Evropská unie se dohodla na snížení emisí velkých nákladních aut a autobusů

Dne 18. února dospěli představitelé EU k rozhodnutí omezit emise CO2 produkované těžkými nákladními vozidly.

Zhruba čtvrtina všech emisí v dopravě pochází právě z nákladních aut. Jejich počet je přitom řádově nižší, než počet osobních aut.
foto: Schwoaze, licence Pixabay

Nové předpisy EU pro emise CO2 produkované těžkými nákladními vozidly se vztahují na vozidla vyráběná a registrovaná od roku 2019 dále. Průměrné emise je nezbytné od roku 2025 (včetně) snížit o 15 %, resp. od roku 2030 o 30 % (ve srovnání s hodnotami roku 2019).

Uváděné úrovně se vztahují na průměrné emise produkované nákladními vozidly vyráběnými příslušnými výrobci ve srovnání s průměrnou úrovní celého odvětví za rok 2019. Silniční provoz těžkých nákladních vozidel se na celkovém objemu skleníkových plynů produkovaných v EU podílí bezmála z 5 %.

Emisní limity nařízené v rámci EU určují výrobcům vozidel jasný časový harmonogram, avšak cíl – zlepšování spotřeby paliva a snižování klimatických dopadů – je již nějakou dobu nejvyšší prioritou celého odvětví, částečně i proto, že spotřeba paliva tvoří přibližně třetinu nákladů dopravních firem.

tisková zpráva

47 Comments on “Evropská unie se dohodla na snížení emisí velkých nákladních aut a autobusů”

  1. Fajn, tak ještě vlaky, lodě a letadla – obnovit lokální
    Fajn, tak ještě vlaky, lodě a letadla – obnovit lokální produkci produktů, a snížit nesmyslných 40 pracovních hodin za týden alespoň na 30, ideálně tak na 20 a zaměstnat na tutéž práci dva lidi, nebo robota. K čemu je nám taková pracovní produktivita, když toho stejně třetinu nespotřebujeme a vyhodíme.

    1. Hele, že vy jste studoval ekonomiku u té paní, co je omylem
      Hele, že vy jste studoval ekonomiku u té paní, co je omylem ministrině a myslí si, že se mobilní data zlevní tím, že si koupíme dost drahých – 20-30 hodin pracovní týden je totální békovina.

      Vlaky jsou většinou elektrické – naopak má smysl omezi kamiony a přidat vlaky, lodě a letadla jsou průšvih.
      Lokální produkce produktů souhlas. Jinak viz paní ministrině

      1. S názorem paní Němcové nesouhlasím, ale myslím, že to
        S názorem paní Němcové nesouhlasím, ale myslím, že to zas až taková hovadina není a ta štvanice na ní je cíleně vytvořená.
        Spousta vysoce postavených lidí říká mnohem větší nesmysly a nikdo je qůli tomu nepranýřuje.

          1. Samozřejmě může.
            Operátor nemá při přenesení

            Samozřejmě může.
            Operátor nemá při přenesení dvojnásobku dat dvojnásobné náklady.
            Z technického hlediska má paní Němcová pravdu.
            Bohužel tady spíš bude hrát roli ekonomika, kde cenu určuje poptávka a konkurence.
            Ale logiku to má. Pokud operátorovi klesnou náklady, může buď vytěžit vyšší marži, nebo snížit cenu, přetáhnout klienty konkurenci a vydělat víc.
            Nebo třetí, nejpravděpodobnější možnost, poctivě si ty ceny kartelově domluvit se svými konkurenčními kámoši.

            1. Takze neni blbost, co rekla pani Nemcova. Vic takovych
              Takze neni blbost, co rekla pani Nemcova. Vic takovych politiku, co reknou, co si mysli, i kdyz je to pro lidi neprijemne. Proc by nam vsichni meli mazat med kolem pusy? Uznejte, ze to maji politici tezke, chceme po nich pravdu a ciny, pokud reknou neco nejprijemneho, vsichni je ukamenuji a pokud udelaji nepopularni krok, tak dopadnou jeste hure. Jak pak muze politik neco zmenit, kdyz kazdy popularni krok stoji furu penez? Podle me je hlavni problem v lidech, amji presne to, co (volici) vetsina chce.

