Tesla Model X vás ochrání před biochemickým útokem

Jednou z unikátních vlastností nového plně elektrického Tesla Model X je „Bioweapons Defense Mode“. Využívá silného vzduchového filtru, který ochrání posádku auta i před biochemickým útokem.

Elektromobil Tesla Model X v testovací bublině
foto: Tesla

Elektromobil Tesla Model X využívá HEPA filtr. Ten dokáže ze vzduchu s minimálně 99,97% účinností odstranit částice o velikosti 300 nanometrů.

To znamená, že při zapnutí módu se dovnitř auta nedostanou pyly, bakterie, viry ani velká část běžného znečištění ovzduší. Výsledkem je filtrace mnohonásobně účinnější než u běžných aut.

Tesla svůj filtr otestovala nejen na dálnicích, ale také u skládek, pastvin i v zamořených metropolích Číny. Například počet prachových částic PM2.5 dokáže filtr snížit o 40 %.

Tesla tvrdí, že díky filtru je možné přežít armádní útok chemickými nebo biologickými zbraněmi. To zatím nikdo tak docela netestoval. Stejný filtr jaký je dnes dostupný v Modelu X by měl být k dispozici také v nejnovějším faceliftu Tesla Model S.

Bjørn Nyland, známý norský propagátor značky Tesla Motors, nedávno zkusil alespoň projet oblastí se silným zápachem hnoje. Na videu říká, že zápach byl pryč během pár sekund.

Tesla

110 Comments on “Tesla Model X vás ochrání před biochemickým útokem”

  1. No uprimne v teto diskuzi by
    No uprimne v teto diskuzi by me fakt zajimala karma na jednotlive prispevky (zavest tuto fci prosim!). Protoze posledni dobou mam pocit, vetsina rozumnych EV fandu (mezi ktere se taky radim) na diskuze uz rezignuje, protoze jsou cele zaplevelene Teslafanatickymi prispevky, na ktere uz ani nema cenu reagovat (bavit se s lidmi, kteri jsou presvedceni ze Tesla je absolutne dokonale auto 100% vhodne naprosto pro kazde pouziti od denniho dojizdeni pres obchodniho cesutjiciho snad po michacku na beton, prestane holt po nejake dobe bavit i ty nejzarytejsi diskutery….).

    1. minusovani a plusovani
      minusovani a plusovani diskuze jen zabiji, to us lidi nedokazete zit bez toho lajkovani a unlajkovani? nesmysl kterej vede jen ke zbesilemu mackani tech blbosti u kazdeho postu jen podle toho jakej je nad nim nick, ve chvili kdy tohle hybrid zavede, tak ja na nej prestavam chodit neb se to zvrhne jen v hodnoceni

    2. No tak jsem se podíval na
      No tak jsem se podíval na dobu před kterou se největší (současný) pisálkové registrovali. Téměř všichni letos. Někdy mám pocit že by se měl povinně udávat věk diskutujících, zde by se to velmi hodilo:(
      Děti investují někdy zbytečně moc energie do toho jednoho. Energie nerovná se inteligence.

    3. Nechapem ale naco sta
      Nechapem ale naco sta stazujete. Ake ine elektromobili tu chcete ospevovat? Nebyt Tesly tak dnes mame stale EV s dojazdom ledva 100km a osobne si myslim, zeby od toho uz firmy aj davali ruky prec. Take auta ake ma Tesla sa dali vyrobit aj pred 10timi rokmi a neboli v tom technicke prekazky ale ako jeden stary paprda z Fiatu povedal, oni to NECHCU. Ked sa ukazu na trhu podobne produkty ako ma Tesla tak potom sa mozme bavit o Tesla fans ako hlupakoch typu Apple fans ale dovtedy nie, kedze neexistuje nahrada. Ano Tesla si tvori znacku ale ma na to pravo lebo ostatny NECHCU. Stazovat sa teda treba na ostatne znacky, ktore mozu ale NECHCU!

