TEST: Škoda Citigo CNG

se pomalu stává na českých silnicích běžným jevem. Levné auto do města podle Volkswagenu je hravé a prostorné. Na autosalonu v Paříži 2012 představila Škoda Citigo CNG. A my jsme jej nedávno měli konečně možnost otestovat.

Testa Škoda Citigo CNG Green tec prokázal, že provozní náklady jsou velmi nízké, ale neobstojí před vysokou pořizovací cenou
foto: Hybrid.cz

V Česku jezdí už 5500 aut na zemní plyn. Velkou část z toho zaujímají autobusy, ale zdaleka nejvíc aut na zemní plyn provozuje Česká pošta. Mezi běžnými spotřebiteli zatím o až tak velký zájem není. Právě novinky by to mohly změnit. Jen kdyby vozy nebyly tak drahé.

Green tec se stejným litrovým motorem jako ostatní verze Citigo a výkonem 50 kW (68 koní) nabízí papírově spotřebu 4,4 m3/100 km, emise 79 g/km (zdaleka nejnižší ze všech nabízených verzí) a cenu začínající u třídveřové verze ve výbavě Active na 257 900 Kč.

Cenové srovnání

Pro zajímavost, nejlevnější benzinové (44 kW) stojí ve stejné výbavě 181 900 Kč. Příplatek za pohon na plyn tedy činí rovných 76 000 Kč. Verze CNG ve výbavě Ambition stojí 272 900 Kč (příplatek činí 71 000 Kč) a ve výbavě Elegance pak 287 900 Kč (nejdražší třídveřová verze, příplatek 71 000 Kč).

Škoda Citigo CNG (2013) Škoda Citigo CNG (2013) Škoda Citigo CNG (2013)

V případě pětidveřových verzí je cena 1,0 CNG/50 kW Green tec verze nastavena od 267 900 Kč (příplatek 76 000 Kč). Nutno doplnit, že paket “Green tec” je možné za 9000 Kč dokoupit také k ostatním typům výbavy. Obsahuje pneumatiky s nižším valivým odporem, Start-Stop systém, rekuperaci brzdné energie a snížení světlé výšky o 15 mm.

My jsme měli možnost testovat třídveřovou verzi – v oficiálně udávané spotřebě se nijak neliší, pro obě platí 4,4 m3/100 km. Auto je proti běžné benzinovému modelu Škoda Citigo doplněno o dvě plynové nádrže o objemu 35 l a 37 l do kterých se celkově vejde 12 kg plynu. Díky tomu však o 100 kg vzrostla i hmotnost vozu.

Provozní náklady

S autem jsme během týdenního testu najezdili celkem 676 km. Z toho asi 75 % se odehrávalo na dálnici, zbylých asi 20 % po městě a pouze asi 5 % trasy jsme najezdili na mimoměstských silnicích. Výsledkem byla spotřeba 6,3 m3/100 km a z toho plynoucí náklady (při ceně 24,90 Kč/kg) na úrovni 1,1 Kč/km.

auto test Škoda Citigo CNG

Ukazatel paliva pochopitelně upřednostňuje
foto: Hybrid.cz

Nutno zdůraznit, že do spotřeby se výrazně promítlo množství času stráveného provozem na dálnici, pro který však Citigo – primárně městské auto – bezesporu není stavěno. Pokud bychom počítali pouze náklady na provoz na dálnici, mohou se snadno vyhoupnout až ke zhruba 1,5 Kč/km.

Naopak ve městě se Citigo, díky svým rozměrům i dobře fungujícímu systému Stop-Start cití zdaleka nejlépe a umí jezdit hluboko pod 1 Kč/km. Stejně tak mimo město, zhruba do rychlosti 90 km/h, je jízda v Citigu velmi pohodová. Je však třeba si zvyknout na důraznější tlak na plynový pedál při rozjezdu. Ve vyšších otáčkách pak ale díky tomu motor získává příjemný zvuk.

Jízdní dynamika a dojezd

Výkon 50 kW jakž-takž zvládá ukočírovat jízdu při obsazení řidičem. Jakmile ale do auta posadíte tři a více lidí, začně být zřejmý nedostatek výkonu a velmi chabá dynamika jízdy. Na takový provoz Citigo, natož ve verzi CNG, prostě stavěné nebylo.

Při spotřebě kolem 4,4 kg CNG/100 km (což se rovná už zmíněným 6,3 m3/100 km) se dojezd čistě na zemní plyn pohybuje kolem 275 km. Vzhledem k naší vysoké spotřebě na dálnici ale Citigo při běžném provozu bez problému zvládne na plyn dojet i přes 300 km.

Jakmile plyn dojde, s málo znatelným cuknutím auto přepne na 10l benzinovou nádrž. Z ní si bere, podobně jako běžná benzinová verze, kolem 5,5 l/100 km, takže vystačí zhruba na dalších 200 km. Celkový dojezd auta na obě nádrže se tedy pohybuje kolem slušných 500 km.

Koupit nebo nekoupit?

Příplatek více než 70 000 Kč za CNG verzi není právě lidová cena. A těžko jej vyváží jen o pár desítek haléřů nižší náklady na provoz a nižší emise. Kde by mělo význam o CNG Citigo uvažovat, to je při jeho využití čistě ve městě, kdy v autě bude málokdy jezdit víc pasažérů než řidič.

Test Volkswagen eco-Up!, CNG verze německy “brandované” verze Citigo, přineseme v nejbližších dvou týdnech.

9 Comments on “TEST: Škoda Citigo CNG”

  1. Tak ta spotřeba je
    Tak ta spotřeba je brutální, sám jezdím Zafirou na CNG.

    Používaná na dojíždění do práce +-60km denně, +-35 minut jízdy (+-10minut po Brně po křižovatkách okolí Cejlu).

    Dlouhodobá spotřeba 1,445/1km, na dálnici jsem se dostal i na 1,26kč/1km (brát jenom palivo).

    Když vezmu v úvahu rozdíl váhy, nemám start stop systém atd. Spotřeba 1,1kč/1km? To myslí škoda auto vážně? Hlavně když papírová spotřeba by měla být „0,7kč/1km“.

    Holt i když neumí CNG, alespoň umí benzin, naftu a hlavně PR…

    1. Problém je výkon motoru
      Problém je výkon motoru , každý motor má určitou optimální účinnost a slabé motory jsou úsporné jen tehdy pokud jezdí v optimálním vytížení. Například Fabia HPT 50kW jezdí ze 5,9 bez problémů , ale pokud pojedete klidně. Na dálnici při průměru 140km /hod bere klidně i 10 litrů a pokud pojedete 160 což je maximální rychlost tohoto vozu jede za 12 l. Testovat citigo na dálnici může jen hlupák. To je jako závodit s valachem.

  2. Stale tomu nerozumiem 4,4 kg
    Stale tomu nerozumiem 4,4 kg / 6,3 m3 / 100 km ?

    A ci sa oplati kupit toto auto na CNG , to uz radsej na LPG … ja mam prerobene volvo V60 na LPG a 1 km na stoji 0,06 eur…v piremere unas na SR stoji LPG 0,730 eura za liter no teraz kusok od nasej firmy otvorili pumpu kde maju LPG za 0,635…jazdim teraz na tom lacnejsom a mam vyssi dojazd a motor je tichsi. Zaujmave ked to porovnam s LPG zo Slovnaftu ci OMV co su nadnarodne spolocnosti a stoja si za kvalitou 😀

Napsat komentář