              1. Blbost to je protože paní Němcová prezentovala jedinou z
                Blbost to je protože paní Němcová prezentovala jedinou z několika možností co se stane když lidé budou kupovat více dat… tu málo pravděpodobnou a nejvýhodnější pro operátory. Výhodnou i teď aby udrželi vysoké marže a nemuseli nic dělat.

                Pokud to mám říct narovinu tak hájila zájmy operátorů oproti spotřebitelům a to v nekonkurenčním regulovaném trhu.

                1. Dovolim si nesouhlasit. Nemyslim si, ze ta pani je hloupejsi
                  Dovolim si nesouhlasit. Nemyslim si, ze ta pani je hloupejsi jak my dva. Jiste i ona si vzpomene na pripady z minulosti, kdy stat snizil spotrebni dan na pohonne hmoty a pakdohlizel na cerpacky, ze zlevnily. A myslim, ze to bylo mnohem slozitejsi, jak pohlidat tech par operatoru.
                  Samozrejme plne nevylucuji, ze existuje moznost, ze ma vsimne od operatoru a rekla jim to na ruku. Jen se mi to ted nezda pravdepodobne.

                2. Samozřejmě, že má a mají všimné a to nejen konkrétní
                  Samozřejmě, že má a mají všimné a to nejen konkrétní politici ale celá politická strana.
                  Viz teď boj o výstavbu jaderné elektrárny, pokud ji schválí, tak socani jsou v pohodě, protože pak bez problémů splatí Altnerův dluh.
                  To si piš, že tak se to se všemi většími rozhodnutími politiky.

                3. A kteri jsou ti slusni? Ktere tedy volit?
                  A kteri jsou ti slusni? Ktere tedy volit?

                4. Chachacha, to není o tom koho volit ale o tom zavézt
                  Chachacha, to není o tom koho volit ale o tom zavézt nezávislé kontroly a trochu morálky.

                  Zatím je to, krás a nebát se.

                  🙂

                5. Media kontroluji malo? Mam si vzit spacak a ubytovat se na
                  Media kontroluji malo? Mam si vzit spacak a ubytovat se na chodbu uradu akontrolovat, co delaji? 😉

                6. Ano kontrolují málo a špatně, tedy podle toho co jim
                  Ano kontrolují málo a špatně, tedy podle toho co jim dovolí majitelé.

                  Ty si kontroluj co chceš, když myslíš že té korupci u nás pomůžeš.

                  Ty píšeš jako kdyby jsi tady těch 30 let ani nebyl nebo nic neviděl, neslyšel.

                  🙂

        1. Je to hloupost, zákazník nebude ten kdo „způsobí“
          Je to hloupost, zákazník nebude ten kdo „způsobí“ snížení ceny, to dodavatel musí nižší cenou pobídnout k nákupu.

          Když to zákazník nekupuje je to signál pro dodavatele, aby snížil cenu (anebo aby šel dělat neco jiného pokud nižší cenu neumí). Ne naopak.

          1. A nestanovuje se ta cena na zaklade ekonomicke kalkulace
            A nestanovuje se ta cena na zaklade ekonomicke kalkulace daneho vyrobku/sluzby s predikci jejich prodeje? Takze pokud prodam vice, mohu fixni naklady rozpustit mezi vice prodeju po mensi castce. Samozrejme se i spousta cenotvorb chova tak, ze nejprve se slizne smetana (prodava za nejvyssi moznou cenu movitejsim) a postupem casu se cena snizuje, kdyz klesaji prodeje. Mne to vychazi, ze manazeri telekomunikacnich firem jsou presvedceni, ze snizeni cen by neprineslo navyseny obrat a zisk. Lajcky receno, nekdo tam nema dostatecne koule 🙂

            1. Paní ministryně je z hlediska ekonomie zcela mimo mísu.
              Paní ministryně je z hlediska ekonomie zcela mimo mísu. Nazývat triopol trhem může jen totální blbec nebo ignorant. Bojím se, že u politika jde o kombinaci obého.
              Proč by někdo snižoval ceny za něco, co lidé používají stále více (když navíc může libovolně manipulovat s cenami volání, takže lidi, aby ušetřili za drahé minuty volání, jdou zase do dat na Viber, Skype, Whatsup atp.) a budou používat stále více (aplikace náročné na data plus internet věcí) a ještě má jen dva konkurenty, co se vždycky spolu domluví?

