Český elektromobilní nadšenec si postavil vlastní chytrou nabíječku, která komunikuje s autem

Asi jako každý elektromobilista nadšenec, který má své auto rád a snaží se udělat pro životnost své baterie maximum, jsem se i já dostal do situace, kdy řeším, jak nabíjet baterii svého vozu, tak aby nebyla příliš dlouho na stavu plného nabití.

Luděk Habel je český elektromobilní nadšenec, majitel plug-in hybridu Kia Niro PHEV a hlavně šikovný kutil.
foto: archiv autora

autor: Luděk Habel

Ideální je pokud to situace a využití vozu umožňuje je nabíjet někde k 80 %. Lidé to obvykle řeší, jak umí. Někdo pomocí menu samotného vozidla, jiný pomocí spínacích hodin, wi-fi zásuvky, nebo např. u elektromobilu Mitsubishi i-MiEV to jde poměrně dobře pomocí dálkového ovládání.

Tak to dělám i já, i když to znamená pár výpočtů z hlavy a občas se člověk netrefí. Při koupi druhého vozu, plug-in hybridu Kia Niro PHEV, problém vyvstal znovu. S ohledem na to, že k vozu není žádné dálkové ovládání, ani nejde v menu vozidla nastavit hodnotu max. nabití, tak jsem měl potřebu to nějak elegantně řešit.

Kia Niro PHEV má poměrně malou baterii o kapacitě pouze 9 kWh, a tak se nabíjení pomocí času odhaduje dost těžko, protože hodina nabíjení z wall-boxu je cca 40 % a splést se o pouhých 30 minut je rozdíl 80 %, nebo 100 %. Další aspekt spočíval v tom, že bydlím na kopci, který pomocí rekuperace nadělí do baterie 5 %, takže se občas stává, že baterie je plná, vypadne rekuperace a zbytečně brzdí studeným spalovacím motorem.

Pokud nabiji předem baterii jen na 95 % , dá se říci, že mám stejný dojezd. Mimochodem, Kia Niro PHEV má na baterii vynikající dojezd, pro zkušeného elektromobilistu odkojeného trojčaty to je kolem 60 km. Dá se říci, že tím, že mohu plánovat trasy „na doraz“ a mám v záloze spalovací motor, tak dojezd je prakticky srovnatelný s trojčaty pokud máte nabito „jen“ na 90 % a necháváte si rezervu ve výši 25 %.

Při diskuzích s kolegy na tomto serveru jsme problematiku řešili, dokonce jsem dostal i odkaz na technický server github.com, kde jsem nalezl informace, jak funguje komunikace na portu OBD a že se dá poměrně jednoduchou metodou vyčíst, do aplikace v mobilu informace z jednotky BMS, stejně jako se dají vyčíst hodnoty u spalovacích vozů, což jsem nevěděl a děkuji ji za to.

Komunikace, kterou zde popíšu, platí obecně s drobnými odchylkami pro vozy koncernu Hyundai/Kia tj. pro Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Kia Soul EV, Niro. Stačí do diagnostického portu zasunout libovolnou diagnostiku, já jsem použil obyčejnou ELM 327, lepší je ale OBDLINK LX, MX.

Spárujeme diagnostiku s mobilním telefonem a odešleme do vozu „2101“ jedná se o tzv. PID. Pro názornost jsou data v textu, jinak komunikace probíhá v hexadecimálním kódu dle ASCII tabulky, data jsou tedy převedena a vynechány ukončovací netisknutelné znaky. Ukázka „surových dat“ z terminálu je níže:

Ukázka „surových dat“ z terminálu.

Ukázka „surových dat“ z terminálu.
foto: archiv autora

Za pár milisekund nám vůz pošle zpět poměrně obsáhlou zprávu vypadá nějak takto:

datový sloupec

Jednotlivé řádky datové komunikace
foto: archiv autora

Nás bude zajímat označený řádek. Hodnoty na konci 83FF jsou po celou dobu nabíjení vozu konstantní, zjednodušeně řečeno je zde informace o proudu, o tom že je zapojen kabel a probíhá AC nabíjení. Tato informace je pro mě klíčová, a tím pádem mám na 100% jistotu, že mám správná data, a že vozidlo nabíjeno.

Hodnota 91 HEX je v desítkové soustavě 145. Tato hodnota se dělí 2 a máme hodnotu nabití vozu dle BMS, v tomto případě 72,5 %. Hodnota dle BMS je mírně jiná než to, co vůz ukazuje na obrazovce, při plném nabití ukazuje hodnotu 95 % tj. 5 % rezerva. Při vybité baterii je to naopak. Každopádně nabíječka ukazuje hodnoty dle BMS.

Po výše uvedených zjištěních metodou pokus/omyl jsem zvažoval, jestli by nešlo toto nějak využít s ohledem na nabíjení vozidla. Byla tu možnost jisté aplikace, co umí poslat při určitém stavu nabití mail, ale to mě přišlo příliš krkolomné nechávat někde v garáži tablet, nebo telefon.

Volba padla na vývojovou desku Arduino se kterou mám již trochu zkušeností, ale jsou to zkušenosti hlavně v oblasti hraní a pokusů se synem s pomocí volně dostupných programů pro Arduino. Musím se přiznat , že toto je můj první smysluplný projekt.

První volba byla použít dostupné knihovny pro OBD komunikaci, kde jsem ale narazil na komplikaci, že ty knihovny umí vyčítat běžné provozní hodnoty spalovacích motorů, zatím knihovny jsem pro komunikaci s BMS zn. Kia jinou nenašel a navíc ně toto řešení přidalo příliš složité.

