TEST: Opel Ampera – plug-in hybrid jak má být

Nejspíš už jste si přečetli jak Opel Ampera funguje, proč to není elektromobil a jak funguje ve firemní praxi. Možná už jste četli i náš krátký dvoudenní test, víte že Ampera byla zvolena autem roku a že stojí milion korun. Nastal čas abychom vám řekli proč je Opel Ampera skvělé auto.

Plug-in hybrid Opel Ampera se blýská na čerstvě renovovaném náměstí v Brandýse nad Labem. Záslepka na nádrži zůstala ještě ze soutěže Tichá cesta 2012, kterou jsme s ním absolvovali před měsícem.
foto: Hybrid.cz

Opel Ampera je čtyřmístný plug-in hybrid, který se v ČR prodává za 1 080 000 Kč. Za takovou cenu si ho pochopitelně žádný “rozumný” člověk nekoupí. Cena navíc neodpovídá kvalitě provedení interiéru a celkově třídě auta. Za milion korun si můžete koupit limuzínu značek , Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz apod.

V Opelu Ampera platíte za prvotřídní technologii, kterou dnes má jen málokterá jiná automobilka. Je to auto pro technologické fajnšmekry, kteří chtějí ukázat nejen, že “na to mají”, ale především být první a ukázat, že když se chce, tak to jde. Ampera není rodinné auto, ale manažerský eko-technologický šperk.

Především je to ale plug-in hybrid. Tedy hybridní auto, které je určeno k tomu, aby bylo pravidelně a pokud možno při každé příležitosti dobíjeno. A tak je nutné se na Amperu také dívat. Auto je postaveno tak, že pokud je v 16kWh baterii energie k dispozii, čerpá nejprve ji a jezdí tedy prvních pár desítek kilometrů čistě na elektřinu.

galerie: Opel Ampera
Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera

Vzdálenost, kterou Ampera dokáže ujet čistě na elektřinu se velmi liší. Závisí pochopitelně na stavu dobití baterie. Pokud je na začátku baterie plně dobita, může se tato vzdálenost pohybovat mezi 25 až 80 i více kilometry.

Nejkratší vzdálenost pochopitelně ujede Ampera čistě na elektřinu na dálnici při dálničních rychlostech. Takové “použití” auta je ale podobné, jako kdybyste se svým Mercedesem uháněli po dálnici neustále 250 km/h. Taktéž byste ujeli jen velmi malou poměrnou část z celkového dojezdu vozu.

Max. rychlost Ampery je omezena na 161 km/h. Na dálnici vám vystačí na cca 25 km čistě elektrické jízdy. Při max. rychlosti do 90 km/h auto dokáže jezdit zhruba 30-40 km čistě na elektřinu. Ve městě při opatrné jízdě je to potom podle našich zkušeností až 80 km. Někteří borci ale ujedou na elektiřnu i hodně přes 100 km (ačkoliv to pak spíš připomíná ploužení).

test Opel Ampera

Ovládací rozhraní auta, navigace a dalších přístrojů je kompletně počeštěné. Za to patří místnímu Opelu velké uznání.
foto: Hybrid.cz

Jakmile je energie v bateriích vyčerpána, přichází ke slovu 1,4l benzínový čtyřválec. Ten přes planetovou převodovku při dálničních rychlostech pohání kola, jinak zastává po většinu času funkci elektrického generátoru.

Otáčky motoru jsou tak vždy nezávislé na otáčkách kol. To je přičinou nezvyklého zvukového projevu zejména při prudkém dupnutí na plyn. Při jízdě na elektřinu se však naopak můžetet soustředit na krásné ticho.

Během týdenního testu Opel Ampera jsme najeli celkem 1116,9 km. Z toho kolem 60 % připadá na dálnice a dálniční rychlosti, přibližně 20 % meziměsto a zbytek je jízda po městě. I přesto jsme dosáhli průměrné spotřeby 3,9 l/100 km (spotřebováno 43,56 l benzínu za 1600 Kč) a celkové spotřeby elektřiny 59 kWh v ceně zhruba 295 Kč.

Nutno dodat, že celková ujetá vzdálenost zahrnuje více než 600 km bez pravidelného dobíjení na dálnicích. Dobíjení je pro plug-in hybrid stejně důležité jako pro běžné auto čerpání tekutých pohonných hmot a jednoznačně platí, že čím častěji dobíjíte, tím nižší průměrné spotřeby benzínu dosáhnete.

Hodnotící tabulka
plug-in hybrid vysoká cena
nízká spotřeba absence rychlodobíjení
ideální pro hračičky jen čtyřmístné auto
Hodnocení: Hodnocení 5/5

V okamžiku, kdy často jezdíte po dálnicích kde není vybudována síť dobíjecích stanic a Opel Ampera navíc nemá možnost rychlodobíjení, plug-in hybrid trpí. Právě nemožnost rychlodobíjení je jedním z mála zásadních nedostatků jinak po technologické stránce bezchybného vozu. Doufáme, že nové verze tento nedostatek postupně napraví.