      1. Neni Tesla fan, jako tesla
        Neni Tesla fan, jako tesla fanatik….
        Abych to prirovnal k Apple (ke kteremu mam podobny „postoj jako tesle“) – za me je iPhone spickovy telefon, ktery v mnoha ohledech prevysuje konkurenci, i kdyz ma samozrejme sve mouchy.
        Apple fanatik bude zaryte tvrdit ze iPhone je nejlepsi na svete, ze zadna alternativa neexistuje a kazdy kdo si koupi cokoli jineho nez iPhone ne socka, vrah kotatek a totalni idiot.
        S clovekem, ktery je stejne jako ja fanda EV obecne i fanda Tesly si velmi rad kdykoli pokecam, s vetsinou mistnich „Tesla fanatiku“ bych nejradsi nemel nic spolecneho…
        (timto samozrejme nechci rict, ze kazdy tady na Hybridu je tesla fanatik, zdravim tichou rozumnou vetsinu, ktera se diskuzi moc nucastni).

        1. Já jsem antieplfanatik ! Tu
          Já jsem antieplfanatik ! Tu srandovní firmičku na přepálený ozařovátka co grilujou víc než šmasung bytostně nesnáším 😉 Možná drobátko inspirovali korejce ale jinak díky Taiwane že nemusím sponzorovat Mekintoš :DD
          TESLA se s Eplem nedá srovnávat … to je prostě jiný kafe v poměru 1.000.000 ku 10ti sotva 😀

    4. Tesla není absolutne
      Tesla není absolutne dokonalé auto 100% vhodne naprosto pro kazde pouziti …. TESLA je nejsprávnější auto z tý změti spalovacích popelnic o kterých nás 20 let přesvědčovali … 😉 A za ten boj Davida proti zlýmu Goliáši si zaslouží absolutní prioritu 😉 Stále není vyhráno …
      NEPLEŤ SI POJMY A DOJMY 🙂 A nezlob se na mě, vyloženě sis o to řekl 🙂

  2. Já teda nevím, ale tohle
    Já teda nevím, ale tohle už je fakt PR blábolení jen proto, aby se o Tesle psalo a vypichovalo se, jak je to všemožně úžasné auto…
    Co bude příště? Ochrana před mikrometeority, kdybyste s ním náhodou letěli do vesmíru?
    Ale to, že můžu s Teslou jezdit kolem hnoje a nic necítit je informace, která má pro mě cenu zlata…
    Ta mediální masáž kolem tesly, která je tak dokonalá až by jeden brečel už začíná být trochu trapná…

      1. A které konkrétní věci
        A které konkrétní věci to jsou, smím-li se zeptat? Uveďte mi nějaké srovnání s nejluxusnějším rakovinovým autem, jak říkáte.
        Typická reakce – neobdivuji Teslu a Elona Muska, nevzdychám nad článekm o nějaké nepodstatné partikularitě a jsem závistivá rakovina…smutné
        Bohužel se nemohu zbavit dojmu, že mezi příznivi Tesly narůstá podíl nenávistných komentářů ve chvíli, kdy se někdo jen dotkne jejich modly…

        1. Nenavistnych? Kde je
          Nenavistnych? Kde je nenavist? Nenavist moze byt iba koli hlupym prispevkom. Ako tesla toho vie viac, ma najdokonalejsieho autopilota, zrychlenia porovnatelne s ferrari ci bugati, nezabija okoloiducich svojimi toxickymi plynmi, ma ovela prepracovanejsi system udpatov a servisu,… atd. Neviem ci by som sa dostal k cislu 100 ale urcite by to bolo vela kladov. A to nehovorim, ze oproti tym luxusnejsim znackam je aj lacnejsia. Jedine co Tesla neponuka je rucne urobeny drevenny obklad interieru z posledneho stromu na Zemi ako to robia ine znacky.

          1. No, beru původního
            No, beru původního přispěvatele tak trochu za slovo…
            Nenávistná rakovina – Vám to nepřijde jako nenávistný komentář, resp. nenávistné oslovení jiného diskutujícího jen proto, že má jiný názor?
            Sedí tady to přirovnání s fanatismem – psalo se o tom, že Tesla umí 100x víc, tak abychom se drželi věcné diskuse, ptám se, co si pod tím 100x víc představit.
            Moc přesvědčivých argumentů jsem tady nenašel – to, co tady píšete mi nepřijde jako něco, co je 100x lepší… A propose – u servisu mě nezajímá jen propracovaný systém v podobě, že mi do auta někdo leze na dálku, ale kde nejbližší servis fyzicky je. V tomto případě Mnichov? Vídeň?
            Závěr – 100x lepší lze samozřejmě brát jako nadsázku, protože Tesla prostě 100x lepší než nejluxusnější spalovák není, je to nesmyslné trvzení i srovnání. Ale dobře ilustruje fanatismus příznivců – Tesla je náboženství a kult o kterém je zakázáno i pochybovat…
            A propos popíchnutí – nikomu z majitelů Tesly nevadí to, že Vás auto neustále špehuje a sdílí data kam jedete, jak rychle, kde jste jak dlouho a spoustu jiných parametrů, Tohle osobně z hlediska nějaké kyberbezpečnosti považuji za větší problém, který mi zrovna na Tesle i jiných věcech, co někam posílají moje data, dost vadí…

