Firma Liberty Electric Cars z Velké Británie pracuje na zajímavém konceptu městské elektrické dodávky Deliver. Auto nevyniká dechberoucím dojezdem. Avšak díky kompaktní baterii a jednoduchému designu může být cenově zajímavé pro řadu městských firem.
foto: Liberty Electric Cars
Každé auto má svůj účel. Ne vždy a za každou cenu musí mít obrovský dojezd a být vybaveno nejmodernější elektronikou.
Zvláštním případem jsou malé městské dodávky. Řada společností a firem potřebuje v rámci města nebo příměstských částí dopravovat produkty, služby nebo lidi. Ať je to pošta, expediční firmy, rozvážkové firmy a řada dalších.
Podobné firmy potřebují kompaktní ale vnitřně prostorné auto, s minimálními náklady na provoz. V rámci města ujedou denně desítky kilometrů, takže nepotřebují obrovskou nádrž, nebo v případě elektromobilů, obrovskou baterii. Pokud ano, ve městě je řada míst pro dočerpání nádrže, nebo dobití baterie.
Poptávce po podobných vozech se snaží vyjít vstříc také Liberty Electric Cars. Anglická firma již několik let pracuje na konceptu elektrické městské dodávky Deliver.
foto: Liberty Electric Cars
O pohon Deliver se starají elektromotory ukryté v předních kolech o maximálním výkonu 2×57 kW (2×76 koní). Maximální rychlost je 100 km/h.
Kompaktní baterie typu Li-NMC (lithium, nikl, mangan a kobalt) o kapacitě 21,6 kWh. S nákladem o hmotnosti 350 kg je udávaná dojezd 120 kilometrů.
Zaujme přívětivá hmotnost. Hmotnost dodávky Deliver i řidičem je 1500 kg. V nákladovém prostoru lze mimo to přepravovat náklad o hmotnosti 700 kg. Inovativní design údajně přináší rovněž o 18 % více prostoru pro náklad při zachování stejného rozvoru.
Praktičnost auta zvyšuje také chybějící B-sloupek a rozměrné přední a zadní dveře. Obě dveře, podobně jako například u BMW i3 se otevírají proti sobě. Také díky otočným sedadlům je nastupování a vystupování (velmi častá činnost v podobných vozech) snadné a pohodlné.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
FedEx zkouší rozšířit dojezd elektromobilů vodíkem
Pohon CNG pomáhá drobným podnikatelům snižovat provozní náklady
Liberty Electric Cars Pracuje na vozidle od roku roku 2011 společně s dalšími evropskými firmami a institucemi. Vývoj financovala Evropská komise skrze 7. rámcový program pro výzkum a technologický rozvoj. Evropská komise během sedmi let technologickým firmám poskytla na vývoj (2007-2013) celkem 50 miliard euro.
Elektrická dodávka bude mít premiéru v těchto dnech na Automobilovém kongresu FISITA v nizozemském Maastrichtu . Zatím není jasná cena vozidla ani to, zda půjde skutečně do výroby.
Mně se vzhledově líbí
Mně se vzhledově líbí moc, je to konečně něco originálního. Ale obávám se, že sériovka se stane díky nutným kompromisům hnusnou tuctovkou… tak jak je to vždycky… 🙁
Nevyzera to zle, mne sa
Nevyzera to zle, mne sa celkom paci ale to je moj subjektyvny nazor.
keby to ma dojazd aspon 200-250 km a cena do 30 000 euro okamzite by som do firmy bral 5ks a casom aj viac 🙂
ale mam pocit, ze cena bude vyssia a dojazd cca 120km zatial nevyhovujuci
Ten dojezd je stále
Ten dojezd je stále malý…Neumím si představit,že by s tím jezdilo PPL,DHL apod.
To do střechy
To do střechy přesahující přední okno musí být v létě pošušňáníčko. Opravdu ‚užitečný‘ genitální nápad.
Fuj, to jsem se lek!
Fuj, to jsem se lek!