Prodeje elektrických aut v Číně extrémně rostou

V listopadu 2014 se v Číně prodalo 9728 plug-in hybridů a elektromobilů schopných provozu na dálnici. Za celý uplynulý rok pak podle odhadů 60 000. To je více než pětkrát více než v roce 2013, kdy to bylo kolem 10 000 aut do zásuvky.

BYD Qin – nejprodávanější auto do zásuvky v Číně
foto: BYD

Čínský trh s elektrickými auty do zásuvky (plug-in hybridy a elektromobily) se těší obrovské podpoře státu i jednotlivých měst. Čínské metropole totiž dusí smog. Prodej aut do zásuvky proto podporují až neuvěřitelně štědrými dotacemi dosahujícími v přepočtu $20 000 (asi 450 000 Kč), ale i nefinančními incentivami.

I proto si čínská vláda oficiálně dala za cíl letos dosáhnout ročního prodeje 336 000 elektromobilů a plug-in hybridů. Chce je i nadále dotovat a navíc investovat miliardy dolarů do rozvoje dobíjecí infrastruktury. Například jen v Šanghaji má během letošního roku vzniknout 6000 dobíjecích míst a jezdit 13 000 aut na elektřinu.

Zdaleka nejprodávanějším vozem je v Číně plug-in hybrid BYD Qin s celkem téměř 15 000 prodanými kusy za rok 2014. Druhé místo obsadil elektromobil Kandi EV s 10 000 kusy a třetí elektromobil Chery QQ3 EV s téměř 8000.

Jediným zahraničním zástupcem v seznamu 16 nejprodávanějších aut do zásuvky v Číně je Tesla Model S na šestém místě s 3831 kusy. Čína je pro Tesla Motors klíčový, ale zároveň značně „obtížný“ trh.

insideevs.com, EV Sales

15 Comments on “Prodeje elektrických aut v Číně extrémně rostou”

        1. Hlavni cenovou polozkou v
          Hlavni cenovou polozkou v baterii neni litium, ale nikl, kobal, hlinik a dalsi…

          Pokud Elonova tovarna snizi cenu o 30% aniz by se snizila cena zakladnich surovin, tautologicky to znamena, ze baterie jeste nejsou s cenou na minimu. Nezapomente, ze cena baterii klesa jen pozvolna a rozhodne zde neplati Mooruv zakon.

          1. no jasny, ale pokud by
            no jasny, ale pokud by Indián spustil těžbu toho megabolivijskýho lithiovýho dolu ve velkým (90% svět zásob lithia), klesla by cena základní suroviny natolik (protože zásoby jsou skoro nevyčerpatelné), že by to s cenou baterek zaručeně rázně hnulo. A ten první krok – dostatek snadnýho levnýho lithia – ten momentálně pořád chybí. Doly v USA co budou zásobovat giga nestačí, tam bude americká prac síla a americ daně. Je potřeba podojit Bolívii a něco ji za to dát. A to se Indiánoj zatím nechce – prý kvůli ekologii – což je blbost defakto, je to v solný pánvi s utěsněným přírodně dnem, kde není nicmoc co zničit. Takže se naskýtá otázka, zda-li není náhodou panáček dotovám petrodolary 😉

            1. No vy jste zase
              No vy jste zase anonym…

              Ackoli nevim kolik presne z ceny baterie tvori litium, ale kdyby to bylo zrovna celych 20% a tezkou v Bolivii cena litia klesla o 50%, pak se cena baterie snizi jen o 10% !
              Nebo snad myslite ze litium tvori vice nez 20% z ceny baterie? To snad ne…

              Jak uz jsem psal, hlavni cenovou polozkou je nikl, kobal, hlinik a dalsi prvky.

                1. Litium tvori mene nez 5% z
                  Litium tvori mene nez 5% z chemickeho slozeni baterie (zalezi na typu baterie pochopitelne).
                  Kolik presne z ceny je litium nevim, ale myslim, ze urcite mene nez 20%. JB s Muskem uz mnohokrat rikali, ze nejcennejsi v tech jejich bateriich je nikl. Ve kterem videu to rikali nevim, ale muzete to pohledat treba zde 😀
                  Bateriim se rika li-ion, protoze litiove ionty zprostredkovavaji prenos energie. To ale jeste neznamena, ze tam je tak moc litia, prave naopak. Hlavnim materialem je slozeni anody a katody. Nemluve o tom, ze litium je 25. nejbeznejsi prvek na Zemi. Coz, pravda, uz neni moc bezne, ale neni zase az tak super vzacne.

      1. na minime v porvnani so
        na minime v porvnani so stromom nakladov na tazbu, dovoz, spracovanie, distribucia. cena tazenych surovin je na minime a cina navysuje tak nizko ako sa da, napriek tomu je cena velmi vysoko a jej pokles nebude markantny pokial nepridu s niecim.. ale s cim ? hlinik uz neklesne, olovo uz davno nie, nikel, kobalt nehrozi, lithium nie je tak rozhodujuce, … tak kde je este priestor ked ani polovica aktualnej ceny nebude realne stacit ?

        1. Napriklad ve vyuziti tuheho
          Napriklad ve vyuziti tuheho elektrolytu, o kterem se pise cim dal vice. Pripadne baterie na bazi siry jsou velice zajimave z pohledu ceny. Stejne tak „vzduchove“ baterie ala Al-Air nebo Li-Air.

          Moznosti je mnoho, nejsem vseved a nereknu Vam, ktera se prosadi. Baterie se vyviji pomalu (ne jako procesory) a nelze ocekavat skokove zmeny. To je taky duvod proc si muze Tesla dovolit investovat nekolik miliard dolaru do fabriky. Kdyby byla za rok zastarala, tak by to nemohli udelat…

      1. Hmm, v přepočtu 740 000
        Hmm, v přepočtu 740 000 korun. Na to že je to čínský auto je to fakt velká suma.
        Otázka zní, jak to, že i když jsou čínské hybridy a EV dost drahý a vyrovnají se cenou světovým automobilkám, tak přesto se v Číně nejvíc kupují? Jsou snad na ně větší dotace?

Napsat komentář