Česko se může znovu stát hospodářskou velmocí, díky robotickým autům

auta jsou dnes technologie, která se z říše sci-fi pomalu, ale jistě stěhuje na skutečné silnice. Martin Hausenblas, jeden ze zakladatelů textilní firmy ADLER Czech, a.s. a Podnikatel roku 2011 Ústeckého kraje, vidí právě v téhle oblasti obrovskou příležitost pro Českou republiku.

Robotická auta vyvíjí také Volkswagen
foto: Volkswagen

V dubnu roku 2012 prezentoval Martin Hausenblas na Mobility Management Congress 2012 v Praze svou Novou vizi (nejen) firemní mobility. Ve zkratce jde o následující: osobní doprava se během následujících desetiletí výrazně promění. A my musíme být připraveni – pokud budeme, může z toho celé Česko vytěžit obrovský hospodářský růst.

Hausenblasova idea je taková, že osobní automobil postupně přestane být osobním majetkem, ale lidé a firmy si jej budou pronajímat. To zcela promění automobilový průmysl a dopravu jako takovou. Požádali jsme proto Martina o rozhovor.

Volkswagen TAP
Mohl bys pro začátek v několika větách popsat našim čtenářům svou vizi nové mobility?

Martin Haunsenblas: O tom, že se po Kalifornii a Nevadě prohánějí auta řízená počítači místo lidí se již hovoří druhý rok. O čem se nemluví je, jak rozsáhlé změny našeho moderního způsobu života tento posun paradigmatu přinese. Představte si, že již nemusíte vlastnit auto k tomu, abyste se moli nechat převézt z jedné části města na druhou. Prostě přijdete k silnici a objednáte si auto podle momentální potřeby. Auto přijede za několik sekund, nastoupíte, vystoupíte na cílovém místě a auto pokračuje svojí cestou za dalším zákazníkem. Za  jízdy s nemusíte věnovat řízení, můžete spát, číst si, nebo si můžete třeba zdřímnout. Jelikož již nepotřebujete vlastnit auto, vystačíme na stejné množství přeprav zhruba s osminou současného počtu vozidel. Uzounké silnice obsypané auty z obou stran se vyprázdní a rázem se stanou širokými kapacitními bulváry. Místo aut opět budeme mít v centrech měst stromy. Vozidla budou daleko kompaktnější, jelikož pro většinu lidí stačí jednosedadlové vozítko s malým přepravním prostorem, které vyvine rychlost do 60 km v hodině. Dvou, tří a vícemístná vozidla budou daleko vzácnější, jelikož poptávka po nich není tak vysoká. Z důvodu kompaktních vozidel a absence zaparkovaných aut bude propustnost silnic násobně vyšší než dnes. Jelikož vozidla budou elektrická, odpadne hluk i emise. Příčinou 80 % dopravních nehod je lidský faktor, proto se s již dopravní nehodou prakticky nesetkáte. Klasická benzínová auta s manuálním řízením se postupně stanou veterány a fandové je vezmou na projížďku jednou za týden. Většina lidí po nich nebude trpět valným sentimentem zejména poté, co zakusí jaké to je neřešit problém s parkováním, stáním v zácpě, mytím a údržbou vozidla, placením leasingu, opravami či řešením bouračky a vykradení auta. Ve vhodných částech měst vzniknou jakési parkovací “úly”, kde budou auta dobíjena, čištěna a opravována a také skladována v době nízké poptávky. Parkovací domy také budou působit jako stabilizátory rozvodné elektrizační soustavy z důvodu řízeného nabíjení vozidel ve vhodný čas. Také budou existovat “mobilní operátoři”, kteří nebudou nabízet mobilní volání, ale mobilitu jako takovou. Vozidla budou intenzivně využívána a tudíž jejich životnost bude řádově rok či dva. Jejich výroba bude uzpůsobena jejich následné snadné recyklaci. Z důvodu kompaktní konstrukce, levného pohonu, vysoké utilizace a hromadné výroby bude cena jednoho kilometru ujetého autonomními vozidly cca šestinová oproti současné ceně TCO za jeden kilometr.

