Dva roky s elektromobilem Peugeot iOn: 30 000 km za 4368 Kč

O své bohaté dvouleté zkušenosti s provozem, spotřebou, náklady, údržbou malého městského elektromobilu Peugeot iOn se s námi podělil Radovan Burkovič.

Ač je Peugeot iOn nejstarším elektromobilem prodávaným na českém trhu, stále ještě umí svým majitelům ušetřit nemalé finanční prostředky
foto: archiv autora

Autor: Radovan Burkovič

Elektromobil se musí zažít, alespoň týden s ním jezdit. Tichá plynulá jízda bez vibrací a zápachu je prostě k nezaplacení. Po dvou letech rodinného používání elektromobilu na Ostravsku jsme velmi spokojení.

Jízdu spalovacím vozem bereme jako nutné zlo, když občas musíme. Malé městské vozítko, s dojezdem max. 150 km, se díky řídké síti rychlonabíječek v ČR z Ostravy – s výjimkou Slovenska – daleko nedostane.

Ty nabijí auto za 20 minut, jinak je to okolo 4 hodin. Do Alp, Mnichova či na jižní Moravu s koly na střeše vyrážíme stále spalovacím vozem.

Letos i do Tater, lyžařskou výbavu čtyřčlenné rodiny autíčko nepobralo. Ovšem na sraz elektromobilů do Starého Smokovce dojelo s rychlonabíjením v Žilině, Ružomberoku a Popradu v pohodě.

Síť nabíječek v ČR roste

Potěšilo nás, že v průběhu dvou let vyrostly alespoň pomalé nabíječky Havířově, Třinci, Karviné, Klimkovicích a v Českém Těšíně. V Ostravě pak dokonce 2 rychlé, stejně jako ve Valašském Meziříčí, Vyškově či Brně (viz. mapa nabíjecích stanic pro elektromobily).

Nabíjet se dá i v Opavě nebo v Novém Jičíně, rýsuje se doposud „zakletá“ Olomouc. To nám umožňuje najezdit denně po okolí i několik set kilometrů kombinací pomalého a rychlonabíjení.

Navíc – pokud předem zavoláme – není problémem nabíjet i ve většině restaurací či hotelů po cestě. Často zdarma.

V dubnu 2015 najel náš malý městský elektromobil Peugeot iOn po 1 roce přesně 14 952 km. Tak, jako se ukázal jeho provoz oproti spalovacím autům finančně nenáročný v průběhu roku, dopadla i cena roční garanční prohlídky.

Příznivé ceny

Ve značkovém servisu nás roční garančka přišla jen na 2049 Kč s DPH. Včetně výměny pylového filtru ventilace kabiny vozu. Ten starý byl pěkně špinavý, holt jezdíme na Ostravsku.

Pylový filtr tvořil polovinu ceny prohlídky. Dále nám na Peugeotu Ion udělali zdarma v záruce i dvě svolávací akce výrobce – nahráli nový palubní SW a preventivně zpevnili upevnění baterie v podvozku včetně nýtů a těsnění.

elektromobil Peugeot iOn se nabíjí u nabíjecí stanice

Pěkně zaneřáděný pylový filtr z elektromobilu Peugeot iOn
foto: archiv autora

Letos v dubnu 2016 jsme absolvovali druhou garanční prohlídku po 30 056 km. Bez závad, včetně 12 battery packů. Dle servisní knížky proběhla nařízená výměna pylového filtru kabiny a brzdové kapaliny.

Cena 4123 Kč s DPH, z toho materiál filtr 1505 a kapalina 428 Kč. Po takové době lze odpovědět i na nejčastější otázky k provozu elektromobilu.

Za kolik to jezdí?

„Za kolik jezdíte s tím elektromobilem?“, bývá častá otázka. Tedy kolik elektřiny spotřebuje na jízdu Peugeot Ion? A jak je na tom ten náš ve srovnání s jinými, provozovanými v Evropě?

To je různé, odpovídám. Podle toho, kudy se jede, jak je naložen a jak rychle se s ním jezdí. Náš, vývojově 8 let starý elektromobil, navíc docela hodně žere při zapnutí klimatizace nebo topení. To sníží dojezd o 20-30 km. Což je u reálného dojezdu 136 km hodně citelné.

Podívejme se tedy, jak si se spotřebou v rámci Evropy stojí japonský Mitsubishi i-MiEV a z něj odvozené francouzské klony Citroën C-Zero a Peugeot iOn. Poslouží k tomu mohutný německý web spritmonitor.de, kde jsou registrovány vozy z celé Evropy. Mitsubishi i-MiEV 11 ks.

Různá spotřeba

Lze porovnávat, kudy jezdily, s jakou spotřebou a za kolik. Min. spotřeba 11,52 kWh/100 km, průměr 15,79 kWh/100 km, maximální spotřeba 20,11 kWh/100 km. Citroen C Zero 2 ks. Min. spotřeba 14,55 kWh/100 km, průměr 14,89 kWh/100 km, maximální spotřeba 16,01 kWh /100 km.

Peugeot Ion 4 ks (náš také, ale bez sledování spotřeby). Min. spotřeba 14,16 kWh/100 km, průměr 15,4 kWh/100 km, maximální spotřeba 19,37 kWh /100 km.

Nám vychází průměrná spotřeba kolem 12 kWh/100 km.

Manželka jezdí více čtyřproudovky (80-90 km/hod), má kolem 14 kWh/100 km. Jsme tedy pod průměrem všech tří trojčat. V penězích je to dle denní sazby elektřiny 5 Kč/1 kWh zhruba 60 až 70 Kč/100 km, při nabíjení nočním proudem polovina, tedy 30 až 35 Kč/100 km.

Ovšem platba za elektřinu je u nás v domě díky nočnímu proudu v měsících roku 2014-2016 stejná nebo dokonce nižší, než ve stejných měsících roku 2013 bez nabíjení elektromobilu. Díky nočního tarifu D27d Elektromobilita.

Je to bonus z vlastnictví elektroauta a dobíjení je tak prakticky zdarma. Nabíjení ze stojanů je za paušál 182 Kč/měsíc. Průměrně ujetých 1250 km tak měsíčně vyjde na 14,56 Kč/100 km.

Nabíjení třeba v rámci Obchodního centra Nová Karolina Ostrava je zdarma. Obvykle v měsíci máme mix výše uvedeného, s důrazem na paušál a zdarma. Cena je pak okolo 20 Kč na 100 km. Tedy ani ne litr benzínu na 100 km.

Jak je to s údržbou toho elektromobilu? Co se tam všechno mění? Kdy odejde baterka?

Klasické otázky, které obvykle zájemci o elektromobil se mnou řeší. Spalovací vozy se hodně kazí, respektive je na nich toho moc, co se zkazit může. Kdo jezdí jakýmkoliv plně elektrickým autem, nepotřebujete benzín (naftu, , ), výměny oleje, katalyzátor, čerpadlo paliva, palivový filtr, vstřikovače, výfuk, klíč na svíčky, kanystr na benzín, vzduchový filtr, měření emisí, převodovku, startér, vodní čerpadlo, alternátor, válce, olejovou pumpu, motorový blok, setrvačník, výměnu brzdových destiček po 50 000 km, Saudskou Arábii, Exxon, , Chevron, čerpací stanice, ropné vrty ani války o ropu (Zdroj: mynissanleaf.com).

Tohle všechno v elektromobilu není a nemění se. Ojíždí se samozřejmě pneumatiky, dolévá se kapalina do ostřikovačů, mění se gumičky stěračů, jednou za čas se kontroluje brzdová kapalina a klimatizace. I elektromobil musí do myčky, zhruba 80 Kč na program bez mytí podvozku, jelikož to výrobce v návodu nedoporučuje.

Záruka na baterii

Koupili jsme si také na Severní Moravě nutnou sadu zimních pneumatik. A něco navíc, rychlejší nabíjecí kabel. Původní od výrobce používáme doma, nabije auto z nuly do plna za 7 hodin. Silnější vozíme s sebou, nabije za 4 hodiny. Používáme ho při parkování s možností nabíjení, jinak „tankujeme“ u rychlonabíječek.

A baterka, přesněji řečeno trakční baterie, skladující palivo elektromobilu? Na tu je záruka 5 let, že její kapacita neklesne pod 80 %. Jinak je zdarma výměna za novou.

Dnes víme, že ve světě jsou třeba elektromobily Nissan Leaf s najetými 160 tis. km bez úbytku kapacity baterie. Celých 5 let jezdíme na garanční prohlídku do značkového servisu jako u spalovacích aut. Díky tomu máme protokoly z kontrol trakční baterie.

A kde elektromobil natankuju, tedy nabiju mimo domov?

To je v ČR častá otázka, jen částečně s negativní odpovědí. Protože 95 % nabíjení se odehrává doma nebo v práci. Z klasických zásuvek. Jen pro delší cesty potřebujete u silnic rychlonabíječky, stejně jako spalovací auta čerpací stanice.

Máme v ČR 400 nabíjecích míst, z nich 300 jsou jen zásuvky. Veřejným nabíjecím stojanům vládne faktický triopol výrobců a distributorů elektřiny, ČEZ, E.ON a PRE. Měli by méně mluvit a více dělat. Od slibů ČEZ sítě 150 nabíječek po celé ČR z podzimu 2011 máme na jaře 2016 třetinu.

57 stanic, z toho pouze 10 rychlodobíjecích, prakticky využitelných pro dálkové jízdy většinou elektromobilů. Bohužel, ČEZ neustále jen plánuje. Výsledek výběrového řízení na nové, bezporuchové nabíjecí stojany už čerstvě máme, stojany zatím ne.

