Praha chystá nové možnosti placení za hromadnou dopravu, Lítačkou půjde platit za nabíjení

Pražané už dva roky využívají jako jízdní doklad kartu Lítačka, která nahradila Opencard. Od léta budou mít navíc cestující další možnosti, jak za jízdné v hromadné dopravě platit.

Iniciativa Smart Prague chce obyvatelům hlavního města příjemnit život – mimo jiné i rozšířením možností placení za hromadnou dopravu.
foto: Lítačka

Vydávání karet Lítačka bylo spuštěno 1. března 2016. Náklady na pořízení nového systému Lítačky, který spravuje městská firma Operátor ICT, se pohybovaly na úrovni 5 % v porovnání s pořizovací cenou Opencard. Pořizovací náklady na systém Lítačky byly 8,2 milionu Kč.

Dramaticky také město šetří na provozu systému, který je o polovinu levnější než u Opencard. Průměrné měsíční náklady Lítačky činí 3,7 milionu Kč. Hlavní výhodou Lítačky je nepochybně fakt, že město má celý systém pod svou kontrolou, je jeho provozovatelem, a proto se nemohou opakovat problémy s vydáváním karet a licencemi, které doprovázely v minulosti Opencard.

Držitelů karet Lítačka přibývá, v současnosti nosí v peněžence zelenou kartu již 620 tisíc osob. Doposud si vyměnilo Opencard za Lítačku půl milionu cestujících. Karet Opencard v oběhu tedy ubývá, aktuálně tuto kartu využívá 230 tisíc cestujících.

Lítačku kromě městské hromadné dopravy využijí její držitelé také pro půjčování knih v Městské knihovně v Praze. V současné době si na Lítačku půjčuje knihy zhruba čtvrtina čtenářů. Majitelé karty mohou využít také další výhody v podobě slevového programu. Kde slevu uplatnit, se zájemci dozvědí na webu.

Slevy se vztahují například na vstupy do pražských památek, jako je Lobkowiczký palác, Muzeum Karlova mostu či Staroměstská radnice. Velmi oblíbená mezi veřejností je také sleva na vstup do pražské ZOO, kde ji za minulý rok využilo téměř 6 400 návštěvníků. Slevový program se neustále rozšiřuje, aby nabízel majitelům Lítačky stále více novinek a zajímavostí pro volný čas.

„Od prvních dnů existence Lítačky jsme slibovali, že postupem času budou přidávány další funkcionality. Ten čas právě nastal. Testujeme pilotní provoz projektu Lítačka do škol. Žáci díky tomu mohou nosit po kapsách jen jednu kartu místo dalších čipů pro školní systémy,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová.

Žáci mohou použít Lítačku třeba jako bezpečnou kartu pro vstup do budovy, jako kartu na oběd nebo do školního bufetu, pro přístup k tiskárnám a dalším službám školy. Mohou na ní mít nahrané kapesné, a učit se tak hospodařit s vlastními penězi. Se školní Lítačkou navíc ušetří čas i rodiče.

Nebudou muset chodit zařizovat kartu do Škodova paláce, vše vyřeší z pohodlí domova. Děti domů přinesou k podpisu pouze žádost o vydání Lítačky, které bude zajišťovat škola. Pilotní projekt Lítačky do škol byl spuštěn v prosinci 2017 na škole v Praze 13. Nyní se připravuje připojení dalších pražských škol.

Rozvoj Lítačky je plánován také v oblasti elektromobility. V budoucnu budou moci řidiči elektromobilů využívat Lítačku při nabíjení svých vozů u veřejných nabíjecích stanic. Praha začne stavět infrastrukturu pro nabíjecí stanice.

Virtuální Lítačka: Od poloviny roku platba nejen přes mobilní aplikaci

V rámci modernizace veřejné dopravy, jež je jednou ze stavebních kamenů koncepce Smart Prague, se chystají další novinky. V průběhu letošního léta bude spuštěn nový systém nákupu jízdného pro celý systém Pražské integrované dopravy.

Kromě Lítačky budou moci cestující využít pro odbavování ve veřejné dopravě běžnou platební kartu používanou v České republice či například IN kartu Českých drah a v budoucnu i další partnerské karty.