Jak dlouho už se projektem nové mobility zabýváš, kdy a kde se k tobě tahle myšlenka poprvé dostala?

M.H.: Poprvé jsem měl vizi nové mobility před 8 lety. Velmi mne zajímá problematika udržitelnosti. Díval jsem se na problém přepravy lidí a materiálu a zjistil jsem, že v rámci stávajícího paradigmatu, kdy každý jedinec má k dispozici své vlastní auto, které 92 % času čeká na silnici není možné najít řešení dopravních zácp, emisí, dopravních nehod a materiálové neefektivity. Došlo mi, že lidé nepotřebují auta. Lidé potřebují mobilitu, která je jim okamžitě dostupná podle potřeby tam, kde právě jsou. Jakmile jim poskytneme efektivnější a bezpečnější řešení jejich přepravních potřeb, naprostá většina se ráda vzdá svým nanasytných kovových “miláčků”

.

Často svou myšlenku prezentuješ veřejně především po České republice. Jaké jsou dosud reakce?

M.H.: Jako u každé vize, která je novátorská, se lidé automaticky dělí na dvě skupiny: jedna je nadšená a vidí ihned obraz nové budoucnosti v mobilitě a výhody, které jim to přinese. Ta druhá vnímá změny jako ohrožení a volá po “upálení”. Ať je to tak, nebo ne, výhody jsou jasné a každý, kdo se podívá na dnešní hlavní trendy v automobilovém průmyslu si uvědomí, že do stavu o kterém hovořím celý průmysl konverguje.  



V jaké fázi se zatím projekt nachází, co se právě děje, kam směřujete a je možné se nějak zapojit?

M.H.: V současné době vznikla skupina lidí, kteří se pohybují v automobilovém průmyslu v nejrůznějších odvětvích. Síťujeme se a snažíme se vytvořit prostředí spolupráce. Každá z firem, která se přidává má svoji vlastí strategii jak využít toho, že 15 let dopředu víme, co se bude dít. S námi, nebo bez nás. Já osobně sním o tom, že naše země, která má veškeré předpoklady se stát automobilovou velmocí, si vezme tuto příležitost k srdci a jako první v Evropě uzákoní možnost pohybu autonomních vozidel v běžném provozu. Pokud by se nám tato legislativní úprava podařila, znamenalo by to, že veškerý vývoj a výzkum autonomních vozidel by se přesunul do naší země. Představte si, kdyby tato vize dostala zelenou a dostatek výzkumných grantů a investičních pobídek. Možná bychom mohli profitovat na tomto megatrendu podobně jako Japonsko na miniaturizaci a automatizaci od 80. let minulého století.

Lidé si dnes auto často kupují proto, aby vyjádřili svůj status, bohatství a moc (třeba i skrze takový nesmysl jako je poznávací značka). Co podle tebe dokáže přinutit lidi k tomu, aby přešli na systém sdílené mobility a upustili od osobního vlastnictví?

M.H.: Hlavní argumenty jsou: 1/6 ceny za ujetý kilometr proti současnému stavu, odpadnutí nutnosti parkovat a dále možnost dělat něco jiného, než řídit v průběhu jízdy. Domnívám se, že společenský status bude možné vyjádřit úrovní vozu, který si objednáte. Na silnicích se budou pohybovat vozidla nejrůznějších úrovní od budgetového staršího modelu, až po supermoderní exkluzivní vozítka. Myslím si, že mnoho  poskytovatelů mobility si najde svůj trh právě v úrovni výbavy pro různé skupiny zákazníků. Těm, kteří musí mít své vlastní auto v tom určitě ani v budoucnosti nikdo bránit nebude. Důležité je jak se zachová většina, a ta se dle mého názoru zachová racionálně. 



Spolupracujete na tomto projektu i s dalšími subjekty, ať už soukromými, vládními či akademickými?

