StreetScooter: elektrická dodávka pro německou poštu

StreetScooter je speciálně určená pro poštovní a expediční firmy. Německá pošta (Deutsche Post) plánuje do konce roku nakoupit několik desítek StreetScooter. Pokud se v provozu osvědčí, němečtí pošťáčtí se mohou v dalších letech těšit na další dodávky StreetScooter.

Poštovní elektrická dodávka StreetScooter
foto: Deutsche Post

Původ StreetScooter můžeme vysledovat na konec roku 2011, kdy Německá pošta ve spolupráci s univerzitou RWTH Aachen a dalšími 30 evropskými společnostmi začala pracovat na novém .

Cena byla tehdy nastavena na neuvěřitelných 5000 euro. Automobil byl již od počátku navrhován pro expediční a poštovní firmy, takže si konstruktéři mohli dovolit celou konstrukci zjednodušit.

StreetScooter například pohání pouze 30kW elektromotor (případně 45kW), který dovoluje maximální rychlost 85 km/h. Dostatečné parametry po okresní nebo městské popojíždění s poštou.

První prototyp vozidla StreetScooter vyjel na silnici v listopadu 2012. Nyní, téměř po roce, vůz homologovala pro provoz na evropských komunikacích certifikační agentura DEKRA.

Německá pošta bude elektrická
video: YouTube

„StreetScooter není jen ekologický a tichý automobil, ale je především konstruován v souladu s každodenními požadavky pošty, čímž dokonalé odpovídá naším potřebám,“ říká Jürgen Gerdes, člen představenstva poštovní divize Deutsche Post.

Německá pošta chce v první vlně do konce roku nakoupit 50 vozidel StreetScooter. Třicet vozidel bude umístěno ve městě Bonn, dalších dvacet po celém Německu. Po otestování provozní efektivity elektrických dodávek pak pošta případně přistoupí k nákupu dalších vozidel StreetScooter.

Teoreticky dokáže StreetScooter ujet na jedno nabití až 120 kilometrů. V reálném provozu se však počítá s dojezdem pouze 80 kilometrů, neboť automobil ve službě musí absolvovat až 200 zastávek.

Každé zastavení a rozjezd samozřejmě spotřebovává drahocennou energii z baterií. Přesto Deutsche Post ve svém prohlášení uvedla, že elektromobily jsou ideální pro provoz s častými zastávkami.

Kromě elektrických dodávek StreetScooter, v Německá pošta rovněž testuje flotilu elektromobilů Renault, Mercedes nebo nákladních vozů Iveco. Navíc němečtí pošťáčtí využívají pro rozvoz pošty desítky .

Celá skupina Deutsche Post, kde mimo jiné patří i expediční služba DHL, má v současné době ve své flotile 8500 automobilů s alternativním pohonem – od , přes až po . Cílem Německé pošty je více se soustředit na elektromobily a tím snížit emise CO2 své flotily automobilů do roku 2020 o 30 % (oproti roku 2007).

13 Comments on “StreetScooter: elektrická dodávka pro německou poštu”

    1. Na streetscooter.eu
      Na streetscooter.eu píšou:
      Asynchronní elektromotor 30/45kW (trvalý/špičkový)
      Baterie LiFePo4
      vestavěná nabíječka 230V

      Elektrododávka za 130 tisíc, v provedení osobní elektromobil maximálně 180 tisíc; k tomu LiFePo baterie zajišťující dojezd minimálně 120km za 105 tisíc a máme tu moderní (žádný komutátorový motor a starý NiCd/NiMH aku) elektromobil pod 350 tisíc.

      Tak sem s ním!

  1. Nápad dobrý, ale nezlobte
    Nápad dobrý, ale nezlobte se na mě. VITO E-cell má dojezd 160km, reálně tak 100km, je nižší, tudíž má nižší jízdní odpor. Proč vyvíjet podobnou „kraksnu“ s malým dojezdem?

    80km pro poštu je žalostně málo.

    Pro příklad: centrální depo PPL Brno mám 2,5km od baráku. Dvě sídliště, jímž je depo skoro součástí zaberou pickupu dvě kola a najede čistě v terénu 60km. Dovedete si představit, že by vůz měl nájezdové km z Líšně do Bohunic kde by rozvážel? Nebo i do Centra? (podotýkám jenom 30km by vůz najel tam a zpět. Co pojíždky na místě?)
    Všeobecně po Brně dodávka při rozvozu najede z depa do depa cca 130-160 kilometrů v městském provozu. A to jsme v Brně. Co takhle Praha, Hamburg, Frankfurt, Kolín a podobná „malá“ města.

    1. 80km málo? Protože, za
      80km málo? Protože, za púosledních 20let udělali reorganiozaci a tedy vše centralizovali na 2-3 místa v republice?

      Promiňte, ale to ukazuje na blbě zvolenou strategii rozvoje firmy z doby 15 let nazpět, ne že to NEJDE. Holt se budou muset vrátit k rozděleníé oblastí jaká byla před x lety a pak odpadne problém 80km je málo.

      Bylo normální mít centrální místa, kde byla dráha (nákladní nádraží myslím žižkov či kde to bylo) fungovalo dobře a na silnicích nebylo tolik kamionů, pak přišli lidé co chtěli privatizovat (i na západě) a najednou to nebylo rentabilní.

      Sorry, ale vaše argumentace „my máme jedno místo odkud musíme vše dělat“ je právě argumentace neschopných managerů co to dovedli tam kde toje. Osobně to vidím, lze to, ale musíme si přiznat, že se musí změnit systém organizace a říci si, že centralizace za každoucenu je stejně špatná jako absolutní decentralizace. Obojí znamená bohužel přiznání chyby, což dnešní manager neudělá, bo si myslí, že přiznání chyby je selhání (i když pravda je pravý opak)…

      P.S. hlavníá pošta v Brně byla centrálním rozdělením právě protože byla vedle dráhy. Dnes je u dálnice, takže se MUSÍ najezdit x motohodin auty, protože někdo „myslel“ a potvrdil pravidlo myslet znamená hov… vědět.

Napsat komentář