30 Comments on “TEST: Opel Ampera – plug-in hybrid jak má být”

  1. Tak som sa bol povoziť na
    Tak som sa bol povoziť na Ampere. Najazdil som na nej asi 35 km, viacmenej po okreskách a meste. Musím uznať že dojmy z jazdy sú super. Väčšinou som jazdil v režime Normal, auto má okrem toho k dispozícii ešte jazdné režimy SPORT, Mountain a Hold. Auto som dostal s batériou nabitou podľa ukazatela na 34 km. Najviac ma prekvapilo že ani pri 140 km/h nemal tendenciu spúšťať spalovací motor a nepodarilo sa mi to ani pri akcelerácii v dosť prudkom stúpaní, a to dojazd ukazoval už iba nejakých 10km . Stále v tichu na elektrinu. Zrýchlenie je z nuly pocitovo lepšie ako u Priusu, pri vyššých rýchlostiach by som povedal že porovnateľné. Režim SPORT sa prejaví citlivejšou reakciou na plyn, rovnako ako u Priusu. Motor naskočil po prvý krát až po prepnutí do režimu Mountain ktorý sa používa pred vjazdom do hornatého terénu aby sa prednabila batéria. To bol tiež moment menšieho sklamania. Motor rozhodne neprehliadne. Jeho nepríjemný traktoroidný zvuk pôsobí dosť rušivo. Odhlučnenie je naozaj nedostatočné. Na aute sa jazdí veľmi príjemne, výbava je na vysokej úrovni. So zaradením skôr do menežérskej kategórie sa dá vcelku súhlasiť. Auto je 4 miestne, priestoru je menej ako v Priuse, ale nieje to nič tragické. Trošku rozpačito na mňa pôsobil stredový panel s dotykovým ovládaním. Vymedzenie „tlačidiel“ je nejednoznačné a pri obsluhe nieje problém ťuknúť na niečo čo ste nechceli. Ovládanie je naviac trochu moc prekombinované, netvrdím ale že sa na to nedá zvyknúť. Takým malým trapasom bolo že vstavaná navigácia neobsahovala mapu Slovenska, aj keď som bol uistený že „bude“.
    Po mojich skúsenostiach konečne chápem prečo Chevrolet/Opel tak tvrdošijne tvrdí že ide o elektromobil s range extenderom. Auto sa tak naozaj snaží tváriť a do hybridného režimu prechádza iba ak už sa nedá inak. V tomto je asi najväčší rozdiel oproti Priusu (aj plug-in) ktorý je prioritne hybrid s možnosťou elektrickej jazdy. Bohužial ale táto koncepcia dosť vymedzuje okruh používateľov na majiteľov rodinných domov , prípadne firmy, kde je možnosť pravidelného dobíjania. To ale nieje celkom problém auta ale zázemia. Druhou stránkou je cena ktorá pri akciovej čiastke 47500,- Euro a neexistencii dotačnej politiky pôsobí veľmi nevábne.

  2. Páni sorry, ale od článku
    Páni sorry, ale od článku nazvaného „test“ by som očakával trošku niečo iné ako povrchný popis toho že ste sa týždeň povozili, naviac väčšinou po dialnici. Vzhľadom k zameraniu vášho servera by to chcelo troška podrobnejší a odbornejší test, toto mi príde veľmi odfláknuté na to že ste to auto mali týždeň.

      1. Tomu rozumiem, ale aj tak by
        Tomu rozumiem, ale aj tak by nezaškodilo podrobnejšie popísať jednotlivé jazdné režimy a praktické skúsenosti s nimi. Hlavne vzhladom k tomu že koncepcia Ampery je jedinečná a v podstate sa nedá s ničím moc porovnávať. Zaujímalo by ma napríklad ako sa auto správa pri čisto hybridnom používaní – modelová situácia: som týždeň na dovolenke v zahraničí kde nemám možnosť nabíjania, alebo nakolko je možné dobyť batériu rekuperáciou v hornatom teréne a podobne.

  3. „Ampera není rodinné auto,
    „Ampera není rodinné auto, ale manažerský eko-technologický šperk“ – tak to ma naozaj dostalo. Článok je plný servilných superlatívov a o reálnych spotrebách a parametroch zase nič – pravdepodobne to GM neschválil. E-autá a hybridy sa primárne robia aby usporili energiu a nie aby z nich boli nezmyselné a komplikované „technologické šperky“. Spotreba bez dobíjania okolo 8 l/100km, prípadne dobíjanie každých 30-50 km vo mne nevyvolávajú také nadšenie ako by chcel autor tohoto článku.
    Okrem iného ma fascinuje ako výrobcovia robia z pohonu elektromotorom takú šialenú vedu. Táto technológia je známa 150 rokov a v minulosti bola doba, kedy po cestách jazdilo viac elektromobilov ako áut na spaľovací motor (zvrátil to až Ford Model T – ktorý mimochodom tiež mal byť pôvodne elektromobil, ale bol problém s batériami, čo je doteraz).