M.H.: Ano, v současné době již moje společnost významně investuje v rámci jednoho konkrétního výzkumného a vývojového projektu. Jsme ve spojení s celou řadou dalších firem a jednotlivců a snažíme se vyměňovat si know-how a podporovat se. Přesto projekt spolupráce je v naprostém začátku. Zdá se, že ještě potřebujeme nějaký čas, aby se dostatek lidí zorientoval v tomto novém trendu. Jde přece jenom o zásadní změnu uvažování.



Snažíte se nějak prosadit uzákonění možnosti provozu robotických aut na českých silnicích? A jak jste v tomto ohledu daleko?

M.H.: Jsme ve fázi oťukávání a přesvědčování jednotlivců. Zatím se nám nepodařilo strhnout kritickou masu. Trochu se bojím, že než se u nás rozkoukáme, budou autonomní vozidla jezdit po celém světě a licenční poplatky za patenty bohužel potečou místo do naší ekonomiky, českých firem a univerzit někam jinam.



Technologie samořiditelných vozidel se zatím stále pouze testuje. V jakém časovém horizontu vnímáš možnosti prvních praktických pokusů či komerčního využití takové služby?

M.H.: První praktické pokusy se již dějí. A první komerční využití? Není to ani tak problém technického rázu, jako spíše problém upření pozornosti výzkumu na toto téma. Domnívám se, že si zatím příliš málo lidí uvědomuje, že autonomní mobilita je jedna z velkých odpovědí na současné ekologické otázky naší civilizace. Praktické použití vidím do 15 let. Kdybych to přirovnal k éře mobilních telefonů, tak nyní jsme někde v roce 1975. Do 30 let budou klasická auta prakticky vytlačena.



Ve své prezentaci jsi navrhoval, že to budou leasingové společnosti, půjčovny aut či fleetové společnosti, které by jako první mohly představit tuto službu v komerčním provedení. Nebudou to ale spíše velké automobilky, např. Daimler, který provozuje službu sdílení aut Car2Go? Nebo jiné společnosti, které podobné služby sdílení aut provozují po celém světě?

M.H.: Je třeba si uvědomit, že se vyvinou globální hráči, kteří budou vlastnit miliony vozítek po celém světě a budou tato vozítka pronajímat spotřebitelům. Tyto nové subjekty se budou přirozeně rekrutovat z leasingových a fleetových společností, které jsou pro správu velkého vozového parku již predisponovány a mají odpovídající kapitálovou sílu. 



Jak moc se tento nápad podle tebe zamlouvá automobilkám?

M.H.: Myslím si, že pro ně je to pouze pokračování trendu. Jeden by si řekl, že s klesajícím počtem vozidel na silnicích bude klesat jejich výroba. Naprostý opak je pravdou. Auta budou sice kompaktnější a konstrukčně jednodušší, ale výrazně vzroste jejich druhová pestrost a absolutní vyrobený počet. Proč? Jelikož cena 1 kilometru přepravy bude nižší, stane se tato přeprava výrazně žádanější. Počet ujetých kilometrů rapidně poroste. Životnost vozidel tak nebude 8-13 let ale 1, maximálně 2 roky. Proto automobilky budou ty, které z tohoto posunu paradigmatu budou významně těžit. To se bohužel nemůže říci o ropném průmyslu.


Myslíš si opravdu, že Česká republika má šanci stát se technologickým hubem nové mobility budoucnosti? Proč ano?

M.H.: Bezesporu ano. Jedna z věcí, která naší zemi bolestivě chybí je vize. Myslím si, že tato vize využívá veškeré předpoklady, které v naší zemi máme a zajišťuje naší zemi dlouhodobou prosperitu. Máme zde odborníky, máme infrastrukturu, zkušenosti. Stačí vůle a leadership. Pokud se podaří získat dostatečnou podporu a soustředění, může se z naší země stát ekonomický tygr 21. století. Stačí se podívat jaké máme předpoklady a v čem můžeme vyniknout. Myslím si, že autonomní mobilita je to pravé.

Profil
Kdo je Martin Hausenblas?

