Elektrický tahač? Teslu předběhl americký Cummins se svým truckem AEOS

Společnost Cummins, která patří mezi 500 největších amerických korporací, představila plně elektrický truck jménem AEOS. Tahač je vybaven 140kWh baterií a ujede 160 km.

Elektrický tahač Cummins AEOS
foto: Cummins

Plně elektrický tahač Cummins AEOS byl představen v technickém centru firmy ve městě Columbus v Indianě. Jde o plně elektrický truck třídy 7 vybavený 140kWh baterií, díky které zvládne ujet až 160 km na jedno nabití.

Odhalení přichází přesně měsíc předtím, než se svůj elektrický truck chystá představit společnost Tesla. Ta ale slibuje dojezd až 500 km.

Cummins ale slibuje, že bude možné do trucku přidávat další baterie, čímž se dojezd zvýší až na obdobných 500 km. Hmotnost trucku, který namísto 12litrového dieselového motoru využívá baterie a elektromotor, je zhruba podobná.

Cummins AEOS

Cummins AEOS
foto: Cummins

Americká společnost Cummins s více než stoletou historií hodlá nový elektrický truck využít především k získávání zkušeností s elektrickým pohonem. Dlouhodobě se totiž věnuje primárně vývoji a výrobě spalovacích motorů.

Důležitou roli při vývoji kamionu prý hrála aerodynamika. I kvůli ní nemá tahač postranní zrcátka, ale vnitřní displeje. Cummins dokonce uvažuje i o solárních panelech na přívěsu, které by dobíjely baterie.

tisková zpráva

32 Comments on “Elektrický tahač? Teslu předběhl americký Cummins se svým truckem AEOS”

  1. Je super, že i americké trucky procházejí nějakým
    Je super, že i americké trucky procházejí nějakým vývojem. KDyž jsem si o amerických trucích četl na https://kralmotoru.cz/media/americke-trucky tak jsem ani nemohl pochopit, jak můžou být takové přerostlé stroje konkurence schopné. To přece musí mít šílenou spotřebu a zabírá to příliš místa. Jde vidět, že i američánům to začíná docházet, když začínají měnit přístup.

  2. Tak dojezd podle me staci, ono je spousta pripadu, kdy kamiony
    Tak dojezd podle me staci, ono je spousta pripadu, kdy kamiony jezdi tam a zpet stale stejnou trasu do 50 km (napr z ostravy z prumyslove zony, do hyundaie v nosovicich, nebo od dodavatelu pobliz boleslavi do skovovky), tim ze se tam ty auta porad toci, tak je I realisticke, ze by se dohodl dodavatel a odberatel na tom, ze bude na rampe na nakladku/vykladku instalovana i nabijecka a vzdy pri nakaldce/vykladce se bude nakladak dobijet…

    1. Na delší cesty by bylo dobré to hodin na vlak. Bohužel
      Na delší cesty by bylo dobré to hodin na vlak. Bohužel dráha je zahrabaná myšlením někde za císaře pána, jak jsem si nedávno ověřil. Stejně jako další obory u nás zamrzly myšlením někde v polovině minulého století a vysvětlit a přesvědčit lidi že moderní výpočetní systém si s těmi „neřešitelnými“ problémy poradí je těžké. Přitom to těm zahrabaným oborům vyloženě škodí.

      Samozřejmě že nasazení nákladních aut s takovýmto dojezdem by bylo poměrně dobré, krátkých cest bývá opravdu dost. Ta technologie by se jistě dala aplikovat i v jiných nákladních autech, než jen u tahače.

      Jenom kdyby to nebylo tak škaredé auto.

