Thor ET-One: elektrický tahač, který se chce měřit s Tesla Semi

Losangelský start-up Thor Trucks představil prototyp elektrického tahače Thor ET-One. Narozdíl od Tesla Semi není ale postaven od základu nově.

Elektrické tahače jsou teď v kurzu. Kromě Thora a Tesly chce jeden nabídnou také Cummins v podobě modelu AEOS.
foto: Thor Trucks

Protože mladá firma jako Thor Trucks nemá takové možnosti jako Tesla, rozhodla se pro vývoj svého elektrického tahače použít stávající konstrukci společnosti Navistar a nápravy Dana. Elektromotory pocházejí od společnosti TM4.

Cílem start-upu je nabídnou možnost konverze stávajících dieselových trucků na plně elektrický pohon. Soustředí se proto především na technologii baterií.

Prototyp Thor ET-One by měl nabídnout dojezd 160 km při plném zatížení 36 tun. Cena za takový stroj by měla být $150 000. Pokud si připlatíte dalších $100 000, dostanete trojnásobný dojezd. Přitom Tesla Semi má nabídnout podobný dojezd právě za onu cenu kolem $150 000.

Testování prototypu Thor ET-One už údajně probíhá v okolí Los Angeles. Za firmou stojí dva pětadvacetiletí nadšenci, Giordano Sordoni a Dakota Semler. Ti si údajně najali zkušené inženýry ze společností jako Faraday Future, Navistar či BYD.

ET-One má jít na trh už v roce 2019. V současné době firma také plánuje elektrifikaci dalších typů tahačů a nákladních aut.

54 Comments on “Thor ET-One: elektrický tahač, který se chce měřit s Tesla Semi”

  1. Odborníci z firmy XPO Logistic, kteří v posledních 18ti
    Odborníci z firmy XPO Logistic, kteří v posledních 18ti měsících pomáhali Tesle testovat jejich tahač potvrdili kromě dojezdu víceméně všechny slibované parametry vozidla. Dojezd zatím zřejmě neměli možnost otestovat.

    https://electrek.co/2017/12/18/tesla-semi-test-program-partner-performance-specs-real/

    “The Tesla semi has already received important validation from some customers. We spoke with mgmt. at XPO Logistics, one of the largest logistics companies in the country, that has been talking to Tesla on their EV semi for the past 18 months, including testing live prototypes. XPO mgmt. confirmed that in their testing, the features and capabilities of the truck mostly lived up to Tesla’s claims at the launch event, including the performance vs. diesel trucks up a 5% grade (55 mph vs 45 mph), recharging time, safety/anti jackknifing features and payload (similar to a typical diesel truck, as confirmed by Tesla).”

  2. To už bude spíš zajímavější ten Nikola One. Ale jak se
    To už bude spíš zajímavější ten Nikola One. Ale jak se to bude nabíjet, jen přes noc v depu nebo taky plánujou 1,5 MW megachargery? I tak se to nevyplatí, Tesla nabízí větší dojezd za stejnou cenu, už má nějakou provozní síť nabíječek, má vlastní továrnu na auta i baterie a to je zatím její největší přednost. Chci vidět co se bude moct reálně koupit koncem roku 2020 a kolik to bude stát 🙂

    1. tak zas povedzme si pravdu, že SEMI tiež vychádza z dvoch
      tak zas povedzme si pravdu, že SEMI tiež vychádza z dvoch predpokladov:
      1/ že kým pôjde v masovejšom meradle na trh, tak cena bateriek bude hlboko POD 100 USD za kWh.
      V opačnom prípade im tá silnejšia verzia s 1000 kWh baterkou cenovo nevychádza. Tá menšia možno naknap, ale zas je tam menej atraktívny dojazd.
      Buď teda budú baterky za 50/kWh, alebo SEMI nebude stáť 180k ani v základe.

      2/ že dovtedy nejak vyriešia rýchlo nabíjanie
      – buď sa bude tá 1 mega baterka nabíjať zo 4 paralelných SC 3.0 (ktorý ešte tiež neexistuje)
      – alebo medzičasom bude k dispozícii SC 4.0, ktorý zvládne nabíjanie 1,4+ mW

      ja by som povedal, že 2020 nebude ani Tesla SEMI, ani tento ET, a zdá sa, že zrovna v tomto segmente je nateraz asi rozumnejšie riešiť skôr nejaké hybridy (kopec firiem rieši dopravu medzi dvoma vlastnými fabrikami vzdialenými do 50 km), alebo fakt ten vodík

            1. Ani ne. Vodík pro náklaďáky celkem i smysl dává, tedy
              Ani ne. Vodík pro náklaďáky celkem i smysl dává, tedy zatím. Pokud bychom se skutečně dostali na 50 dolarů za kWh, pak to bude horší, ale já to v dohledné době nepředpokládám. Aby se cena baterií dostala na 50 dolarů za kWh, musí nejprve nabídka dohnat poptávku při takové ceně a to bude nemožné, protože každý si pak domů koupí 25 kWh jen tak pro strýčka příhodu a k tomu nějaký ten měnič a pár panelů.