      2. Když je 20 až 30 hodin týdně békovina, tak proč není
        Když je 20 až 30 hodin týdně békovina, tak proč není békovina 40hodin? Proč ne 50 nebo 60?
        Jestli chcete pracujete klidně 24/7 – ale co to je za život?

        Proč by nemohla při soudobém počtu lidí na planetě, a aktuální úrovni robotizace a industrializace být novým standardem víc volna než práce? Proč tedy máme všechen ten vývoj a robotizaci, když se to neprojevuje na tom základním, na kvalitě života.
        Život máte jen jeden, už takhle třetinu prospíme – proč chcete ještě třetinu propracovat, a jen třetinu si užít?

    2. No to s tim 20hodinovym tydnem chapu ze se zadny vladnouci
      No to s tim 20hodinovym tydnem chapu ze se zadny vladnouci garniture nehodi. Malo pracovat a ve volnu chodit do ulic jim kagit vladnuti. Kdepa. Kazdy do fabriky a gezky splacet hypoteku a leasing na auto a drzet hubu a krok to je jejich cil.

    3. Souhlasim, ze by se mela daleko vic zdanit neekologicka
      Souhlasim, ze by se mela daleko vic zdanit neekologicka doprava, pak by se ta lokalni vyroba relativne vystribrila. Mimochodem, co si pod tim predstavujete? Ze zacneme pestovat banany a mandarinky? Nebo ze nase automobilky budou delat tak zadana elektricka auta a baterie? Jak to zabezpecite? Zavedete planovane hospodarstvi nebo velmi uzitecna cla? 🙂
      Uz vidim, jak lide budou nadseni pracovat za 75 – 50 % sve dosavadni mzdy. Pokud by mel zustat stejny plat, muselo by se to promitnout do cen vyrobku a sluzeb, takze by vse stalo o tolik vice.
      No a nepokriveny trh nejlepe urcuje, zda se neceho produkuje vice, nez by melo, protoze o to drazsi jednotlivy vyrobek je, nebo firma zkrachuje. Staci nekupovat veci (sluzby), ktere nepotrebujeme a pomuzeme veci lepe nez timto prispevkem 🙂

      1. Psal jsem: Lokální produkty vyrábět lokálně. Na
        Psal jsem: Lokální produkty vyrábět lokálně. Na banánech, mandarinkách, rybách, atd… není nic lokálního, ty se samozřejmě dovážejí.
        A když tedy mluvíte o tom spravedlivém tržním mechanismu, tak mi vysvětlete, proč kilo jablek z Polska, které muselo procestovat 1000 km v nějakém kamionu stojí polovinu toho, co kilo jablek vypěstované 50km od místa prodeje?

        A délce pracovní doby.
        Už dnes přeci existuje status poloviční úvazek, čtvrtinový či tříčtvrtinový úvazek atd… jen nejsou ve všech oborech, tak toho nemohou využít všichni.
        Myslím, že pro mnoho lidí by bylo příjemné být v práci jen 3 dny v týdnu, a zbylé 4 s rodinou – klidně i za poměrnou část platu.

        1. V zemědělství žádný tržní mechanismus nefunguje, resp.
          V zemědělství žádný tržní mechanismus nefunguje, resp. omezeně. Tam je to brutálně pokřiveno dotacemi (které jsou ješte k tomu rozdílné v různých zemích), které si vyřvali stávkující zemědělci v celé EU, blokující svými stroji silnice 🙁 Dokud tento amorální stav bude zachovaný, lepší to nebude.

          S tou prac. dobou souhlas, mám kolegy (v IT), co pracují na zkrácený úvazek, firma to umožňuje. Ale jasně, že třeba u pásu v 24h provozu to jdem hůř.