            1. Souhlas : co tesla nema ?
              Souhlas : co tesla nema ? Napriklad cestinu !! Odkladaci prihradky poskromnu, upinaci system zavazadlaku, male slunecni clony, ten servis daleko a musi se tam kazdych 20k a stoji to 16 000 kc!
              Ja osobne bych si klidne model x poridil nemam problem kdybych na to mel ale je treba byt nezaujaty vsimat si pozitiv a i negativ. A ne jen porad chrlit rakovinu a rikat ze tesla je 100x lepsi .omg uz jsou fakt trapny.

                1. Nepochopil jste proc to pisu
                  Nepochopil jste proc to pisu to bylo kvuli tomu ze i ten servis neni levnej a je daleko.Nesrovnavam jen poukazuji na to ze servis taky stoji pekny prachy.

                2. Pravda, asi jsem to potom
                  Pravda, asi jsem to potom nepochopil. Auta proste jezdi do servisu. Draha auta mají drahy servis. Ale ten u tesly ve srovnani vychazi levneji a v cene mate věci, které by jste si jinde tvrde priplatil. Dále jste psal, ze to musí do servisu po 20tkm. To si myslim, ze je pěkné, když podobne vykonna auta opravdu musí i po 5tkm. PS: Vídeň mám blíž, než Prahu a to nejsem Brňák.

                3. Samotrejme ze spalovak ma
                  Samotrejme ze spalovak ma drahy servis souhlas.Schvalne zjistim servis na panameru mam kamose ve porshe.To bude palka;) Dotaz auto si rekne o servis nebo ma predepsany servis natvrdo? Tesla.

                4. poršejegermánskásrágora
                  poršejegermánskásrágora na fosílie z minulýho století, to má dneska kdejaký ichtl 😉 Toho se neptej to je sice statečný ale naprosto zbytečný :)))

                5. Ja to zjistim az se s nim
                  Ja to zjistim az se s nim budu zase potapet.Jinak porshe ma taky hybrid jen tak mimochodem.Jste taky zaujaty pane cipisek;) nechte me hadat doma je tesla

                6. hele vem to logicky, co by
                  hele vem to logicky, co by bylo kdyby TESLY nebylo 🙂 Bylo by porše? 😉 A pročpak nebylo porše když nebylo tesly? 😉 TESLA hochu je klíč k budoucnosti, porše je leda tak letenka na bahamy pro managéryvole :))))

                7. Za 1 panacku, nejsem Vul to
                  Za 1 panacku, nejsem Vul to si nech na doma.Za 2 co to tady placas za blbosti? Kolik ti je ? 10 let? Koncim diskuzi s takovym panem nema cenu diskutovat kdyz je zaujaty a evidentne b…en.

                8. 65 prohráls hochu! :))
                  65 prohráls hochu! :)) Koncovka -ole je v český díře standarní znak opovržení protivníka a nezájmu o jeho další přízeň :DD Jak to že takový základy nevíš? Nebyls v pijonýru co, cos tady celejch 15 let na planetě zemi dělal! :))))
                  PS: … ber to s elektronadhledem 😉

                9. ok beru, ze vy jste ten pan
                  ok beru, ze vy jste ten pan co bydli v te pyramide ze ?

                10. Koukam vy to mate v te hlave
                  Koukam vy to mate v te hlave skutecne slozite. Na vas vek by jste mel mit trosku jak to rict … rozum a venovat se tematu. Nejak neverim ze vam je 65. Ja si odpocinu na hvezdarne nebo u freedivingu.
                  Jinak kvuli takovym jako jste vy zde „normalni“ lidi nediskutuji.
                  Kdybych mel EV tak bych urcite na zadne srazy majitelu nejezdil kdyz to tady vidim.
                  Ja mel vzdy predstavu ze lidi co maji EV to maji v hlave v poradku a jsou pohodari a ekologove, u nas freediveru to je tedy na 100 procent jen ten Landa vycniva 🙂 ale toho neznam osobne.
                  Hezky den.