Nakonec jsem šel v programu hrubou metodou, která se ukázala jako poměrně funkční, Ardruino každých 10 sekund pošle znaky „2101“ v HEX 32 31 30 31 a 0D znak na odeslání a čeká na odpověď, někdy vinou levné diagnostiky přijde jen „NO DATA“ a tak první data „zahodím“ a za 200 milisekund dotaz opakuji na druhý pokus je v 95% případů vše v pořádku.

V odpovědi, kterou musím testovat poměrně rychle-úsporně, protože příchozí data mají až 500 znaků, ale paměť (Buffer) má Arduino jen na 64. (pro znalé používám jen emulaci sériového portu přes knihovnu swserial) Testuji data na „:“ až přijde, ukládám znaky do proměnných a pokud narazím na řetězec 83FF vracím se zpět ke dvou znakům těsně za dvojtečkou.

Ostatní data zahazuji, v budoucnu by mohla nabíječka ukazovat napětí a proud baterie, její teplotu atd. Celá tato operace trvá 2 sekundy kdy na displeji svítí modrý symbol Bluetooth a v tu chvíli není možno ovládat nabíječku pomocí displeje, protože je přepnutá na poslouchání příchozích dat z BT modulu a následně se přepne na příjem dat z dotykového displeje. (vlastnost sw seriové komunikace, vyřešilo by to Arduino Mega, má tři HW porty)

Luděk habel nabíjecí stanice elektromobilu

Nabíjení elektromobilu
foto: archiv autora

Finální ladění bylo poměrně zdlouhavé, odesílání dat z vozu jsem simuloval pomocí odesílání dat z mobilního telefonu, nicméně s vozem to úplně dobře nekomunikovalo a muselo dojít k simulaci v reálném čase. Ovšem problém je, že mám garáž od mého „vývojového pracoviště“ vzdálenou tak, že tam signál BT komunikace nedosáhne. A v garáži v notebookem byla v -8 °C poměrně zima.

Už jsem chtěl tahat do garáže sériový komunikační kabel, nakonec mě napadla „geniální myšlenka“, a to nechat notebook se zapojeným Arduinem a vývojovým SW v garáži na kapotě vozu, připojit ho na internet a pomocí programu na vzdálené ovládání počítače pracovat v klidu z tepla domova

Pro nastavovaní a vizuální zobrazení jsem použil programovatelný dotykový displej 3,2″ zn. Nextion. Celou sestavu tvoří deska Arduino UNO, Bluetooth modul spárovaný s diagnostikou ve voze a relé, řízené Arduinem, které odpojuje pilotní signál stávajícího wall-boxu. Vše je v testovacím vzorku zabudováno v rozvaděči na jističe a dočasně napájeno nabíječkou z mobilního telefonu.

Wall-box je jednofázový 16A, samo dělaný s elektroměrem, chráničem, jističem a 20A relé, pilotní signál je generován pomocí koupené EVSE destičky. Kolébkový vypínač slouží pro přepínání proudu 6A, nebo 16A podle toho jestli nabíjím přes noc, nebo chci dobít rychleji přes den.

Současně na stejném jističi 16A nabíjím i pomocí proudu 8A Mieva, tak aby to nevypadlo. Za 6-7hodin nabiji oba vozy na celkových 160 Km reálného dojezdu. Z rozvaděče vede kabel s koncovkou type2 přímo na připojení Nira. Zásuvka z rozvaděči je bez kolíků a slouží jen jako držák kabelu když nenabíjím.

nabíjecí stanice

foto: archiv autora

Funkčnost zařízení:

Ve vozidle mám trvale zasunutou diagnostiku, její proudový odběr je kolem 30 mA, a při běžném denním ježdění nevadí. Při stání na 14 dní bych ji asi vyndal. Ovšem po nemilé zkušenosti s vybitou 12V baterií jsem zjistil, že pokud auto co 10 sekund bombarduji dotazy na stav nabití i když nenabíjím tak nastane situace že jednotky ve voze neusnou a mají celkový odběr z 12V baterie kolem 2,5 A což baterka za den a noc nedala …

Tuto situaci jsem upravil v asi 16. verzi, kdy se vozu dotazuji jen když nabíjím a pro jistotu, když bych omylem pustil nabíjení a nezapojil kabel, tak když se Arduino 10x zeptá a nedostane odpověď, tak nastaví nabíjení na 100 % a přestane se ptát, aby mohlo auto v klidu usnout.

Vše funguje zcela bez problému, přijedu za garáže, než zastavím, naváže se okamžitě Bluetooth komunikace, zcela automaticky (protože jsem do BT modulu nastavil MAC adresu diagnostiky ve voze natvrdo), na displeji nastavím jen na kolik procent se bude nabíjet, mám přednastavené hodnoty 50, 80 a 100%.

