Jak zvládnout první dovolenou s autem na CNG

Chystáte se poprvé na dovolenou do zahraničí s autem na zemní plyn? Pak přinášíme pár tipů, které by se vám mohly při vaší cestě hodit. Poradíme, kde natankovat na cestě do nejoblíbenějších turistických destinací.

Počet CNG stanic (stlačený zemní plyn) v jednotlivých zemích Evropy
foto: NGVA

Každý měsíc se u nás prodá 200-300 nových aut na stlačený zemní plyn (). Jenom za prvních pět měsíců letošního roku jich na našich silnicích přibylo 1297, což je o 117 aut víc než za stejné období loňského roku.

Velmi často se jedná o firemní vozy, které se využívají i k soukromým účelům. Řada řidičů tak vůbec poprvé vyrazí s autem na CNG na dovolenou, což s sebou nese určitá specifika.

„Přes všechny nesporné výhody, které auta na zemní plyn mají, mají některá z nich ve srovnání s vozy využívajícími klasická paliva o něco kratší dojezd na CNG,“ upozorňuje Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment.

Pokud tedy chcete naplno využít ekonomický přínos pohonu na CNG, doporučujeme před cestou trochu příprav s ohledem plánování tankování.

V Česku byste se do potíží dostat neměli, CNG totiž natankujete na více než 120 místech a na mapě rychle přibývají další a další plnicí stanice.

„V nejbližší době se chystáme otevřít novou stanici kousek od D11 v Hradci Králové, otevřením dalších nových stanic ve  Vrchlabí, Plzni či Náchodě rozšíříme naši nabídku pro motoristy už na 22 plnicích míst,“ potvrzuje tento trend Václav Holovčák.

Mnohem složitější to ale budou mít cestovatelé na Slovensko, které zažívá velkou renesanci zájmu ze strany českých turistů.

„Na Slovensku totiž natankujete zemní plyn jenom na deseti místech. Dvě plničky jsou v Bratislavě, po jedné v Komárně, Nitře, Bánské Bystrici, Žilině, Košicích, Michalovcích, Novém Městě nad Váhem a ve Zvoleně,“ vypočítává Václav Holovčák.

U našich nejbližších sousedů se rozvoj zbrzdil kvůli příliš brzkému zavedení vyšší spotřební daně na CNG. U nás se daň zvyšuje postupně.

Ještě horší je situace s tankováním v Chorvatsku, kde jsou jenom dvě plnicí stanice na CNG. Jednu najdete Rijece, druhou v Záhřebu, obě se navíc nacházejí v samotných centrech a mají omezenou otvírací dobu.

Slovinsko má jen o jednu stanici víc, zemní plyn natankujete v Mariboru, Lublani a Jesenici.

Cestou do Chorvatska proto určitě natankujte ještě v Rakousku, které má třetí nejhustší síť v Evropě. Plnicí stanice najdete jak na dálnicích, tak i mimo ně.

„Velmi často jsou součástí velkých čerpacích stanic, kde si hlavně v noci můžete odpočinout a občerstvit se,“ říká Václav Holovčák. Druhou nejširší sítí plnicích stanic se může pochlubit Německo, které jich má lehce přes 900.

Opravdovou velmocí CNG v Evropě je ale Itálie, kde ho natankujete na téměř tisícovce míst. Jenom si musíte dát pozor, kdy tankujete.

„O víkendu může mít otevřeno jen jedna z deseti plnicích stanic v okruhu 50 km. Proto je třeba si dopředu zjistit otvírací dobu,“ upozorňuje na méně známou skutečnost Václav Holovčák.

Tyto důležité informace najdete spolu s plánovačem trasy na stránkách evropské asociace provozovatelů aut na zemní plyn NGVA Europe www.NGVA.eu.

Užitečným pomocníkem mohou být i mobilní aplikace, skvělá je například Škoda CNG, která velmi přehledně zobrazuje plnicí stanice na trase včetně podrobných informací o adrese, otvírací době či orientační ceně za CNG.

Počet plnicích stanic na CNG v Evropě

Počet plnicích stanic na CNG v Evropě
Pořadí Země Počet
1. Itálie 974
2. Německo 910
3. Rakousko 173
4. Švédsko 169
5. Švýcarsko 134
6. Nizozemí 128
7. Česká republika 124
8. Bulharsko 104
9. Francie 40
10. Španělsko 32
tisková zpráva

8 Comments on “Jak zvládnout první dovolenou s autem na CNG”

  1. Stačí se před cestou
    Stačí se před cestou mrknout na Internetu na mapu, a není problém. Pokud jsou na Internetu správné informace.

    Například loni cesta do Chorvatska – v Rakousku samoobslužná čerpačka nebrala české Master Card karty a v noci se v Rakousku moc nepracuje, takže všechny s obsluhou byly zavřené. Výsledkem hodinové čekání, až nějaká ráno otevře. V Záhřebu pak zjištění, že sobotní otvíračku nedávno zrušili, takže zbytek cesty na benzín.

    Ale rok před tím cesta do Bulharska v pohodě. Čerpačky Brno – Budapešť – Bělehrad – Niš a v Bulharsku ji jich pak fůra.

  2. Je to jednoduché milá
    Je to jednoduché milá redakce, nejjednodušší je si CNG auto ani nepůjčovat protože potom nemusíte řešit problémy s CNG plničkou :)) Ale když už vás zaměstnavatel teda mermomocí donutí si ho půjčit, rozhodně si natankujte plnou nádrž benzínu a kanystr prosichr do kufru a CNG vůbec neřešte!! protože to stejnak nevyřešíte :)))
    Obzvláště bych s tou 200 barovou cng bombičkou nejezdil moc do teplíčka… 😉 No ale LPG bombičky s 20x menším tlakem 10 bar už jsou vychytaný to je VPOHO, plniček jako sračiček 🙂

    http://seznamlpg.cz/

    1. Ale kravina s tím
      Ale kravina s tím teplíčkem, ty flašky jsou testované na 450bar, u tovarních aut jsou umístěné v podvozku, takže jsou „chlazené“ vzduchem, navíc se při stálem dlouhém odběru, typicky při dlouhých cestach, cng flasky ochlazují tím, že klesá tlak ve flaškach.
      Mimochodem: Nevíte něco o tom, že se zpřísňujou kontroly na ME ohledně CNG aut? Na jedné ME, která dělá LPG/CNG mi borec tvrdil, že udajně po tom, co bouchly CNG flašky na benzině u Janova, vydalo MD nějakou novou vyhlášku. Nevíte někdo o tom něco?

Napsat komentář