Hyundai představuje elektrický dvoupodlažní autobus, dojezd 300 km

Hyundai představil dvoupodlažní elektrobus. První autobus tohoto druhu v nabídce značky Hyundai je součástí jejího úsilí o minimalizaci dopravních zácp a znečišťování ovzduší.

Provoz elektrobusu pro 70 cestujících zmírní dopravní zácpy a přispěje k ochraně životního prostředí
foto: Hyundai

Zcela nový dvoupodlažní autobus s elektrickým pohonem slaví premiéru na veletrhu „Land, Infrastructure and Transport Technology Fair“ v Koreji, který se koná ve dnech 29. až 31. května. Veletrh pořádá společnost Hyundai ve spolupráci s korejským ministerstvem pro venkov, infrastrukturu a dopravu.

Hyundai vyvíjel svůj první elektrický dvoupodlažní autobus v rámci 18měsíčního projektu, který byl zahájen v roce 2017 s podporou korejského ministerstva pro venkov, infrastrukturu a dopravu.

Autobus pojme až 70 cestujících, což je 1,5krát více než u běžných autobusů. V prvním podlaží je k dispozici 11 sedadel, ve druhém podlaží 59 sedadel. K dispozici jsou dvě místa s upevňovacími prvky pro dva invalidní vozíky.

Nastupování hendikepovaných osob a cestujících s omezenou pohyblivostí usnadňuje automaticky výsuvná rampa a nízkopodlažní konstrukce dvoupodlažního autobusu.

Autobus je vybaven kapalinou chlazenými polymerovými akumulátory s vysokou účinností a kapacitou 384 kWh, které umožňují maximální dojezd až 300 km na jedno nabití. Kompletní nabití trvá 72 minut.

Nový elektrobus Hyundai

Nový elektrobus Hyundai
foto: Hyundai

Velký dvoupodlažní elektrobus má vnější délku 12 990 mm a vnější výšku 3 995 mm. První hnací náprava má nezávislé zavěšení kol, které zvyšuje jízdní komfort. U první hnací nápravy jsou elektromotory o výkonu 240 kW uloženy v nábojích kol, další elektromotor pohání druhou hnací nápravu.

Toto řešení minimalizuje ztráty elektrické energie. Systém řízení zadních kol spolupracuje s řízením první nápravy. Výsledkem je optimalizovaná ovladatelnost.

Autobus je vybaven různými vyspělými bezpečnostními prvky, které zvyšují bezpečnost cestujících. Mezi ně patří:

Stabilizační systém VDC (Vehicle Dynamic Control) zachovává ovladatelnost vozidla na základě porovnávání skutečného a řidičem zamýšleného směru jízdy.
Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) používá přední kameru k detekci rizika kolize a autonomním brzděním odvrátí nehodu nebo minimalizuje vzniklé škody.
Asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist) předchází nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu sledováním podélného značení na vozovce.

tisková zpráva

32 Comments on “Hyundai představuje elektrický dvoupodlažní autobus, dojezd 300 km”

  1. Nebylo by lepší pro tyhle dálkové autobusy jim domontovat
    Nebylo by lepší pro tyhle dálkové autobusy jim domontovat inteligentní pantograf a na dálnicích a to hlavně jen do kopců jim udělat troleje?? Pak by jim stačila třetinová baterie na dojezd cca 80-100km v místech, kde nejsou vybudované troleje. Z kopce by rekuperoval a do cíle by dojel téměř s plnou baterií. Nemusel by čekat ani na nabíjení a mohl by tu trasu řekněme Praha-Brno a zpět točit nonstop.
    Jenže má to malou vadu na kráse, respektive dvě. Je to určené pro Koreu a u nás na D1 nemáme a mít nebudeme troleje.

    1. 1) Nemáte troleje. V Německu se testují, ale projekt jde
      1) Nemáte troleje. V Německu se testují, ale projekt jde pomalu. Zatím budou testovat do konce roku 2022 a pak se uvidí.
      2) Bus ujede přes 1000 km / den. Baterie z dojezdem 80/100 každý den sebere 10 cyklů. Při životnosti 500 cyklů jste na 50 dnech. Při životnosti 2000 cyklů jste na 200 dnech, což je ale stejně málo. Musel by se použít jiný typ baterie, třeba LTO, ty jsou ale výrazně dražší a několikanásobně těžší.
      3) Moc prudkých kopců, kde by se dalo rekuperovat na našich dálnicích není.

  2. Zajimala by mne navratnost – treba rozdil nakladu oproti
    Zajimala by mne navratnost – treba rozdil nakladu oproti autobusum studentagency, kolik km musi nalitat – ale treba idealni trasa Praha – Brno apod… porad stejne trasy. (na praha-ostrava by musel mit uz 500km dojezd) Nabiti pri domaci cene by stalo cca 1000,- otazka na kolik prijde to nabiti na nabijecce ktera to da za 72minut ;p

    1. Tak ono mít flotilu těch busů, tak si ten podnik postaví
      Tak ono mít flotilu těch busů, tak si ten podnik postaví asi vlastní nabíječku a ještě dohodne speciální cenu s ČEZem. Takže si myslím, že cena za nabíjení plus mínu podobná, akorát plus náklady za vybudování nabíječky.

