Bosch nakonec nebude investovat do vlastní výroby bateriových článků

Na konci minulého roku jsme psali, že Bosch zvažuje investici €20 mld. do výroby bateriových článků. Zvažoval a uvážil, že do toho nepůjde. Naopak se zbaví dokonce i vlastního vývoje baterií.

Výroba baterií se stane klíčovým průmyslovým odvětvím příštích dekád. Bosch se ale účastnit nechce. Je to prý moc velké riziko.
foto: Bosch

Když v září 2015 kupoval Bosch společnost Seeo, zabývající se vývojem solid-state baterií, zdálo se, že má skutečný zájem se ve výrobě a vývoji pokročilých li-ion baterií angažovat. Firma dokonce slibovala 50kWh baterii o hmotnost pouze 190 kg.

Nedávno oznámený zvažovaný plán počítal s tím, že by Bosch mohl do roku 2030 vybudovat až 200 GWh výrobních kapacit. Dostal by se tím na roveň dnešním největším hráčům jako je LG Chem, Samsung SDI nebo Panasonic.

Nic z toho se ale nakonec neuskuteční. Dr. Rolf Bulander za Bosch věc okomentoval slovy: „Pro Bosch je důležité technicky rozumět článkům. Nemusíme je sami vyrábět.“ Důvod je prý příliš vysoké riziko takového byznysu.

A co víc, Seeo chystá Bosch k odprodeji a rozpouští rovněž vlastní joint-venture Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG (LEAP). I přesto se chce ale Bosch stát „lídrem na trhu elektromobility od roku 2020“ s tím, že se zaměří na jiné komponenty elektrického pohonného systému.

Německá společnost Bosch je dnes největším dodavatelem automobilových součástek na světě. Škoda, že právě baterie považuje za příliš velké riziko. Bezesporu se ho totiž nebudou bát jiní.

Electrek.co

47 Comments on “Bosch nakonec nebude investovat do vlastní výroby bateriových článků”

  1. cituji: „Důvod je prý příliš vysoké riziko takového
    cituji: „Důvod je prý příliš vysoké riziko takového byznysu.“ naprosty souhlas. pravdepodobnost, ze se objevi konkurencni technologie li-ion bateriim, kuli ktere prijdete o investice je neporovnatelne vyssi, nez pravdepodobnost, ze bude zmarena investice do spalovaciho motoru. dokonce ani ty nenavidene diesely nejsou na tom tak tragicky jak se tady prezentuje. navic v pripade bosh-e investice do ostatni elektroniky kolem nejen motoru, ale vozu obecne. toto rozhodnuti bosh-e je z pozice jeho byznysu spravne.

  2. off
    Upřesnění z německe Saské elektroskupiny, e-Golfů se

    off

    Upřesnění z německe Saské elektroskupiny, e-Golfů se vyrábí 85 ve Vlkohradu + 35 ve skleníku v Drážďanech, což je celkem 120 kusů za den. Po navýšení to bude 85 + 70 = 155 ks / den. Zdrojem info je zaměstnanec skleníku.

    Es waren bislang 85 e-Golf aus Wolfsburg + 35 e-Golf aus der Gläsernen Manufaktur. Also 120 e-Golf täglich. Nun wird aufgestockt auf 155 Fahrzeuge (85 Wolfsburg + 70 Dresden). Die Aussage stammt direkt von Mitarbeitern der Gläsernen Manufaktur.

  3. off
    Elektrickej jaguár je venku. Cena v ČR je od od 2 039

    off

    Elektrickej jaguár je venku. Cena v ČR je od od 2 039 092 Kč s DPH.
    Baterka 90 kWh. Bez síťě nabíječek.
    Dojezd až 480 km dle WLTP

    „Osmiletá záruka na baterii je omezena na 160.000 km a 70% kvalitu stavu. Záruka na celý vůz je 3 roky nebo do ujetí 100.000 km.“
    https://www.autorevue.cz/jaguar-i-pace-oficialne-vcetne-ceske-ceny-od-konceptu-k-nerozeznani-zeneva-2018

    Uvedení + hodina vysvětlování.
    https://www.youtube.com/watch?v=gpyh-4q661g

    Tak vítej a hodně štastných kilometrů kočko!

  4. Tady v clanku moc informaci nenajdeme. Jinde jsem cetl, ze
    Tady v clanku moc informaci nenajdeme. Jinde jsem cetl, ze cena clanku se sklada ze 75% suroviny a pouze 25% vyroba. To znamena, ze prostor pro marzi je hodne maly a surovinove riziko je jaksi znacne. Takze pokud by cena klesla na 100USD/kWh, tak by vyrobni naklady byly 25USD/kWh a v tom by se musel najit zisk aspon 15USD/kWh. Predstavovalo by to 15% rentabilita z trzeb. To se ale nepodari. Bosch neni zadna mlada drava firma, jsou to paprdove a tam je riziko nepopularni. Ten job musi udelat nekdo jiny s Venture-Capital.