Síť nabíjecích stanic v Česku

E.ON provozuje čtyři veřejné dobíjecí stanice. Přes léto dává před hotely na Lipně a Vranově desky se zásuvkami, které ale nemají dostatečně kapacitní připojení. Pojistky vyhazují už dvě nabíjející se . Funkční jsou u půjčoven elektrokol a skútrů.

Anebo zavřené v areálu vodní elektrárny a neví se o nich, ani kudy k nim. Ověřeno osobně předloni v létě na Vranově. Je typické, že E.ON plánuje několik nových dobíjecích stanic jen v rámci marketingových aktivit, jak přizná mluvčí E.ON.

„Provoz elektromobilu v současnosti nemůže konkurovat provozu automobilů na konvenční paliva, a to z důvodu stále výrazně vyšších pořizovacích nákladů na pořízení elektromobilu, ale i z pohledu nedostatečné dostupnosti odpovídající dobíjecí infrastruktury na území ČR.“

Blýská se snad na lepší časy. V rámci projektu FAST-E obdržel dotaci 36 milionů Kč. Hodlá tedy za cizí peníze budovat. První vlaštovkou by měly být rychlodobíjecí stojany na D1 u Humpolce v červnu 2016.



Pražská energetika (PRE) je asi jediná, která se koncepčně a síťově snaží. Na 23 místech provozuje 32 nabíjecích stojanů. Drtivou většinu samozřejmě v Praze, kde působí. Srovnejte si velikost PRE s ČEZ, 32 nabíječek s 57 ČEZu, a hned vidíte, že tu cosi není v pořádku.

PRE není slibotechna, řekne férově, co bude a kdy. A taky co nebude. Elektromobilitu denně předvádí na stálé výstavě v zákaznickém centru nedaleko Jungmanova náměstí. Provozuje půjčovnu elektrokol, nově i elektromobilů.

Mimo Prahu nepůjdou, síťovat republiku nebudou, rozhodli majitelé společnosti. Pár historických výjimek v Brně či Ostravě jen potvrzuje pravidlo.

Zasahují soukromníci

Blýská se na lepší časy. Soukromý projekt evmapa.cz je velmi ambiciózní. Sdružuje majitele nabíjecích míst i jen obyčejných zásuvek. Umožňuje jim také zpoplatnit jejich použití.

Pokud vlastníte vozidlo, které má silnou vlastní palubní nabíječku v kufru, namátkou Smart ED, Renault Zoe či Tesla Model S, pak se vystačíte i s nejhustší sítí zásuvek v ČR – klasickým červeným pětikolíkem 400V 16A nebo 32A.

Pokud neumíte nabíjet výkonem v desítkách kW jako ony vozy, ale jen třeba 7 kW, můžete z uvedené zásuvky během hodiny parkování nabít až třetinu své baterie. To je v praxi hodně poznat, rozšíří to možnosti využití elektromobilu.

Proč jsou ty elektromobily tak drahé?

Pokud pominu fakt, že dražší bývaly a jsou i naftové či plynové, vůči benzínovým vozům, pak je to obvykle množstvím výbavy. Příklad malého městského elektromobilu Peugeot Ion to hezky ilustruje.

Automatická převodovka, elektronická klimatizace, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče.

Dále elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree, dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem.

A také přední mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, automatická denní světla, zadní světla LED, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX.

Není elektromobil jako elektromobil

Samozřejmě, někdy to tak být nemusí. Jak si můžete ověřit na ceně elektrického Volkswagen e-up!, vůči jeho podobně dovybavenému spalovacímu kolegovi.

Ale pak jde jen o klasickou předraženost a trh si sám řekne, zda je za takovou cenu prodejný. Ony pořizovací ceny je však nutné dávat do souvislosti s provozem elektromobilu. Zde se pohybujeme v jednotkách tisíc korun ročně, oproti desetitisícům u spalovacích.

Jak je to s praktickým denním ježděním elektromobilem? To musí hrozně omezovat.

Po městě vůbec, až při cestách mimo něj musíte plánovat. Dojezd je závislý na používání vozu. Počítač Peugeotu Ion ho odhaduje podle chování řidiče v posledních 25 ujetých km.

Pokud s autem blbnu, vozím lidi na předváděcí akci elektromobilů s neustálým zrychlováním atp., tak 15 kWh (tedy 15 dílků baterie z 16) dá sotva 85 km. Ovšem jízda převáženě po městě 50, občas 80-90 km/hod na obchvatu, bez topení (klimatizace) znamená 136 km ze 150 km „papírových“.

Už jsem měl i 144 km. Jízdy v zimě s topením naplno v teplotách pod nulou dají tak 100 km. Při rychlostech v zimě s topením nad 90 km/hod. už jen 80 km. Ovšem bavíme se o malém městském autě, technologicky nejstarším z nabídky na trhu. Všechny novější jsou na tom o hodně lépe.

Příklady z praxe

Letní spotřeba v kombinaci město a meziměsto. Trasa Ostrava-Dolní Domaslavice a zpět, 85 km, ve 4 lidech s nákladem, pak ve dvou lidech, rychlostmi přes 90 km/hod. po čtyřproudovce Rudná.

Na začátku 16 dílků baterie z 16, tedy 16 kWh. Dojezd dle palubního počítače 127 km. Po ujetí půlky trasy spotřeba 6 dílků baterie, tedy 6 kWh. Cestou zpět stejně. Dojeli jsme se zbylými 4 dílky baterie a 31 km dojezdu dle počítače.

Rozdíl 11 km v dojezdu (127-85=42 km, oproti zbylým 31 km) je dán rychlou jízdou na čtyřproudovkách s autem, které je primárně laděno do města. Následně jsme auto dali do garáže nabíjet pomalým kabelem 2,2 kW/hod. nočním proudem, ráno bylo opět plně nabité.

Za srpnový týden najel Peugeot Ion např. něco kolem 300 km, dobíjel jen jednou nočním proudem v noci ze čtvrtka na pátek a pak až v sobotu přes poledne z . To najížděl svůj 20 000 elektrický kilometr.

Zima a elektromobily

Podzimní jízdy s mírným topením, třeba kvůli venkovním +6 °C. Trasa Ostrava – Ostravice (Beskydy) ve 4 lidech na 1 nabití 95 km za 14 kWh. Po návratu zbývaly 2 kWh v baterii a 14 km dojezd (tedy dojezd max. 109 km). Je dobré řídit se i charakterem terénu.

Příklad Ostrava-Bílčice (Jeseníky, nad přehradou Slezská Harta), 2 osoby s plným kufrem. 55 km a 8 kWh, tj. spotřeba 14,54 kWh/100 km tam, cesta zpět 55 km a spotřeba 6 kWh, tj. 10,90 kWh/100 km.

Rozdíl byl v převýšení, Peugeot Ion stoupal z 240 do 557 m n.m. Dlouhé táhlé kopce i strmá stoupání, zpátky jízda z dolů buď na neutrál nebo s brzděním rekuperací a dobíjením baterek.

S příchodem zimy, kdy teploty klesají pod nulu, je to u Peugeotu Ion markatnější. Nemá tepelné čerpadlo, jako moderní elektromobily. Z ranních 16 dílků baterie z 16, kdy palubní počítač ukazuje dojezd 114 km, vezme klidně 15 kWh.

Po Ostravě a Opavě, včetně přejezdu mezi nimi po Nové Rudné kolem 90 km/hod. se po ujetých 93 km dostaneme na 1 dílek baterie a 2 km dojezdu. Spotřeba 16,13 kWh/100 km. Ovšem na pomalé nabíječce s výkonem 3,6 kW za hodinu nabil Peugeot Ion půlku baterie během 2 hodin, kdy řidič obědval a pracoval v kanceláři.

Následně tentýž den pokračoval v jízdách po městě a okolí. To je i princip elektromobility, nabíjet auto průběžně vždy, když někde zaparkuje.

Plně nabitý malý městský Peugeot Ion s dojezdem dle počítače 111 km, na trase Ostrava-Havířov-Domaslavice a zpět, s převahou čtyřproudovek a kopci kolem Žermanické přehrady, s několika zajížďkami a zastávkami (vychladnutí interiéru) ve 4 lidech s plným kufrem (přepravky s ovocem) při venkovních +5 °C až +8 °C a vnitřních při topení +16 °C až +20 °C, najede pouhých 84 km.

Po návratu dojezd 0 km a žádný dílek baterie. Spotřeba 19 kWh/100 km. Vysoké rychlosti v kombinaci s kopci a topením městskému Peugeot Ion řádně provětrají baterku.

Novější elektromobil = lepší elektromobil

Je to ostrý protiklad při srovnání s elektromobilem Kia Soul EV. Ten v +2 °C s vyhříváním volantu a sedadla ujede na jedno nabití trasu Vyškov-Ostrava po dálnici na tempomat rychlostí 110 km/hod.

Další zimní příklady dojezdu z plného nabití: Ostrava – Bohumín a zpět + pojížďky, část dálnice, topení, 4 lidi a zavazadla, venku +5 °C, ujeto 50 km, spotřeba 12 kWh. Po návratu zbýval dojezd 28 km a 4 dílky baterie z plných 16, průměr 24 kWh/100 km.

Ostrava – Bílovec a zpět + pojížďky, 4 lidi, rychlá jízda, topení, venku +7 °C, ujeto 62 km, spotřeba 13 kWh. Zbýval dojezd 16 km a 3 dílky baterie, průměr 21 kWh/100 km. Ostrava – Bohumín – Rychvald a zpět + pojížďky, část dálnice, topení, 4 lidi a zavazadla, venku -2 °C až -8 °C, 2x stání na mrazu 2 a 4 hodiny, ujeto 65 km, spotřeba 14 kWh.