                11. ty se mě vůbec nelibis
                  ty se mě vůbec nelibis chlapce, ty tvoje dojmy a pojmy vyjmi a kup si teslu to tě možna vyléčí 🙂

                12. A ze jsem tak zvedavy, kam
                  A ze jsem tak zvedavy, kam se do tesly strka, kdyz nema vyfuk?

                13. Ja myslim ze pan v necem
                  Ja myslim ze pan v necem jede bud , snupe koks , nebo huli nej kvalitni matros 🙂 protoze to co tady predvadi neni normalni 🙂

                14. hoši vtom maj koukam hokej,
                  hoši vtom maj koukam hokej, zapněte si radši tívo 😀

                15. Neřeknne. A na tvrdo taky
                  Neřeknne. A na tvrdo taky ne. V návodu je to takové obecná formulace, že tesla stanovuje na 20.000 nebo rok. Žádná případná sankce, protože to by stejně nemělo právní význam. Já jsem si stanovil, že tam pojedu vždy na jaře, protože prohlédnout by to někdo měl. Jelikož je auto nové a nehrozí zadření motoru, odložím to až budu mít víc času 🙂

                16. Tesla ma s1 vykon 69kW takze
                  Tesla ma s1 vykon 69kW takze ten servis rozhodne drahy neni standard je tak 5-6 tisic…pro lidi co se potrebuji prepravit a neresi znacku auta

                17. Tak to jo Zbyšku, tak to
                  Tak to jo Zbyšku, tak to jo…

                1. Servis je skutečně
                  Servis je skutečně nepovinný, resp. doporučený každých 20 000 km, ale není zdarma, pokud si klient tento servis nepředplatí při koupi vozu v podobě servisního balíčku. Na servisu jsem už byl a stál mě 450 EUR. Je pravda, že mi nad rámec standardizovaných servisních úkonů provedli několik dalších oprav či drobných výměn zdarma. (např. montáž titanového krytu baterie, výměna zadní mlhovky atp.) A ještě argument, že servis je v až Mnichově jako záporný nevnímám, když po cestě dobíjím na SuC zdarma. Je to jen příjemný výlet, který si stejně každý rok dopřeji tak jako tak…

                2. tak to je dobré vědět,
                  tak to je dobré vědět, že zdarma není, díky
                  ovšem stále není nutný, to je důležité 🙂
                  když se to omezí jen na případné problém, „servis“ skutečně nestojí nic

        2. jedna podstatná věc: tesla
          jedna podstatná věc: tesla se zdokonaluje každý rok několikrát, rakovinové auta si koupíš a musíš si koupit nový model, abys měl nové funkce
          tedy jen idiot si dnes nekoupí Teslu, pokud má na luxusní vůz
          statstiky to potvrzují: 25 % luxusních aut v USA i EU = TEsla, která roste, všechny ostatní značky v luxusních kategoriích padají 😉

          1. To je zas argument… Tesla
            To je zas argument… Tesla se zdokonaluje několikrát každý rok. Zřejmě myslíte upgrade operačního systému nebo jak se tomu u tesly správně říká. tj. softwarový, nikoliv hardwarový update, což je rozdíl.
            To moje Windows se taky zdokonalují několikrát do roka…
            Zase typický fanatický komentář – jen idiot si dnes nekoupí Teslu, pokud má na luxusní vůz. Kromě 108 lidí, co tady mají Teslu jsou zřejmě všichni majitelé vozů v podobné relaci naprostí idioti…
            Připouštíte člověče, že si někdo třeba Teslu nekoupí proto, že ji nechce nebo že mu na ní něco vadí? A že proto nemusí být idiot?
            Já jsem za poslední půlrok mluvil tuším se třemi lidmi, kteří si Teslu půjčili proto, že jim ji nějaký známý tesla-nadšenec vychválil do nebes a zarputile je přesvědčoval, že to je naprosto srovnatelné s jejich současným bavorákem, a to zrychlení a ticho a displej a všechno možný.
            Vyrazili s tím na silnice vyzkoušet, že to je teda fakt plnohodnotný auto, který je nijak neomezuje a že byli pitomci, že tomu neveřili. A všichni se vrátili s pocity dost zásadního zklamání, samozřejmě chtěli vyzkoušet, co auto umí, takže se divili, jak se jim krátí dojezd…
            Chci tím jen ilustrovat to, že nadšení Vás, fanoušku Tesly, může být i kontraproduktivní.
            Ale tyhle vaše jednoznačný soudy o tom, kdo je a kdo není pitomec a idiot a soudy používající všeobecné kvantifikátory (všichni jsou, všechno je, vždy, ve všem…) nebo podobné (100x lepší…) bohužel svědčí spíše o tom, že autor je rozumu mdlého…
            Věci nebývají černobíle…