Nebo mohu případně tlačítky -1% nebo -5% snižovat na libovolnou hodnotu a zmáčknu tlačítko START. Nabíječka se začne nabíjet a současně se dotazovat vozu a za cca 10 sekund se ukáže graficky i číselně hodnota nabití vozu a ta i po ukončení nabíjení zůstane trvale zobrazená.

nabíjení elektromobilu

foto: archiv autora

Ikona stojanu před vozem na obrázku znamená, že relé pro nabíjení je sepnuté a pro jistotu jsem i doplnil červenou LED. Tlačítko START, STOP je na stejném místě a probarvuje se. Asi po týdnu jsem doplnil i časovač a tím pádem jsem vypnul ve vozu funkci odloženého nabíjení, protože stejně nabíjela zbytečně brzo a nastavení bylo poměrně krkolomné a hlavně musíte mít u sebe klíč a zapnout zapalování. Takto si jen nastavím na kolik % a za kolik hodin má začít nabíjení a už se o nic nestarám.

nabíjení elektromobilů

foto: archiv autora

Po 14 dnech ladění jsem systém uvedl do použitelné podoby a musím říci , že mě zatím nezklamal. Pro případ výpadku sítě jsem nastavil počáteční hodnoty na 100 % a zapnuté nabíjení, tím pádem pokud mám třeba z večera nabito na 75 % a ráno před cestou chci nabít na 100 % stačí zvaknout jističem ke garáži a nabíjení samo začne.

To bude do doby, než k nabíječce oživím wi-fi modul, abych mohl ovládat nabíjení z mobilního telefonu. Musím přiznat ale, že nevím, jestli k tomu někdy dojde – z časových důvodů, jak jsem psal výše. Jsem v programování na Arduinu naprostý nováček a co by dělal profík hodinu, mně zabere tři dny.

Chtěl jsem tedy čtenářům Hybrid.cz především ukázat opravdu chytrou nabíječku, kterou jsem v prodeji zatím nikde neviděl s tím, že její možnosti jsou poměrně značné a k mému plug-in hybridu se parádně hodí, protože toto auto je třeba zapojit vždy, když parkujete, ale současně nechcete mít celou noc nabito na 100 %.

V další fázi počítám s dvojitým časovačem a to tak, že přijedu domů, auto se nabije na 75 % když bych náhodou někam ještě jel a pokud nepojedu, tak se v noci pustí nabíjení na 95 % pro ranní cestu do práce už bez zásahu obsluhy. Pokud bude opravdu čas a chuť, plánuji rozhodit komunikaci na trojčatech. Tam je ovšem ten problém, že kvůli rychlejší sběrnici nefunguje na tomto voze levná diagnostika ELM – 327

K případným dotazům Vám rád odpovím v diskuzi a pokud se najde někdo kdo umí programovat na Arduinu a zhostí se toho jako další pokračování projektu. budu jen rád.

vlastní

83 Comments on “Český elektromobilní nadšenec si postavil vlastní chytrou nabíječku, která komunikuje s autem”

  1. Nikdo to nevyrábí podle mě proto, že by to musel
    Nikdo to nevyrábí podle mě proto, že by to musel naprogramovat pro každý model auta zvlášť.
    Hlavní nedostatek je, že při definic základní komunikace během AC nabíjení se nemyslel na to, aby vozidlo dalo nabíječce vědět, jak nabitá je jeho baterie, to ztěžuje aktivní řízení AC nabíjení.
    Jestli umí auto používat vyšší úroveň komunikace i při AC nabíjení, tak jak se to děje při DC nabíjení to nevím, ale každopádně by to problém řešilo, ovšem za cenu použití vyššího komunikačního modulu v dobíjecí stanici.

    1. Jak funguje po posílání dat při DC nabíjení by mě také
      Jak funguje po posílání dat při DC nabíjení by mě také zajímalo je škoda že se na to nemyslelo před zavedením těch standardů.

      Komerkční řešení by předpokládalo jezdit s neustále zasunutou diagnostikou v tom vidím největší problém.

      Jinak doprogramovat pár typů aut není pro firmu problém, je to jako když se dělají ovladače na všechny typy tiskáren.

      Myslím že by to mohlo fungovat automaticky nabíječka si vyčte vin vozu a z něho pozná o jaký se jedná typ a nastaví se podle toho.

    1. Myslím , že to je jen věc pro pád nadšenců, že
      Myslím , že to je jen věc pro pád nadšenců, že komerkčně to moc použitelné není. Kdy by se dneska takto z běžných lidí staral o auto ….

      S komerkčním nasazením nepočítám, ale zdrojáky zveřejňovat nebudu, nicméně pokud by měl někdo zájem a umí si propojit těch pár drátků do arduina, tak mu to tam rád nahraji.

      Jinak byl jsem na amperu a měli tam takové chytré lampy s nabíječkou. Měla displej a ukazovala dodaný proud do vozu a stav nabití vozu v %. Sem se zeptal jak to dělají -zavolali na to odborníka a on mi řekl, že to přes AC dobíjení zatím nejde, potvrdil že to tam dali jako demo jen na OKO.

        1. Tak zveřejněné to už je tady schválně jsem to popsal,
          Tak zveřejněné to už je tady schválně jsem to popsal, tak aby tomu každý rozuměl jak to je dělané.

          Vlatní program je napsaný hrozně, znám jen pár příkazů, dělal jsem to hrubou silou, tím bych se nechlubil.

          Ani jsem neuměl převést číslo z hexa na desítkové , nenašel jsem na to funkci a tak jsem to převáděl stejně jako člověl viz. ukázka kódu.