Zbýval dojezd 10 km a 2 dílky baterie, průměr 21,5 kWh/100 km. Jízdy po Ostravě (Plesná – Kunčičky – Vítkovice – Vřesina), většina rychlostní silnice, topení, 3 lidi a zavazadla, venku -8 °C až -14 °C, 2x stání na mrazu 8 hodin a pak 2 hodiny, ujeto 53 km, spotřeba 13 kWh.

Zbýval dojezd 11 km a 2 dílky baterie, průměr 24,5 kWh/100 km. Při denních pojížďkách najeto 114 km včetně dálnice D1 Ostrava-Bohumín s krátkým mezinabíjením dojeto s 2 dílky baterie a 11 km dojezdu.

Teplota +7 °C, s topením, několikahodinové zastávky, celkově 22 kWh, průměr 19,3 kWh/100 km. 

Jednoduché porovnání letní/zimní spotřeby Peugeotu Ion je u pravidelných jízd. Do práce a zpět najezdíme v zimě s topením po čtyřproudovkách na 16 kWh za 2 dny +-85 km, tedy spotřeba 18,8 kWh/100 km. V létě totéž vystačí na 3 dny a +-135 km, spotřeba 11,9 kWh/100 km.

Nabíjení není žádná věda

Domácí nabíjení probíhá jednoduše. Dojedeme a mrkneme na údaj o dojezdu. Pokud je malý, zapojíme dobíjecí kabel do auta. Visí na zdi garáže v běžné domácí zásuvce 230V 16A, v níž máme spínací hodiny. To je vše.

S nočním proudem se auto samo začne nabíjet. Ráno vytáhneme kabel z auta a jede se s plnou. Pokud bychom ujeli 30 tisíc km naším benzínovým Citroenem Berlingo, s dlouhodobou spotřebou 8 l/100 km, tak při ceně benzínu +-30 Kč by palivo stálo 72 000 Kč.

My jsme ale zaplatili jen 4368 Kč, 16x méně. Nyní kupujeme druhý elektromobil s cílem zcela přejít na elektřinu.

vlastní

98 Comments on “Dva roky s elektromobilem Peugeot iOn: 30 000 km za 4368 Kč”

  1. koupit si elektromobil a
    koupit si elektromobil a hodně hrde si myslet že dělám něco pro ekologii je demagogie.Ano nesmrdíte ve městě ale vaše energie se vyrabí také po většinu s fosilních paliv v elektrárnách tedy komín kouří a jen se presouvá tento kouř jinam takže elektromobil není vůbec ekologičtšjší jak se tu prezentuje je to spíše naopak. úcinnost elektrarny je podobná jako účinnost spalovacího motoru okolo 40% do toho započítejte ztráty v přenosové soustavě ztráty při nabíjení samovolné ztráty baterie a budete ješte na tom hůr. Co likvidace baterií těžba kovů na baterii. O obnovitelných zdrojích jako jsou solární panely nemá smysl uvažovat jejich účinnost versus životnost cena náklady likvidace . Pokud někdo tento nesmysl propaguje ať si to platí a nenechá si o platit od zbytku racionálně uvažující společnosti. Kupujte si do těch vašich elektrosraček zelenou energii v plné ceně at pak můžete tvrdit že jezdíte ekologicky no nevím kolik z vás by to ještě pak mělo. Ale tankovat zadarmo nebo z klasické sítě kde převážná většina elektřiny je s fosilních paliv a tvářit se ekologicky a tvrdit že ostatní auta jsou rakovina je demence

    1. Obvykle v diskusích nemá cenu reagovat po skoro roce od
      Obvykle v diskusích nemá cenu reagovat po skoro roce od uveřejnění článku milý Anonyme a myslet si, že se někdo ozve. Ale protože mám jako autor nastaveno hlídání, tak se Vám to povedlo.
      Všechny Vaše argumenty byly mnohokráte vyvráceny, ostatně Vy by jste určitě nevěřil, že jen na výrobu 1 L benzínu v rafinerii pro Váš spalovák se spotřebuje přes 3 kWh elektřiny, na které já ujedu skoro 30 km. A to jsme ještě nezapočítali průzkum, těžbu, dopravu ropy, uskladnění, mezitím výše uvedená přeměna, uskladnění, doprava benzínu na benzínku, uskladnění a Vaše nutné kilometry pro zajetí k čerpací stanici, kterou určitě nemáte v domě, jako já elektrickou zásuvku.
      Takže ano, pokud nabíjím ze špinavých zdrojů, tak v ČR se bavíme o 48% tepelných elektráren. Zbytek je jádro, voda, vítr, slunce biomasa. Čili v průměru max. polovina elektřiny je špinavá. Ovšem já nabíjím tam, kde střechy pokrývají FV panely a za nabíječkou stojí větrná elektrárna a polohovací FV. Žena nabíjí nočním proudem, který by se stejně musel vyrobit.
      Jinými slovy Váš spalovák má desítky výfuků, ve všech lodích a cisternách a lokomotivách, které vozí surovinu a benzín, ve všech elektrárnách, které pohánějí ropovody a rafinerie a pak ten poslední, který máte pod nosem, kamkoliv se se svým spalovákem hnete.
      Jinými slovy počítat si své účinnosti můžete jak chcete, prostě se nedopočítáte.
      Těžba surovin pro baterie aut je v celkové těžbě zanedbatelná, ostatně kolik jste již za svůj život použil baterií a vyhodil akumulátorů? Určitě mraky. Baterie aut nejenže vydrží roky, ale pak se buď používají dále jako stacionární nebo je lze plně recyklovat.
      Nesmysl že FVE panel vyrobí méně než co stála jeho výroba již byl také vyvrácen. Je ovšem zajímavé, že nikdo nikdy nespočítal kolik energie stálo postavení uhelné elektrárny a její denní provoz včetně kopání a dodávek uhlí (slunce svítí denně zdarma) a zda za svoji životnost vůbec vyrobí tolik energie, kolik stojí její stavba a provoz.
      Stavte se se svým spalovákem, uděláme garážový test – Vy hodinku se svým nastartovaným spalovákem v uzavřené garáži a já totéž s elektromobilem. Jak myslíte, že dopadnete, nezávisle na demenci?

  2. koupit si elektromobil a
    koupit si elektromobil a hodně hrde si myslet že dělám něco pro ekologii je demagogie.Ano nesmrdíte ve městě ale vaše energie se vyrabí také po většinu s fosilních paliv v elektrárnách tedy komín kouří a jen se presouvá tento kouř jinam takže elektromobil není vůbec ekologičtšjší jak se tu prezentuje je to spíše naopak. úcinnost elektrarny je podobná jako účinnost spalovacího motoru okolo 40% do toho započítejte ztráty v přenosové soustavě ztráty při nabíjení samovolné ztráty baterie a budete ješte na tom hůr. Co likvidace baterií těžba kovů na baterii. O obnovitelných zdrojích jako jsou solární panely nemá smysl uvažovat jejich účinnost versus životnost cena náklady likvidace . Pokud někdo tento nesmysl propaguje ať si to platí a nenechá si o platit od zbytku racionálně uvažující společnosti. Kupujte si do těch vašich elektrosraček zelenou energii v plné ceně at pak můžete tvrdit že jezdíte ekologicky no nevím kolik z vás by to ještě pak mělo. Ale tankovat zadarmo nebo z klasické sítě kde převážná většina elektřiny je s fosilních paliv a tvářit se ekologicky a tvrdit že ostatní auta jsou rakovina je demence

  3. Fascinuje mě, jak celá
    Fascinuje mě, jak celá společnost hltá nové technologie (tablety, 3D televize, mobily), ale přitom pořád používá a obhajuje parní stroje (spalovací motory)…
    …technicky se jedná o vozítka, které jezdí přískokem vpřed (musí se řadit) a vydávají všemožné zvuky a smrady…

    Zavedli jsme si systém, podle kterého je hodnotíme, jestli toho smradu není moc (emise na STK), kdy auto zkoušíme v jiném režimu než v provozu (zahřáté a bez zátěže), aby se náhodou neukázalo, že v provozu (studené a se zátěží) jsou emise mnohonásobně vyšší…

    A pokud má někdo diesel s DPF filtrem a tím se chlubí jak je ekologický, raději by se měl stydět. Ony ty saze se při regeneraci totiž nespálí, spíše jen přemění na ještě menší saze, aby se nám lépe vdechovaly hloubějí do plic…

    TAKOVÁ JE REALITA… a pořád nechápu, proč to lidi nechtějí pochopit…

    Ale k článku – zajímavé čtení (ještě zajímavější diskuze).

    Pořád je to ale o té pořizovací ceně. Prostě bezohledný spoluobčan si raději jako přibližovadlo koupí starého Golfa za 10tis a nejlépe v dieslu – a i kdyby se někdo snažil jakkoliv oponovat EV vozidlem – vždy bude ten Golf levnější. Protože nikdo neřeší externality (hluk, emise, války, apod.)