            1. tvé ubohé argumenty holt
              tvé ubohé argumenty holt neplatí, Tesla prostě má už 25 % luxusních vozů a roste, ostatní značky padají
              prostě jsi hloupý, co nechápe ani jednoduchá čísla prodejů, smiř se s tím 🙂
              btw, windows má aktualizace ale už 10 let nepřinesl nic, Tesla naposledy summon 🙂

                1. Sice to jsou fanatici, ale
                  Sice to jsou fanatici, ale to že Tesla má 25% prodejů v luxusním segmentu a že roste je prostě fakt, který ty zase fanaticky odmítáš. Takže si nemáte co vyčítat.

                  Oni tu prezentují fakta, zatímco ti 2 tvoji známý jsou jen „jedna babka povidala“ a o ničem to nevypovídá.

                2. Nevím o tom, že bych něco
                  Nevím o tom, že bych něco fanaticky odmítal… Čísla k tomu nemám, čili to nepotvrdím, ani to ale nekritizuji.
                  Hlavně ale nikomu nenadávám do hlupáků…

                1. už tě někdy napadlo, že
                  už tě někdy napadlo, že mediální zprávy pro civilisty jsou zaplacené podmazané přibarvené aby se točila ekonomika 🙂 Tys je už počítal?? :))

                  Hele jak bramboradlo prosperuje :DD
                  https://www.google.com/finance?q=ETR%3ABMW

                2. No vida. A nepřipouštíte,
                  No vida. A nepřipouštíte, že by to mohlo takhle být i u Tesly? Povaha některých mediálních zpráv tomu napovídá…
                  Ale Tesla je PRAVDA neboli ZÁKON, ostatní lžou, jsou pitomci, rakovina atd.

                3. Elon je poctivec u Porše
                  Elon je poctivec u Porše nevím ani kdo ho vede ani kdo ho vlastní ani kam to směřuje, navíc kdyby chtěli makat tak posledních 20 let mohli … Takže bez diskuze, nelze srovnávat :))

                4. Aha. Tohle mě taky
                  Aha. Tohle mě taky fascinuje – kdejakej příznivec Tesly mluví o „Elonovi“ stylem jako by s ním byl zrovna minulej týden zachlastat v hospodě.
                  Takže s Elonem se znáte osobně, takže víte, že je poctivec. U Porše o tom nevíte nic, takže to jsou blbci a zloději…
                  Tohle už fakt není otázka fandění, ale regulérního náboženství… Možná byste se měli začít snažit prohlásit Elona za svatého, protože dělá prokazatelné zázraky…

                5. njno fascinuje tě to,
                  njno fascinuje tě to, protože bud máš k němu averzi nebo nejsi schopen (zatím) ho zařadit, poznat jeho osobnost, rozlišit mezi dobrem a zlem, a to tesere 🙂 zachlastat v hospodě?? to není dneska už třeba stejně jako se obtěžovat kvůli vydělání peněz sedat na letadlo … mysli politickoekonomicky jasánek :))

                6. Cipísku, koukám, že jsi
                  Cipísku, koukám, že jsi dneska na zvlášť výživném tripu… Žádnou averzi k němu nemám, naopak se snažím, aby mi ho podobní joudové jako ty, kteří vystupují jako jeho důvěrní znalci a samozvaní tiskoví mluvčí nebo vykladači jeho myšlenek, jaksi neotrávili… Vy fanatičtí následovníci papežštější než papež jste dost srandovní, bohužel každou diskusi dost zahnojíte a normální diskutéry otrávíte…
                  Stalo se to zjevně už i zde, protože v každé teslí duskusi se zjeví několik známých firem – včetně tebe – který akorát začnou napadat, urážet a zesměšňovat… Sami jste ale za šašky…

                7. ale to se ti jenom zdá, to
                  ale to se ti jenom zdá, to jsou jen tvé dojmy zprostředkované písmenky, které jsou zavádějící. z toho si nic nedělej anonyme to bude dobrý 🙂