Podnikatel a filantrop, narozen v Děčíně. V Ústí nad Labem spoluzaložil holding ADLER zabývající výrobou reklamního textilu, vývojem mobilních aplikací a dalšími činnostmi. Aktivně se věnuje podpoře a zkvalitňování života ve městě, např. facebookovou iniciativou I Love Ústí. Založil a financuje stipendijní fond Renesance pro podporu studia v zahraničí studentů z regionu Ústí nad Labem. Je také předsedou sdružení www.podnikamebezkorupce.cz Kontakt: martin.hausenblas@adler.info

32 Comments on “Česko se může znovu stát hospodářskou velmocí, díky robotickým autům”

  1. Důležitý je úhel
    Důležitý je úhel pohledu, jak se člověk na danou problematiku dívá. Já osobně (jako nezaujatý) to vidím následovně. Rozdělení na dva tábory (příznivci a odpůrci) zde vzniká z jediného prostého důvodu. Není správná cesta stavět autonomní vozidla na piedestal, ani tvrdit, že autonomní doprava není možná, protože z minulosti víme, že tyto problémy provázeli každou inovativní technologii. Našim cílem je nabídnout autonomní automobily všem jako další možnost, kterou můžeme společně smysluplně využívat, a to každý dle svého vlastního rozumu a aktuální potřeby. V první fázi stejně bude fungovat současná doprava s tou inovativní. Pokud nechceme zaostávat oproti ostatním státům, pojďme přestat být konzervativní a neřešit důvody, proč by to nešlo, protože to je ve většině případů ztráta času a zbytečné zatěžování svého mozku negativními myšlenkami. Pojďme společně hledat způsoby a cesty, kterými se může autonomní doprava ubírat. Elektromobilní evoluce je aktuální téma a robotizace dopravy může být naše budoucnost. Nezapomínejme, že to byl Karel Čapek, kdo pojmenoval umělou inteligenci, možná je to pro nás skrytý signál z minulosti, abychom si uvědomili, kterým směrem by se měla naše země ubírat. Nadhled je to, co nám tak často chybí. Z ptačí perspektivy totiž člověk vidí to, co si uprostřed dění často ani neuvědomuje.

  2. Příznivci téhle myšlenky
    Příznivci téhle myšlenky mohou již v relativně brzké budoucnosti a při aktivním šíření této filosofie (komunitní marketing) bez nákladů nebo poplatků nyní i kdykoliv v budoucnu participovat i ekonomicky na tomto trendu. Zapojit se můžete zde:
    (Z důvodu ochrany projektu poskytnu víc informací od března 2013 nebo při osobním setkání)

  3. Další tři důvody proč
    Další tři důvody proč autonomní automobily nezpůsobí revoluci v osobní dopravě:
    1. Náklady na obsluhu automobilu jsou v porovnání s náklady na energii automobilu dost mizivé…(brigádník na pět hodin denně stojí 400 Kč, za tu dobu ale auto propálí 400 Kč v benzínu, nebo nafťáku)
    2. Váha 300 kg na jednu jednotku je nereálná, protože 100 kg váží jen motor, další stovku karoserie, takže zbývá 100 kg na řídící černou krabičku. Otázka je proč se už tedy neprosadily motocykly typu dálník s řidičem ve výbavě 😉
    3. Je pro mě opravdu záhodou, kde se rozpustí jednotky když zrovna nebudou nikoho přepravovat. Nabízené řešení parkovacích domů místo zabírání místa přímo na ulici může stejně tak dobře fungovat pro obyčejná auta.

      1. Dobře tak ještě
        Dobře tak ještě atomičtěji 🙂 Motor včetně zdroje energie pro tento motor. U zmiňováného el. dálníku tvoří jen baterie hmotnost 125 kg. Pro případné další problémy přídám další položku, kterou si zákaznící od pohybovadla, nezávisle na to, čím je řízena a čím je rozpohybována, zákazníci přejí….infotainment, tedy nějakou reprosoustavu a nějaký ten displej….řekněme do 25 kg váhy.