            2. jo tak 🙂
              tak tomu tiež celkom nerozumiem. Podľa mňa

              jo tak 🙂
              tak tomu tiež celkom nerozumiem. Podľa mňa každá alternatíva k scenáru „poďme vychlastať všetkú ropu čo máme, a potom sa uvidí“, je len a len vítaná

              osobne si myslím, že ideálne by bolo, keby všetky autá fungovali ako hybrid.
              Či už ten „klasický“ (ICE + baterka), alebo „neekonomický“ (fuel cell + baterka), hlavne aby sa krátke trasy vykrývali z bateriek, ktoré si v ideálnom prípade budeme nabíjať doma, a dlhé trasy z niečoho, čo sa natankuje rýchlo a ľahko, bez nutnosti montovať do aut drahé poltonové úložiská.

                1. Vodíkovej sluníčkář zase fňuká.
                  Vodíkovej sluníčkář zase fňuká.

      1. Zatím se neví, jakou kapacitu budou mít baterie. Četl jsem
        Zatím se neví, jakou kapacitu budou mít baterie. Četl jsem hodně teorií a rozborů s výsledkem od 600 kWh do 1,2 MWh, z nichž nejkvalitnější mi přišly ty s odhadem okolo 800 kWh. Musk mluvil i o úžasných schopnostech rekuperace, tak bych se nedivil i menší hodnotě. Osobně tipuji okolo 750 kWh za 500mílovou verzi.

        1. nuž, 750 kWh pri súčasnej cene bateriek (120 – 130 USD za
          nuž, 750 kWh pri súčasnej cene bateriek (120 – 130 USD za kWh?), je stále 90-98 tisic USD.
          výrobná cena. len za baterky.
          keby tam končili, tak katalógová cena ťahača môže byť tých 180k.
          ale keďže k tomu potrebujú tak trochu ešte aj celý zvyšok auta, tak nás to dostáva na nejakých 140-150k len výrobné náklady.

          finálna cena je potom spravidla cca dvojnásobok výrobnej, čo nás už tlačí niekam k 280-300k.

          takže aby sa dostali na 180k v základe, tak výrobné náklady nemôžu ísť ďaleko za 100k. Baterka plus truck.

          Buď má teda Tesla v zásobe nejaký nový typ batérie, alebo novú technológiu výroby súčasného typu, ale tak či tak sa musí dostať na cca polovičnú cenu oproti tomu, kde sú dnes.

          Ak len nie je stratégia taká, že budú ochotne tratiť na každom SEMI. Spočiatku sa bude jednať o desiatky kusov, takže strata pár 10-tok tisíc USD na každom kuse je v podstate irelevantná

          1. Proč při současné ceně baterií, když Tesla Semi vyjede
            Proč při současné ceně baterií, když Tesla Semi vyjede v roce 2019 pravděpodobně v jednotkách (demonstrativních) kusů, takže jde o cenu baterií za 3 roky a na rok 2020 drtivá většina analytiků předpovídá cca $100/kWh, takže výrobní náklady (kam se musí zařadit i Tesla, jelikož má svoji vlastní továrnu) můžou být i $80-90/kWh. Celé auto se pak vejde v nákladech do 100 tisíc dolarů a k tomu je prodejní cena 180 tisíc dolarů naprosto adekvátní.

              1. Já myslím, že o současné výrobní ceně baterií neví
                Já myslím, že o současné výrobní ceně baterií neví nikdo nic. Ta cena $120-130 je částka, za kterou odebírají největší automobilky od výrobců, takže ti výrobci (CATL, Panasonic, LG Chem, BYD China, Samsung SDI…) už teď musí být s náklady okolo $100. A až rozjede Tesla výrobu v Gigafactory, tak na té samé částce bude hned, tedy možná už v příštím roce.

                1. Niekedy na jar Musk potvrdil, ze su tesne pod 190.
                  Potom v

                  Niekedy na jar Musk potvrdil, ze su tesne pod 190.
                  Potom v lete vyhlasil, ze vdaka 2170 isli dole o 35%.
                  To dava cca 125/kwh.
                  Som na mobile, tak sa mi nechce trtkat s hyperlinkom, ale obe info sa daju vygooglit.
                  Ak mas aktualnejsie info, tak pls sem s tym.