Nákup jízdenek bude možný také přes mobilní aplikaci, ve které si zároveň uživatelé vyhledají aktuální spoj a budou informováni o zpožděních a výlukách. Možnost platby jízdného přes Lítačku, SMS a papírové lístky zůstane zachována.

Virtuální Lítačka přinese cestujícím také nový uživatelsky přívětivý e-shop, kde se zakoupený kupón rovnou aktivuje, tudíž nebude nutné chodit k validátorům v metru.

„V souladu s ideou chytrého města, kterou jsme si vytyčili ve Smart Prague koncepci, tvoříme novou komunikační platformu v rámci Prahy a jejího okolí. Naším cílem je pohodlnější život Pražanů, ale i obyvatel Středočeského kraje. Část regionů Středočeského kraje bude do nového systému integrována postupně, což znamená, že ti, co dojíždějí do Prahy za prací nebo zábavou, budou konečně využívat jeden systém platby pro celou cestu. Systém zahrne také železniční spojení,“ doplnil generální ředitel společnosti Operátor ICT Michal Fišer.

tisková zpráva

36 Comments on “Praha chystá nové možnosti placení za hromadnou dopravu, Lítačkou půjde platit za nabíjení”

  1. Nebudou muset chodit zařizovat kartu do Škodova paláce,
    Nebudou muset chodit zařizovat kartu do Škodova paláce, vše vyřeší z pohodlí domova. Děti domů přinesou k podpisu pouze žádost o vydání Lítačky, které bude zajišťovat škola.

    Je fajn, že nějaký úřad vymyslí kartičku a pak to hodí na hrb škole a dětem dá do ruky papír k podepsání. To jako v 21.století nešlo vymyslet jinak??

    1. Jednak to má být až za 2 roky a jednak to smysl pro PHEV
      Jednak to má být až za 2 roky a jednak to smysl pro PHEV (HEV) nedává, protože na dálnici naopak se baterie využívá velmi málo, takže 3 litrové motory budou brázdit dálnice zdarma, v té době bude už hybridů na silnících odhadem sto tisíc, protože prodeje stoupají mnohem více než u benzínu, u dieslu naopak poměrně rychle klesají.

  2. off
    Srážka s realitou: na e-Golfa za 36 355 $ se v USA

    off

    Srážka s realitou: na e-Golfa za 36 355 $ se v USA čeká 12-18 měsíců. Kompliance car jako prase. :)))) A to si vemte že je v prodeji jen v 11 CARB státech USA a třeba VW dýler v Chicagu ho ani v životě neviděl 😀 Ale mediální masírka vo budoucích elektrickejch VW nepřestává. Ještě musej prodat spousty spalováků :)))
    To už se dřív dočkáte M3 :)))

    1. Na nového eGolfa se silnější baterkou je to v ČR
      Na nového eGolfa se silnější baterkou je to v ČR podobné, narazily hlavně firmy, které si myslely, že bude jednoduché obměnit koncernovou naftovou flotilu za koncernovou elektrickou, když jsou teď pro podnikatele ty dotace. Nebude.

      Paradoxně je k dispozici docela velké množství nových a zánovních eGolfů a eUPů se slabými bateriemi v rámci operativního leasingu, k odběru ihned. Např. https://www.trendpark.cz/pronajem/vw-e-golf-dojezd-az-140-km/ nebo https://www.trendpark.cz/pronajem/vw-e-up-dojezd-az-120-km/ za zajímavé ceny vč.DPH.

      1. Vy nejakou ceskou firmu co chce obmenit diesely elektromobily
        Vy nejakou ceskou firmu co chce obmenit diesely elektromobily znate? Myslim, ze jich vskutku mnoho nebude. Firma si poridi diesel, kdyz ma dostatecny najezd km, coz elektromobil v soucasne dobe nenahradi ani omylem. Zamestnanec obecne neni nadsenec, aby cekal na dobijeni a po tu dobu jej firma musi platit. Mozna par kousku pro CEO, ale masivne tak leda nemecka posta, ale ta to resi jinak.