          // if ((BluetoothDatae == 8) && (BluetoothDataf == 3 )){
          if ((BluetoothDatae == 56 ) && (BluetoothDataf == 51 )&& (BluetoothDatag == 70 ) && (BluetoothDatah == 70 )){
          // if ( 1 == 1){
          Serial.print (“ @OK“);
          switch (BluetoothDatad) {
          // každý case obsahuje dekódování jednoho znaku
          case ‚0‘:
          y = 0 ;
          break;
          case ‚1‘:
          y = 1 ;
          break;
          case ‚2‘:
          y = 2 ;
          break;
          case ‚3‘:
          y = 3 ;
          break;
          case ‚4‘ :
          y = 4 ;
          break;
          case ‚5‘ :
          y = 5 ;
          break;
          case ‚6‘ :
          y = 6 ;
          break;
          case ‚7‘ :
          y = 7 ;
          break;
          case ‚8‘ :
          y = 8 ;
          break;
          case ‚9‘ :
          y = 19 ;
          break;
          case ‚A‘ :
          y = 10 ;
          break;
          case ‚B‘ :
          y = 11 ;
          break;
          case ‚C‘ :
          y = 12 ;
          break;
          case ‚D‘ :
          y = 13 ;
          break;
          case ‚E‘ :
          y = 14 ;
          break;
          case ‚F‘ :
          y = 15 ;
          break;
          default:
          // v případě přijetí ostatních znaků
          // vytiskneme informaci o neznámé zprávě
          Serial.println(„Neznamy prikaz.“);

            1. No díky samozřejmě že né !!!
              Právě se občas divím co

              No díky samozřejmě že né !!!

              Právě se občas divím co se děje že když nastavím třeba 85% tak se mě auto nabije na 89% myslel jsem že s tím má něco společného vyvažování článků BMS. Nejsou to podstatné odchylky tak jsem to neřešil. Většinou je ta chyba kolem 80-90%

              narovinu se přiznám že co jste napsal nevím o co jde, je to v článku že jsem v arduinu začátečník , dělal jsem to s knížkou v ruce. Ta funkce co jsem použil slouži k třidění dat a skočí to na konec a zkoumá druhy bit kde je hodnota vyšší 16x rozumíme si. viz ukázka

              mám to dobře?

              switch (BluetoothDatac) {
              // každý case obsahuje dekódování jednoho znaku
              case ‚0‘:
              x = 0 ;
              break;
              case ‚1‘:
              x = 16 ;
              break;
              case ‚2‘:
              x = 32 ;
              break;
              case ‚3‘:
              x = 48 ;
              break;
              case ‚4‘ :
              x = 64 ;
              break;
              case ‚5‘ :
              x = 80 ;
              break;
              case ‚6‘ :
              x = 96 ;
              break;
              case ‚7‘ :
              x = 112 ;
              break;
              case ‚8‘ :
              x = 128 ;
              break;
              case ‚9‘ :
              x = 144 ;
              break;
              case ‚A‘ :
              x = 160 ;
              break;
              case ‚B‘ :
              x = 176 ;
              break;
              case ‚C‘ :
              x = 192 ;
              break;
              case ‚D‘ :
              x = 208 ;
              break;
              case ‚E‘ :
              x = 224 ;
              break;
              case ‚F‘ :
              x = 240 ;
              break;
              default:
              // v případě přijetí ostatních znaků
              // vytiskneme informaci o neznámé zprávě
              Serial.println(„Nezna

                1. Dík kontakt uložim a po opravě se ozvu jak to maká. Co se
                  Dík kontakt uložim a po opravě se ozvu jak to maká. Co se týká optimalizace, když to funguje bych to neřešil. Místa je to tom arduinu zatím dost.

                  S knížkou v ruce jako že nejsem programátor, ale rozhodně nejsem povoláním třeba zahradník…

                2. Jasne.
                  Proc by si skladnik nemohl precist Vergilia v orginale

                  Jasne.
                  Proc by si skladnik nemohl precist Vergilia v orginale (teda zahradnik naprogramovat neco pro arduino)? 😉

      1. Jste borec…
        A troufnu si říct, že své řešení (a

        Jste borec…
        A troufnu si říct, že své řešení (a možná uživatele EV) podceňujete, možná by jste se divil, kolik lidí by Vaše řešení (váš výrobek) bralo všemi deseti místo wallboxu za 12tisíc (či víc), který toho umí polovinu než Vaše nabíječka.
        Byl by jste ochoten to přizpůsobit pro Renault ZOE? A pokud ANO, tak kolik za to?

        Ale ještě jednou smekám.
        Jste fakt machr.

        1. Nejprve si otestujte jestli funguje diagnostika při
          Nejprve si otestujte jestli funguje diagnostika při nabíjení.)
          Pak jestli máte nějakou aplikaci na zjištění stavu nabití, třeba z Torgue si umím stáhnout jak to komunikuje. Nebo se to musí zjistit nějak z internetu.

          Pak až uvidím co z toho leze můžu se nad tím zamyslet jestli to půjde, ale předelává se jen vyčítání což je tak 10% celé práce.

  2. Na Leafu funguje OBD diagnostika jen při zapnutém
    Na Leafu funguje OBD diagnostika jen při zapnutém zapalování. Překvapuje mě že ostatní auta to umí i ve vypnutém stavu. Každopádně obdivuji autora článku, já bych to nedokázal. Možnost nastavit takto max nabití je super, na mém autě například úplně chybí.

    1. Při vypnutém zapalování to má Niro také vypnuté, ale
      Při vypnutém zapalování to má Niro také vypnuté, ale při nabíjení je vše aktivní protože BMS musí fungovat a „povídat si “ s nabíječkou. A toho právě využívám, pokud auta nenabíjí nic nevyčtu. Zkuste to u Leafa třeba to bude také fungovat. Jen Vás to nemapadlo zkoušet

      Hlavní výhoda že zde si zapojím auto na kabel zadám kolik procent a jdu domu. Ráno jen pohldem na displej zjistím na kolik se nabilo.