                8. To vis, kdyz se musis
                  To vis, kdyz se musis trikrat denne udelat nad jeho fotkou (zasadni prijimaci podminka pro t-ultras), tak ti prijde jako nejlepsi kamos ;-P

                9. No to vypadá na nějaký
                  No to vypadá na nějaký komplex ve tvý hlavě, co stím … Zkus to proti zdi :))

                10. kdys si skouknes cisla
                  kdys si skouknes cisla jednotlivich modelu za 2015, tak zjistis ze maji plusova procenta jen diky zakladnim „levnym“ modelum, u Mercedesu se vyhoupli tak vysoko jen diky modelu A kterej se jim proste povedl a jiz to neni ta hnusna krabice co se s nadsazkou v zatacce prevrati, u Audi bodovala A3 a A4 a nektere Q modely a u BMW 2 a 3 rada a nizsi Xka, tedy nic co by stalo konkurencne proti S nebo X, proste se postupne tyhle automobilky vrhaj do vod nizsich segmentu kde je mnohanasobne vice zakazniku, bylo by tedy divne kdyby jim prodeje klesaly, to us by tam bylo neco sakra spatne

                11. u luxusních s největší
                  u luxusních s největší marží padají
                  ty si nejsi svým mozkem odlišit levná a drahá auta, že? 🙂

            2. Tý vogo. Srovnávat auto a
              Tý vogo. Srovnávat auto a Windows to už je fanatismus na entou.

              To že ty nechápeš co tím je u Tesly myšleno je jen důkaz že o tom nic nevíš.

              Dnes tyto updaty softwaru má pouze Tesla proto to tu je zmíněno. Ostatní i když daleko dražší auta se na tohle teprve chystají. Tj opět je i v této maličkosti Tesla daleko před ostatníma.

              Takže ano Tesla je fantastická protože prostě je. Ostatní jsou 100 let za opicema a nic pořádně neinovovuji, jen udržují. A jestli se neprobudi dopadnou jako Nokie.

              1. Ale ono OTA u „kritickych“
                Ale ono OTA u „kritickych“ systemu opravdu zadny zazrak bezpecnosti neni. Sice se to pry pta na potvrzeni, ale uzivatel odklikne vsechno. A predstav si, ze zhrzeny zamestnanec odejde s databazi podepisovacich klicu… Ze zatim zadny prusvih nenastal jen znamena, ze to nikomu za tu praci nestalo (nebo stalo a nemel to potrebu zneuzit).

          2. Co je na Tesle luxusniho?
            Co je na Tesle luxusniho? Cele auto nema kvalitu automotive interier slicovany jak Dacia…v rope by to bylo auto do 750 tis vse ostatni je wow a cool faktor. Provedeni baterky je dost tragedie svary jak od ucnu…a ze to ma update casty jak win? Parada je videt ze spousta lidi zaplatila za moznost byt testovaci jezdec.. tesla je prome nejvetsi start up sveta

      2. Pro zavistiva rakovina?
        Pro zavistiva rakovina? Klidne to muze byt rozumny EV nadsenec. Normalni lidi totiz jeste vidi rozdil mezi nadsencem a fanatikem.
        Uprimne podle me nejvic skodi EV takovi EV fanatici jako vy, kteri se snazi tvrdit jak EV dokazou naproste zazraky – to pak vyusti v to, ze si ty auta koupi treba lidi, co o tom moc nevi a pak prijde „vystrizliveni“ a horu zhrzenych zakanziku.

  3. Drobeček na startu Falcon 9
    Drobeček na startu Falcon 9 – SpaceX
    https://www.youtube.com/watch?v=_ep34zNN7C0
    http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/spacex-zopakoval-uspesne-pristani-nosne-rakety-na-morske-plosine/1346756
    Detailní záběry z letu SpaceX Falcon 9
    Start Minutu po startu 1000km/h po dvou minutách od startu 3500hm/h
    https://www.youtube.com/watch?v=_ZXu_rYF51M

    Bude i model 4 ? Dotace >>>
    „Věc, kterou si většina lidí neuvědomuje, je, že každé auto na fosilní palivo je bohatě dotováno,“ vysvětluje.
    http://computerworld.cz/technologie/elon-musk-tesla-model-4-bude-dostupny-pro-vsechny-53000

      1. Názor-
        Spíše dotace na

        Názor-
        Spíše dotace na pohonné médium palivo .
        Také zmínil to, že když spalování vytváří znečištění, které vede ke škodám a ty nejsou zahrnuty v ceně paliva. Tak i to je určitá forma dotace.
        (Navíc, dodal Musk, ropný průmysl a automobily s vnitřním spalováním neúměrně zatěžují životní prostředí, což lze považovat za další „dotaci“ pro ně.