                  Povedal by som, ze ostatni nakupuju za 200.

            1. istý si samozrejme nemôže byť nikto ničím, pokiaľ
              istý si samozrejme nemôže byť nikto ničím, pokiaľ nenahliadne do finančných výkazov danej spoločnosti, ale takto:

              ten markup 33%… to je z hrubej ceny za manufacturing (spotrebovaný materiál, vyroba vlastných komponentov, montáž, energie), alebo najprv zarátajú réžiu, a až potom k tomu prirátajú maržu?

              V réžii máš všetko od R&D, cez inštalovanie linky, nákup a údržba strojov, stavba haly, plat upratovačky…

              Čiže, ak sa Tesla S predáva za 100.000 (aby sa mi to ľahko počítalo, a nie je v tom zarátaná DPHčka, note it), znamená to, že výroba stála 75.000 a k tomu +33% robí finálnu cenu? A z rozdielu 25.000 musia pokryť všetko?

              Alebo skôr to je takto:
              manufacturing – 50.000
              overheads – 15.000
              marža – 21.500 (33% z 60.000)
              provízia predajcu – 13.500

              Nechce sa mi to teraz googliť, ale ak si dobre spominam, niekde som sa dopátral informácie, že PRIEMERNA výrobná cena Fabie, ktorá sa predáva za cca 11.000 EUR, je nejaký 6.000 EUR, a to VRATANE započítanej réžie.

              Ale samozrejme, možno trieskam dve na tri, a ťahám z informácií, ktoré si pamätám nesprávne.

              1. v te cene 75.000 je jiz zakalkulovany material, odpisy
                v te cene 75.000 je jiz zakalkulovany material, odpisy vyrobnich stroju a tovaren, platy delniku na lince atd.

                a z tech 25.000 se zase musi pokryt R&D, SG&A, uroky pujcek atd.

                Tesla nema dealery takze tahle polozka spada do SG&A, stejne tak do SG&A spadaji SuperChargery, cast nakladu na servisy (druha cast je v COGS servisu), odpisy pujcenych nahradnich aut behem servisu, atd.

                To co vy mate jako overheads, to v Tesle spada do nekolika kolonek, proto je tak tezke spocitat zda se Tesla muze ci nemuze dostat do zisku jakmile rozjede vyrobu Modelu 3 a FV stresnich tasek.

                Pokud by vas to zajimalo vic do hloubky, doporucuji odebirat clanky na SeekingAlpha pod znackou TSLA. Uvidite argumenty z obou stran, jak od akcionaru, tak i od shortu, a stejne tak i nezavisle komentare…

                1. ok, a ked od tých 75.000 odrátame amortizáciu, ako blízko
                  ok, a ked od tých 75.000 odrátame amortizáciu, ako blízko sa dostaneme k 50.000? 🙂

                  ako môžeme tu čarovať s číslami jak chceme, aj tak sa dopracujeme k tomu, že akumulator + zvyšok auta + priame náklady na montáž, musia byť cca niekde na polovici katalogovej ceny.

                  Ak teda Tesla chce mať na konkretnom aute zisk.
                  Nikto netvrdí, že nebudú SEMI vyrábať tak, ako GM tvrdil, že vyrába Bolt – teda úmyselne so stratou, ktorú budú vykrývať z predaja iných modelov.

                2. amortizaci nemuzete odratat jelikoz to jsou ty „prime naklady
                  amortizaci nemuzete odratat jelikoz to jsou ty „prime naklady na montaz“, takze zustanete porad na $75.000

                3. tak keď to beriete takto, tak súhlasím, že cost of
                  tak keď to beriete takto, tak súhlasím, že cost of production rozhodne nie je 50% z katalógovej ceny u žiadneho automakera.

                  len sme sa celý čas bavili tak trochu o dvoch rôznych veciach, zdá sa 🙂

      1. Neumím uvařit guláš proto budu držet hubu a žrát
        Neumím uvařit guláš proto budu držet hubu a žrát blevajz, neumím si ušít kabát proto budu držet hubu a nosit pytel, neumím vyrobit auto proto budu držet hubu a jezdit v trakaři. Jo tomu říkám logika. :)))
        Je mi líto, ale mému grafickýmu dizajnu jsi vystaven už 1/4 století ať si zdravý či nemocný, veselý či smutný a v poslední době 24 hodin denně. Snad to přežiješ 😉

        Já bych si s tím poradil tak, že bych v první řadě vyhodil „dizajnéra“ nebo co to bylo za lempla.