        2. Lokalni produkce produktu mi nezni jako lokalni produkce
          Lokalni produkce produktu mi nezni jako lokalni produkce lokalnich produktu 🙂 Ale to je jedno, jsem rad, z ejste to vysvetlil. Zemedelstvi neni trzni, je hnane dotacemi. V nekterych aspektech jsou spravne – aby se hospodarilo i tam, kde to nema trzni vyznam (treba na ubocich hor, i kdyz ja osobne bych je osazel lesy. No a jeste cena muze zalezet na podvodech (nedovolene hnojeni, postriky, apod.). Je jen na nas spotrebitelich, co uprednostnime a na politicich, aby nam to vysvetlili.
          Ruku na srdce, vyzila by Vase rodina s 60% dnesniho prijmu s tim, ze by naklady nejspise jeste mirne vzrostly za volnocasove aktivity?

      2. nezmysel. nič nebude ekologické, ale všetko bude drahšie.
        nezmysel. nič nebude ekologické, ale všetko bude drahšie. nejestvuje „lokálny výrobok“.
        všetko by sme si museli sami vyrobiť – sami zasiať, sami žať, sami mlátiť, sami zomlieť, sami upiecť. bola (možná ešte v garáži je) šelaková 78 obrátková platňa s rozprávkou ako sa chcel vlk potom, ako mu vypadali zuby stať veganom. roľník mu popísal anabázu ku krajcu chleba.
        pokrok nastal s hromadnou výrobou. iba tak sa dá zvýšiť produktivita.
        okolo 1974 v albánsku považovali za pokrok jeden traktor 15HP na 15 ha, 1995 na kube prešli ztraktorov na volské poťahy.

  2. V Japonsku jezdi coby taxiky vetsinou stare Crowny na LPG ale
    V Japonsku jezdi coby taxiky vetsinou stare Crowny na LPG ale ted zacali vymenu vozoveho parku za hybridy.
    Zato vobycejna populace hybridy miluje. Na parkovisti neni az polovina vsech aut hybridu zas takova vyjimka. Ze vsech REGISTROVANYCH (NE NOVE registrovanych) aut (krome kei kategorie) je uz petina hybridu. Nejprodavanejsi modely vubec jsou Toyota Aqua a Nissan Note E-power.

    1. Ale půjde. Na ten cíl 15% stačí pouze přejít na plyn.
      A

      Ale půjde. Na ten cíl 15% stačí pouze přejít na plyn.
      A od roku 2030 stačí mít v nabídce i nějaké střední nákladní elektrické rozvážkové vozy pro města.
      Protože ta snížení vychází z toho co se prodává normálně za náklaďáky letos.

      U osobáků je to úplně jiný level masakru, snížení jsou o něco větší, a hlavně se počítají od předchozí tvrdé normy co určovala pro rok 2021 zhruba 4,5litru na 100km.
      Je vidět, že hlavním cílem EU je maximálně přiškrtit osobní dopravu, aby se omezila svoboda pohybu v Evropě, a mohly nadále bankéři co nejvíc šponovat ceny hypoték a bydlení ve městech, aniž by hrozit tak velký útěk střední třídy na předměstí jako v USA.

      1. Na rovinu priskrtit osobni dopravu je nutne i bez konspiraci
        Na rovinu priskrtit osobni dopravu je nutne i bez konspiraci jinak nas sezere. Pokud by se to neregulovalo tak tahle populace klidne petinu zivota dobrovolne vyhodi travenim.casu v autech a v zacpach. je nutne prejit na jiny system. To co jsme jako lidi vymysleli je prasarna. Dnes vetsinou jede jedna osoba SUV do mesta do prace ve spalovaku o hmotnosti 2tuny a jeste je happy. Nedoslo ji ze jede dobrovolne do novodobeho gulagu za praci 8,5hodiny a jeste dobrovolne travi treba dalsi 2hodiny sveho zivota na silnici za financniho krmeni statu z provozu automobilu. Takze pokud ma alespon nekdo snahu je nacpat do rychlych primestskych vlaku nebo jim nabidnout elektroauta aby se v zacpach vtajemne netravili a auta jezdili treba sami aby si lidi mohli v tom plonkovem case dispat nebo udelat snidani nebo si neco precist, tak to je spus pro blaho tech lidi nez nejaka konspirace. A pokud bude sdileni aut tam jenom lepe pro vsechny, aut se bude vyrabet mene, budou vic vytizene, pohybovat se ekonomicky a rychleji.same vyhody pro lidi. Casem i s vysokym podilem enervie z obnovitelnych zdroju. Jedina tahle cesta je spravny