  5. Tak teda offtopic:
    Tak mě napadá – myslíte že soudy

    Tak teda offtopic:
    Tak mě napadá – myslíte že soudy donutí Teslu vracet love u dnes vyráběných T3 pokud ten lvl5 co si lidi koupili nikdy mít nebude? Zatím se o tom asi nemluví,ale zajímalo by mě kdy s tím může dojít uživatelům trpělivost a právníci to už vyhodnotí na podání žaloby. Vím že deadline asi neexistuje, přesto nějak to musejí mít ošetřeno. Sami přeci ví že bez lidaru a výkonnějšího HW jsou nahraní a hrabání se s jednou kamerou z osmi je navěky nespasí.

      1. čo súdy je nepodstatné.
        z hľadiska občana je podstatná

        čo súdy je nepodstatné.
        z hľadiska občana je podstatná požiadavka žiť v čistom, neškodnom prostredí. a za to je zodpovedná VLÁDA. tá cestou ministerstva vydala súhlasné stanovisko s prevádzkou motorov, ktoré ani nespĺňajú limity o dva stupne NIŽŠIE.
        vedľa toho miestna samospráva nekoná v znižovaní POLIETAVÉHO PRACHU, ktroý rovnako prevyšuje limity. a to stačí POZAMETAŤ!

        čo tak občianska nespokojnosť s následným MAJDANOM?

  6. Jestli EU nutně potřebuje úplně vlastní výrobu, tak ať
    Jestli EU nutně potřebuje úplně vlastní výrobu, tak ať narve třeba miliardové dotace do české HE3DA, jiným budou stačit běžné výrobny LG a Samsungu v Polsku a Maďarsku.

    Ale mám pocit, že hlavní rozpočtovou prioritou EU se teď stává zachraňování líných černoušků z Afriky, a tady jim ekologicky náročně zajišťovat zdarma drahé bydlení a topení.

    1. No ty ses potentočkoval v kině!!! HEDA smrdí šméčkem na
      No ty ses potentočkoval v kině!!! HEDA smrdí šméčkem na 100 honů, maj tam hochštaplera a ty ještě do nich chceš cpát naše peníze? Nacpi si tam svoje! HEDA je tak moc perspektivní, že je nikdo nechce koupit a nakonec je ještě budem platit v nějaký arbitráži.

  7. To vypadá, že ty solid-state baterky jsou zase podobný
    To vypadá, že ty solid-state baterky jsou zase podobný zaklínadlo jako byly OLED obrazovky. Úžasný přislib, Next Big Thing, už to brzo bude a v reálu furt nic a nástup se odkládá na buhví kdy. Jen tim plněj média a vytvářej hype. 😀

    1. Proto je dobře že bublina praskla. Možná by se chtělo
      Proto je dobře že bublina praskla. Možná by se chtělo Muska optat zda už je nějaká technologie na urovni 4 z pětkové stupnice co si interně zavedli. Před cca 2 lety uváděl že nejblíž se patlalové co je oslovili dostali na 3ku. Typuju HE3DA dostala 0.

    2. Hlavně jde o to, že do ničeho jiného než tohoto velkého
      Hlavně jde o to, že do ničeho jiného než tohoto velkého rizika, které ale skutečně může dopadnout jako OLED nemá cenu investovat, protože v normálních baterkách pro auta už vše zabrali Japonci a Korejci, EU by měla šanci jen kdyby pžímo do továren narvala miliardy jako Čína, ale to moc neumí a hlavně ty miliardy ani nemá, podobný projekt Airbus v minulosti dělali samotné velké státy Evropy a projekt EU to vlastně vůbec nebyl.

      EU by tak maximálně excelentně zvládla zainvestovat do nových předpisů, aby poloviny vědců na výzkumu nových baterek byla ženského nedo trans pohlaví a podle kvót se povinně střídali u kojení sunarem, ale zajistit úspěch v technickém průlomu nedokáží.

  8. Asi si uvedomili (neby jim bylo nekym vysvetleno), ze prilis
    Asi si uvedomili (neby jim bylo nekym vysvetleno), ze prilis rychly nastup elektromobility je pripravi o ryto s komponenty do spalovacich motoru.
    Ale jak byva zvykem, kdyz chci udelat nepopularni a budu hlasat b, takze se toho samozrejme chteji ucastnit.

    1. souhlas, EV nemůžou přijít skokově, na spalováky je
      souhlas, EV nemůžou přijít skokově, na spalováky je napojeno příliš hodně dodavatelských firem, kdyby krachly skokově, skokový růst nezaměstnanosti atd atd. a to nikdo nechce, nicméně samotný volkswagen už před rokem v německém rádiu na toto upozorňoval ať se všichni připraví na rušení velkého počtu míst v dodavatelských firmách

      1. Nemyslim si ze je to take zle ale ano vela strojarskych firiem
        Nemyslim si ze je to take zle ale ano vela strojarskych firiem co vyraba suciastky do spalovacich motorov ma buducnost dost ciernu a verim, ze uz teraz diverzifikuje. V kazdom pripade skokovy vyvoj by sa nedal ocakavat ani pri najvacsej voli.