  3. Moc pěkný projekt! Pokud chceš na Arduinu jednoduchou WiFi,
    Moc pěkný projekt! Pokud chceš na Arduinu jednoduchou WiFi, doporučuju modul esp8266 v ceně asi 50 Kč (místo toho UNO). Sice je tam odlišný procesor, ale normálně to běhá v Arduino IDE a WiFi komunikaci tam zprovozníš za pár minut.

    Používám to v pivovaru na vzdálené logování teplot (3x DS18B20 + ukládání na ThingSpeak) a za ty prachy je to super. Celý obvod je modul, zdroj a jeden odpor 🙂

    1. Díky! Ten modul mám koupenej , jen ho rozchodit. Zjistil
      Díky! Ten modul mám koupenej , jen ho rozchodit. Zjistil jsem že,je ale na 3,3 V a proto se tam musí dát převodník.

      Ale místo UNA to asi nehrozí musím ho dát k UNU. Kde by mě jinak běžel program na vyčítání dat a komunikaci s displejem?

    1. Podle displeje na informačním systému se nabije na 100%
      Podle displeje na informačním systému se nabije na 100% ,ale diagnostika BMS ukazuje jen 95% stejně to má i IoniQ.

      Vybíjení je do 20% tak se hodí hybridní režim cca v 15% už startuje spalovák. A pak záleží na tom jak se to honí. Mám to domů do kopce dvouproudovka převýšení cca 200 metrů a když jedu s vlekem už se mě stalo že jsem přijel domu jen s 5% baterie.

      Při jízdě s vybitou baterií to osciluje 8-15% podle toho jestli je kopec,nekopec.

  4. Hezka prace. Mam/mel jsem podobnou potrebu limitovat nabijeni
    Hezka prace. Mam/mel jsem podobnou potrebu limitovat nabijeni u trojcete Ion. Kazdy den nabijet na 100% a s uplnym balancovanim neni asi zdrave. Chtel jsem to resit s elektromerem ktery ma impulsni vyvod S0 a nastavenim urciteho mnozstvi kWh a tudiz impulsu z elektromeru. Nebylo by to tak presne, ale aspon neco. A hlavne jednoduche programovani Arduina. Ted to uz neni aktualni, protoze budu Iona prodavat. Prichazejici Tesla X to ma vse ve vybave a druhy Leaf ma funkci 80% nabijeni. Presto budu sledovat vas vyvoj a drzim vam palce. Piste dal o vyvoji.

    1. Díky, právě Mieva řeším dálkáčem. Nevím jestli ho
      Díky, právě Mieva řeším dálkáčem. Nevím jestli ho budu dělat jestli by někdo chtěl podívám se na to. Ale je zde problém že musíte mít dignostiku co stojí 4000 Kč.

      Zde je diagnostika za pár kaček celé to vyšlo do 1500 Kč i s tím dotykovým displejem.

        1. Myslel jsem dálkové originál k vozu, používám ho denně
          Myslel jsem dálkové originál k vozu, používám ho denně nastavuji čas zapnutí dobíjení , aby bylo k ránu skoro nabité + nastavení topení. Neumím si představit to nemít.

          Co se týká úspory baterie mám díky tomuto šetrnému dobíjení stejnou degradaci na 50 tis. Km jako měl Láda na 40 tis. a to se oni také dobře staral, je pravda že také nepoužívám rychlodobíjení.

          Obdlink LX za 90 EUR to je asi z ciziny bez DPH a dopravy?

          U nás jsou už kolem 3600 Kč. Myslel jsem, že právě nutnost toho OBDlinku je podmíněná aplikací canion, měl jsem radost že k tomu arduinu dám tu levnější, ale pohužel ani přes terminál mi to nejede.

          Tak jsem KIU napsal pro tu obyčejnou a Obdlink používám na Mieva. Už mám na mieva uložené PIDY a jen to napsat, ale myslím že to nemá moc budoucnost ty auta dožívají. Dal jsem přednost té KIE, Hyundai.

                1. Cena poštovného je od 11-42 Eur. Musíte zadat République
                  Cena poštovného je od 11-42 Eur. Musíte zadat République Tchéque. To víte frantíci 🙂

          1. Pro trojcata misto Odblink LX / MX jde pouzit elm327 ver. 1.5
            Pro trojcata misto Odblink LX / MX jde pouzit elm327 ver. 1.5 za 400.

            Viz:
            myimiev .com/forum/viewtopic.php?t=4101&start=20

            Napriklad:
            www .sunnysoft.cz/zbozi/167PCI-068/automobilova-diagnosticka-jednotka-pro-obd-ii-s-bluetooth-ekv-elm-327-pro-android-cz-sw-zdarma.html

            s applikaci hobdrive.
            hobdrive .com nebo play .google.com/store/apps/details?id=hobdrivedemo.android&hl=en

            Canion opravdu potrebuje Obdlink LX / MX adaptery.

                1. Nevím právě že mám model 2016 a nevyčtu ani napětí a
                  Nevím právě že mám model 2016 a nevyčtu ani napětí a teploty článků je pomocí originál diagnostiky. Ještě zkusím znovu děkuji.