        1. Dalnik je sice zajimavy
          Dalnik je sice zajimavy koncept, ma ovsem jeden zasadni nedostatek – a to je inklusivita. Nasoukat se do tohoto vozidla bylo pro me opravdu puzzle. Kdyz tedy uvazim to, ze jsem atlet a mam problem se do toho vozidla dostat, co potom zbytek populace? Pokud je zamerem autonomni mobility i inklusivita, coz je samozrejme podstatna soucast cele koncepce, tak Dalnik je v tomto pripade slepa ulicka.

          A 25kg vahy na infotainment….to je hodne nadsazene cislo. Kompletni set standartni audiotechniky pro jedno/dvou mistne vozidlo (repro, zesilovac, „ipad“ a rekneme subwoofer) se bude pohybovat max. kolem 5kg 🙂

  4. DPMB = 5 000 000
    DPMB = 5 000 000 clovekokilometru za den

    Brnesky DP prepravi za den 1 000 0000 lidi. Pokud pocitam najezd 5km na osobu a jizdu, dela to 5 milionu clovekokilometru za den.

    Pokud by jedno sdilene auto ujelo 200km za den, bude jich potreba 25000. Ovsem vzhledem ke spickam – aby byli pokryte tyto casy, tak by flotila musela byt nejmene 2x tak velka, takze 50 000 sdilenych aut.

    Pokud budu pocitat 10 minut denne na udrzbu na auto, tak se bavime o 500 000 minutach za den, 15 000 000 za mesic. Bezny pracovni uvazek za den je (pocitam na kazdy den, to jest i nepracovni) 5 hodin, neboli 9000 minut za mesic.

    Takze pouze na pokryti automatickych aut nahrazujicich MHD je potreba mit minimalne 1700 zamestnancu. Naklady na jednoho zamestnance jsou 25 000 mesicne, to je 42.5milionu za mesic, 1.416milionu za den, neboli 28 haleru na ujety kilometr.

    Takze jen mzdove naklady by delalu 28 haleru na kazdy ujety kilometr techto aut.

  5. Zdielanie aut uz nejaku dobu
    Zdielanie aut uz nejaku dobu funguje a nazyva sa „Hromadna doprava“, alebo „Taxi“. V poseldnej dobe sa skor da pozorovat odklon od prveho k druhemu. Clanok v podstate pise o akomsi „taxi bez sofera“. Sofer ma v taxiku mnoho uloh-prijatie objednavky, zmanazovanie inych zakaznikov, udrzba auta, dozor nad autom, samotne soferovanie, uctovanie cesty… Tazko si predstavit, ze by sa nieco taketo dalo zautomatizovat.

  6. Jaksi se zapomíná v
    Jaksi se zapomíná v těchto „vizích“ na to, že 80% lidí potřebuje přepravu ve stejný čas (do práce a z práce). Bylo by opravdu super, objednat si odvoz do práce a zjistit, že „všechna vozidla se věnují těm, kteří se dovolali před vámi“. Navíc 1/6 toho, co mě stojí vlastní, to bude jen s těží, a to je potřeba vzít v potaz, že pokud dojde k technologické inovaci, bude i u soukromých aut – jak v provozu, tak v automatickém řízení.

  7. Taky jsem pesimista k tomuto
    Taky jsem pesimista k tomuto druhu dopravy…A to z několika faktorů….
    1, Jak dnes vidíme,tak 80% veškerého průmyslu závisí na tom,že si někdo koupí automobil…díky tomu mají lidé práci……
    2,Já mám auto od toho,abych si jízdu užil a tzv. odreagoval a tak to cítí spoustu majitelů těchto vozů.
    3,Ve svém autě se chci cítit bezpečně a proto je moje a vím co to umí,co si můžu dovolit apod.
    4,Nemohu 100% věřit autu,které pro mě přijede.

  8. Je vidět že většina ten
    Je vidět že většina ten článek pořádně nečetli a nebo nepochopili princip.
    Tohle je jednoznačná budoucnost a snad jediná rozumná volba pro velká města.
    Představte si přes svůj chytrý mobil si objednáte elektrovozitko které vás odveze kam si budete přát a cestou můžete relaxovat pracovat atd. za cenu kolem 1,-Kč na km a možné to je protože životnost spalovacího motoru je mizivá ve srovnání s elektromotorem.
    A navíc těch problému které to může vyřešit je tolik že to opravdu stojí za to dát tomu šanci.
    Žádné nehody udržitelná mobilita žádné dopravní zácpy stabilita a maximální využití rozvodné sítě….