    Takže pokud tu nebude zájem celé společnosti to změnit – půjde to těžko. My si už doma rozhodli, že další auto bude EV… Dojíždění do práce se snažím řešit vlastní silou, ale s těmi emisemi okolo je to dost o zdraví :o(

  4. Jestli vy si to Radovane
    Jestli vy si to Radovane nepřikrášlujete. Srovnávat vaše mikroauto s Berlingem je trochu zavádějící. Berlingem odvezete o polovinu víc, krom toho 8 litrů benzínu na Berlingu, to musíte mít už hodně „volšový nohy“. Já sám jezdím s Fabií na LPG za 65 h/km a tvrdím si říct, že za 200tis km, co mám najeto mě celkové náklady, pořízení auta, celkové palivo a servis nevyšlo ani na pořizovací náklady toho Vašeho zázraku. Dojezd na LPG mám 700km, natankuji za několik minut a nemusím někde škemrat, aby mi dali zadarmo nabít.
    Mohu si topit i klimatizovat jak potřebuju a mohu jezdit takovou vzdálenost, jaká je potřeba. A myslím, že toho odvezu i mnohem více.
    Samozřejmě, že pokud si správně nastavíte vstupní hodnoty (nabíjení zadarmo), vyjde Vám to, jak si přejete, ale realita je jiná.

    1. Srovnávám s tím, co mám
      Srovnávám s tím, co mám a o čem mám za 8,5 roku dokonalý přehled o nákladech. Nesrovnávám velikosti a prostor. Kdybych měl doma spalovací mikroauto, rád bych to srovnal s ním.
      Ostatně Vy právě děláte totéž, když srovnáváte mých 8 litrů v Citroenu Berlingo (a ono jezdí v 1,4 motoru benzín převážně malé úseky po městě, kdy se motor ani nezahřeje, nebo naopak plně naloženo ve 4 lidech dlouhé trasy dálnice 130 km/hod., což pak bumbá desítku) a Vaší Fábií, což je vzhledem k Berlingu když ne mikro, tak miniauto.
      Ty náklady Vám mohu věřit a nemusím, ale když píšete 200 tis. km a 0,65 Kč /1 km, tak už jen na palivu jste projel 130 tis. Kč. A kde je pořizovací cena, cena přestavby na LPG, pravidelné garančky a revize (pokud by jste dodržoval frekvenci co 20 tis. km, tak už jste na ní byl 10x) a další věci.
      Ohledně nabíjení x tankování LPG se asi nemáme moc o čem přít, ani s LPG pumpami to nebylo zpočátku nijak růžové. Dnes díky letitému vývoji technologie máte dojezd 700 km, ale nebývalo tomu zpočátku tak. Vytahovat se s tím na vývojově 8 let starý elektromobil je tedy nesmysl.
      Že se Vám do větší, delší a širší 5místné Fabie vejde více než mně do menšího 4místného Peugeotu Ion je asi každému jasné.
      Realita je pro mně moje peněženka. A ta hovoří jasně, viz obsah článku. Víte, pro mně není mobilita o autech, ale o tom, abych se pohodlně, čistě a za málo dopravil z bodu A do bodu B.

        1. Nebudu Vám to vyvracet, jak
          Nebudu Vám to vyvracet, jak říká známé přísloví „Víra Tvá Tě uzdravila“. Já vidím poctivě sledované náklady svého benzínového Berlinga za 8,5 roku a z těch jasně vychází po 114 tisících km celkový náklad kolem 8,- Kč na ujetý kilometr. O nějakých haléřích si mohu nechat akorát zdát.

          1. No, schazi vam ve vypoctu vic veci, ale hlavne alespon
            No, schazi vam ve vypoctu vic veci, ale hlavne alespon zapocitejte prosim cenu baterie. U ionu se budeme bavit zhruba o 3000 cyklech (tedy 8 let pokud to pouzivate denne a denne to nechate dobit). Za 8 let najedete +/- 80000km. To jste jenom v cene baterie pri 4800E cca 1,60 za km. Plus ta elektrika. A to jsem hodnej a pocitam baterii neoriginalni, kolik stoji original nedokazu odhadnout. Mam Berlingo a Jumpy. Oba ropaky. „Sorryjako“, ale kdyz zapoctu baterii, jsem na tom nekde mezi Berlingem a Jumpikem (prumer 6 a 7,2 l/100 a to se nijak neomezuju a tomu berlingotu dost slapu na krk). No, takze jsem u 1,60 vs 1,54 ve prospech nafty. No a to jsem ani nezapocital amortizaci auta, Berlingot stoji 370k, ion/czero pokud si vzpominam pres 600, takze optikou moderniho autoprumyslu „za 10 let do srotu“ jsem na tom vyrazne lepe. A prosim povsimnete si, ze zcela ponechavam mimo zvasty o ekologii. A jelikoz se akumulatorum vseho druhu venuji profesionalne, verte ze pravdu o ekologii nemate ani jeden, ale v pripade lifepo aku je blize ten pan co tvrdi ze ekologictejsi je palit naftu/benzin….

            1. Příteli Anonyme, tohle je 2,5 roku starý článek. Za
              Příteli Anonyme, tohle je 2,5 roku starý článek. Za necelé 4 měsíce vydám aktuální po 5 letech. Nyní po 4,5 letech už mám 68 tis. km.
              Všechny Vaše další výpočty svědčí o tom, že si jen chcete plivnout. V článku je i cena auta 439 tis. Kč nové a jezdím po vrácení čipu ČEZu už jen na elektřinu zcela zdarma. Takže palivo 0,- Kč / 1 km a platím pouze garančky (kvůli záruce, ale levné) a pneumatiky.

              1. No je mi lito, vim ze vase sorta lidi takto uvazuje. Ale
                No je mi lito, vim ze vase sorta lidi takto uvazuje. Ale plivnout si opravdu nechci, sam zvazuju „blechu“ do mesta. Ale proste mi to nevychazi proti benzinu ani omylem. A to to „umim“ za velkoobchodku (auto i samozrejme baterie). Ale i tak to vychazi 2x draz nez benzin (v horizontu 10 let). Ten vas „eko“pristup, kdy to pred vymenou baterie hodite na krk nekomu jinymu je samozrejme nesmysl. Tedy pokud to nechcete po tech 10ti letech nechat sesrotovat. Pak, kdybych nechal sesrotovat i ten benzin po 10ti letech budete mozna na tom o neco lip. Ale to je terie, protoze ten benzin sesrotovat neni treba jelikoz (vzhledem ke zbytkove cene vozidla nerentabilni) investici do novych baterii nepotrebuje. Chtel jsem proste pouze upozornit na to, ze je to podstatne komplexnejsi zalezitost nez jen cernobile videni elektrina je ok a benzin fuj a nebo opacne. Osobne si myslim, ze blecha do mesta smysl mozna v brzske budoucnosti davat smysl bude, ale ted to proste jeste tak neni… Nic vic nic min. A nebudte vztahovacny, nikdo neplive bez ohledu na stari clanku (a diky za nej, je jich malo, jen by to chtelo do toho noveho vice objektivity) 🙂

                1. Možná se pletu, ale kde jste viděl že by to chtěl
                  Možná se pletu, ale kde jste viděl že by to chtěl prodat?
                  Nebo více ze široka – už jste slyšel nějakého EV „fandu“ říkat/psát něco jiného než že vysloužilou baterii dá do baráku ?

                2. Njn. FV delam, vcetne ostrovek a to i dost velkejch pro
                  Njn. FV delam, vcetne ostrovek a to i dost velkejch pro operatory tam kde neni elektrina. Jak na olovu, tak na lifepo. Takze asi opravdu nevim co cinim a neumim si to spocitat. Myslel jsem ze kdyz se pustite do nejakyho clanku kterej sice nema komplexni pohled, ale porad je to jeden z tech lepsich, tak s vami bude rec. No nic, zelenej mozek neprekopes….

                3. Naopak, naše sorta lidí ví, co činí. Vaše sorta lidí –
                  Naopak, naše sorta lidí ví, co činí. Vaše sorta lidí – a neberte to osobně, prostě jste nepoučený jedinec, co je v oblasti nováčkem – to vidí zcela zcestně. Ti nejhorší jsou přesvědčeni že musí mít na nabíjení ty stojany za statisíce a samozřejmě co 3 roky nová baterka, jako u mobilu nebo notebooku.
                  Ale už jsme fakt jinde. Nejstarší Ion v republice má přes 100 tisíc km a 10% úbytku na baterkách. Nejstarší Peugeot 106e, co ho máme na VŠB-TUO, má 300 tisíc a původní NiCD jsou na 80% kapacity. Aktuálně se pokecaly 2 články, tak se čeká na výměnu, až na to bude čas a chuť.
                  Nabíjení denně se opravdu nekoná, to můžete lehce zjistit z podpisu, kde jsou najeté kilometry a stáří vozu. Takže i ty cykly se roztáhnou do hodně let.
                  Objektivitu do článků tahat nelze, to jsou jen teoretické výpočty a co kdyby. Toto je subjektivní článek provozu daného vozu a reálné zkušenosti, žádné předpoklady a dohady. A samozřejmě až mne kapacita baterie nebude stačit, tak ji mohu využít pro moji elektrárnu (kolega takhle koupil bouraného Iona a prostě ho připojil na dům a FVE) nebo pořád výhodně prodat. Někomu, komu bude dojezd stačit nebo kdo ho bude chtít ke své elektrárně.
                  A že Vám to nevychází peněžně? No nemůže, když berete přemrštěné ceny nových aut. Já koupil za 439 a 280, mně už obě auta vydělala na to levnjší z nich jen úsporou za benzín. Pokud kupujete za plnou cenu, pak to auto musí vydělávat nebo hodně jezdíte a tím se nákupka vrátí. Pokud nevěříte mně, podívejte se na blog Mirka Matyáše na idnes.cz, tomu to vychází i s leasingem.

  5. Dobry den, mam takovy napad.
    Dobry den, mam takovy napad. Mame pri RD obchudek. Napadlo me, ze bych si pred domem postavil verejnou nabijecku. Pouze petikolik 32A. Pod heslem: lepsi malo nez nic. Chtel bych to pro zakazniky zdarma, pro ostatni za poplatek dle ceny od CEZu. Nejde mi o zisk. Pouze o reklamu a rozvoz elektromobility. Mate nekdo napad, jak tento napad nejlepe realizovat?