        „Kdykoli máte negativní externalitu bez konkrétně stanovené hodnoty, kde ale používání produktu způsobuje dlouhodobé škody přírodnímu prostředí, pak ovšem přesto o náklady jde. A pokud ty nejsou zapracovány do ceny benzínu, je to, prakticky vzato, dotace,“ uzávírá.)

        SpaceX Falcon 9 landing, May 2016

        1. No, striktně vzato,
          No, striktně vzato, jakákoliv lidská činnost je zdrojem negativních externalit, výrobu i provoz elektromobilů i lety do vesmíru nevyjímaje, žeano…
          Tohle je taková standardní věc, že v nějaké veřejné diskusi se použijí obecné pojmy, že něco „je masivně dotované“ nebo „nejsou rovné podmínky“, „kdyby něco nebylo, tak by něco jiného bylo jinak“, ale obsahově je to sdělení tak trochu o ničem protože postrádá konkrétní fakta nebo argumenty…

            1. O tom nepolemizuji a
              O tom nepolemizuji a souhlasím, že znečištěné ovzduší je problém a spalovací motory jsou jeho významným zdrojem.
              Komplikovanější je to ve chvíli, kdy má dojít na nějaké kvantifikace a zejména v souvislosti s dotováním něčeho, protože se zpravidla ukáže, že věci jsou zamotanější a nějaká skrytá dotace je leckde, různá pokřivení trhu mohou mít i svoje důvody atd.
              Často se ale externalita používá jako takové „reziduum“, kterým se dá vyplnit jakákoliv mezera, což je zejména při diskusích se zavilými environmentalisty často kontraproduktivní – když něco nevychází nebo je potřeba něco dehonestovat, tak se vytáhnou externality, zejména ty související se zdravím, protože se to nedá reálně kvantifikovat a debata je pak poněkud jalová…
              Jinými slovy, je to dost taková populistická karta (byť její obsah nezpochybňuji)…

        2. No ona ekologicka prohlaseni
          No ona ekologicka prohlaseni jsou sice hezka, ale byznysplan tomu ne tak uplne odpovida (ale chapu, cilove skupiny je treba vytezit odzhora).
          Tim, ze nahradim 100 tisic luxusnich limuzin (ktere i tak maji drahe/kvalitni katazyzatory/filtry) EV znecisteni nevytrhnu – jen v USA jezdi 250 milionu osobnich aut, cili dopad cele produkce je pul promile. A ani pri produkci 1 milion rocne to moc neporoste. A nezda se, ze by ani T3 cilila na levne nekvalitni smejdy – spis konkuruje vyssi stredni tride, cili zas ne zdroji problemu.

          1. nevim zda to je zamer Muska,
            nevim zda to je zamer Muska, ale odzhora se casto prechazi smerem dolu ke spodine, ostatne v Toyote o tom vedi svoje, Prius se tak dobre prodava a prodaval prave proto ze si ho oblibila spousta znamich lidi, Tesla se snazila o totez, uzmout par znamich tvari nazacatku, pak jdou ty prodeje celkem sami, neb co ma idol chteji i fanousci 🙂

            a ostatne podobnej princip je PR ve filmech, se koukni ze pokud nekde v nejakem blockbusteru maji nejake zastoupeni znacky, tak je tam enormni, ostatne je to moje branze s tema autama ve filmu a do 2 filmu jsem i auta modeloval, dnes us to nefunguje tak ze si reknou a budem mit ve filmu auta, ale tak ze automobilka sama chce mit ve filmu auta aby ji delali reklamu 🙂 samozrejme obri produkce, nejaky bezny filmy/produkce tohle neresej

            1. Tak jasne, ze pro uspesny
              Tak jasne, ze pro uspesny byznys to asi jinak nejde (ostatne to nahore pisu). Ale pokud mysli tu „zelenou“ cast vazne, tak (podle me) mel misto T3 vydat neco jako holy t-Up s dvema budiky (rychlost a procento baterie) a ne dalsi higher-class model s fancy ficurami jako mega-displej, autopilot nebo 0-100 za 6 sekund. Proste neco, co lidi donuti prodat stary pekac v cene pod 10k$, kteremu leze z vyfuku kdovi co (a ne treba prave ten Prius protoze uz neni in a to se v Kalifornii netrpi). Pohon koneckoncu odladeny maji a rozjet masovou vyrobu ne-fancy auta bude snazsi nez u fancy auta (min komponent).

