Švédsko: auta i elektrárny tu pohání bioodpady

Švédsko, desetimilionový stát na severu Evropy, dnes získává víc než polovinu elektřiny v obnovitelných zdrojích energie. Auta zde pohání plyn vyrobený ze zbytků jídla a teplo pro domácnosti se vyrábí z odpadků.

Bioplynová stanice americké společnost Clean World Partners
foto: CWP

Švédsko si už v polovině minulého desetiletí vytyčilo cíl nahradit veškerá fosilní paliva v dopravě biopalivy, a to do roku 2030. Cílem je zcela se zbavit závislosti nejen na ropě, ale i uhlí, zemním plynu a jiných fosilních palivech.

Nejvíce elektrické energie ve Švédsku dnes vyrábějí vodní elektrárny, a to kolem 50 %. Druhé místo zaujímají jaderné elektrárny s přibližně 30 %. Jednotky procent pomalu nabírá větrná energie, do které Švédsko začíná masivně investovat.

vlastní

4 Comments on “Švédsko: auta i elektrárny tu pohání bioodpady”

  1. Ano, Radovane – máte
    Ano, Radovane – máte pravdu! Ve vyspělém Světě využití dřevní štěpky, dřevního odpadu ze Skandinávských lesu(nejedná se pouze o Švédsko) je na mnohem větší urovni než v ČR. České hospodářství vsadilo na řepku a přísady do ropných medií. Metan je nebezpečným problémem lidské společnosti na celém Světě! A bohužel tento plyn neumíme využít. O bioplynových stanicích kolují v ČR ruzné fámy a nepřesné pravdy a nepravdy. Metan a bioplyn vyrobený doma v ČR muže významně omezit závislost na dovozu, případně se i připravit technologicky na dobu až ložiska přírodních surovin budou vyčerpána. Osobně si myslím, že používání rašelinných ložisek k výrobě el. energie je jednak příkladem pro druhé ale zároveň i varováním jak hospodařit se surovinou a využívat obnovitelné zdroje.

  2. Jo, jo. Někde se o tom
    Jo, jo. Někde se o tom kecá nebo se z toho dělá další tunel á la solární pole, jinde to funguje v praxi a k užitku. Jak jen by se ČR posunula, kdybychom alespoň tu elektrifikaci železnice dotáhli do konce, když máme ročně v průměru 16 TW přebytku elektřiny.
    V článku je popsán krásný synergický efekt. „Železnice je ve Švédsku téměř ze 100 % elektrifikována. Díky tomu lze z tamních nekonečných lesů a měst dopravovat snadno tisíce a miliony tun biomasy, tedy biologického odpadu, do míst, kde je tento materiál dále zužitkován. To mohou být spalovny, ale také zařízení pro zplynování a výrobu bioplynu, případně až čistého metanu.“ Jinými slovy co kde vyroste a musí se stejně kácet plus co kde zbude za biologický odpad, to čistě svezeme do míst, kde se z toho vyrobí další čistá energie. Hezky v praxi slušovická myšlenka bezodpadového koloběhu, vše musí do sebe zapadat.

    1. To je problém čechů…ne
      To je problém čechů…ne nadarmo šli za války práskat jako první češi…
      Jezdím směrem polsko, perfektní dálnice, směr rakousko, 5-6 pruhů v městě..jako ve snu..
      Jede se na žilinu a perfektní ddálnice…
      Ale bydlím na ostravsku a …ano, ty naše „dálniční mosty “ , to je naprosto perfektní ukázka toho jak to tady funguje + to že to opraví na ?náklady státu? wtf..?
      Ale celkově jsem v pracovním procesu pochopil mentalitu tohoto národa…bohužel, přesně tak jak jsem nechtěl ale co už…
      Těch pár dobrosrdečníků to tu bohužel nevytrhne…
      A nakonec náš pan řepkař, kozel je zahradníkem…další z těch co skoro ze dne na den záhadně zbohatli…volby vyhrány, hlas jej stál 6,50czk + papírový pytlík.
      Ona je to vlastně geniální ukázka tohoto národa v kostce…

      Pokaždé když jsem v nesmradlavé MHD mesta Havířov, kdyz autobusu neletí v kopci dým a kdy ač stojíte vzadu u dvěří necítíte žádný těžký smrad.Vídím že to evidentně jde ale…velice pomalu.

      1. Ale DomoKun – Možná nejste
        Ale DomoKun – Možná nejste zaměstnancem ODS nebo Eurovie, možná jste řidičem profesionálem, jež musí přetěžovat své vozidlo a dokážete si seřídit své naftové vstřikovací čerpadlo. Je dobře, že zde máme vrchnost, na kterou můžeme naše hříchy svést muže to být zaměstnavatel, starosta, primátor nebo president, ale někam se vytratil ten jedinec jenž se ve zdravotnickém zařízení narodil s holou zadnicí.

Napsat komentář