Japonci představili obří robotický náklaďák bez kabiny

Japonská nadnárodní společnost Komatsu je známa výrobou konstrukčního, těžebního a vojenského vybavení. Nejnovějším příspěvkem do světa robotiky je zcela autonomní důlní náklaďák, v odborné hantýrce zvaný pevný dampr.

Plně robotický důlní náklaďák Komatsu uveze 230 tun
foto: Komatsu

„Komatsu Innovative Autonomous Haulage Vehicle“ se jmenuje celým jménem novinka z dílny japonského průmyslového konglomerátu Komatsu. Autonomní/robotické nákladní auto se sklápěcí plošinou je určeno pro těžební a stavební průmysl.

S výkonem 2700 koní se jen tak nějaké zátěže nebojí. Hlavní výhoda spočívá v tom, že sklápěcí plošina zabírá většinu plochy vozidla. Kabina pro řidiče zcela chybí, protože pochopitelně není potřeba.

Auto bylo aktuálně představeno na těžařském veletrhu MINExpo INTERNATIONAL 2016 v Las Vegas, nicméně Komatsu usiluje o brzké uvedení na trh. Protože nemá řidiče, nemusí se otáčet, čímž se snižují prodlevy i spotřeba a zvyšuje produktivita.

Robotický náklaďák váží 416 tun a uveze až 230 tun. Max. rychlost je 64 km/h, otočí se na 15,9 metrech a celkově je dlouhý 15 metrů a široký 8,5 metru. Není bez zajímavosti, že Komatsu je lídrem v oblasti využití autonomního řízení u takto velkých náklaďáků.

Už od roku 2008 fungují částečně autonomní modely Komatsu 930E a 830E (systém AHS – Autonomous Haulage System) v Austrálii a Chile. Doteď podle tiskovky Komatsu převezly už přes miliardu tun nákladu.

Obří těžební/důlní náklaďáky jako jsou ty od Komatsu i dalších bývají zároveň téměř vždy sériové hybridy. Obří dieselové agregáty zde vyrábějí elektřinu pro elektromotory.

14 Comments on “Japonci představili obří robotický náklaďák bez kabiny”

    1. V Paříži jsem l.p. 1987
      V Paříži jsem l.p. 1987 jezdil metrem bez řidiče. Místo kolejí mělo ve stanicích betonový žlaby a kola s hranatýma (neradiálníma) pneumatikama, jinak to svištělo po kolejích protože to mělo zároveň i ocelový kola. Málem bych to přehlíd.
      https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metro_de_Paris_-_Bogie_de_MP_55_-_02.jpg

      Zde je nekonečnej seznam podobnejch autonomních linek ve světě.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_subway_systems

  1. Zajímavý dampr, nicméně
    Zajímavý dampr, nicméně s tím hybridním pohonem bych si nebyl tak jistý. Je to normální nafťák, který při přenosu energie ze spalovacího motoru využívá generátor + elektromotory. Podobně jako menší stavební stroje využívají hydropohon (motor -> čerpadlo -> hadice -> hydromotor). Komatsu ale s hybridním pohonem přišlo už jinde:

    viz google: Hybridní rýpadlo Komatsu HB215LC-1

    Větší stroje možná budou následovat, nicméně dumpery s výkony v řádech tisíců kW by potřebovaly pořádné baterie 🙂

            1. Nojo, kde jsme mohli být,
              Nojo, kde jsme mohli být, kdyby se věci udály jinak, jen malinko jinak. Třeba bychom se vyhnuli problémům pokud by Beneš nechal Československo rozpadnout už tehdy. (Změnily by se sféry vlivu).

              Bylo by ale myslím celkem zajímavé prověřit, jaké úspory paliva by se dalo takovým , nebo podobným uspořádáním dosáhnout. Myslím že by to mohla být zajímavá čísla oproti současným modelům.

              1. Jó, kde by jsme mohli být
                Jó, kde by jsme mohli být kdyby jsem neporazili někdy 700 n.l. maury v bitvě u Tours a nezpozdili tak rozvoj vědy, umění a architektury o 1000 let nebo o kolik.

                Viz 2001: Vesmírná odysea, str. 270 ;D

                „Téměř všechny computerové varianty na bázi programu
                ALTERNATIVY HISTORICKÉHO VÝVOJE uvádějí, že bitva u
                Tours roku 732 byla jednou z klíčových katastrof lidstva. Kdyby
                býval Charles Martel poražen, islám by si byl snad dokázal vyřešit
                vnitřní rozbroje, které vyúsťovaly v rozkol, a byl by pokračoval v
                konkvistě Evropy. Dějiny by se byly obešly bez mnoha set let
                barbarského křesťanství, průmyslová revoluce by byla započala o
                celou tisícovku let dříve a my bychom dnes dosahovali namísto
                nejvzdálenějších planet už nejbližších hvězd…
                …Osud určil jinak a Prorokova vojska se vrátila do Afriky.
                Islám skomíral jako kuriózní živoucí fosilie až do konce dvacátého
                století. A pak se naráz rozplynul – v naftě…“

                1. Ano, vím o zajímavostech,
                  Ano, vím o zajímavostech, které se věděly od Gibraltaru po Aralské Tehdyjezero, existuje úžasný (na tu dobu pokrokový) spis o mechanice strojů, asi převzaté od řeků, ale i tak výborná práce, naznačeny základy dědičnosti někde v oblasti Perské říše. Pak kdosi z vznamných duchovních vědu zakázal a ještě se přihnali do Bagdádu Mongolové a řeka byla černá inkoustem a rudá krví učenců (Historický popis události)

                  (Mimochodem průšvih byl i konec Čínských objevů zničení flotily pokladů, ty lodě byly násobně větší než co tehdy měla Evropa a celá florila měla tankery s pitnou vodou, plovoucí farmy atd. kdyby to nestopli kdoví.)

        1. Záleží na tom, co si kdo
          Záleží na tom, co si kdo představuje pod hybridním pohonem. Já se např. ztotožňuji s definicí na wikipedii: „Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.“

          Zde je jediný zdroj – naftový motor – a elektřina je využita pouze pro přenos výkonu, jak již bylo zmíněno v reakci výše. Podobně jako se hydraulika využívá již léta pro přenos energie u menších strojů. Tedy žádný hybrid, jinak by se totiž za hybridy musely považovat všechny stroje, kde není čistě mechanický přenos energie.

          Hybridní dělá Komatsu třeba rýpadlo, které má baterie, rekuperaci atd. Z jiných strojů jsou hybridní častokrát třeba třídiče (pohon na naftu nebo prostřednictvím elektrické přípojky).

Napsat komentář