    1. Možná Vás to překvapí,
      Možná Vás to překvapí, ale úplně jednoduše provrtáte zeď, do díry dáte kabel a zvenčí na fasádu přimontujete pětikolík 32A. Můžete ho dát do kovové krabice se zámkem, pokud ho chcete zdarma jen pro zákazníky. Ale přimlouval bych se za volný přístup s tím, že poplatek je dobrovolný, stačí vhodit do schránky. Mám to na domě úplně stejně, jen ta zásuvka je pomalá 230V 16A nonstop pro všechny. A následně k tomu dáte reklamní ceduli a zapíšete to jako nabíjecí místo třeba na Chargemap.com. Nikoho se není třeba na nic ptát. Pro detaily se můžete podívat Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

      1. I kdyz ten odkaz neni
        I kdyz ten odkaz neni funkcni, nasel jsem vas drivejsi prispevek. Chtel bych na nej navazat. Bohuzel nikde nezminujete komunikaci mezi zasuvkou a EV. Ta zasuvka musi tomu EV nejak predat info, jaky maximalni proud je schopna dodavat a EV to pak dodrzuje aby nevypadly pojistky. Takze kdyz se nabiji z 5-ti koliku, je potreba ten spravny kabel, ktery tu komunikaci zaridi. Kdyz se pouzije nejaky prechodovy konektor 32/16 nebo 16/32, tak v jednom smeru to funguje a v druhem to bude vyhazovat pojistky. ten kabel neni jednoduse jen kabel s dvema konektory, ale je tam i maly mikroprocesor, ktery zajistuje tu komunikaci zasuvka-EV.
        Jeste k nabijeckam 230V 2,3kW u EV Leaf, Ion, e-UP atd.
        Klasicka domaci Schuko zasuvka je stavena sice na kratkodoby odber 16A, ale EV nabiji dlouhe hodiny a proto je z pozarnich predpisu odber omezen na 10A. Wallbox je pripojen pevne k siti a tudiz muze trvale dodavat 16A. Samotna palubni nabijecka je schopna vzdy nabijet 16A=3,7kW.
        Presto se daji koupit nabijecky s konektorem Schuko na 16A. Na vlastni riziko 🙂

        Kdyz by si nekdo chtel postavit vlastni Wallbox, zde je mikroprozesor s navodem:
        Wallbox-mikrochip

        1. Bohužel mne to už na
          Bohužel mne to už na opravu odkazu nepustí. Ale podle nadpisu se dá zde na hybrid.cz najít.
          Za tu komunikaci je opravdu odpovědný kabel mezi vozidlem a 5kolíkovou zásuvkou, ale to je v kompetenci elektromobilisty a v jeho zájmu, aby si pořídil jen kabel, co nevyhazuje pojistky. K nim se obvykle na rozdíl od zásuvky nedostane a je v háji. Nenabije.
          U těch Schuko je to podobné. EV z ní ovšem při 16A nabíjí podstatně kratší dobu, třeba Peugeot Ion okolo 4 hodin. A stejně jako při nabíjení 10A krátce nabíjí a pak je pauza a tak pořád dokola. Osobně doma v garáži používám jen „pomalý“ kabel od výrobce a nabíjím 10A z nuly na 100% skoro 8 hodin. Rychlý 16A mám na nabíjení mimo domov.

  6. Super článek. Před rokem
    Super článek. Před rokem jsem koupil 3 letý Citroen C-Zero, najeto 6.000 km. z německa za 300.000. V ČR před rokem stejný vůz se stejnými parametry byl o více ne 100.000,- dražší. Za rok jsme najeli na tomto voze 20.000 km. a super. Mohu doporučit, je skvělý i pro podnikání, malý z venku, velký uvnitř. V tuto chvíly mi nepřipadne vhodná doba, pokud se něco nestane z cenami současných EV na nákup druhého vozu. Přeci jenom druhý vůz do rodiny už potřebuje vyšší dojezd, aby vykryl ty zbývající procenta jízd na které současný EV nestačí.

    1. Děkuji (ostatně děkuji
      Děkuji (ostatně děkuji všem za chválu, nechci zaplevelovat diskusi děkovnými reakcemi, tak prosím vezměte tuto generální). My potřebujeme ve venkovské městské části těsně u Ostravy denně 2 vozy, proto chceme i druhé EV. A proto malé. Řešení MHD by sice taky přicházelo v úvahu, ale ty denní časové ztráty všech nás 4 jsou šílené, spoje nám nenavazují nebo zcela chybí. A zatímco žena je v podstatě v kanceláři a pak řeší více méně vožení dětí, já potřebuji i popojíždět a vyřizovat ve městě a mimo ně v průběhu celého dne. Předpokládám, že síť rychlonabíječek postupně zhoustne a pokud budu potřebovat větší auto s větším dojezdem třeba na dovolenou, tak si ho jednou začas půjčím. Ale to je tak 2x do roka a třeba letos dovolenou v létě máme v dosahu našeho elektromobilu jen s jedním rychlonabíjením po cestě.

  7. Oporucam pozriet
    Oporucam pozriet elektromobili / spalovaky na Danskej stranke Avis.dk
    Pozicovna AVIS
    Grp. A – Toyota Aygo lign. – fra 100 kr./dag – alt inklusiv! MAX 1000km
    Fiat 500 – fra 142 kr./dag – alt inklusiv! MAX 2160 km
    Grp. C – Citroën C4 el. lign. – fra 183 kr./dag Max 1080 km

    plus benzim cca min 1000 kr na 1000 km

    Nissan Leaf elbil – 119 kr. om dagen – alt inklusiv! Max 2600 km za mesiac
    Nissan e-NV200 elvarevogn – fra 54 kr.
    Nissan e-NV200 Evalia elbil – 119 kr. om dagen

    1 DKK= 3,632 CZK

    Ja vlasnim skodu Octaviu benzin a Hyundai i 10 rocne pouzijem cca 100 000 dkk na benzin servis dane amortizacia bez splatok.363 000 CZK

    pozicanie el dodavky by na vyslo na 2 x 23500 dk plus rocny pausal na dobijanie
    2 x 3600 dk

    54200 dk rocne na dva auta.

    Uspora 45800 ddk alebo 166 345 CZK

    1. Narazil jste na fenomén
      Narazil jste na fenomén půjčoven a porovnávání nákladů provozu v případě půjčovny, leasingu, operačního leasingu. Například zde na webu je reklama na Nissan Leaf za 9.990,-Kč bez DPH měsíčně. V detailu zjistíte minimální doba pronájmu je 12 měsíců, možnost smlouvy i na 24 měsíců, veškerý servis, pneumatiky a opravy už jsou započítané v ceně, nájezd 20.000 km/rok, spoluúčast při nehodě/odcizení je 5%, minimálně však 5.000,-Kč, vratná kauce ve výši 50.000,-Kč. Takže jako občana Vás to bude stát onu neúročenou kauci a 145 tisíc Kč ročně, tedy 7,25 Kč/1 km. Za 5 let a 100 tis. km tedy uhradíte běžnou dnešní ceníkovou kupní cenu Nissanu Leaf, avšak tady máte v ceně i veškerý servis, pneumatiky a opravy, který by jste si musel platit sám.
      Je už na každém z nás, aby si spočítal, zda se mu půjčený vůz vyplatí. Navíc auto můžete každý rok měnit za novější model.

  8. Hmm vsetci tu riesite
    Hmm vsetci tu riesite naklady na km a kolko stoja sviecky atd. Jedna podstatna vec co som v clanku zacytil je „ropné vrty ani války o ropu“ toto je vec co by sa mala vo svete riesit. Dakto sa ide hadat o cene sviecok a oleja pritom v Syrii je teraz strelnica na zive terce, mozme byt radi ze u nas ziadna ropa nieje, vsak… O fakte ze ked v rannej spicke vchadzam do Bratislavy tak musim prepnut na vnutorny okruh bo je to jak v plynovej komore. Super clanok, v roku 2020 planujem kupit Model3 alebo ekvivalent tak dufam ze sa to vydari. Elektro doprava je momentalne pre tuto planetu najdolezitejsia vec a nieje to kvoli CO2 alebo ladovym medvedom…

    1. Boj o suroviny a města, kde
      Boj o suroviny a města, kde se nedá dýchat, jsou nezanedbatelným přínosem elektromobility. Spalovák totiž ty jedy, hluk a vibrace doveze všude, kam vjede. Na rozdíl od elektromobilu. O nepodporování šílených režimů ve světě našimi penězi nemluvě. Když bych chtěl být vulgární, tak díky elektromobilitě Arab znovu zpátky velbloudem do stanu a mužik šup do zemljanky :-).

  9. Nechapu porad to
    Nechapu porad to propocitavani kolik stoji jizda elektro nebo spalovakem. proste nekdo ma dobry pocit ze jezdi na elektrinu a ostatni by to meli bez kecu akceptovat.
    Ten prechod ze spalovaku na elektrinu se rovna asi prechodu z klasickych CRT obrazovek na ploche LCD (plasmy). Nekdo presel na plochou obrazovku hned po uvedeni a nekdo az po nekolika letech. Tam byla situace ta sama. Plocha stala astronomicke penize a mela mensi spotrebu a CRT presne obracene. Postupem casu CRT vymrely a dnes kazdy koupi levnou LCD. Nesledoval jsem zda odpurci LCD stejnym zpusobem argumentovali jaky to je nesmysl a jak je to drahe. Tak jak zvitezily LCD, tak zvitezi EV. To je jasne jako amen v kostele. Tomu nezabrani zadne pseudoargumenty ani ropna lobby ani spalovaci lobby. Amen.