          1. Jsme jako maly deti. Pokud nam nekdo neco nenaridi a nebo
            Jsme jako maly deti. Pokud nam nekdo neco nenaridi a nebo nedostaneme na prdel tak sve navyky nezmenime. Zkratka doba nazrala k tomu ze to jinak nez ostre nejde. Zakazat plastovy tasky a sacky, prinutit automobilky aby sly s emisemi dolu. Prechod pres hybridy k elektrovozum, prechod co muze na CNG. Zdrazit lidem auta kludne temito technologiemi tak aby si rozmysleli zda do rodiny druhe ci treti auto a jake a nebo aby vlezli do verejny dopravy. Vyhnat aura z mest. Jediny co je blby ze nas stat v tomhle je bezzuby a nic nepredvedl a nic nepredvede. Stydim se v takovem state zit. Pro nase deti to nema zadnou budoucnost tady. Je asi nutne pracovat na tom jak se oddelit od stada a zaridit se po svem a nebo odtud zmizet. Nekam jinam kde to funguje. Takze si holt pracuju na svem. Jezdim si elektrem, buduju si ostrovni system a vzdy behem dne jedu v protismeru nez vetsina ostatnich, takze se vyhybam zacpam. Ale stejne je to obtizne se vymanit. Stoji to ale za to.

            1. Jo a ta konspiracka. Radsi trochu blbejsi elektro nez takovy
              Jo a ta konspiracka. Radsi trochu blbejsi elektro nez takovy co mi nekdo vypne na dalku. A ostrovni system komplet nezavisly nez ho mit prihackovany k sity. Prachy zadny v bance, rezervu radsi ne v penezich zakopany na zahrade spolu s kombinackama aby slo odlupovat z toho kousky. Nistota je jistota, pokud se to nekdy pisere nebo vypne

            2. Ok klidně se vzdám druhého auta do rodiny, když páni
              Ok klidně se vzdám druhého auta do rodiny, když páni politici uělají chodník, co dvacet let slibují. A začnou jezdit autobusy už když jedu do práce a budou jezdit do doby až jedu z rpcáce.

              Klidně nebudu jezdit autem do města, když bude dostatek
              práce mimo města.

              No jo, ale pokud jedete každý den proti zácpám, tak to znamená, že bydlíte v oblasti, kde lokálně je nižší hustota obyvatel a jezdíte směrem, kde není mainstream lokálního pracovního trhu, to se to pak kecá…. to můžu říkat, neznám zácpy, protože když jedu ráno do práce, tak je většina lidí ještě doma a když jedu večer z práce, tak je většina už doma.

              Hele co když se stydíte žít v takovém státě, zkuste si Čínu, Severní Koreu, nebo Kubu.

              Všechno jsou to extrémy co nic neřeší, ale může se u tom kecat u piva na Čočkina, když je teď ten nejmenovaný seriál tak populární