      1. Ono by stačilo číci, že bdue „standard“ konteinerová
        Ono by stačilo číci, že bdue „standard“ konteinerová doprava a na delší trasy by se to hodilo na železnici.
        Pak by dojezd byl víc než dostačující (alespon v ČR, kde je dráha v každé prdeli).
        Jenomže to by někdo musel nastavit ekonomiku (daně) tak, aby toto jednání bylo ekonomické…

        1. Ono to k plné kontejnerizaci směřuje a celkem se divím že
          Ono to k plné kontejnerizaci směřuje a celkem se divím že to ještě výrobci nákladních automobilů, nepochopili (na dráze je to horší kvůli dlouhověkosti, proti autům, vagonů a trochu jiným typům zboží). Neměl by být problém udělat Container-friendly nástavby v podstatě na všechno, od nákladu, který se vozí pod plachtou na kamionu až po písek, hlínu, nebo fekální cisternu. To není zásadní problém a možná by to společnosti i uvítaly.

          Jenomže tu máme dva mnohem zásadnější problémy než daně a ekonomiku, ta by i snad mohla vyjít, jenže první by muselo dojít k tomu že se postaví příslušné terminály s nejlépe automatickou manipulací a do provozu se nasadí takový systém na objednávky tratí že když zadáte jeden den odkud kam co a čím povezete, tak druhý můžete vyjet, k tomu ještě tedy druhý systém který zajistí maximální propustnost a co nejkratší přepravní doby.

          Automatickou manipulaci je snadné udělat a možná to už i je, potřebujete v zásadě 3 věci.

          >Označení kontejnerů, buď se použije kód lidsky čitelný, je totálně jedno jestli v azbuce, latince, nebo kaně, ale takovým písmem aby nedošlo k omylu při rozpoznání, nebo použijete QR nebo čárový kód, dostatečně velký, nebo kombinaci obého.

          >Autonomní řízení manipulátoru, který je schopen si najet, převzít kontejner a někam jej podle pokynu počítače uložit, při těch rychlostech do 5km/h už by to mělo jít asi plně automaticky, samozřejmě tak aby nedošlo k poškození kontejneru, auta nebo vagonu.

          >Informační systém, který bude schopen rozhodnout co s jednotlivými kontejnery dělat. Buď bude muset být globální, nebo si budou muset společnosti předávat data a bude použita identifikace kontejneru, nebo se na kontejner pokaždé plácne velká samolepka se strojově čitelným kódem obsahujícím cílovou adresu kam má být doručen.

          Samozřejmostí je pak nějaký ten systém pro to dané překladiště aby řídil manipulátory, držel si přehled o kontejnerech atp.

          Na straně dráhy to bude ale složitější, ne snad protože by se musel ten program udělat, ale protože není zájem něco vylepšit. Přístup „Necháme tam ten vlak uhlí stát třeba dva dny, no a co?“ je ten problém. Já chápu že se může něco stát, že není třeba zrovna kapacita atd. ale vážně nechat čekat vlak den až dva na ujetí pitomých 20km? V MF Dnes vyšel zjara vyšel rozhovor s železničním inženýrem pracujícím ve Švýcarsku, je tam i pro SŽDC poměrně nelichotivé srovnání.

          Problém je že pokud tedy zrovna nedošlo k politickému zadání, nebo dráha není v havarijním stavu, nebo je provoz stanice nestojí majlant není zájem moc věci zlepšovat. Třeba se to začne měnit když se teď dávají na podnikání s nemovitostmi. Otázka je jestli SŽDC má vůbec motivaci protáhnout po tratích co nejvíce vlaků.

          1. Pro silnici muze byt problem hmotnost „obalu“ – bezny
            Pro silnici muze byt problem hmotnost „obalu“ – bezny prepravni kontejner ma pres 2 tuny, to je nezanedbatelne procento nosnosti nakladaku (a nezanedbatelne proti prkynkum a plachte).

            EDIT: minimalne po statech nakladaky s kontejnery jezdi, ale myslim, ze uz jsem to videl i v Evrope.