    1. Představte si, jak svým
      Představte si, jak svým starým mobilním telefonem přivoláváte taxi službu….. 😀
      Jaký je rozdíl mezi tím, že si objednáte chytrou krabičku, nebo řidiče, který Vás odveze kam si jen budete přát?
      Stejně jako taxikáři nevytlačí z parkovišť automobily svých neplacených kolegů, tak ani tato technologie není spásonosná.
      Napíšu jen tři nedostatky této technologie:
      1. Prodleva mezi přivoláním autonomního automobilu a nastoupením do vozidla. V hustě obydlených oblastech jistě malá, ale v méně hustě obydlených oblastech velmi vysoká.
      2. Problémy ucpaných silnic auty, které zrovna nemají svého zákazníka to také nevyřeší. Protože využítí silnic je jako příliv a odliv, protože lidé cestují za prací na ustálenou dobu. Tedy na šest, nebo na devět a odjíždí domů po 14., nebo 17. hodině. V mezičase prostě nebude nikdo další, kdo by automobil využíval.
      3. Cena tohoto systému bude v porovnání s taxi službou ochuzena o náklady na řidiče. Nic víc, nic míň. Cena 1 Kč/km je opravdu z říše snů

      1. 1. Řešení pro hustě
        1. Řešení pro hustě obydlené oblasti, města, ne místa s nízkou urbanisací, tam taxíky a mhd taky nejezdívají. Počítá se s budováním autonomních garáží v místech dopravní poptávky, sídlišť, okrajů center. Ta budou potřebovat jen minimum místa, z důvodů menších vuzů (cca 2x), nulových rozestupů mezi parkovacími místy (nevystupuje nikdo z vozu), nízkých stropů (není třeba větrat), při střízlivém odhadu tak docílíme 6x vyšší hustoty automobilů
        2. Auta nemusí parkovat na ulicích, před domy ale právě v těchto parkovacích domech, takže na silnicích zbude víc místa pro provoz, automatický řidič má rychlejší reakce a není problém pomocí sdílení informací zmenšit rozestupy mezi jedoucími vozy, které budou menší a mohou se rozjíždět naráz, čímž se zvýší kapacita křižovatek, odhadem 2x, 3x. V období nižší poptávky po přepravě (pracovní den) by probíhal servis a údržba, jako u taxíků.
        3. Cena, mzdové náklady jsou strašlivá položka, kterou z velké části odstraníme, elektromotory jsou téměř nezničitelné, konstrukce, vzhledem k nízké konstrukční dojezdové vzdálenosti (cca 40-60km?), nebude vyžadovat tak těžkou baterii, to znamená obrovské úspory na většině částí aut, takže auto by ve výsledku mohlo mít ještě menší hmotnost (rovná se spotřeba a výrobní cena)

      1. Pokud tam jedou za ňákym
        Pokud tam jedou za ňákym účelem a vezou něco co nemůžou odvézt MHDčkem tak ať si tam s felinou jezděj. Felicie je malý auto který nikomu nepřekáží. Já tady mluvim o lidech co maj nesmyslně velký a žravý auta a jezděj v nich většinou sami. Nehledě na to že strašně šířej nevkus tim že ty SUVčka vidí tolik lidí, to je normálně mor ty SUVčka a ten odpornej obézní vzhled co se šíří světem (s vyjímkou novejch škodovek).

        1. Trochu mi to tu zavani
          Trochu mi to tu zavani zavisti, nebo nesnasenlivosti. Me na silnici SUV nijak neprekazi a smrdi mi do auta mnohem mene, nez Felda. Kazdopadne, jakmile prijde ten spravny cas, poridim pro svojiritelkyni a budouci deti SUV, protoze to co vidim dnes a denne na silnici mi neda spat. Dokonce mi na silnici vadi min „vocas“ s mokrym razitkem na ridicaku, nez lojza v nejlepsich letech, ktery je bezohledny, jezdi JEN v levem pruhu, necumi do zrcatek a ZIPovani zna jen u sve zimni bundy!!!