            3. A predstavte si, ze jsou lide, kteri nadavaji na to, ze se
              A predstavte si, ze jsou lide, kteri nadavaji na to, ze se reguluje uz temer vse, ze na vse je nejake narizeni a Vam to je malo. Jak presvedcite ty, kteri chteji, aby stat byl daleko mensi a vic veci resil trh?
              A hodne by me zajimalo, jak nazenete lidi do mhd. Za komunistu jsme zazil mhd, kde se clovek nevesel do prvniho autobusu. Po prevratu se clovek mackal pri zavirani dveri, pred deseti lety nehrozilo, ze si sednul a dnes mate o celou dobu jizdy pro sebe dve sedadla, jak je mhd prazdne. Pritom je silne dotovane. Myslite, ze by pomohlo, kdyz by bylo zdarma? Pak by nikdo nejezdil autem?
              A vsimnete si dnesnich politiku. Delaji presne to, co je popularni a zajisti jim pristi zvoleni. Pokud tam prijde nekdo, kdo jde proti vetsine (dam priklad popularni migraci, ale muzeme to zmenit na benzin 300 kc/l, nejlacinejsi auto za 2 miliony, metrak uhli za 5 tisic)), tak by lide vysli do ulic a uz by ho nikdo nikdy nezvolil a jeho nastupce by to okamzite zrusil (jako zdravotnicke poplatky).
              Jak presvedcite verejnost, aby se ji zilo hure (mela „komfort“ nekolikanasobne drazsi a jeste to prosazovala? Jako vyjimka jste super, ale je treba presvedsit masy.

              1. A to, že Vás to zabije, nebo ještě hůř, budete se dívat
                A to, že Vás to zabije, nebo ještě hůř, budete se dívat jak to zabije vaše děti, nebo vnoučata Vás (tedy ty masy) nepřesvědčí?

                Problém je v tom, že lidé pořád nechtějí věřit, že je pr*ser za dveřmi. Mnoho lidí si pořád myslí, že jich se to netýká a druhá taková vtipná filosofie je „Proč já bych měl být ten první, ať začne někdo jiný a já se možná přidám.“

                Hrozně mi to připomíná lidi, co doma roce 2002 sledovali zprávy, jak se na ně řítí povodeň, a nikdo nechtěl věřit, že zrovna jeho sklep by to zaplavilo.
                Tak teď sledujeme zprávy, kde ty nejkrizovější scénáře mluví o globální katastrofě v příští dekádě, a ti nejumírněnější do roku 2050. Oboje je v globálním měřítku povodeň za dveřmi.

                A taky mne fascinuje, kolik lidí obhajuje tu sebedestrukci ekonomikou. Proboha lidi, vždyť jsou to jen peníze. Ceny jsou jen vyjádřením potřeby dané věci. Přijde Vám absurdní aby třeba litr vody stál 1000,- Kč??? Hmm, tak si ho představte po třech dnech žízně na poušti a absurdita je ta tam, že? Rád je dáte a bez váhání.

                Moje babička, celý život pila vodu ze studny co měla na zahradě, a absolutně nemohla pochopit proč máme do baráku zavedou nějakou trubku ze které nám teče voda za kterou platíme, a dokonce si občas koupíme 1,5l vody za 10,- kč to pro ní byla naprosto sci-fi představa.
                Tak aby jsme si třeba za 15 let nekupovali vzduch. Že je to dnes divná představa? No pro ní ta balená voda byla taky. Chcete skutečně dojít do situace, že to co bude venku za okny bude nedýchatelné, a vy si budete domu objednávat dýchatelný vzduch v tlakových lahvích? A pak Vám nějaký konglomerát řekne, hmm, včera stál vzduch na hodinu dýchání 10,- korun, a dnes už je to 15,- zaplať nebo se udus a klidně můžeš v sedadle ve svém luxusním autě s obsahem 2,6 litru TDI.
                Tam chcete dojít? Nestálo by za to, se toho komfortu o kterém mluvíte vzdát a s trochou dobrovolné skromnosti přežít?

                1. Ale mne by nevadilo, kdyz by bylo uhli a ropa tak drahe. Mi
                  Ale mne by nevadilo, kdyz by bylo uhli a ropa tak drahe. Mi sousede topi uhlim a je to des, leze ten smrad i do baraku. I presto by se ale melo udelat k tak dramatickemu zdrazeni neekologickeho spalovani zvyhodneni zavedeni toho ekologickeho (kotlikova dotace pouze na TC s vyssi dotacni castkou, aby byla navratnost zmeny (z puvodni ceny uhli) v 5ti letech) a pak na ekologictejsi auta (hlavne zvyhodnit i ojetiny). Pokud bych byl v parlamentu (nemam tu ambici), tak bych toto prosazoval. Je mi jasne, ze takovy politk by nenasel podporu a okamzite by skoncil.