  3. Nevíte proč všechny firmy kromě Tesli a VW dělají
    Nevíte proč všechny firmy kromě Tesli a VW dělají elektromobili tak designově „hnusné“?
    Já vím že design je věc názoru, ale určitě se většina lidí schodné v tom že Leaf je o proti Tesle mírně řečeno nehezké auto 🙂

    1. jak vravíš, všetko je otázka názoru.
      Mne sa TM3 páči

      jak vravíš, všetko je otázka názoru.
      Mne sa TM3 páči veľmi, ale už aj na tomto fóre som čítal názor, že je to „strašne škaredé auto“.

      tak neviem, ja si „strašne škaredé“ auto predstavujem trochu inak.
      v podstate asi ako ktorýkoľvek model od Toyoty 🙂

      1. Mě se líbí, když se EV odlišují od běžných aut,
        Mě se líbí, když se EV odlišují od běžných aut, zrovna Golf nebo Ioniq jsou v podstatě normální auta, kterých je na silnicích miliony. Tesla nevypadá špatně, ale podle mě to není úplně nadčasový design a mě se docela rychle okoukala, speciálně předek.

        1. Koukám že v tomto jsme na tom přesně obráceně. Tesla se
          Koukám že v tomto jsme na tom přesně obráceně. Tesla se mi líbí moooooc, na silnici ji vždy poznám. Potom takový eGolf se mi líbí právě z toho důvodu že vypadá jako normální auto a mě to japonsky tamagoči Leaf :-)))

                1. Každý nemůže být génius. Z českého jazyka jsem
                  Každý nemůže být génius. Z českého jazyka jsem vždycky měl za 3. S tím prostě nic nenadělám. I tak to může být horší protože si to po sobě čtu minimálně jednou a vždy něco najdu, ale nikdy nevidím všechno. 🙁

      1. Je pravda, že nový Leaf je hezčí, než starý, ale je to
        Je pravda, že nový Leaf je hezčí, než starý, ale je to jen taková evoluce. Mne na tom vadí ta složitost toho designu.

        Když si zobrazíte vedle sebe fotky Modelu 3, Boltu a Leafu, tak model 3 je podle mne krásné auto s čistými liniemi. O proti tomu bolt a Leaf mají design, samou „bouli“, vlny, záhyby, hrany, atd. To se mi nelíbí.

        Prostě v jednoduchosti je krása.

        Kdybych měl na to si tyhle 3 auta koupit a byly by dostupné za podobnou cenu, tak neváhám a vyhraje vždy model 3.

        Je to asi o tom, že japonci asi mají dost jiný vkus a asi je tenhle design přitažlivý pro mladé.

          1. Protože se to tak říká: „v jednoduchosti je krása“ a já
            Protože se to tak říká: „v jednoduchosti je krása“ a já s tím souhlasím.

            To ale neznamená, jak jsem také psal, že existují lidé, jako ty, kterým se Leaf líbí. Proto jsem to napsal takto: „mírně řečeno nehezké auto“ a ne že je to hnusný, abych náhodou někoho citově neporanil :-))))
            Mě se nelíbí a nic s tím nenadělám.

  4. nenaberá to celé trochu opačný pohyb, než by malo?
    ja som

    nenaberá to celé trochu opačný pohyb, než by malo?

    ja som si vždycky myslel, že EVčka sa najlepšie hodia pre commuting z dediny do mesta a na nákup, kde baterka kludne môže byť do 30 kwh, pretože štandardne najazdíš do 100 km denne.
    hlavne nech to je kua cenovo konkurencieschopné

    v rodine máme 3 autá. dve z toho by kľudne mohli byť presne takéto „do 100 km“ EVčka, a tretie väčší spaľovák na dlhšie trasy a „komfortnejšiu jazdu“ keď to je treba. pravda, ak by tie EVčka so smiešnym dojazdom nestáli 30.000

    yet, miesto toho sa mi zdá, že všetci by radšej robili SUVčka a kamióny a superšporty

    1. to uz je mysleno prave s tim nakladem, bohuzel nevime s jak
      to uz je mysleno prave s tim nakladem, bohuzel nevime s jak tezkym…
      160km z pouze 140kWh baterie se mi zda moc. U kamionu, ktery ma tahnout nalozeny prives se ocekava spotreba alespon 1kWh/km.

      Ale tak mozna, ze trida 7 nepripousti tak tezky naklad jako trida 8, kterou chysta Tesla.