          1. SUV je vhodný na dlouhý
            SUV je vhodný na dlouhý cesty po dálnici kvůli pohodlí (pokud vám nevadí spotřeba) to je jediný k čemu je dobrý. I kdybych byl milionář tak bych nikdy to tak přiblblýho a nevkusnýho auta nevlezl, radši bych si koupil normální limuzínu. Něco si o tom najděte, SUV jsou nebezpečný pro svoje okolí. Jezděj v tom většinou manželky podnikatelů a dost často ani neviděj ven, podle testů taková ženská v SUV třeba vůbec nevidí děti který přecházej přímo před autem. SUV prostě do města nepatří.

            1. No tak na dalnici neni
              No tak na dalnici neni zrovna nejvhodnejsi. Radeji pojedu svym Mondeem 07 „v kombajnu a sazich“, protoze proste sedi. Vibec se nedivim manzelkam podnikatelu, ze do toho lezou. Pro me osobne je NEJDULEZITEJSI ochrana rodiny, pak nasleduje vse ostatni. Vy snad nevidite ty pitomce, kteri o nedelich projizdi nase silnice? Nebo snad pateite k nim???
              Uz jsme trochu OT.

              1. Já naštěstí nepatřim k
                Já naštěstí nepatřim k motoristům. Pokud bych chtěl bezpečný auto tak sáhnu po volvu. Hlavně manželce nekupujde Hyundaie nebo Kiu, to budou všem jenom pro smích. Pokud chcete ukázat že máte prachy tak jim kupte aspoň pořádný SUVčko, i když takový neznam. Snad jedině Hummer mě napadá. 🙂

  9. Souhlasím s panem
    Souhlasím s panem Hasenblasem, že na konci 21. století asi auta nebudou řízena přímo lidmi ve vozidle (nebo zde alespoň bude možnost tuto funkci zapnout), že se rozšíří car-sharing, a že nikdo nás v ČR nedrží, abychom se do tohoto trendu nezapojili a nebyli v něm na špici.

    Nejsem si však jistý, jestli je v rámci hlídání ekologického dopadu dopravy výhodné vyrábět auta s životností 2-3 roky? Určitě, je stále běžnější, že rodiny střídají vozidla po takto krátké době (už žádný „tátoš“ v garáži, který stihl odvoz dětí z porodnice, cesty s nimi do Jugošky a v důchodě odvoz dřeva z lesa do vejminku), ale to i tak neznamená, že 1-2 místný vozík bude lepší po této době sešrotovat!

    Další nevýhodou ekologie výroby těchto malých vozítek je, že spoustu dílů, kterou potřebují k existenci (třeba kola), potřebují ve stejném počtu, jako např. Transit schopný odvézt naráz 16 lidí z letiště. Dále, tato malá vozítka dokáží ucpat Jižní spojku nebo Ječnou stejně, jako nyní větší vozidla, byť to spíš bude od pohledu připomínat situaci v Dilí.

    Podle mého názoru je cesta ve zkvalitnění MHD a prostoru pro chodce a cyklisty. To vše na úkor osobní motorové dopravy. Pro tu jsem pak zastánce pěkných, ale zároveň houževnatých car-sharingových vozítek.

    Těším se na diskusi.

  10. Ve velkých městech už
    Ve velkých městech už dnes je prakticky nesmyslem vlastnit auto. Zvláště v Praze, kde MHD velmi dobře pokrývá celou oblast.
    Spíš by mě zajímalo, jak by takový systém fungoval v malých obcích či spíše vesnicích, kde se do práce jezdí každý den?
    A druhý dotaz by se týkal úpravy infrastruktury. Jak moc je nutné upravit stávající silnice pro provoz aut bez řidiče? Pokud vím, tak ve státech, kde je provoz těchto aut povolen bylo nutné přidat speciální značky a pruhy na silnici. U nás často silnice 3.třídy nemají ani krajnici, patníky o středové čáře nemluvě.
    Díky za odpověď. Tomuto projektu fandím, avšak nevěřím, že se náš zkorumpovaný establishment k včasnému uzákonění odhodlá.