                  Ja se ani nedivim, ze na to lidi neslysi, vzdy existuje tolik uznavanych lidi a tolik materialu, ze CO2 neni problem a ze lide za zmenu klimati nemuzou, takze se stejne musi prizpusobit az nasledkum a neresit priciny. Ja jsem presvedcen, ze covek za zmenu klimatu muze. A jiste si vzpominate na krasne lesy v Krusnohori po kyselych destich za komunistu. Aspon ze se toto zlepsilo, ale jde to pomalu.

                  A ano, sve mame nevysvetlim, ze tridit odpad musi zacit ona a nerikat, ze nikdo jiny v ulici netridi a dokud vschni nebudou, tak nebude i ona, ze nema zadny vliv. Ano, jednotlivec zadny vliv nema, ale vsichni obrovsky.

                  Ja dodnes nechapu nakupovani balene vody a udelal jsem to jen asi jednou v zivote, kdy mi nestacily na brigade na stavbe 4 litry vlastni donesene z domu. Je to dle me o tom, ze lide nejsou ochotni planovat, jakou budou mit za den potrebu a nebudou u zdroje vody kohoutkove pitne. Uplne stejne mi (nasi rodine) staci nakupovat jednou za 14 dni (nemame v miste obchod, tak se nakupje jen kdyz je cesta do mesta), staci jen umet planovat a myslet na par dni dopredu.

                  Nechci dojit do doby hermetickych domu a nakupovani vzduchu, proto se snazim vysvetlovat svemu okoli, co hrozi a jak by s melo chovat, ale jsem vsem k smichu (coz me neodrazuje). Vezte, ze ten, kdo se ted uskromnuje a dfela neco pro ostatni, neprezije 🙂

    2. Myslím, že hybrid u dálkových kamiónů velkou úsporu
      Myslím, že hybrid u dálkových kamiónů velkou úsporu nepřinese. Městský autobus, který se neustále rozjíždí a zastavuje uspoří max 30%. U těch kamiónů v závislosti na terénu podle mě třeba do 5% za cenu velké pořizovací ceny a velkého navýšení hmotnosti.

      1. To závisí na tom, jaký hybrid použijete. Když to bude
        To závisí na tom, jaký hybrid použijete. Když to bude mild hybrid, tak asi těch 5%, pokud sériový s pořádnou baterií a alektromotory, tak můžete výrazně zvýšit účinnost (cca 5-10%) a zlepšit emise, ale při rekuperaci ušetříte také dost. Tipoval bych tak 20-25%. Vzpomeňte si, jak se kamiony na dálnici plouží do kopce. Asi i tohle by tím odpadlo, budou mít lepší výkon při nižší rychlosti.

        1. Já myslím, že problém je právě to, že ten kopec, do
          Já myslím, že problém je právě to, že ten kopec, do kterého se plouži a ze kterého pak sjíždí je dlouhý. Oproti tomu městskému autobusu potřebuje uložit mnohem víc energie, protože potřebuje rekuperovat delší trasu. Představte si třeba D5- Loděnice, Beroun… A to nemluvím o Brenneru.
          Ten kamión má oproti autobusu asi 4x vyšší hmotnost. Ten autobus stojí 10mega, oproti 5mega za dieselový.
          Myslím si, že hybridní kamión, který by ušetřil 20-25% by stál trojnásobek a měl by o třetinu menší užitečnou hmotnost.

          1. Ono to nebude tak zlé. Všechno to jsou odhady, s cenou se
            Ono to nebude tak zlé. Všechno to jsou odhady, s cenou se dá dost pohnout podle toho, jak se bude dařit optimalizovat výrobu, ale vzhledem k tomu, že se to používá už hodně dlouho i na dráze (diselelektrické lokomotivy), tak bych řekl, že to půjde dobře. S Diesely je ten problém, že se to začne vyplácet až od určité velikosti, no a s hybridy vzhledem ke složitosti a větší hmotnosti, je to podobné. Kamion, který za sebou tahá několik tun zvládne, když má motor a příslušenství o pár set kilo těžší. A proto si myslím, že kamiony už jsou za onou pomyslnou hranou.

Napsat komentář