavní konkurent německých prémiových limuzín, Lexus ES 300h, se vůbec poprvé vydal na trhy střední a západní Evropy. Nepodcenila automobilka premiéru? Bude 2,5litrový čtyřválec stačit? A v čem se lexusy liší oproti mateřským Toyotám?

Lexus ES 300h F Sport Top
foto: Ondřej Svoboda

Narušit Němcům prodejní teritorium na poli prémiových limuzín střední velikosti chce minimálně odvahu. V segmentu vyšší střední třídy kralují modely typu BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E nebo Audi A6. Lexus už navíc nemůže tolik těžit ze své hlavní přednosti – hybridního pohonu, jelikož jeho soupeři už také některou z forem elektrifikace nabízejí.

Svoji roli hraje v dnešní době čím dál více design, což znamená sto zákazníků, sto chutí a těžký úkol designéra, který se musí odpoutat od vlastních preferencí a v případě ES (Executive Sedan) navrhnout masově líbivé auto s výstředním vzhledem typickým pro značku Lexus.

Kosmicky protažený „čumák“ a linky, které by ocenili fanoušci Hvězdných válek, nebudou nejspíš sedět konzervativním businessmanům – především oni kupují tyhle luxusní vozy. Ruku na srdce a oči z okna, kolik potkáváte lexusů? Málo. Kolik „bavoráků“? Každé desáté auto.

Elegance je silným argumentem pro Lexus.

Elegance je silným argumentem pro Lexus.
foto: Ondřej Svoboda

Na druhou stranu, je to fakt škoda. Lexus klame tělem – zvenku je masivní, ale uvnitř si připadáte jako v nějakém kompaktu. Pocitově tím dostáváte méně místa než u německých premiantů, takže proč to všechno? Japoncům jde o bližší spojení řidiče s autem, proto ten pocit „stísněnosti“, volba interiérových barev a stavba ergonomických prvků.

Nedávno jsme řídili BMW řady 5 a Mercedesy stejné třídy – auta kypí komfortem, luxusem, voní precizností, jsou perfektně odhlučněná, ale chybí jim (mimo ostrých verzí M Technik nebo AMG) emoce. Ty se automobilce Lexus podařilo do ES 300h dostat.

Všechny chutě Japonska

Podívejte se hlavní Tri-LED lampy, jak pod nimi pracuje průběžný blikač. Nejen že vypadají hezky, ale díky kameře za čelním sklem umí osvětlit vícero segmentů na cestě a neoslňovat protijedoucí řidiče – v praxi tedy zůstává nasvícená větší část vozovky.

ES se dokonce vyrábí s kamerami namísto zpětných zrcátek, ovšem tuhle vychytávku si v Evropě mohou užít jen řidiči elektromobilu Audi e-tron, protože automobilka Lexus nemá virtuální zrcátka homologovaná pro EU.

Zpětná zrcátka Lexus ES 300h

Zpětná zrcátka Lexus ES 300h
foto: Ondřej Svoboda

Za volantem Lexusu ES 300h si nepřipadáte jako úspěšný obchodník, ale spíše jako pilot hvězdné flotily republiky (případně impéria). Mít v kabině voňavý stromeček s podobiznou Dartha Vadera, byl kýčovitý dojem perfektní.

Přímo před očima najdete tu nejhlučnější věc uvnitř, a to posuvný přístrojový „budík“ s palubním počítačem odkazující na legendární Lexus LFA – model, u kterého Toyota vyhlásila neomezený počet přesčasů s cílem vyrobit dokonalost.

Detail středové konzole

Detail středové konzole
foto: Ondřej Svoboda

V LFA totiž pracuje vysokootáčkový desetiválec a analogová ručička zkrátka nestíhala ukazovat přesné hodnoty. Návrháři se tím při vývoji sportovně laděných lexusů inspirovali, a proto dnes najdete odkaz na LFA ve výbavových liniích F Sport.

Posuvný budík mění vzhled podle jízdního profilu.

Posuvný budík mění vzhled podle jízdního profilu.
foto: Ondřej Svoboda

Auto by mělo být podle výrobce oáza klidu, proto se na vývoji podíleli inženýři od Yamahy, aby dosáhli vysoké úrovně odhlučnění. Zastavěný audio systém Mark Levinson patří spolu s dánskou značkou Bang & Olufsen k jedněm z nejlepších vůbec, navíc nabídne aktivní potlačení ruchů, takže uvnitř jste v jakési sociální bublině.

K ještě většímu komfortu přispívá adaptivní podvozek, jehož jednotka na základě údajů z tlumičů, jednotek ABS a senzoru přetížení zvládá až 650 různých nastavení odskoku a tuhosti. V principu jde o elektromagnetem řízený ventil, který upravuje průtok tlumicího média.