        1. Já bych to viděl jednodušeji, prostě si řekli že EV
          Já bych to viděl jednodušeji, prostě si řekli že EV budou potřebovat taky motory, měniče, čidla, vodiče, konektory, pružiny, atd. tak proč investovat do něčeho co neumí, když můžou v klidu dodávat spoustu ostatních komponent. Jinak o strojírenskou výrobu bych se taky nebál, když se zeptám kohokoliv co znám tak nestíhají vyrábět a nemají problém koupit další stroje za miliony, ale už tam nemají koho k tomu stroji postavit. Tak si jen oddychnou a nebudou muset mít strach, že si někdo vezme dovolenou, nebo nedejbože vážně onemocní.

    2. Micheline, tak to si přesně prásknul bucharem hřebík na
      Micheline, tak to si přesně prásknul bucharem hřebík na hlavičku !!! To že má Róbert Bosch and company nekonečný příjmy z licenčních poplatků se sice nikde extra nehlásá, ale je to nespochybnitelnej fakt. (Když Fiat vymyslel commonrail a v BMW přišli na to že v tý době i když se podělaj, tak nic lepšího mít nebudou tak se to oklikou zmáklo tak, že Bosch koupil za veliký prachy od makarónů licenci a pak ji za x-krát větší prachy licencoval pro BMW … (Bavoři by si takovou ostudu, že kupujou od Taliána technologii nemohli dovolit …. No a takovejch případů je hafo. No prostě hoši z Bosche pochopili , že zaříznout slepici co každou chvíli vyprdne zlatý vejce asi není nejlepší nápad ….:-)))

  9. Asi jim stačilo jak naletěli a předraženě koupili ten
    Asi jim stačilo jak naletěli a předraženě koupili ten americkej srát-up Seeo.
    Manažeři platí nejraději lhářům s powerpointem, a pak jim logicky nezbývá třeba na podružné platy nejlevnějších odborných otroků v Česku, přitom na tom už desetiletí neuvěřitelně vydělávají, ale furt zdržovali se skutečně pořádnou expanzí a přesunem vývoje a výzkumu, a čekali že jim pomůžou doma v Německu Syrští a afričtí „inženýři“.

  10. Konečně,konečně bublina praskla a aspoň někdo soudný
    Konečně,konečně bublina praskla a aspoň někdo soudný zatáhl za ruční brzdu. Je třeba si přiznat že na to nemaj a od powerpointové prezentace ke kopnutí do země jim chybí hlavně mít něco použitelného v ruce. Hold dokud neuvalej 20mldEcek tak je desítky mega nezrujnujou jen akcionáře to nepotesi. Žádná technologie zkrátka pouzitelne levná/masovka není tak aby jí mohli dráze po německu prodat. Teď ještě aby šli s pravdou ven i ostatní hráči/sraci a i patlalove kolem solaru včele se slibotechnama perovskitovcema:).

      1. S přírodou ani megalomanstvím to nemá co dělat. Spíš to
        S přírodou ani megalomanstvím to nemá co dělat. Spíš to bylo povzdechnutí nad všemi těmi naoko suprovými výzkumy a světlými zítřky výroby. Do vlastního stadia výroby se za posledních snad 10-15 let nedostalo skoro nic, ale naslibováno bylo skoro u všeho a že toho bylo požehnaně. Pokud toto není k zamyšlení pak jsem asi opravdu z jiného vesmíru. Jakž takž se drží Musk, taky ode mě dostal litr, tak snad nezklame.

        1. Nejdříve se chci omluvit, trochu jsem to přehnal. Asi
          Nejdříve se chci omluvit, trochu jsem to přehnal. Asi následky dnešní hádky s manželkou. Jinak v médiích se pořád musí o něčem psát, jinak by to nikdo nečetl.

          K tomu Boschi: já mám k nim respekt. Naše firma šla do projektu, který smrdí hodně velkou ostudou a Bosch z toho vycouval. Takže tam se zamysleli než na něco kývli.

          Muskovi držím pěsti a pokud by se mu nemělo dařit, aspoň symbolicky pomohou koupí malého množství akcií.

          Jo a registrujte se ať už nejste ten „bezvýznamný“. Prosím!

          1. V pohodě, mám většinou rád konfrontační styl v diskuzi
            V pohodě, mám většinou rád konfrontační styl v diskuzi a tím že bych se registroval bych nemohl měnit názory aniž by se na to zbytečně poukazovalo. Mě to v davu vyhovuje a jsem v životě i svém podnikání spokojený:).

Napsat komentář