    1. Je to k maximalzaci životnosti baterie.
      Dnešním Lion a Lipo

      Je to k maximalzaci životnosti baterie.
      Dnešním Lion a Lipo bateriím zkracuje životnost odstavení při plném nabití, nebo vybití.
      Kdo nabíjí na 100% a nechá auto stát, ničí baterii a je to také jeden z důvodů proč mají některé ojetiny baterii v horším stavu.
      A tento chytrý wallbox automatizuje ukončení nabíjení třeba na 80%.
      Hezké.
      Mimochodem podobné šetření baterie mají také lepší notebooky, mobily bohužel.

  5. Nemate nekdo tip jak se dobre starat o baterii v novem Nissanu
    Nemate nekdo tip jak se dobre starat o baterii v novem Nissanu Leaf? Staci nabijet od 20% do 80%? Nebo take 1x mesicne vybit na 5% a pomalu nabit na 95%? Nebo 1x mesicne vybit na 1% a nabit na 100%? Na delsich cestach jezdit od 10% do 90%? Po kazdem tretim rychlonabijeni 20-80% jednou nabit pomalu 20-80%. Zkratka nejakou tu kucharku aby baterie vydrzela v kondici co nejdele. Utrzky tipu uz jsem cetl nekolik, ale nic uceleneho. Diky moc.

            1. Budu uprimny, me to je jedno jelikoz nikdy tak dlouho mit
              Budu uprimny, me to je jedno jelikoz nikdy tak dlouho mit jedno auto nebudu.
              Kazdopadne vsude se tvrdi ze se nema auto nabijet tak a tak a ze ze zacatku je degradace nejvetsi atd a ja pouze konstatuji ze po 40 tis km mam degradaci 0,2 kW a to presto ze nabijim kazdy den do 100%.

              1. Zjisteni degradace nebude uplne trivialni vec. Baterka ma
                Zjisteni degradace nebude uplne trivialni vec. Baterka ma horni a dolni rezervu. BMS se pokousi dynamicky zajistit stejnou kapacitu po delsi dobu i kdyz je baterka castecne degradovana. Proste se posune horni a dolni hranice aby to vypadalo, ze je vse jako nove. Podobnou strategii maji flash pameti. Poskozene bunky se nahrazuji z rezervy, ktera je normalne nedostupna. Vase auto bych po vas urcite nechtel koupit.

                1. Tak ted nebudu spat 🙂 Boze muj , tak ja budu radsi jezdit
                  Tak ted nebudu spat 🙂 Boze muj , tak ja budu radsi jezdit nez resit tydle pikacoviny a pak Vam reknu za dalsich 40tis jak mam v haji baterku 🙂

                2. Spis to poznate na dojezdu. Tady si lidi resi svy pikacoviny
                  Spis to poznate na dojezdu. Tady si lidi resi svy pikacoviny protoze je to bavi. Pokud vas to nebavi tak staci se chovat slusne a do jehich vlakna jim nevstupujte. Je to stejne neslusne jako kdyz se vmisite hulvatskym zpusobem do hovoru. A vase tupost je ocividna. Po 40t km musite mit jistym zpusobem degradovanou baterku a onejaka procenta urcite. Ty co si tu sdeluji pikacoviny tak ty to umi pojmenovat a zjistit. Vy ze jste rupy a verite vsemu co vam bmw nakuka tak verite usaji 0.1%. To fyzicky neni mozne. Baterie ma zkratka vetsi kapacitu a firma degradaci nepriznava a dorovnava degradaci z rezervy. Ale to je asi nad vase chapani. Klidne jezdete a dobre spete a verte tomu. A auto mente treba kazdy rok.

                3. Jojo pan odbornik Dave tu chybel :-).
                  Jojo pan odbornik Dave tu chybel :-).

                4. souhlas a jak je vidět dole padl komentář na úrodnou
                  souhlas a jak je vidět dole padl komentář na úrodnou půdu. Emocemi se Tě snaží naštvat. Ubožák.

                5. Tak vysnivani zacalo z druhe strany na naprosto technicky
                  Tak vysnivani zacalo z druhe strany na naprosto technicky prispevek cloveka ktery se chce o baterku starat jak nejlepe to jde aby si udrzel v kondici co nejdele. Jeho vec a jeho hobby. Na to zbohatlicky reagoval kolega velmi povrchnim zpusobem. Po 40t km mi baterka ani nedegradovala, protoze verim bmw meraku a vysmival se mu ze si prece kazdou chvili koupi nove auto a ze je mu fuk jak si tu baterii obhospodaruje. Bylo to osobni. Tak jsem vystartoval a zastal se toho chudsiho a slabsiho proti tomu nabubrelymu povrchnimu. To je moje vlastnost. Kdyby tam napsal ze to neresi a dobiji si do 100% tak reagovat nebudu. Je to jeho vec jeho auto, teda jak to vypada tak ani neni jeho za cas ho vrati a dostane jine. Proto se stara jak se stara. Ale byla tam velka mira chlubeni a spatnych vlastnosti vcetne popiirani fyzikalnich vlastnosti. Tak jse zareagoval. Pitomce zkratka nemam rad.