    1. Během týdenního testu
      Během týdenního testu Opel Ampera jsme najeli celkem 1116,9 km. Z toho kolem 60 % připadá na dálnice a dálniční rychlosti, přibližně 20 % meziměsto a zbytek je jízda po městě. I přesto jsme dosáhli průměrné spotřeby 3,9 l/100 km (spotřebováno 43,56 l benzínu za 1600 Kč) a celkové spotřeby elektřiny 59 kWh v ceně zhruba 295 Kč.

      1. Ďakujem pán Horčík, to
        Ďakujem pán Horčík, to som čítal. Niekde by som konečne chcel vidieť tzv. „čisté spotreby“, t.j. spotrebu pri čiste el. móde a čiste jazda na benzín. Tomuto sa výrobca (a z mne neznámych dôvodov aj všetci recenzenti) veľmi dôsledne bráni, a asi vie prečo. Lebo akákoľvek technológia je mi úplne nanič, pokiaľ by mala generovať úspory a nerobí to. BTW, čím zložitejšia a sofistikovanejšia technológia, tým vyššia poruchovosť a obvykle aj vyššie prevádzkové náklady. Môj osobný odhad je, že cca do 2-3 rokov sa budú snažiť súčasní majitelia tohto „technologického skvostu“ zbaviť.

        1. Čistě na benzín při
          Čistě na benzín při limitní rychlosti 160 – 170 km/h je spotřeba kolem 7,8 l/100 km. Při kombinaci dálnice (do 130 km/h) a meziměstského ježdění do 90 km/h je spotřeba kolem 7 l/100 km. To vše samozřejmě zcela bez externího dobíjení baterie. Průměrná spotřeba při jízdě na baterie je kolem 24 kWh/100 km, ale zde velmi záleží na rychlosti jízdy, zatížení, povětrnostních podmínkách, teplotě.

    1. to je trochu zlozitejsie.
      to je trochu zlozitejsie. nejde totiz o supravodice. je voltaz a prud. prve je rychlost vzhladom k odporu a druhe mnozstvo. rychlost sa meni preto, lebo elektrony vo vodici narazaju do atomov vodica, tie sa rozkmitaju tym viac cim viac zrazok a cim viac kmitaju, tym skor do nich elektron narazi a vzhladom k tomu ze elektron na hmotnost, na dosiahnutie rychlosti svetla potrebuje drahu. viem ze sa hovori ze svetlo je len elektromagneticke ziarenie, lenze sa aj hovori ze foton nema hmotnost a ked potom chcete po fyzikoch vysvetlenie, dospejete k zaveru ze svetlo zanechava trochu vacsiu stopu v casopriestore… ale to je odbocenie.

      rychlodobijanie teda vsadza na velky prud vzhladom na jeden paralelne zapojeny clanok, a cim vacsi prud tym vacsie poskodenie pri nizsej voltazi alebo kapacite.

      v pripade vlakov, prenosovych sustav a pod. sa tomu predchadza 2 sposobmi sucastne, oscilovanim a vysokym napatim /od 20 000 V/. okolity vzduch pomaha prenasat. elektrina sa totiz prenasa vzdy len po povrchu vodica.

      preto je napr. pri vynutiach s vysokou frekvenciou tak dolezity tenky mnohozlozkovy vodic, predchdza to napr. skratom cez vzduch.

          1. Jupii, konecne sem nasel,
            Jupii, konecne sem nasel, kde se prihlasit. Redakce by na tom mohla zapracovat, protoze se to spatne hleda.. 😀

            Ctirad: jestli tak jezdi Corolla, znamena to, ze motor jako generator je ucinejsi, nez motor jako primy pohon?

            Za kolik by teda jezdil, kdyz by tam byly baterie treba jen na 10Km a auto se tak odlehcilo treba o 150Kg? Dokazal by motor nabit plně baterie a kolik energie vyrobi za hodinu?

              1. Dekuji za reakci. Dejte to
                Dekuji za reakci. Dejte to prosim na logicke misto dle pouzitelnosti webu. Vam to urcite neprijde, protoze vite kde hledat, ale prilezitostny navstevnik to docela hleda. 🙂
                Nejbeznejsi misto pro prihlaseni je vpravo pod hlavickou webu (na hybridu hned nad reklamou) a melo by to byt graficky oddelene. Je to jen rada.

Napsat komentář