Resolution – nová dimenze solárního auta

Počátkem října se v Austrálií uskuteční nejprestižnější závod solárních automobilů, World Solar Challenge. Vysokoškolské týmy z celého světa předvedou svůj um na 3000 kilometrů dlouhé trati spojující sever a jih Austrálie. O výhru usilují také studenti z Cambridžské univerzity ze svým netradičním solárním automobilem Resolution (Řešení).

Solární auto Resolution
foto: Cambridge University

Pokud se podivujete nad poněkud zvláštním jménem „Řešení“ tak vězte, že studenti se nechali inspirovat slavnou britskou námořní historií. V roce 1770 byla na vodu spuštěna plachetnice HMS Resolution, které velel legendární kapitán James Cook. HMS Resulution byla mimo jiné první loď, které podařilo proplout jižním polárním kruhem.

Solární auto již samo o sobě není zrovna tradiční automobil. Resolution (Řešení) však drží oproti jiným solárním vozidlům jeden technický trumf. Solární články vozidla Resolution se dokáží v průběhu dne natáčet přímo slunci. Výsledkem je o 20 % více vyrobené elektrické energie než mají klasické solární automobily.

Solární auto Resolution

Všimněte si výklopných solárních panelů pod zadním průhledným krytem
foto: Cambridge University

Výkyvné solární panely jsou uloženy v zádní části vozidla. Aby se nenarušovala aerodynamická čistota auta, jsou panely schovaný pod průhledným kapkovitým krytem. Tým neuveřejnil, zda se naklápění děje automaticky.

Avšak z důvodu úspory hmotnosti a elektrické energie se o natáčení panelů s největší pravděpodobnosti stará řidič pomocí nějakého mechanického převodu.

Studenti z Cambridge představují solární autor Resolution
video: YouTube

Využití naklápěcích solárních panelů má ještě jednu výhodu. Auto může být menší, lehčí a také precizně aerodynamicky tvarováno. Klasické „deskové“ solární automobily musejí mít mnohem větší plochu solárních panelů (větší váha, rozměry). Jejich tvar je tak kompromisem mezi ideální aerodynamikou a dostatečnou plochou solárních panelů.

Resolution má rovněž na palubě „inteligentní tempomant“. Palubní počítač sleduje informace o počasí (slunce), o dopravě či stavu baterie. Pomocí chytrých algoritmů pak řidiči navrhuje optimální styl jízdy. Z konstrukčního hlediska je zajímavé (ale logické) umístění elektromotorů přímo do kol. Tým z Cambridge tak eliminuje nutnost použití těžké transmise.

Auto měří na délku 5 metrů, šířku 0,8 m a výšku 1,1 m. Kokpit vozidla je však tak malý, že maximální výška řidiče může být 1,6 metrů. Podle týmu jsou minimalistické rozměry nutné k zachování optimálních jízdních vlastností. Zdá se, že to funguje neboť největší rychlost tohoto 120kg těžkého vozidla je 140 km/h.

Napsat komentář