V Německu otevřena první dálniční vodíková pumpa

Toyota Mirai je první sériově vyráběné vodíkové auto. Ačkoliv Německo nedávno ustoupilo od plánu na 1 milion elektrických aut do roku 2020, vodíková ekonomika tam pořád ještě má šanci.

První dálniční vodíková čerpací stanice v Německu právě otevřena! Zleva doprava: Guillaume Larroque (TOTAL), Markus Bachmeier (Linde), MdB Dorothee Bär (CSU), Alexander Ruscheinsky (VEDA), Prof. Dr. Herbert Kohler (Daimler), MdB Dr. Anja Weisgerber (CSU).
foto: Daimler

V rámci projektu CEP otevřely společnosti Daimler, Linde a Total na dálnici A3 v oblasti Geiselwind mezi městy Würzburg a Norimberk první dálniční vodíkovou čerpací stanici. Zúčastnila se také Dorothee Bär z Ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.

Nová čerpací stanice se tak napojí na už existující infrastrukturu v metropolitních oblastech Frankfurtu nad Mohanem, Stuttgartu a Mnichova. Státní tajemnice Dorothee Bär v projevu řekla, že politici, vědci a průmyslníci si dali společný cíl dovést vodíkovou mobilitu na pokraj komerčního zavedení.

Do roku 2016 hodlají na tento záměr společně utratit 1,6 mld. eur. Do konce roku 2015 má být po celém Německu k dispozici 50 vodíkových čerpacích stanic. Nejnovější vodíková čerpací stanice v Geiselwindu vyšla asi na milion eur.

Prof. Dr. Herbert Kohler z Daimleru k tomu řekl, že „propojení národní vodíkové infrastruktury je klíčem pro úspěčné uvedení vodíkových aut na trh“. V úvodu zmíněná Toyota Mirai totiž nemá na dlouho zústat na trhu sama. Svá vodíková auta chystají také další výrobci, včetně právě Daimleru.

V současné době je v Německu celkem 18 veřejných vodíkových čerpacích stanic. Z toho sedm jich provozuje francouzská společnost Total. Linde má v 15 zemích celého světa celkem 90 vodíkových čerpacích stanic.

29 Comments on “V Německu otevřena první dálniční vodíková pumpa”

  1. Smutné. Neustále někdo
    Smutné. Neustále někdo píše o nemožnosti skladovat vodík, přičemž odkaz na článek o jedné z použitelných technologií visel na main page těchto stránek několik let. Jmenovalo se to myslím syntetický benzín za 8Kč / litr, nebo nějak podobně.
    V Japonsku jsou rovněž známy technologie, které umožňují vyrobit 1Kwh elektřiny z vodíku s cenou pravděpodobně pod 3 Kč, nebo uspořit až 50% paliva u běžných spalovacích motorů.
    Tiskovka:
    xxx.youtube.com/watch?v=ImGSUttYXhs

  2. Já bych řekl že
    Já bych řekl že budoucnost bude patřit hybridnímu pohonu, vodíkovému článku a bateriím. Budou se tak dát kombinovat výhody obou. Vodík se dá skladovat dlouhodobě a je rychlejší, elektřina zase je levnější a může udržovat auto stále s plnou baterií.

    Bohužel Evropa začíná zaostávat za světem, sice možná dochází k velkým instalacím OZE, ale spíše mi to připadá že se tu už jede bez najké větší invence. O tom, jak to bude ve světě vypadat se nakone rozhodne jinde, zejména v Asii a USA (zátěžové testy na podnebí pak v kanadě 🙂 Evropa, vypadá to, začíná zaostávat.

      1. To sice ano, ale záleží
        To sice ano, ale záleží na materiálu, pokud bude takový, který má vrstvy mřížky proti sobě posunuté tak že se tam molekula neejde, pak tudy neunikne.
        Nebo naopak bychom toho mohly využít a vytvořit takovou strukturu do které se dá vodík uvěznit vyšším tlakem okolního plynu. To by jej mohlo učinit snáze skladovatelným.

  3. Gratuluji – Sice nevím jak
    Gratuluji – Sice nevím jak bohatá nabídka vodíkových vozidel v Německu je, ale mají aspoň pumpu. Je to podobné jako s parním Sentinelem a lokotraktory Dacanem a Mařenou. V ČR je otázka vodíkové dopravy vzdálenou budoucností. Na rozdíl od elektromobilu si motorista nemůže vodík pro vozidlo vyrábět doma a náhražky z domácího odpadu též neexistují. V tomto případě asi Český i Moravský kutil pohoří, kdož ví.

  4. Pokud by se Němci rozhodli
    Pokud by se Němci rozhodli upozadit čistě bateriová vozidla na úkor H2 a vytkli si podobně ambiciózní plán pro vodíkové hospodářství, určitě by to bylo v souladu s jejich dalšími podobnými rozhodnutími v energetice za posledních cca 20 let: podpora OZE (zákon EEG – 2002), odklon od jádra, nutnost budování správně dimenzované přenosové soustavy mezi baltskými větrníky a energeticky náročným Bavorskem. Vodík by se zde určitě uplatnit mohl. Navíc z hlediska síly ekonomiky je pro semínko myšlenky vodíkového hospodářství Německo bohatou černozemí…

    Asi nemá smysl jednu technologii hanět a druhou vyzdvihovat, potřebujeme jak dostatečně kapacitní baterie pro mobilní aplikace, tak vyřešení problematiky dlouhodobého skladování a přenosu vodíku. Kéž je boj mezi těmito technologiemi férový.

    1. Nenazval bych to upozadit.
      Nenazval bych to upozadit. Nabíječek mají už také celkem dost a i když se elektromobilita rozjíždí v Německu pomaleji, neznamená to, že stagnuje. Mě to pořád vychází tak, že se budou hodit obě technologie. Hydrogen EV je spíše alternativa k hybridům než k čistým EV.

      1. „Hydrogen EV je spíše
        „Hydrogen EV je spíše alternativa k hybridům než k čistým EV.“ -> jak to máte na mysli? Fakt, že takové vozidlo využívá v hybridním režimu baterky a vodíkový palivový článek podobným způsobem, jako PHEV spalovací motor a baterky, podle mě neznamená, že si jsou bližší alternativou než klasický BEV. Ono je to s odstupem asi jedno. Opírám se o to, že jakmile bude jedna nebo druhá alternativa s to nabídnout konkurující nebo vyšší standard, než mají nynější spalováky (tzn. bude již rozvinutá infrastruktra a dojde k pokroku v technologii pohonu), tak už nikdo moc nebude řešit, jak ten či onen pohon se k bezemisnosti dostává… To neznamená, že by ty technologie nemohly existovat vedle sebe, jak píšete. Spíše jde o to, že H2 infrastruktura bude tak drahá, že dodavatelé si budou u legislativy (EU) vyžadovat exkluzivitu a zde už jsme u problému dvou kohoutů/technologií na jednom dvorku.

        1. Myslím to tak, že nejen
          Myslím to tak, že nejen vnitřním uspořádáním ale i užitnými vlastnostmi se HEV spíše přibližuje Hybridům. Podobně jako Hybridy mají dva zdroje energie, mají je i HEV. Z toho plyne jistá výhoda v dojezdu, ale i zbytečná komplikovanost, nebo komplexnost, chcete-li. Nemyslím, že to bude úplně přímá konkurence k EV.

Napsat komentář