  3. spatne. marketingove spatne. nikdo vam totiz nemuze dat to, co
    spatne. marketingove spatne. nikdo vam totiz nemuze dat to, co tesla muze slibit. takze vzhledem k tomu, ze uz tady mame slibeno neco, co bude kdovi kdy ale mame za to, ze to urcite bude, protze mame pocit, ze vzdy bylo co bylo slibeno, takze si pockame radeji na to. ze to nikdy nebylo v terminu a nikdy nebylo v kvalite, ktera byla slibovana a nemelo slibovane vlastnosti, na to zapominame. takze uz ani netusime z ceho ten pocit vyplyva.
    a marketingove spatne podruhe. ma to xicht, ktery vypada nastvane.

        1. Té jen ozvěna jeho mindráků. Stejnej syndrom odmítání
          Té jen ozvěna jeho mindráků. Stejnej syndrom odmítání má spousta lidí. Stejný moralizujíci zoufalci byli kolem nástupu CD, šmatalafounů, HD TV, 4K TV atd. Furt to samý v bleděmodrým. Nový technologie jsou úplnej magnet pro zoufalce.

    1. At uz splnili ci nesplnili co udajne slibovali, stale je to
      At uz splnili ci nesplnili co udajne slibovali, stale je to nejlepsi elektromobil jaky se da bez problemu objednat, v kratkem case dostat a diky nejvetsi siti nejrychlejsich nabijecek bez problemu provozovat.
      Ostatni zatim jen tise (nekteri hlasite) zavidi.

            1. Co se tyka kvality, tak jsem nakoupil za svuj zivot spoustu
              Co se tyka kvality, tak jsem nakoupil za svuj zivot spoustu novych aut, at uz soukrome nebo do firmy a temer s kazdym byl nejaky problem. Casto problem, ktery zasadne omezoval jeho uzivani (napriklad se spalovacim motorem v nouzovem rezimu se jezdi fakt blbe). U Tesly jsem resil par prkotin, ktere me nijak neomezovali v jejim uzivani, a ktere mi na rozdil od znackovych servisu ostatnich automobilek ochotne vyresili.

              Co se tyka terminu s tim jsem ja nemel zadny problem. Objednaval jsem auto jiz v dobe kdy byla vyroba zabehla, takze jsem na auto necekal o nic dele nez na kterekoli jine. Krome Skody Octavia 2 jeste pred krizi v roce 2006. Tu mi tehdy dodali v rekordnim case jednoho a pul mesice.

              No a autopilot? Takoveho jakeho jsem ho ocekaval mi ho dodali. Jestli ho casem povysi na plne autonomni rizeni tak to budu povazovat za maly zazrak nebot v tomto smeru jsem ponekud skepticky, a onen balicek jsem si priplatit spise ze zvedavosti nez, ze bych veril tomu, ze to nekdy bude uplne samo ridit. Tak naivni nejsem. Bohuzel chapu, ze spousta lidi je, takze v tomto jedinem mate pravdu, ze Musk slibuje neco trochu nesplnitelneho. Na druhou stranu zase mi behem tech par mesicu doplnili dalsi funkce, ktere puvodne auto nemelo, coz u zadneho jineho auta nikdy nehrozilo a to povazuji za neco opravdu unikatniho, co vyvazuje i toho autopilota, ktery mimochodem i v tomto stadiu je nejlepsim asistencnim systemem jaky jsem poznal.
              A kdyz to vezmu do dusledku, tak Musk sice neco slibuje, ale pri objednani mi zadny termin kdy bude auto ridit samo sliben nebyl. A svet je plny reklam slibujicich neco co neni pravda…

    2. ze to obcas nebylo ve slibovanem terminu, to je znama vec.
      ze to obcas nebylo ve slibovanem terminu, to je znama vec. Dulezite ale je ze to je driv nez od konkurence, ktera slibovala hory doly 2017, pak 2018 a ted 2019+

      co se tyce tech slibovanych vlastnosti, to nechapu… zatim to ma vsechny slibovane vlastnosti a mnohdy jeste neco navic, tak nechapu kde jsi na to prisel?

      1. ve slibovanem terminu to prakticky nevyslo nikdy. co se tyka
        ve slibovanem terminu to prakticky nevyslo nikdy. co se tyka tech vlastnosti tesla model 3 mela slibenou plnou autonomii. ty clanky neni problem dohledat. o modelu x bylo slibovano, ze bude mit vsechno potrebne pro plnou autonomii. pokud vim, tesla se teprve nedavno pustila do nejakeho chipu pro autonomni rizeni. tolik k tem vlastnostem. mam pokracovat?

