General Motors uvažuje o hybridní Corvette

Chevrolet Corvette patří mezi klasická americká sportovní auta. I když byla Corvette desítky let synonymem pro sportovní výkon bez ohledu na spotřebu, v dnešní době se bezohledný sportovní výkon již nenosí. General Motors (GM) proto v duchu moderní doby vážně uvažuje o vývoji hybridní verze Chevrolet Corvette.

Chevrolett Corvete C7 Stingray
foto: GM

První sportovní automobily Chevrolet Corvette z roku 1953 nabízely šestiválcový motor o objemu 3,9 l a výkonu 112 kW (150 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládla první Corvette C1 za 11,5 sekundy.

Nejnovější sedmá generace Chevrolet Corvette C7 Stingray (pro rok 2014) je však moderní sportovní auto se vším všudy. Sedmičkovou řadu pohání osmiválcový motor 6,2 l o výkonu 343 kW (466 koní). Pozoruhodná je spotřeba. V kombinovaném cyklu pouze 9 litrů na sto kilometrů.

I přes nízkou spotřebu se Chevrolet Corvette musí mít na pozoru. V Evropě se rodí nebezpečná konkurence, především ve formě hybridního sportovního auta BMW i8. Německý sporťák nabídne výkon 266 kW (362 koní) při udávané spotřebě pouze 2,5 litrů na sto kilometrů.

Na hybridním sportovním vozu pracuje také německá automobilka Audi, která před pár dny představila hybridní koncept Sport Quattro. Hybridní pohonná jednotka má poskytnout výkon 522 kW (710 koní). Hybridní Audi zrychlí na stovku za 3,7 sekundy a zastaví se až na hodnotě 305 km/h.

Dalším důvodem použití hybridního pohonu v americké legendě, může být pověst Corvette jako „hračky starých mužů“. V roce 2012 bylo 46 % nových majitelů Corvette starších 55 let. Moderní a ekologická hybridní technologie tak může oslovit širší věkové spektrum zákazníků.

„Nesmějte se… ve skutečnosti si myslím, že to je velmi dobrý nápad,“ říká o hybridní Corvettě Mark Reuss, generální ředitel GM. „Myslím si, že (hybridní Corvette – pozn. redakce) je to opravdu zajímavé. Podle mého bychom vytvořili potřebné technické kapacity (hybridní technologie – pozn. redakce) v naší továrně a lidem by se to líbilo.“

Média zatím spekulují o druhu hybridního systému, který GM v Corvette použije. Podle západních médií spíše než plnohodnotný hybrid připadají v úvahu „okleštěné“ hybridní systémy.

První v úvahu připadá systém rekuperace kinetické energie KERS, jenž se používá u vozů Formule 1. KERS ukládá při brždění energii ve formě mechanické energie v setrvačníku nebo jako elektrickou energii v akumulátorech nebo kondenzátorech. Uloženou energii lze pak využít k několika sekundovému zrychlení vozu.

Další možností je použití „mikro hybridního systému“ E-Assist od GM. Jde v podstatě o pomocný elektrický pohon o výkonu 15 koní napojený na 0,5 kWh baterii. Elektromotor/generátor nahrazuje alternátor a je připojen k motoru prostřednictvím řemenu.

Baterie se nabijí díky rekuperací energie při brždění. Energie z baterie je pak využitá pro elektronický posilovač řízení a pro elektromotor, který pomáhá hlavnímu spalovacímu motoru. Výsledkem je až o 25 % nižší spotřeba paliva.

Napsat komentář