                6. Souhlasim s Vami. Tady se to nekdy resi az moc.:-)
                  Souhlasim s Vami. Tady se to nekdy resi az moc.:-)

                7. U i3 to takhle nefunguje. BMS drží stále stejnou rezervu a
                  U i3 to takhle nefunguje. BMS drží stále stejnou rezervu a zmenšuje využitelnou část baterie. Ve skutečnosti 33 kWh a 44 kWh modely (od modelového roku 2017) skoro nedegradují, respektive je degradace baterie minimální a nepostřehnutelná. A i modely s 22 kWh baterií obvykle nedegradují, pokud nemají vysloveně vadný článek. Jejich kapacitu lze zpravidla resetem vrátit zpět na původní kapacitu (a ne jen papírově, ale fakticky, prodlouží se dojezd a kapacita zase postupně klesá cca půl roku, kdy je třeba provést další reset, je to docela opruz).

                8. Nemecky ADAC zjistil po 84.000 km u i3 ubytek dojezdu o 6%.
                  Nemecky ADAC zjistil po 84.000 km u i3 ubytek dojezdu o 6%. Urcite se to tyka jen nemeckych aut. BMW dodava do Ceska verzi s neprustrelnou, neomezenou a nevycerpatelnou baterkou.

                9. Záleží na tom, u jaké i3. Já neříkám, že tam k
                  Záleží na tom, u jaké i3. Já neříkám, že tam k degradaci vůbec nedochází. Já jen říkám, že je to u těch aut s větší baterkou nepodstatné.

                1. Muzu Vas ubezpecit ze u me za b) nebude
                  Muzu Vas ubezpecit ze u me za b) nebude

                2. Prectete si odpoved od Josefa? Ok?
                  Pak zjistite ze u i3

                  Prectete si odpoved od Josefa? Ok?
                  Pak zjistite ze u i3 defakto zadna degradace neni, nebo minimalni kterou nepozna ani dalsi osoba po me uzivajici i3 , chapete?
                  Nikdy jsem nenapsal ze lidi kteri se timhle zabyvaji jsou hlupaci, naopak ale ja si porizoval EV na jezdeni a nabijeni a ne abych ztracel cas premejslenim kdy a kolik muzu nabit kdyz u dnesnich aut to proste potreba resit neni.Timto bych to uzavrel.

                3. Naprostý souhlas. Je třeba lidem ukázat, že s
                  Naprostý souhlas. Je třeba lidem ukázat, že s elektromobilem se dá jezdit úplně normálně a nemyslet u toho na milion dalších věcí, které u svého starého dobrého spalováku nemuseli.
                  Výrobce není určitě hlupák, aby dával do auta baterie, které odejdou po pár nabitích, samozřejmě k tomu pomáhá to, že nabití na 100 % je ve skutečnosti nabití třeba na 85 %, takže si klidně nabíjejte jak chcete, ten rozdíl bude fakt minimální, to už mnohem větší vliv bude mít to, jak tuhá byla zrovna letos zima. Běžná životnost (=pokles kapacity pod 70-80 %) Li-ion se udává na 2000 cyklů, což je u dojezdu 150 km celých 300 tisíc km a tam už fakt nehraje roli, jestli to auto prodám za 100 tisíc nebo 90 tisíc (nebo možná vůbec za nic, protože kdo ví, jaká tu budou auta za 10+ let). U Tesly pak je na 300 tisíc km jenom maximálně 700 plných cyklů a tam už rozdíl v tom na kolik se nabíjí nebude skoro žádný.

                4. Takhle to bylo i myšleno ale jak se někdo dotkne odborníků
                  Takhle to bylo i myšleno ale jak se někdo dotkne odborníků elektromobility že něco dělá možná jinak tak je průser 🙂 🙂
                  Akorát si myslím že by se právě lidem mělo říkat něco v tomhle smyslu aby chtěli přejít na EV než jim motat hlavu vsím co nesmí.

                5. Představa, že jsem naprosto neznalý zájemce o koupi
                  Představa, že jsem naprosto neznalý zájemce o koupi elektromobilu za mega a přišel by ke mě „odborník“, že auto má sice psaný dojezd 300 km, ale že je to NEDC a ve skutečnosti to je 200 km v ideálním případě, po dálnici v zimě 150 km, ale vlastně ještě se musí držet jenom mezi 20-80 % jinak odejde baterka, takže vlastně můžu jezdit jenom 90km úseky, tak by se ze mě možná stal přesně ten týpek v hospodě (nebo diskutující na autofóru :)), co bude všude rozhlašovat jak jsou všechny elektromobily na nic.

                6. To určitě máte pravdu, ale chcete snad říct že u
                  To určitě máte pravdu, ale chcete snad říct že u spalováku se také nestaráte o to kolikrát vjedete do výmolu nebo jak „kvalitní“ palivo tam lejete ?

                  Určitý stupeň znalosti a následného chování (údržby) má každý produkt. Že dnes je věk milleniálů neznamená že je špatné se o věci starat. Neříkám s přesností atomového inženýra, ale některé… postupy a vlastnosti mají BEV jiná a každý kdo se o svojeho mazlíka (ať už je spalovací nebo BEV) rád stará by alespoň základy vědět chtěl/měl.

                  Někdo je rád otrokem svého majetku, kdo jste vy abyste mu to brali ?

                7. Motate tady padesat veci dohromady, vymoly, palivo ale ja se
                  Motate tady padesat veci dohromady, vymoly, palivo ale ja se bavil o baterkach a ze nabijim tak jak si myslim ja i dealer ze je to ok a dela to tak od uvedeni auta na trh.
                  A me prosim laskave nic nevysvetlujte ohledne starani se o auto , asi byste si klepal na celo jak ja se o svoje auta staram, s tim to nema nic spolecneho.