    1. Oni by to ostatni bez kecu
      Oni by to ostatni bez kecu akceptovali nebyt fanatiku s „veganskym“ propagacne-spasitelskym komplexem (kdo neuznava bez vyhrad moji viru, je pitomec – zdravim pana Vondraka).

      Ty televize jsou mimochodem pekny priklad – kdyz LCD zacinaly, tak staly za prd nebo byly ukrutne drahe. Casem se to poddalo, stejne jako se casem poddaji EV.

      1. nesouhlasim. v
        nesouhlasim. v elektromobilech neni nic, co je potreba vyvyjet, pripadne co se zlevni masovou produkci. masova produkce lion baterek tu je, a vyvynuta take je. tyhle baterky mate v kazdem mobilu. pokud neprijde dalsi generacni inovace baterii (a snad uz prvni konkurencni), elektromobilita nema sanci. resp. ma, ale bude zivena dotacemi danovymi zvydohnenimi pripadne nebude pro kazdeho.

          1. nemate dlouhe vedeni. dobre
            nemate dlouhe vedeni. dobre vite, co jsem chtel rict, ale ok. na vsem (i na elektromobilech) je vzdy co vyvyjet, pochopitelne. tam jsem ale nesmeroval. smeroval jsem tam, ze elektromobily jsou ve sve podstate hotova vec uz dlouha leta, spis desetileti. co je problem jsou baterky. a zatim velky problem. li-on v soucasnem stavu rozhodne nejsou produkt pouzitelny pro masove nasazeni pro elektromobilitu. je potreba, opakuji, generacni zmena. co je trosku neco jineho nez vyvoj. citite ten rozdil? a ta je zatim v nedohlednu. takze srovnani s lcd-ckama momentalne sedi asi do te miry, ze nekdo vyrobil skrin, zdroj, elektroniku, ale misto samotneho lcd panelu se v nem skryva napr. 640×480 jednobarevnych ledek. pripadne abych nekrivdil tak treba monochromaticky display v rozdliseni tech 640×480 bez podsviceni. s obnovovaci frekvenci 1hz. naproti tomu crt-cka to nejlevnejsi s rozlisenim 1024×760, v barvach, 120hz, za ctvrtinovou cenu. zkratka ty vase lcd-cka jsou ve fazi displayu do kalkulacek, pripadne ledky ve fazi indikatoru zapnuti pristroje. je potreba generacni zmena. a ta je v nedohlednu. (zopakovano pro nechapave) tolik k prirovnani lcd-crt.

            1. máte pravdu v tom, že
              máte pravdu v tom, že rozšiřitelnost EV je hlavně o baterkách. Ale nemáte pravdu, že je k tomu nezbytně nutná generační změna baterií. Vývoj těch současný jde dopředu hodně rychle v těchto letech – cena za kWh klesá o víc jak 10% ročně, klesá hmotnost na kWh. Nevypadá to, že to ještě narazilo na dno, naopak se očekává ještě dramatické snižování cen za kWh.
              Masová výroba baterií ještě doopravdy nenastala jak tvrdíte – zatím se totiž používala jen v drobné elektronice, což nic není. Nyní nastupují úložiště energií pro energetiku a nakonec i pozvolný nástup EV. Toto se ještě nerozjelo.

              Ve vývoji aspoň 10 technologií, které tvrdí, že ty současné generačně nahradí, což je velký příslib do budoucna.

              Začíná se v bateriích točit obrovské peníze a to láká nové mozky, aby vývoj dále pokračoval. Nejsme na konci vývoje baterií. Jsme na začátku.

              http://www.greentechmedia.com/articles/read/How-Soon-Can-Tesla-Get-Battery-Cell-Cost-Below-100-per-Kilowatt-Hour

                1. v tom článku říkají,
                  v tom článku říkají, že by v Evropě mohly být Elektorauta konkurenceschopné se spalováky v roce 2021 i se současnou generací baterií. Ale jak říkáte – uvidíme 🙂

            2. Vim, jak to bylo mineno, ale
              Vim, jak to bylo mineno, ale nesouhlasim. Baterie (velka+levna+lehka) je na EV jedina potrebna inovace (vsechno ostatni uz je vynalezene at uz pro klasicka auta nebo – s trochou nadsazky – pro elektricke paletaky a jesterky v supermarketech). Takze dokud nebudou splnena vsechna tri kriteria, ja vyvoj za ukonceny nepovazuju (at uz to nastane postupnym vyvojem nebo novou generaci)…

                1. Z hlediska technologie
                  Z hlediska technologie baterie to vyvoj neni, ale z hlediska EV – respektive „bezneho“ kupce EV – toho nezajima, jaka technologie je uvnitr (resp. jestli se zmenila) – to zajima mozna par nadsencu do elektroniky, ale ze se o neco zlepsily parametry.

  10. Elektromobilita bohužel
    Elektromobilita bohužel stále není pro každého. Pokud bych chtěl elektromobil jako jediné auto do rodiny, prakticky nemám na výběr, pokud nejsem multimilionář. Model 3, Bolt a podobné vozy by to cca za 2-3 roky mohly začít měnit, nicméně ani tam cena stále není zrovna lidová. Tak doufejme, že ceny budou rychle klesat.

    1. Není na světě člověk
      Není na světě člověk ten, který by se zalíbil lidem všem (tedy pokud pomineme kanibaly, těm chutná každý stejně). Ve své přednášce a publikaci k ní „Elektromobil pohledem lajka a občana“ doporučuji neřešit zda spalovák či elektro, ale řešit mobilitu rodiny. Kdo, kdy, jak často, kam a kolikrát musí jezdit. A tomu přiřadit pěškobus, MHD včetně vlaku či letadla, kolo, elektrokolo, motocykl různého pohonu, taxi, auto různého pohonu. Nebo carsharing, spolujízdu, stopování….. Prostě vzít to reálně a sobě na míru.

  11. – baterie po dvou letech bez
    – baterie po dvou letech bez ztráty kapacity, mám to napsané na papířeha ha
    – záruka na baterii 5 let… kolik už ti těch baterií zdrama vyměnili??? přečti si články jak rychle se rozsype baterka a po kolika letech? kvalitní 5 letech a během několika měsíců se rozsype ha ha
    – jezdit jen tam, kde se dá dobít zdarma… kolik si dáš kafí, než natankuješ ha ha
    – v tom tvém obchodáku je jedna nabíječka zdarma, takže ti přeju, aby se našel zde jeden „nadšenec“, který si taky koupí elektriku a můžete se před nabíječkou mlátit deštníkama, kdo bude tankovat zadarmo ha ha
    – automyčka za 80,- ha ha

    Dnes je 1. apríla, všem přeji dobrý den

    1. To se vam zacpal DPF nebo
      To se vam zacpal DPF nebo proc jste tak nasr*ny a plivete tady jed?
      Nechapu proc jsou odpurci elektromobility tak neurvaly. Vzdyt jim elektromobily nijak neprekazi a nijak jim nemuzou vadit. Ze by to byla ta prava ceska zavist, ze nekdo ma nejmodernejsi technologii a jezdi skoro zadarmo a navic pohodlneji nez on sam?

    2. Vy budete asi hodně
      Vy budete asi hodně zakomplexovaný člověk co? Nejspíše řídíte pašíka s červeným TDI a myslite si že jste king. Pan Radovan nikomu nic nenutí a jeho články jsou vždy zajímavé. Myslím že je takový průkopník který má snahu lidem předat své zkušenosti.

  12. Články pana Burkoviče
    Články pana Burkoviče jsou vždy plné přesných informací, ale zaráží mě, jak zarputile vynechává pořizovací náklady. Jak můžete psát, že náklady na ty dva roky jsou 4 tisíce Kč, když pořizovací cena je kolem 300 tisíc za čtyřletý iOn (http://www.hybrid.cz/jak-koupit-elektromobil-levne-ojety-peugeot-ion-za-240-000-kc)? Při předpokládané životnosti max. 10 let je armotizace cca 30 tisíc ročně nebo-li k té částce v titulku přidejte její dvacetinásobek a jste na reálných hodnotách.

    1. Může je vynechávat,
      Může je vynechávat, protože se v článku jedná o náklady za palivo. Dále v článku je popsáno, že jsme si podobně jako u spalováku koupili sadu zimních pneu včetně disků a auto zhruba jednou měsíčně myjeme na myčce. Navíc – oproti spalováku – jsme si pořídili jen silnější nabíjecí kabel 230V 16A, který vozíme sebou kvůli rychlejšímu nabíjení na cestách. Je plynule regulovatelný od 6A do 16A. A hradili jsme 2 garanční prohlídky, což by u spalováku bylo stejné, jen dražší.
      Pořizovací cenu auta zjistíte z rok starého článku o ročních zkušenostech, byla 439 tis. Kč včetně prodloužené 5leté záruky na všechno. Takže ano, pokud hodláte počítat celkové náklady provozu, tak k výše uvedeným pneu, kabelu a myčkám dáte při 10leté amortizaci ještě ročně 43,9 tis. Kč odpisu vozu. Pokud pouze cenu paliva, tak ony 2 tisíce ročně.

      1. Jenže když už uvádíte
        Jenže když už uvádíte náklady (a to přímo v titulku), nemá smysl mluvit o jiných než celkových. Protože jinak můžete říct, že vlak je zadarmo (pořizovací cenu roční inKarty zanedbám).