Soutěž ve spotřebě

Zatímco konkurenti hýří benzinovými, naftovými a hybridními agregáty, Lexus vsadil na jedinou jednotku sdílenou s modely Toyota Camry a RAV4. Jde 2,5litrový řadový čtyřválec se dvěma motorgenerátory, systémovým výkonem 160 kW a Ni-Mh baterií (6,5Ah, 204 článků).

Vzadu je místa dost.

Vzadu je místa dost.
foto: Ondřej Svoboda

S pohonným ústrojím spolupracuje elektronicky řízená a poměrně trvanlivá převodovka e-CVT, která posílá výkon výhradně na přední nápravu, což už může být v očích některých zákazníků problém.

Dokazuje to i fakt, že divize AMG společnosti Mercedes-Benz opouští od zadokolek (zákaznický nezájem) a bude se věnovat výhradně pohonu 4×4. Pokud potenciální kupec nejde vysloveně po dieselu (především parketa BMW), tak v reálném světě stejně nebude řešit, jestli má hybrid nebo benzinový motor s turbem.

Prostorný po všech stranách.

Prostorný po všech stranách.
foto: Ondřej Svoboda

Rozdíly se odrazí ve spotřebě, kdy jet za 7,5 litru na 100 km znamená u německých limuzín se zážehovým čtyřválcem hodně úspornou jízdu, zatímco u ES 300h dynamickou projížďku. Budou to však majitelé takto drahých aut řešit? Pravděpodobně ne. Na poli globálních motorizací překvapí asi jen japonská Mazda – pokud dotáhne do sériové výroby Wankel jako generátor elektrické energie.

Pod kapotou pracuje 2,5litrový čtyřválec sdílený s Toyotou Camry a RAV4.

Pod kapotou pracuje 2,5litrový čtyřválec sdílený s Toyotou Camry a RAV4.
foto: Ondřej Svoboda

Jestli vám bude někdo tvrdit, že ES 300h je převlečená Toyota Camry, nemá pravdu. Lexus nabídne kvalitnější materiály, vyšší komfort, ale i jinou metodu výroby – zatímco při zrodu Camry se používají bodové sváry, karoserie modelu ES je vařena laserem nebo lepena.

Jízda je primárně podřízena komfortu, a i přes to, že testovaný model F Sport Top disponuje profilem Sport +, stejně nejde o žádného atleta – hmotnost okolo 1800 kg udělá svoje.

Netvrdíme, že jde o líné auto, motor má točivý moment 221 Nm a elektromotor 202 Nm, takže umí z místa na stovku vystřelit za 8,9 s, ale sporťák v něm vážně nehledejte. S více než 2,3 miliony vyrobenými kusy je Lexus ES druhým nejprodávanějším modelem značky a ve své sedmé generaci se pro Evropu vyrábí v Japonsku, v továrně Kyushu – Fukuoka.

Celkový pohled na palubní desku.

Celkový pohled na palubní desku.
foto: Ondřej Svoboda

Specifikace

Lexus ES 300h F Sport Top

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem: 2487 ccm
Výkon: 131 kW při 5700 ot./min.
Točivý moment: 221 Nm 3600–5200 ot./min.
Elektromotor: 88 kW, 202 Nm
Celkový výkon: 160 kW
Pohon: 4×2, přední
Převodovka: e-CVT
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
Průměrná spotřeba: 4,6 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba: 5,4 l/100 km (klidná jízda)
Naměřená průměrná spotřeba: 6,8 l/100 km (dynamická jízda)
Objem palivové nádrže: 50 l
Provozní hmotnost: 1755–1815 kg
Rozměry: 4975 x 1865 x 1445 mm
Rozvor: 2870 mm
Objem zavazadlového prostoru: 454 l
Základní cena: 1 300 000 Kč (Elegance)
Cena testovaného modelu: 1 760 000 Kč (F Sport Top)

vlastní

4 Comments on “TEST: Lexus ES 300h – Ticho s kapkou sportovnosti”

    1. Přesně tak. A zvlášť, pokud to má být nástupce řady
      Přesně tak. A zvlášť, pokud to má být nástupce řady GS, tak by tomu slušel ten pohon, co má GS jako vrchol, 6-válec a k tomu elektřina. Na stovce je pod 6 sekund, i dynamika třeba 80-12 bude určitě jinde než u tohoto ES a max. je elektronicky omezena na 250 a auto to zřejmě zvládne – já jel max. 220 dle GPS.

      Jinak jsem v tom seděl, zevnitř kvalitní materiály, člověk se v tom cítí dobře, je vidět že to je víc než Camry. A věřím i tomu špičkovému odhlučnění. Ale jestli to bude stačit?

    1. „Zájem o Model I.D.3 ale ukázal na zcela jiný problém –
      „Zájem o Model I.D.3 ale ukázal na zcela jiný problém – nedostatek baterií.“

      Jak dlouho už se tady ptáme „kde chce VW sehnat dost baterií?“ a ejhle, už za půl roku je rok 2020 a on se jim zrovna ukázal problém, že nemají dost baterií. WTF 😀
      Prostě dinosaurskej problém.

Napsat komentář