      1. Myslim ze ta spotreba je daleko vyssia.
        Pri konstantnych 90kmh

        Myslim ze ta spotreba je daleko vyssia.
        Pri konstantnych 90kmh je potrebna sila len na prekonanie odporu vzduchu u bezneho auta cca 250N, tj. na 100km minie na prekonanie odporu vzduchu 6,5kWh. V realite (rozbehy, kopce a dalsie odpory) je spotreba urcite aspon 13kWh/100km @ 90km/h.

        U takehoto tahaca by to bolo aspon 3000N, s navesom aj 3900N (po rovine, bezvetrie, konstantne). Tj. na vzdialenosti 100km minie len na prekonanie odporu vzduchu pri 90km/h tahac aspon 75kWh, tahac s Navesom cez 95kWh. Ak to zdvojnasobime (otazka ci tu plati tiez taky vztah), dostaneme 150-190kWh/100km (1,5-2kWh/km).

        A ked som to spocital a odhadol, som teraz nasiel dokument s detailami k spotrebe kamionu s navesom strana 14: https://www.iea.org/media/workshops/2013/egrdmobility/Nylund_Vehicle_energy_efficiencies.pdf
        Tam pisu 168kWh/100km @ 80km/h (ekvivalent spotreby 44litrov nafty/100km) pre 60tonovu supravu, takze som sa ani moc nemylil.

        To ale znamena pre odhadovany dojazd Tesla Trucku 200-300 mil (320-480 km) baterku o velkosti 540-810 kWh (pre 60ton supravu). Ma to byt ale asi skor stredny truck, ale aj tak, na taky dojazd, baterka minimalne 400kWh.

        1. plne s vami souhlasim, psal jsem zde minimalne 1kWh, v
          plne s vami souhlasim, psal jsem zde minimalne 1kWh, v ostatnich prispevcich jsem vzdy uvadel 1,5-2kWh.

          U Tesly ocekavam baterii okolo 600-800kWh. Vicemene Model S 100D x6 nebo x8 😉
          Rozdil mezi Tesla Truckem a timhle Cumminsem, je taky v tom, ze Tesla Semi bude class 8, zatimco Cummins je class 7. Z hlavy vam ale nereknu jaky je rozdil v nosnosti nebo jinych parametrech.

          1. Tak som rad ze som nenapocital blbosti 🙂 Aspon nie na prvy
            Tak som rad ze som nenapocital blbosti 🙂 Aspon nie na prvy pohlad.
            Ale hlavne, myslim, ze cely koncept bude uplne inak ako sme zvyknuti.
            Podla mna bude hlavna bateria v návese, je na nu miesto napr v tenkej podlahe – mozu tam ulozit za sebou tych 8x packov z modelu S za sebou do podlahy navesu 🙂
            A nabijat sa bude naves pocas nakladky a vykladky a tahace si vzdy vezmu nalozeny naves s nabitou baterkou a nemusia sa same nabijat.
            Hlavne to bude vyuzivat Tesla na vozenie medzi fabrikami v Nevade a Kalifornii, ale urcite bude zaujimave ked taketo riesenie (stovky Truckov ako komplet riesenie s navesmi) pre fleet-buyers alebo sklady ako Amazon a pod…
            Som zvedavy aky koncept predstavia, lebo Tesla nepatri medzi tych ze my spravime Tahac a vy si rieste nabijanie atd… oni rozmyslaju komplexne a riesia to ako celok.

            1. ano, baterky v navesu by me sice neprekvalily, ale moc bych s
              ano, baterky v navesu by me sice neprekvalily, ale moc bych s tim nepocital… Prodrazilo by to cely kamion a snizilo pouzitelnost, protoze by mol pouzivat jen privesy od Tesly, coz je spatne.

              Co se dojezdu tyce, urcite musi mit Tesla Semi variantu s 300 milemi dojezdu, jelikoz mezi Tesla factory, CA a Tesla Gigafactory, NV to je 262 mil takze prakticky dojezd 300 mil EPA bude nutnost 🙂

Napsat komentář