                8. Nerozumím, prosím vysvětlete mi jak vše co jsem použil
                  Nerozumím, prosím vysvětlete mi jak vše co jsem použil jako příklad nejsou případy „starání se“.

                  Šlo mi jen o to poukázat že jestli se někdo chce starat, tak má volné pole a jak sám říkáte, také se staráte.
                  Nenutím vás starat se o všechno, každý má právo dělat si co chce ale nepaušalizujte prosím směrem „pro mě to není hodno starat se, tak každý kdo projeví zájem je $$$“.

                9. Člověkovi který si kupuje BMW a který nerozlišuje mezi
                  Člověkovi který si kupuje BMW a který nerozlišuje mezi okamžitým výkonem a v akumulátorech uskladněnou energií nemá cenu oponovat. Je to normální materiál kterého v autosalonech najdeš tuny a kteří existují jen pro to, že obcho s deštěm se i dnes zhusta vyplatí. Nerozumí o čem je řeč, ale ega má na rozdávání. Tak jako schopnosti přetvářky že není na světě většího odborníka než je on. Uvědom si, že on Tobě a Tvé řeči neporozumí. Musel by sis osvojit jeho řeč. Ale v jeho řeči je na rozdíl od Tebe on kovaný léty zkušeností kterými Tě hravě utluče.

          1. Jenže až to budeš prodávat tak holt přijde „blbeček“ s
            Jenže až to budeš prodávat tak holt přijde „blbeček“ s káblem, a na rozdíl od dnešních kupujících Ti řekne že bez ohledu na značku s tak mizernou baterkou Ti za vůz dá pětník. A horko těžko budeš hledat „rozumnou“ oběť bez kabelu která „ocení“ značku, Tvou výřečnost o „skvělých“ vyfikundacích právě tohoto vozu a které to „střelíš“ za to co by sis představoval Ty. No ale pokud si zvyklý celý život kupovat Bakelitová Motorová Wozidla (BMW) tak Ti prodej za nulovou zbytkovou hodnotu asi vadit nebude.

    1. Vybijet zbytecne hluboko neni zdrave, ani porad nabijet na
      Vybijet zbytecne hluboko neni zdrave, ani porad nabijet na 100%. Aktivni material meni dle stavu nabiti objem. Cim vetsi rozdil nabiti, tim vetsi zmeny objemu a tim vetsi zmeny struktury. Na druhou stranu je nutne zabranit velkemu driftu jednotlivych clanku kdyz se nenabiji az do konce. Proto je nutne jednou za cas nabit kompletne i s plnym balancovanim. Kdyby se clanky rozhazely v napeti nad urcitou mez, pak BMS je nedokaze srovnat. To lze jen v servisu s externim balancing. Kdy je cas na kompletni balancing lze zjistit jen merenim jednotlivych clanku pres OBD a appkou LeafSpy. Tezko rict, jak se vam baterka za takovou peci odmeni, ale urcite bude v lepsi kondici, nez kdyz ji prenechate nahodnemu nabijeni a vybijeni.

    2. Podla mna na degradaciu maju vplyv hlavne tieto 2 podmienky:
      Podla mna na degradaciu maju vplyv hlavne tieto 2 podmienky: Vysoka teplota a vysoky stupen nabitia. Pocas doby trvania tychto podmienok, bateria zrychlene degraduje. Najma ak su obidve splnene sucasne. To znamena, ze nechavat bateriu nabitu na 100% najma v lete asi nie je dobry napad.

      Ak mate cas, pozrite si toto video
      https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/103090502-why-do-lithium-ion-batteries-die-long

    3. Nejvíc škodí dlouhodobé stání plně nabitého nebo
      Nejvíc škodí dlouhodobé stání plně nabitého nebo vybitého auta. Proto z dlouhodobého hlediska nenabíjet na 100 %, ale jen na 90 % (na 100 % nabíjet jen, když člověk po dokončení nabíjení ideálně hned vyjede). Nissan do auta samozřejmě zabudoval rezervy, ale i tak, nabíjení na 90 % je u auta s větší baterkou rozumné. Co se týče ježdění a vybíjení, je to podle mého názoru jedno. Samozřejmě není rozumné baterku vybíjet tak, že se auto 5 metrů před nabíječkou zastaví, ale jinak je to vážně jedno, protože auto hned po vybití zase nabijete a škodlivé chemické procesy ve vybité baterii nestihnou proběhnout. Běžný provoz toho auta většinou zajistí to, že pomalé nabíjení po každém třetím rychlonabíjení nebudete muset vůbec řešit, protože to obvykle nějak vyjde, zvláště, pokud máte to auto kde doma nabíjet. Není to nic naprosto zásadního pro životnost baterie. Nejvíc bude baterii škodit skutečně přehřívání a to ne ani tak za jízdy, to je relativně chvíle, ale spíše po jízdě, když auto necháte stát na rozpáleném asfaltu a svítit na něj slunce. Takhle umřelo pár prvogeneračních Leafů v Kalifornii, ale tam samozřejmě teploty dosahují ještě podstatně vyšších hodnot než u nás.

      1. Co jsem pochopil, tak nejvíc baterii škodí rychlé
        Co jsem pochopil, tak nejvíc baterii škodí rychlé nabíjení nebo prudké vybíjení při velmi vysokých a velmi nízkých teplotách mimo výrobcem článků doporučené pracovní teplotní rozmezí. Tehdy nastává rapidní degenerace baterie.

Napsat komentář