        1. Jinými slovy jste chtěl říct že u Tesly také pracují
          Jinými slovy jste chtěl říct že u Tesly také pracují jenom lidé? Protože kdyby stihli vše co oznámili v termínu, včetně té plné autonomie, tak by bylo zcela oprávněné označit všechny současné automobilky a technologické společnosti za bandy neschopných ignorantů…

          Škoda že jste nezaznamenal, že ohlášeným novinkám a technologiím Tesly se již nějaký ten pátek (na rozdíl od spousty jiných společností) nikdo v odborných kruzích nesměje. Jestli letos ohlásili osobní elektromobil s EPA dojezdem 1000km na rok 2020, tak to s vysokou pravděpodobností, hraníčící s jistotou znamená, že od tohoto roku už hlavním problémem elektromobilu zůstane pouze masová výroba=cena a infrastruktura a na tom se dnes již usilovně maká.

          1. To takový GM už v roce 2009 slibovalo že bude mít v roce
            To takový GM už v roce 2009 slibovalo že bude mít v roce 2012
            14 hybridů… !!!! http://www.motortrend.com/news/gm-promises-14-hybrids-by-2012-we-id-the-potential-lineup-4659/

            No a teď v roce 2017 maj jen 2 hybridy slovy DVA!!! …a jednu elektriku. Navíc je prodávaj jen někde a v omezeném množství! http://www.chevrolet.com/electric-hybrid-vehicles

            …a těď ještě v Číně škemraj, aby nemuseli vyrábět baterkáče a mohli dál vyrábět spalovací popelnice :)))))) https://www.nytimes.com/2017/09/15/business/gm-china-ceo-gasoline.html

            Tomu řikám slibotechna!
            Mimochodem voni ještě mezitím stihli krachnout za asistence Bobíka Lutzů a zpátky na nohy je musel postavit stát za miliardy $$$, který jim pak vodpustil. Čili dotace jako kráva.

              1. Hezká moralistická poučka co se, ale moc nepotkává s
                Hezká moralistická poučka co se, ale moc nepotkává s realitou. Pokud někdo slíbí kopec aut a nedodá je, je to fakt blbě, pokud ale někdo slíbí dodat auto, dodá ho se spožděním, ale nakonec ho opravdu dodá je to možná nepříjemný, ale rozhodně to není blbost. Blbost to bude až v okamžiku, kdy se na něj čekatelé vyprdnou a výrobci zůstanou plné sklady pro pláč. Ale to se zatím neděje.
                Zváštní je, že to nejvíc vadí těm co si to auto neobjednali, ani si ho nehodlaj koupit a už vůbec na něj nejsou ochotný čekat, narozdíl od těch co ho opravdu zaplatěj. :))))

          2. tim jste ale nijak nerozporoval to, co jsem rikal. akorat jste
            tim jste ale nijak nerozporoval to, co jsem rikal. akorat jste se to snazil ospravedlnit. kdyz ohlasili elektromobil s dojezdem 1000km na rok 2020, tak se muzete spolehnout, ze ten ohlaseny elektromobil v roce 2020 nebude. o kamionu plati to same. a ze je hlavnim problemem elektromobilu nedostatek vyrobnich kapacit baterek tady vypisuji odkdy na hybridu diskutuji. a budu dokud na hybridu diskutovat budu. z toho samozrejme vyplyva cena. zavratna. a nedostupnost.

        2. ano pokracujte prosim, mate v tom ocividne zmatek – doporucuji
          ano pokracujte prosim, mate v tom ocividne zmatek – doporucuji dohledat ty clanky, aby jste si osvezil o cem skutecne byly…

          Model S, X a 3 maji skutecne vse potrebne pro plnou autonomi… na tom se nic nezmenilo… To ze Tesla vyviji dalsi novy HW, ktery slevni vyrobu diky nahrazeni graficke karty dedikovanym ASIC chipem, na tom neni nic divneho a pracuje na tom spolu s Teslou mnoho dalsich firem.

          1. Abych bych byl za hnidopicha, to ze „Model S, X a 3 maji
            Abych bych byl za hnidopicha, to ze „Model S, X a 3 maji skutecne vse potrebne pro plnou autonomii“ (pokud za plnou autonomii povazujeme L5, v nejhorsim L4 – auto schopne jezdit bez ridice prakticky za jakychkoliv neextremnich okolnosti) je zatim nicim nepodlozene Muskovo tvrzeni… A to se bavime o technicke strance veci, ne legislativni. Bohuzel, asi si budeme jeste muset pockat.

Napsat komentář