        Naopak podle celkových nákladů (u Vás cca 3,50 Kč/km) můžu porovnat s mým benzínovým kombíkem (cca 5,30 Kč/km).

    1. Když si prohlédnete
      Když si prohlédnete schéma nabíjecí soustavy, je vždy přítomen hlídač unikajícího proudu (případně proudový chránič). Pokud jej doma nemáte, vřele jej doporučuji minimálně pro venkovní zásuvky nainstalovat. Pak i kdyby došlo k poruše, bude to relativně bezpečné – i kdyby jste dostal ránu, statisticky to přežijete 😉

  13. kde se da nabojet v Novem
    kde se da nabojet v Novem Jicine? pro me do budoucna dulezity bod 🙂

    jinak co se vybavi tyce, to co je vypsano jako nejaka extra vybava ma dnes vpodstate kazdy mali mestsky automobil za 250 tisic, ano Ion je konstrukcne 8 let stare auto, ale moc bych podobne vypisy vybav nezminoval protoze pusoby spise vtipne, to co tam je vypsane ma dnes kazde male auticko za bratru 250k

  14. Pan Burkovič asi nemá moc
    Pan Burkovič asi nemá moc co dělat…

    To fakt Hybrid.cz tak upadá, že musí zveřejňovat takovéto blbosti? Všichni jste úplně podělaní z Tesly, pak jakýsi Burkovič píše svoje nepodložené dojmy, nebo spíš přání… a zase se to zveřejní.
    Pana Burkoviče a hybrid brzy někdo osloví kvůli nepovolené reklamě
    a/nebo naopak poškozování jména…

    Tak se nad tím už pro Boha zamyslete…ať to má taky nějakou úroveň…

        1. jo jasne, takze filtr se u
          jo jasne, takze filtr se u Ev nepocita, a co je ten na obrazku?

          ne kazde auto ma rozvody ktere se meni, nekteri maji retez, i tak cena rozvodu je okolo 10-15 tisic na cca 160 tisic km, to ty same penize zas za diagnostiku baterie

          bohuzel povetsinou lzou spise lide co zastiraji a neberou v potaz veskera fakta 😉

          ja mel kuprikladu veskere naklady spojene s Audi A6 Avant (16 let stare auto a me slouzilo temer 9 let a najezdil jsem s nim prez 110 tisic km) a to vcetne paliva a servisu pod hranici 610 tisic korun za temer 9 let, ano nechaval jsem si vesketer faktury a nasledne to cele predal dalsimu majiteli a cenu benzinu pocitam na prumeru 28 korun za litr (95% taknovani bylo u TankONO) porizovaci cena auta 150k, naklady na benzin 310k kazdorocni vymena oleje, cistic oleje kterym me to mechanik procistil a vymena filtru olejoveho a vzduchoveho prisla na 1600 korun s dani, pneu a 2 sda kol 35k (zima/leto oboje hlinik, origo 15″ jsem nechal na zimu a nove 16″ na leto na zimnich Pireli na letnich GE), prvotni servis auta po nakupu 40k (rozvody, sani motoru kdy si motor prisaval, komplet predni naprava, tlumice a brzdy) + vymena stresniho okna za solarni z novejsiho modelu za 8 tisic, rocni pojisteni vcetne zivelnych pohrom a kradezi necelich 7500-5000 (vse krom meho zavineni a postupne to klesalo, nechaval jsem si co rok prepocist pojistnou castku, pojistovacka je znama, bonusy mam maximalni, poslednich 12 let jsem nebyl ani soucasti zadne nehody), a to se bavime o aute co melo namotano cca trictvrte milionu km 😉 ja ho kupoval s najezdem prez 640 tisic km, proste zalezi na konkretnim aute, stejne tak muze bejt drahe na provoz ropne auto a stejne tak i EV 😉 ja se Audiny zbavil jen proto ze jsem posledni rok s ni nenajel temer nic a jen stala v ulici a chatrala, proste mam moznost jezdit jinym autem ktere ma polovicni apetit, za celou dobu me ta A6 vychazela na nejakych necelich 5,4 na km jizdy (prodana za 35k loni na podzim)

          a ted me rekni jake podobne velke EV me sezenes za 700 tisic aby me dalsich 8 let vozilo zadarmo a zvladlo i cesty okolo 350-400km? a nemusi bejt nove, klidne at je to ojetina, ale at je to kombik stredni tridy s vybavou auta stredni tridy (velikostne Passat kombi) potrebuju vozit kocarek pro dvojcata a 4 pasazery na palube, nejblize bude teprve az e-Ampera, ale porad bude o 400-500k drazsi a to nepocitam jeji provoz 😉 jo kdyby to dotahla nejak rozumne Skodovka s Okravkou nebo Superbem EV asi by to bylo jina pisnicka ale neni

            1. prachovej filtr k ventilaci
              prachovej filtr k ventilaci a klimosce si dokazu vycistit u auta sam, k tomu nepotrebuju kupovat novej, 2 plastove srouby pod haubnou pred celnim sklem a 10 minut s vysavacem a kbelikem vody

              jo vlastne jeste jsem zapomel do kalkulace zapocist ovladac tempomatu ktery jsem myslel ze je rozbytej a tak jsem poridil za 1800 novej, nakonec to bylo jen dratem, takze me ovladac zustal a nabizim ho za 500 na aukru 😀

                1. opravdu tva inteligence te
                  opravdu tva inteligence te predbiha 😉

          1. až se zbavíme rakovin, tak
            až se zbavíme rakovin, tak ty napíšeš:
            „a ted me rekni jakou podobne velkou vesmírnou loď me sezenes za 700 tisic aby me dalsich 8 let vozilo zadarmo a zvladlo i cesty okolo 35000-40000km?“

            ty stále nevidíš, jak máš totálně vypatlaný mozek, který bojuje za rakovinu světa? 🙂

            jinak „mně“ se píše v 3. a 6. pádě, drahý nevzdělanče

            1. naopak ja za EV bojuju asi
              naopak ja za EV bojuju asi vic nez ty, delam i projekty na obnovitelne zdroje a snazim se o projekt snadneho nabijeni, ale nejsme blbec jako ty abych zahazoval funkcni veci ktere tak jak tak dal budou slouzit, to je mnohem ekologictejsi nez hned ted vsechny ropaky sesrotovat a misto nich vyrobit miliardu EV 😉

            1. filtry jsem myslim popsal
              filtry jsem myslim popsal vsechny a dostatecne

              a retez a remen a kladky, u A6 jsem menil remen preventivne (kdo vi jak to v te servisce bylo ze) a to za cenu necelich 6 tisic, a tim ze interval byl po 140 tak to fakt neni nejak zasadni castka, retez nevim, mame ho v Coltu a menit nepotrebuje, i tak mam dojem ze s dani stoji cca 13 stovek, takze doslova bankrotujici castka, pravda ten bych asi urcite sam menit nedokazal, takze + servis rekneme 1000?

              proste to je avzdycky bude o autech a jejich majiteleich, ne o tom ze by EV bylo nejak zasadne min poruchove

              ostatne ten zde zminovanej IOn ma najeto 30 tisicm, ty je tak smesnej najezd ze kdyby se na nem neco porouchalo tak by to bylo as trestuhodne, naprosto vsechny auta v rodine ktera se kupovala jako nova takze Focun, Clio a zminenej Colt maji nebo v dobe prodeje meli vsechny najezd nad 100 tisic a ani jedno z nic nepotrebovalo servisni zasah kvuli poruse, pokud se o auto staram jak servisne tak ridicsky, tak ocekavam ze by melo bez poruch zvladnout minimalne 150-200 tisic km

              a jen proto ze jsem zastance EV a fanda EV a k EV speju tak ze ho proste chci, tak nebudu ignorovat a nekde nesmyslne psat ze EV je bezudrzbove a bezporuchove, je to uplne normani auto kde jen misto spalovaciho motoru, prevodovky, spojky a vejfuku je elektromotor a baterky, zbytek auta je ale uplne to same co spalovak, a i na tom Ev se muze vsechno to stejne posirat uplne stejne

              1. Tak ten řetěz u mě už
                Tak ten řetěz u mě už hlásil chybu, protože to jaksi souvisí s časováním. A pokud vám něco za 6000 vydrží 140tkm, tak je z toho najednou naklad 4,3 halíře na kilometr. Sečtěte si všechny takhle zanedbatelné částky a budete se divit. Já můžu třeba porovnávat nové dodávky po prvních 30.000 u EV vychází servisní náklad na 5 halířů, u Nafty na 45 halířů. A to je prostě a jednoduše 9x víc. Jsem moc zvědav, kolik to bude po 60, 90, 120. To se do toho začnou rozpočítávat ty zanedbatelné tisíce za výfukové díly, destičky, kotouče atd… A taky se mi líbí to konstatování, že sice spalovák polovinu věcí nemá, ale jinak je to běžné auto, to jste fakt trefil 🙂

                1. ja jsem vypsal vsechny
                  ja jsem vypsal vsechny naklady vcetne pojisteni a dalsich drobnosti, sumu nasledne zaokrouhlil nahoru na cele desetitisice, tedy naklady ktere jsem na auto mel a kolik jsem s nim ujel, u A6 me to vyslo na necele 5.4 koruny na ujety km, ostatne jsem puvodne ekonom, takze sislovani uctenek a vsechno nasledne prepocitavani je moje spatna vlastnost

                  a jak vam pocty budou vychazet az EV ktere mate bude mit najeto 750 tisic km? vpodstate v CR se snad na vymenu baterky dostali tak mozna v Trendparku, nebo je v CR jeste nekdo kdo musel u EV menit baterii a vi tedy jake jsou pote naklady? ona ta jedna baterka muze s celejma poctama celkem slusne zamavat

                  jak jsem psal, u noveho auta co ma zatim najeto par desitek tisic km nema smysl resit provozni naklady, je to nove/zanovni auto kde se vpodstate jeste nemelo co porouchat a pokud by se porouchalo, tak to asi nebude moc dobre auto ze ?