        1. Mnoho jich sice není, to máte pravdu, ale i těch málo
          Mnoho jich sice není, to máte pravdu, ale i těch málo musí čekat. A zapomeňte na omezený dojezd a čekání na nabíjení. Auta s baterkami 30kWh+ už vyhoví spoustě firemních flotil. Nehledě na noční nabíjení, kdy je ráno pokaždé plná. Nebo nabíjení v rámci tras v 10-20 minut, protože nikdy nedojíždějí s prázdnou.
          Elektromobily uživí i instituce, ale tam jsou někdy až legrační důvody, proč to nejde. Třeba i ekonomické, kdy sice vrážejí spoustu peněz do spalováku na jeho naprosto nevhodný provoz pouze po městě při rozvozu jídel a svozu pošty, ale ton rozvoz ji refunduje MPSV, takže kromě pohodlí řidičky, kraválu a smradu vlastně není co řešit. A to MPSV nezajímá. Bohužel.

          1. V nekterých flotilách asi jo, ale musí jezdit prakticky
            V nekterých flotilách asi jo, ale musí jezdit prakticky výhradně po městě. Já znám jen flotily velkých obchodních firmy (počet aut 400+) a pro ně by to mohlo začínat na 60 kWh a končit na 120 kWh, záleží na pozici člověka. Řada obchodníků má nájezdy kolem 50 tis. km ročně a auto k dipozici domů (kde ani nemají nabíjení). S těmi co jsem mluvil, tak se jim EV líbí, ale nechtěli by to, přijde jim to nabíjení obtěžující, nehledě na to, že často netuší, kolik toho ten den najedou a občas by potřebovali nenadále pokračovat z místa, kde není rychlonabíjení dalších 200km. Dnes jsou EV 30 kWh skvělé pro servisní techniky, rozvoz malého zboží, služby apod. ideální po městě, tady je jednoznačně jejich místo.

  3. Na Lítačce je vidět, jakou blbost dokáží vymyslet
    Na Lítačce je vidět, jakou blbost dokáží vymyslet radní, systém, která Prahu bude stat 600-700 milionů za 10 let provozu, přitom systém platebních karet by stál řádově méně a je naprosto univerzální, viz Ostrava. Ano poplatky bankám jsou, ale oproti ostatním nákladům, na kterou se karty používají jsou minimální.

                1. EVmapa jede buď přes přednabitý kredit, nebo umožňuje
                  EVmapa jede buď přes přednabitý kredit, nebo umožňuje jednorázovou platbu přes platební bránu. Platební terminál není třeba.

                2. My jsme ale neřešily platební terminál v souvislosti s
                  My jsme ale neřešily platební terminál v souvislosti s evmapou… Řešily jsme transakční náklady v případě použití terminálu, nebo evmapy.

                3. To je mi jasné. Chtěl jsem jen podotknout, že mít fyzicky
                  To je mi jasné. Chtěl jsem jen podotknout, že mít fyzicky platební terminál na stojanu je o jiných poplatcích, než to realizovat přes platební bránu, tj. pouze softwarově. Ovšem podle toho, co jste psal výše o celkovém poplatku 0,9% za transakci přes platební terminál ten rozdíl nemusí být tak zásadní, jak jsem se původně domníval.

          1. Pokud vím, tak poplatky za platbu kartou sestávají ze 3
            Pokud vím, tak poplatky za platbu kartou sestávají ze 3 částí:
            1) poplatek vydavateli karty (moje banka) – obvykle 0,3%
            2) poplatek karetní asociaci (Visa, Mastercard apod.) – taky 0,3%
            3) poplatek poskytovateli terminálu (ČSOB, UCB, KB, ČS, Moneta) – bývalo kolem 2-3%, ale aktuálně to může být méně.

            Těch 0,9% je součet všech tří nebo je to jen za terminál? Pokud B) je správně, kolik % je to celkem?

              1. V tom článku je jasně popsáno, že jde o poplatky mezi
                V tom článku je jasně popsáno, že jde o poplatky mezi bankou a obchodníkem. Ale je tam i napsáno, že se k tomu přičítají ještě dva další poplatky, takže 0,9 % je asi docela dobrý výsledek. Správně by vám to banka měla rozpočítat, ale z pochopitelných důvodů to mrchy nedělají.

                1. Z článku jsem pochopil, že regulace se týká pouze
                  Z článku jsem pochopil, že regulace se týká pouze poplatku mezi obchodníkem a bankou, která vydala platební kartu. Poplatků karetní asociaci a bance, která vydala terminál se tato regulace netýká.
                  0,9% je vydupaných (pod pohrůžkou odejití k jiné bance), běžně se malý obchodník pod 1% nedostane.

Napsat komentář