              1. realita je takova ze pokud
                realita je takova ze pokud by se dnes nasadil do prodeje model co by nahradil auta v cene $10k, tak ho zaprve nebudous stihat vyrabet z nedostatku vseho od baterek az po linky a zadruhe by mohl skolabovat i jejich model dlouhodobeho fungovani Tesly coby firmy ktera ma presvedcit ostatni automobilky ze to jde

                Muskovim kredem asi neni vyrabet Ev s dojezdem okolo 100-150km, navic hodla autama zmenit nejen pohon z fosilu na elektrinu, ale i z manualniho rizeni na automatizovane, takze na opravdu levny EV musi dozrat doba, a rekneme ze nejakych 5-10 let to jeste bude trvat, na tohle se musej pripravit nejen automobilky a Tesla samotna, ale i energetici a dalsi odvetvi ktera jsou dnes navazana na fosilni automobilky

                postavit dnes EV za $10-15k as takovej problem neni, jak ukazuji Cinani, ale ma kompromisy ktere by mohli EV spise ublizit, nic se nesmi uspechat 🙂

              2. jinak me prave Tesla 3
                jinak me prave Tesla 3 prijde jednoducha, ono ten display je celkem levna zalezitost, rozhodne v porovnani s desitkama cudliku

                jen tak do placu, LG dasplays kdysi nekde unikli velkoobchodni ceny dysplaiu a i za IPS 27″ QHD tam byla celkem smesna suma $36, pritom monitor s tim displayem v dobe uvedeni staval okolo $750 (ten me zajimal z toho unikleho ceniku, mel jsem a mam ho dodnes), ono si proste spousta lidi mysli ze velkej display je nejakej zazrak a musi bejt drahej, naopak pokud je urcita hustota rastru a neni to nejax extremne velike (nad 150″) tak je to vyrobne celkem levna zalezitost a vyvojove jiz nekolikrat zaplacena 🙂 odhadem display v Teslach ma vyrobni naklady tak okolo $8-10 maximalne

                1. No ja nekde (tady?) cetl
                  No ja nekde (tady?) cetl lamentaci, jaky mela Tesla problem sehnat displej pro model S, ktery by se v auto-provozu nesypal casteji nez malo (a to urcite cenu moc neresili)… Ale to bude podruzny problem (a tech potrebnych tlacitek o tolik vic nez za 10$ nebude:).

                  Jako prijatelnou hladinu jsem spis myslel neco jako 20k$ a 200km realny dojezd (35-40kWh baterka), to by i na americke pomery na „auto do prace“ mohlo vyhovet. Dame se prekvapit, treba T7 v roce 2050 uz lidove vozidlo bude 🙂

                2. ja bych cekal ze nejake
                  ja bych cekal ze nejake dostupne pro vetsinu trhu bude tak pata nebo sesta Tesla, takze kldine jiz par let po roce 2020

                3. Ja spis myslim, ze budeme
                  Ja spis myslim, ze budeme radi, kdyz tou dobou bude (celosvetove) uspokojeny „backlog“ predobjednavek na T3 a konecne bude mozne objednat a za par mesicu mit. Konec patecniho teslynče:)

                4. TM3 ale pro amiky přesně
                  TM3 ale pro amiky přesně takový auto je. Proto si ho rezervovalo tolik lidí. Kdyby bylo skladem tak už ho má koupené možná milion amiku.
                  Pro zaprdeny Čechy je to samozřejmě vyšší třída a nedostupné auto. My čekáme na ojetiny nebo TM4.

                5. I 250.000 rezervaci je 1
                  I 250.000 rezervaci je 1 promile aut, cili skoro nic. Ze prumerne NOVE auto je v USA koupene za 35k$ znamena presne totez, co prumerna mzda – nejakych 70-80% bude pod (mozna krom bohatych statu jako Kalifornie). I tam mi prislo, ze jedno z nejprodavanejsich aut byla Corolla (cca 20k$). A to neresime ojetiny.

Napsat komentář