                  navic se tu zapomina na jeden dost podstatnej fakt, ne kazdej ma moznost nabijet doma za nejaky tarif, takze kuprikladu ja pokud bych chtel pouzivat jen EV, tak zaprve me to bude stat spoustu casu (jezdim hlavne dlouhe trasy, po Praze pouzivam MHD a EV by me teda naklady nijak nesnizilo) a zadruhe na trasach kde jezdim nejcasteji bych mel proste problem jak s nabijenim, tak s casem ktery bych na te trase tim nabijenim stravil, me monetalne by EV s dojezdem pod 350km proste nepomohlo a jen by me sebralo cas a asi i penize

                  moje nejcastejsi trasy tam a zpet Praha-Trutnov , Praha-Novy Jicin, Praha-Mnichov, Praha-Hamburg, Praha-Drazdany by zvladl asi i ten Ion teda krom nakladu, v aute vetsinou 4 lidi, 2 dospeli a 2 deti, takze me vychazi jen jedine EV na trhu ktere by prichazelo do uvahy, Tesla S, tedy auto mimo me financni moznosti

                  trasu Praha-Trutnov jsem s Ionem absolvoval, zapujcenym v Trutnove v Peugeotu, extremni adrenalin, sam na palube a obava abych v Hradci dobil a stojan fungoval, cesta ktera zabere spalovakem 2 hodky zabrala s EV skoro 4 hodky, jako jo, dobudoucna Ev chci, ale ne to co je na trhu ted, to je pro me pouze omezujici a cas pozirajici vec, a cas mam jen jeden, zadny dalsi me ani me rodine nikdo neda

          2. Pokud člověk už kupuje
            Pokud člověk už kupuje auto (jakékoliv s jakýmkoliv pohonem), pak je dobré se podívat na celkové náklady provozu za kolik se mnou vybraným vozem jezdí jiní. Jeden z evropských serverů je třeba http://www.spritmonitor.de. A hned máte jasno, co Vás asi bude auto dané značky, nájezdu a stáří v následujících letech stát. A zda to někdo umí stlačit dolů a jak. Ostatně díky tomu sám vím, že moje 8,5 roku staré Berlino se 114 tis.km papá 8 L benzínu na 100 km, což je zhruba střed. S pořizovací cenou nové necelých 400 tis. Kč mne už stálo se vším všudy neskutečných 850 tisíc Kč. Z toho jen benzín přes 300. Brzy dožene pořizovací cenu vozu.

              1. V těch 150 tis. je opravdu
                V těch 150 tis. je opravdu všechno, tedy počínaje povinným ručením, přes pravidelné garančky se všemi povinnými výměnami olejů, filtrů a dalších kapalin, sadou zimních pneu s disky, novými sadami letních i zimních pneu, výměny pneu s jejich vyvážením před a po zimě, povinné emise + STK, dálniční známky, mytí, čistění interiéru, brzdové destičky, nějaké žárovky a pár opravdu jen menších oprav. Nezdá se to, ale ono se to nasbírá.

                1. Děkuji za odpověď. Tak to
                  Děkuji za odpověď. Tak to potom chápu.

                2. Dobry den, muzu se vic
                  Dobry den, muzu se vic zeptat na cenu rocni prohlidky iONu?
                  Ted to take budou 2 roky, co mam iON. Najeto mam 35tkm.
                  Prvni rocni prohlidka me stala 3900,- Vas jen cca polovinu.
                  Ceka me v kvetnu prohlidka po 2 letech. Rad bych cenu srazil nize, protoze za dopoledne v servisu dam vic penez, nez autem projezdim za cely rok.
                  Co vim, pry mi budou davat v ramci svolavaci akce jiny menic (jeho cena je cca 90tisic, jsem opravdu rad, ze to nemusim platit).
                  A nedostal jsem nikdy protokol o stavu trakcni baterie. Jedine, co mi dali, je malicky papirek, ze je v poradku olovena 12V baterie pod kapotou.

                  Co u vas tak prodrazilo tu druhou rocni prohlidku?

                  Preji spoustu spokojenych kilometru

                3. První byla po 15 tis. km a
                  První byla po 15 tis. km a v 1.roce stáří auta. Peugeot Auto Tichý Ostrava, polovina ceny byla výměna pylového filtru, druhá práce. Protokol z diagnostiky byl součástí faktury spolu se soupisem provedených prací. Druhá byla po 2 letech provozu a 30 tis. km, zahrnovala i výměnu brzdové kapaliny podle předpisu výrobce (vůz je v záruce). Opět se všemi papíry. I tím malým protokolem o měření klasické autobaterie.

                  Svolávací akci na měnič neznám, garanční prohlídka přitom byla 6.4.2016, o co konkrétně jde?

      1. Pridám svoju skúsenosť s
        Pridám svoju skúsenosť s LPG – Renault Mégane I, 1998.
        Nákupná cena 1000 €.
        Za 22 mesiacov nájazd 34 000 km:
        – 2304 € LPG + benzín
        – 1315 € servis (nejaké drobnosti tam určite chýbajú)
        Spolu vyše 4619 € za 22 mesiacov – 210 € mesačne.
        0,136 €/km – podla aktuálneho kurzu 3.67 Kč/km
        Iba PHM 0,0678 €/km – 1.83 Kč/km.

    1. Uvažovali jsme o náhradě
      Uvažovali jsme o náhradě za Citroen Berlingo elektrickým. Bohužel se nevozí ve verzi kombi, jen van. A dojezd je tragický.
      Nabízel se systém koupit starší elektrické a nechat ho vybavit novými bateriemi. Ale to jsme nakonec zamítli, odcházelo by to po mechanické stránce.
      Další verzí bylo koupit nějaký větší elektromobil, Leaf nebo Kiu, ale zvážili jsme nájezdy a kdy potřebujeme větší vůz a nakonec nám to ekonomicky nevycházelo. Lépe půjčit jednorázově.
      Takže nakonec půjdeme do druhého Iona, nájezdy do 15 tis. km ročně zvládá bez potíží a pokud potřebuji převést cokoli většího, jen sundám zadní sedadla. Ostatně skládací výstavní stánek, stůl, 2 židle a rollup se všemi ostatními materiály na výstavu Elektrokrásky hravě odvezl. Pracujeme na tom.

      1. Dobry den za clanek 1*, sam
        Dobry den za clanek 1*, sam jezdim po praze elektrickym peugeotem 106 na nicd bateriich(3 roky) a obcas umre nejaka baterka az nebudu mit nahradni na vymenu(dostal jsem 20 kusu s autem), planuji prestabu na LiFepo. Jedina moje uprava auta bylo domontovani telestartu pro originalni topeni webasto(muzu na dalku zapinat bez nutnosti zapnuteho auta). Dobijeni z 95% na NS cezu jedna u bytu druha u prace, takze dobijim na pausal(levneji nez legitka). 5% nabijeni v praci, ale tam se musim delit o jednu zasuvku s firemnim ionem.

        1. To Vám bohužel přesně
          To Vám bohužel přesně neřeknu, protože Ion to sice ví, ale k dostání informací z něj je potřeba se mu napíchnout HW krabičkou OBDlink pod volant na počítačový vstup a přes SW Canion to z něj vytáhnout. Ví toho hodně. Někteří majitelé to mají, třeba kiwi.com, podle nich je např. nejdelší dojezd a nejnižší spotřeba při ustálené rychlosti 66 km/hod.. Podle mých laických pozorování mizejících dílků baterie, je obecně rychlost s Ionem na 80 km žrout elektřiny, 130 pak doslova Otesánek. Ovšem pokud máte co 50-80 km rychlonabíječku, jako na Slovensku, tak to neřešíte a prostě jedete. U nás zatím řeším.

      2. Za kolik peněz se dá
        Za kolik peněz se dá takový lehce ojetý ion koupit? Kolik si myslíte, že je to auto schopno najezdit km. Lépe řečeno, kolik km „kvalifikovaným“ odhadem najede, než kapacita baterie klesne pod 50% kapacity.
        V příštím roce bych rád koupil nějaký menší automobil na cesty do práce (35km mimo město). A tak nad tím přemýšlím.
        Jinak díky za článek!

        1. Nahlédnutím na různé
          Nahlédnutím na různé bazarové servery v ČR podle nájezdu a stáří od 200 tisíc výše, nejvíce je jich nyní v kategorii okolo 300 tisíc s DPH s nájezdem kolem 20 tis. km a stářím 3-4 roky.
          I pětileté auto jezdí stále prakticky jako nové, hodně záleží na tom, jak se k baterce chováte. Nicméně mám na svém Ionu záruku od výrobce, že 5 let neklesne kapacita baterie pod 80%. Když pak vidíte záruky dalších prodejců u jiných elektromobilů, tak 5 let je obvykle minimum.
          Pokud uvažujete menší elektromobil na tyto nájezdy a netrváte na 4 a více místech, tak ideálně ojetý dvoumístný Smart ED kolem 300 tisíc. Má totiž silnou palubní nabíječku (11, příplatkově 22 kW), kterou nakrmíte auto z libovolného červeného 5kolíku nebo zásuvek Mennekes na nabíjecích stojanech (ČEZ, PRE) za 1-2 hodiny z nuly do plna. Nejste tak závislý na síti rychlonabíječek, kterých je u nás stále málo.

Napsat komentář