  11. Pri soucasne cene pronajmu
    Pri soucasne cene pronajmu by takovy provoz vysel na 250 000Kc rocne! Pokud by to stalo 4-6Kc/km, tak to nema porad smysl, protoze to utratite jen za sluzby a zadnou hodnotu to nikomu neda. Kdyz by to stalo korunu za kilometr, nebude to absolutne rentabilni a pochybuju, ze se to dostane pod naklady MHD, kde za 30Kc neprojedete ani pulku Prahy.

  12. Hezky sen, ale zajimala by
    Hezky sen, ale zajimala by me ta 1/6 ceny za kilometr. Je to odvozeno od aktualni ceny nafty/benzinu, nebo celkove ceny i s porizenim auta a veskerym provozem?
    Auto 200 000Kc
    Najezd 10 000km rocne po meste
    Cena paliva 40Kc
    Spotreba 7l/100km
    Pojisteni 5 000kc rocne
    Zustatkova hodnota po trech letech 100 000Kc
    ——-
    Amortizace auta 100 000Kc
    Za paliva 84 000Kc
    Pojisteni 15 000Kc
    Ujeto 30 000Km
    Celkem utraceno za tri roky 199 000Kc
    Cena za km 6,63Kc
    ——-

    To budeme jezdit v pronajatem aute za 1,10Kc na kilometr? Rekl bych, ze ne. Vzdyt i ted stoji sdileni aut jako taxi 30Kc/km. Pokud by ta cena zustala, nemuze se to tesit velke oblibe, maximalne tak v New Yorku ci Tokiu.
    Pokud to bude stat i jen 10Kc na Km, bude to porad moc, protoze to nenabidne zdalekoa takovy komfort, jako vlastni auto.
    Budoucnost vidim spis jen v tech el. autech, ktera snizi cenu na Km pod 4Kc vc. porizeni (az budou za slusnou cenu).

    1. Jiny vypocet
      300 000,-

      Jiny vypocet

      300 000,- porizovaci cena, najezd po meste diky share – 50000km rocne, zivotnost 3 roky, spotreba 4l/100, cena 35 za litr, gumy 6000/50000, oleje a dalsi udrzba 5000 za rok, pojisteni 10000 za rok.

      100 000 ztrata hodnoty za rok
      70 000 za benzin za rok (50000/100*4*35)
      21 000 ostatni naklady za rok
      celkem 191 000 Kc na 50000 km, hura jsem pod 4 mi korunami na kilometr 3.84kc/km

      Dalsi pokus – najezd 300 000, spotreba 2l/100 (tak nizkou nemaji ani elektromobily), zivotnost 6let, ostatni parametry necham

      50 000 ztrata hodnoty za rok
      35 000 za benzin za rok
      21 000 ostatni naklady za rok
      celkem 106 000 Kc na 50000 km, hura 2.12 Kc na km.

      Ovsem u pronajimanych/sdilenych aut je potreba pocitat i s naklady na udrzbu, servis, parkovani atd. Kdyz budu pocitat 10 000 na auto za rok, bude to realne.

      Ne, na korunu se nedostam, ale na cca 3Kc/km se da realne dostat.

      1. Takze je to jak pisu, k
        Takze je to jak pisu, k nicemu, ale navic pojedu po nejakem praseti co polije sedacky, neodvezu v tom vetsi televizi a na dovolenou budu stejne muset pronajmout auto, nebo letet a v miste auto pronajmout. Zavrseno tim, ze nacpu do ciziho auta o par tisic rocne mene, nez do sveho vlastniho, ve kterem odvezu decka i s kocarky a koly, zajedu si na hory a porad bude moje.
        Sice to neni fer srovnani, ale radeji si koupim za 200tis bazarovku 5let stare auto stredni tridy, nez se drkotat v aute ve stylu Logana, nebo Skoda Citigo.

Napsat komentář