    2. Třeba u dopravního podniku Prahy se cena vypočítává jako
      Třeba u dopravního podniku Prahy se cena vypočítává jako cena na burze + mírná přirážka. Na takové ceny se normální člověk nemá šanci dostat.
      Asi bude levnější poplatek za využití dálnice. Nicméně baterie se ale bude muset měnit. Těch 300 km dá autobus několikrát do dne. Třeba 4x. Při 500 cyklech je to 125 dní. Při 2000 cyklech je to 500 dní. Na baterii, která by přežila autobus zapomeňte.

      1. To by ten bus musel za 500 dni najet podle Vaseho vypoctu
        To by ten bus musel za 500 dni najet podle Vaseho vypoctu 500x300x4 KM ne tedy 600 tis. KM To by byl slusnej najezd za 1,5 roku. No a co za 4 roky tam daji jesterkou novou baterku a jede se dal. Jen nafta na 600 tis. KM STOJI kolem 6. Milionu a vymeny oleje dalsich 500 tis.

              1. Pokud je nejaky podnik, ktery nalita tolik denne a bude mit
                Pokud je nejaky podnik, ktery nalita tolik denne a bude mit vice autobusu, asi dostane lepsi ceny nez my dva. Navic se tady bavime o horizontu ctyr let, jak jste uvedl. Ta cena (+- 50 %) za 4 roky pro velkoodberatele autobusu je nerealna?

                1. Je jedno kolik nalítá i kolik má autobusů.
                  Tu cenu co jste

                  Je jedno kolik nalítá i kolik má autobusů.

                  Tu cenu co jste napsal stejně nikdy nedostanou se podívejte kolik platí příplatek firmy v čr za elektrický autobus.

                  Psal jste cenu kolem 3000 Kč na 1 kWh? To by třeba baterie na Zoe musela stát 40×3000 tj 120 tis. Kč a stojí 450 bez DPH.

                  Nebo náhradní do mého PHEV 9×3000 27 tis. Kč a náhradní stojí 250 tis. Kč (ostatně jen přední světlo jedno na niro PHEV stojí 60 tis. tak jak by baterka mohla stát polovinu, že?)

                  Pochybuji , že firma co si koupí třeba 2 tyto autobusy by dostala náhradní baterku za ty peníze co píšete.

                  Ale by by to pěkná pohádka sehnat články za ty peníze třeba do elektrokola 500 Wh za 1500 Kč , když odnes obdobná stojí 10 tis+ . O cen baterek do vrtačky nebo sekačky ani nemluvím.

              1. Zkuste si to přečíst ještě jednou a zjistíte proč tam
                Zkuste si to přečíst ještě jednou a zjistíte proč tam používají LTO, které jsou sice těžší a dražší, ale při častém dobíjení při zastávkách můžete mít podstatně menší baterii,hmotnost a cenu (podle potřeby cca.80kWh) proto LTO S velkým počtem cyklů.

                1. LTO je možné v kombinaci s trolejemi nad dálnicí,
                  LTO je možné v kombinaci s trolejemi nad dálnicí, dobíjení každých několik desítek km, ale třeba při cestě z Prahy do Brna po cestě jaksi při jízdě nedobijete, takže potřebujete celou kapacitu baterie s váhou 5 tun jen články, s chlazením a dalšími částmi baterii třeba 8 tun.

                2. Celou dobu se snad bavíme o městské nebo příměstské
                  Celou dobu se snad bavíme o městské nebo příměstské dopravě i vy jste zmiňoval prahu, tak nevím proč tady kličujete

                3. Kličkujete Vy. V tomto vlákně jsem odpovídal uživateli
                  Kličkujete Vy. V tomto vlákně jsem odpovídal uživateli 13G, který zmiňuje trasu Praha – Brno. Jestli jste si nevšiml, tak tady řešíme busy typu Studentagency nebo Flixbus. Na obrázku je také autobus pro 70 míst – typický Flixbus.
                  Městský autobus vypadá jinak.

                4. Kontrolní otázka, co zajišťuje vámi zmiňovaný dopravní
                  Kontrolní otázka, co zajišťuje vámi zmiňovaný dopravní podnik Praha? Z toho jsem vycházel. „Hyundai je součástí jejího úsilí o minimalizaci dopravních zácp a znečišťování ovzduší.“Podle této věty jde o bus pro městskou nebo příměstskou dopravu, ostatně nevím kdo reálně provozuje dálkové elektrobusy, nebo uvažuje o jejich provozu

                5. Dopravní podnik jsem zmínil jen jako firmu, která má
                  Dopravní podnik jsem zmínil jen jako firmu, která má levnější elektřinu než běžný občan, protože odebírá velká množství. Nic víc. Z té vaší věty „Hyundai je součástí jejího úsilí o minimalizaci dopravních zácp a znečišťování ovzduší“ nevyplývá, že se jedná o město. Dopravní zápcy jsou i na dálnicích a ke znečišťování ovzduší také dochází i na dálnicíh.

                6. Vzhledem k velikosti, hustotě obydlení koreje a dobré
                  Vzhledem k velikosti, hustotě obydlení koreje a dobré železniční síti včetně rychlovlaků pochybuji,že je to el.bus pro dálkové spoje, který je i nízkopodlažní.Navíc vývoj byl financováns s podporou korejského ministerstva pro venkov, infrastrukturu a dopravu.P.S ten váš první příspěvek jsem přehlédl.

Napsat komentář